Skatteudvalget 2021-22
L 73
Offentligt
2493675_0001.png
6. december 2021
J.nr. 2021 - 627
Til Folketinget
Skatteudvalget
Vedrørende L 73 - Forslag til Lov om ændring af lov om et indkomstregister, skatteind-
beretningsloven og skattekontrolloven (Registersamkøring med henblik på systemudvik-
ling og myndighedsudøvelse samt udvidet adgang til eSkatData-ordning).
Hermed sendes svar på spørgsmål nr. 17 af 3. december 2021. Spørgsmålet er stillet efter
ønske fra Louise Schack Elholm (V).
Morten Bødskov
/ Per Hvas
L 73 - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 17: Spm. om, hvorfor man ikke anvender den samme opbygning i udformningen af skattekontrollovens § 67 a som i § 68, til skatteministeren
2493675_0002.png
Spørgsmål
Ministeren bedes redegøre for, hvorfor man ikke anvender den samme opbygning i ud-
formningen af skattekontrollovens § 67 a som i § 68, hvor man giver told- og skattefor-
valtningen adgang til registersamkøring, og i § 68, stk. 2, uddyber, hvornår myndigheden
har adgang til registersamkøring inden for områderne ”opgørelse, opkrævning og inddri-
velse af skatter, arbejdsmarkedsbidrag, told og afgifter”.
Svar
Indledningsvist bemærkes, at der er afgørende forskel på den foreslåede bestemmelse i
skattekontrollovens § 67 a, som vedrører muligheden for systemudvikling og den nuvæ-
rende bestemmelse i skattekontrollovens § 68, som vedrører konkret kontrol.
Den foreslåede bestemmelse i § 67 a omhandler muligheden for at indsamle, behandle og
samkøre data med henblik på systemudvikling, og skal medvirke til at fremtidssikre og ef-
fektivisere administrationen af Skatteforvaltningens samlede opgaveportefølje, som om-
fatter Skatteforvaltningens administration af skatte- og afgiftsområdet, administration af
toldområdet, opkrævning og inddrivelse samt ejendomsvurdering.
Bestemmelse forudsættes således bredt at kunne anvendes til udvikling af både admini-
strative og kontrolmæssige it-systemer, som kan understøtte Skatteforvaltningens myndig-
hedsudøvelse, herunder indsamling og behandling af data ifm. arbejdet med intelligent
kontrol, driftsforbedringsinitiativer, bedre vejledning og hensigtsmæssig daglig arbejdstil-
rettelæggelse
fx på de områder, hvor der er tale om meget store datastrømme, der skal
prioriteres og håndteres.
Den nuværende bestemmelse i skattekontrollovens § 68 omhandler og regulerer derimod
konkret kontrol
herunder den kontrol, der finder sted efter Skatteforvaltningens forud-
gående udvikling af it-systemer efter skattekontrollovens § 67 a. Systemer, der kan genere
data, som vil kunne målrette, understøtte og effektivisere Skatteforvaltningens opgaveløs-
ning, herunder indgå i den kontrol, der efterfølgende vil kunne gennemføres efter be-
stemmelsen i skattekontrollovens § 68.
De to bestemmelser tjener således forskellige formål, hvilket også er baggrunden for, at
der er valgt en forskellig struktur for bestemmelsernes opbygningen og udformning.
Side 2 af 2