Skatteudvalget 2021-22
L 73
Offentligt
2492959_0001.png
3. december 2021
J.nr. 2021 - 627
Til Folketinget
Skatteudvalget
Vedrørende L 73 - Forslag til Lov om ændring af lov om et indkomstregister, skatteind-
beretningsloven og skattekontrolloven (Registersamkøring med henblik på systemudvik-
ling og myndighedsudøvelse samt udvidet adgang til eSkatData-ordningen m.v.).
Hermed sendes svar på spørgsmål nr. 14 af 30. november 2021.
Morten Bødskov
/ Per Hvas
L 73 - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 14: Spm. om henvendelse af 30/11-21 fra FSR - danske revisorer om bemærkninger til lovforslagets § 3, nr. 1, til skatteministeren
2492959_0002.png
Spørgsmål
Ministeren bedes kommentere henvendelsen af 30. november 2021 fra FSR - danske revi-
sorer, jf. L 73 - bilag 5.
Svar
1.
FSR
danske revisorer har i deres henvendelse af 30. november 2021 påpeget, at de
finder det problematisk, at der indføres en bestemmelse uden et specifikt formål til ind-
samling, samkøring og behandling af oplysninger, herunder at bestemmelsen ikke inde-
holder en afgrænset anvendelse.
Hertil bemærkes:
Det fremgår af den foreslåede bestemmelse, at formålet er at skabe en klar og udtrykkelig
hjemmel til, at Skatteforvaltningen vil kunne behandle, herunder samkøre, de oplysninger,
Skatteforvaltningen er i besiddelse af - med henblik på udvikling af it-systemer, der er
nødvendige for Skatteforvaltningens myndighedsudøvelse.
Efter bestemmelsen vil Skatteforvaltningen kunne indsamle, behandle og samkøre alle
nødvendige oplysninger om fysiske eller juridiske personers økonomiske og erhvervs-
mæssige forhold fra andre offentlige myndigheder og fra offentligt tilgængelige kilder,
herunder samkøre disse oplysninger med de oplysninger, Skatteforvaltningen er i besid-
delse af, ligeledes med henblik på at udvikle it-systemer, der er nødvendige for Skattefor-
valtningens myndighedsudøvelse.
Bestemmelsen indeholder således både et specifikt formål, som er udvikling af it-syste-
mer, og en nærmere afgrænsning, idet der alene vil kunne udvikles it-systemer, der er
nødvendige for Skatteforvaltningens myndighedsudøvelse.
2.
Det er FSR
danske revisorers opfattelse, at en sådan bestemmelse giver risiko for, at
Skatteforvaltningen kan udvikle it-systemer, der gør brug af machine learning m.v., som
kan finde sammenhænge, der potentielt ikke vil være forbundet af beviselig kausalitet og
dermed bidrage til mistænkeliggørelse af skattepligtige uden grund.
Hertil bemærkes:
Det er ikke hensigten med den foreslåede bestemmelse, at Skatteforvaltningen skal kunne
finde sammenhænge, der uden grund mistænkeliggør borgere eller virksomheder
tværti-
mod.
Den foreslåede bestemmelse indebærer, at der vil kunne udvikles it-systemer, som vil
skabe bedre beslutningsgrundlag for Skatteforvaltningens sagsbehandlere
fx i forhold til
at beslutte, hvem der efterfølgende udtages til nærmere kontrol. Det betyder alt andet lige,
at den efterfølgende manuelle kontrol i højere grad vil kunne målrettes og ske uden unø-
dige gener for det flertal af borgere og virksomheder, som afregner skatter og afgifter mv.
korrekt.
Side 2 af 4
L 73 - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 14: Spm. om henvendelse af 30/11-21 fra FSR - danske revisorer om bemærkninger til lovforslagets § 3, nr. 1, til skatteministeren
2492959_0003.png
Derudover forventes det, at anvendelsen af de udviklede it-systemer
dvs. den efterføl-
gende registersamkøring
vil føre til en højere træfprocent og en mere effektiv ressource-
anvendelse ved udvælgelse af borgere og virksomheder til fx efterfølgende manuel kon-
trol.
3.
