Valby, d. 12.11.2021
Finans & Leasing
Høffdingsvej 34, 2500 Valby
www.finansogleasing.dk
Til
Folketingets Skatteudvalg – vedr. L73
Spørgsmål til Skatteministeren
Finans og Leasing anmoder om bedre data til brug for kreditværdighedsvurderinger
Finans og Leasing har i vores høringssvar foreslået, at data i eSkatData opdateres dagligt – i stedet
for, som det fremgår af lovforslaget, fremover skal opdateres kvartalsvis.
Dette vil forudsætte, at virksomheder, i stedet for at indberette data hvert kvartal, vil skulle indberette
dagligt. Den nuværende pligt hertil fremgår af Skatteindberetningslovens § 15, stk. 1, der indeholder
en pligt til at foretage kvartalsvise indberetninger til Skatteforvaltningen om en række nærmere
angivne oplysninger vedrørende lån. Denne bestemmelse vil skulle ændres så pligten er dagligt.
Skatteministeriet har afvist vores forslag om daglige indberetninger og opdateringer med at :
”… den
byrde, en indberetningspligt er forbundet med, er der aktuelt ikke planer om at øge
indberetningsfrekvensen til daglige indberetninger mhp. at understøtte eSkatData….”
Finans og Leasing forespurgte vores medlemmer (långivere) i forbindelse med høringen og alle
vores medlemmer meddelte os, at de var klar til at påtage sig den administrative byrde det ville være
at skulle indberette dagligt, fordi det vil give så stor værdi såfremt eSkatData tilsvarende blev
opdateret dagligt.
Begrundelsen herfor er, at data i eSkatData skal danne baggrund for den bedst mulige
kreditværdighedsvurdering, herunder for at kunne tilfredsstille Finanstilsynets´ krav om
dokumentation af udgiftsposter (her udgifter til nye lån).
En låneansøger kan sagtens have taget mange lån i løbet af det seneste kvartal, og disse lån vil så
ikke fremgå, såfremt man ”kun” opdaterer eSkatData kvartalsvis. Derfor risikerer man, at kunden
bliver overgældssat. Vi skal understrege, at ifølge Finanstilsynet er det ikke tilstrækkeligt at spørge
kunden selv om han har taget andre lån det seneste kvartal, dels fordi tilsynet pålægger långiver en
egentlig dokumentationspligt herfor (mundtlig oplysning er derfor ikke nok) og dels fordi tilsynet ikke
mener man altid kan stole på at kunder oplyser rigtige data, når de skal fremstå godt i en
kreditværdighedsvurderingssituation