FSR
danske revisorer støtter muligheden for, at Skatteforvaltningen får gavn af ma-
chine learning og kunstig intelligens til kontrolformål, men er bekymrede for, at udtrykket
”myndighedsudøvelse” giver mulighed for mere end
det, der er nødvendigt for udøvelsen
af Skatteforvaltningens kontrolopgaver. FSR
danske revisorer foreslår derfor, at det bli-
ver muligt for Skatteforvaltningen at udvikle it-systemer, som kan indsamle, samkøre og
behandle oplysninger ved hjælp af machine learning og AI til brug for opgørelse, opkræv-
ning og inddrivelse af skatter, arbejdsmarkedsbidrag, told og afgifter.
Hertil bemærkes:
Den foreslåede bestemmelse om at indsamle, behandle og samkøre data med henblik på
systemudvikling skal medvirke til at fremtidssikre og effektivisere administrationen af
Skatteforvaltningens samlede opgaveportefølje, som omfatter administration af skatte- og
afgiftsområdet, administration af toldområdet, opkrævning og inddrivelse samt ejendoms-
vurdering.
Begrebet ”myndighedsudøvelse” er således valgt, da Skatteforvaltningens
samlede opga-
veportefølje favner bredere end opgaver, der alene relaterer sig til konkret kontrol.
På Skatteministeriets område gennemføres fx en række vejledningsindsatser, og bestem-
melsen vil således kunne anvendes til udvikling af it-systemer, som vil kunne prioritere og
målrette Skatteforvaltningens vejledningsindsats. Efter bestemmelsen vil der også kunne
udvikles it-systemer, som vil kunne anvendes i forbindelse med tilrettelæggelsen af det
daglige arbejde
fx på de områder, hvor der er tale om meget store datastrømme, der
skal prioriteres og håndteres, og hvor det ikke vil være tilstrækkeligt alene at tilrettelægge
arbejdet på grundlag af faglig erfaring mv.
4.
FSR
danske revisorer henviser til, at Skatteministeriet fraskriver sig oplysningspligten
over for den enkelte skattepligtige, der er samkørt oplysninger om. FSR
danske reviso-
rer mener, det er retssikkerhed for den enkelte skatteyder, at der er åbenhed om de sam-
kørte data, som myndighederne har til rådighed om denne, og er skeptiske over for at op-
lysningspligten kan afvises med henvisning til, at det vil kræve en uforholdsmæssig stor
indsats.
Hertil bemærkes:
I databeskyttelsesforordningens artikel 13 og 14 om den dataansvarliges oplysningspligt
skelnes der mellem den situation, hvor oplysningerne om den registrerede er indsamlet
hos den registrerede selv (artikel 13), og den situation, hvor oplysningerne om den regi-
strerede er indsamlet hos andre end den registrerede selv (artikel 14).
Side 3 af 4
L 73 - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 14: Spm. om henvendelse af 30/11-21 fra FSR - danske revisorer om bemærkninger til lovforslagets § 3, nr. 1, til skatteministeren
2492959_0004.png
Hvis den registrerede allerede er bekendt med de oplysninger, som er omfattet af oplys-
ningspligten, skal oplysningspligten som udgangspunkt ikke opfyldes.
Artikel 14, stk. 5, litra b, i databeskyttelsesforordningen indeholder en undtagelse til op-
lysningspligten, hvis denne viser sig umulig eller vil kræve en uforholdsmæssig stor ind-
sats. Bestemmelsen relaterer sig alene til oplysninger om den registrerede, som er indsam-
let hos andre end den registrerede selv.
Disse regler skal og vil blive iagttaget i forbindelse med enhver behandling af personop-
lysninger efter den foreslåede bestemmelse.
Skatteministeriet fraskriver sig således ikke generelt oplysningspligten over for den en-
kelte skattepligtige, der er samkørt oplysninger om.
Det bemærkes herudover, at såvel borgere som juridiske personer ved henvendelse til
Skatteforvaltningen kan få at vide, hvilke data om de pågældende der er indsamlet fra an-
dre myndigheder. Skatteforvaltningen skal ved henvendelse give borgerne indsigt i og, om
nødvendigt, adgang til personoplysningerne. Adgang til personoplysningerne vil dog
kunne begrænses af hensyn til bl.a. forebyggelse, efterforskning, afsløring eller retsforfølg-
ning af strafbare handlinger.
Virksomheder, der ikke er omfattet af databeskyttelsesforordningen, kan forlange at blive
gjort bekendt med en sags dokumenter via aktindsigt efter reglerne i forvaltningsloven og
offentlighedsloven.
Side 4 af 4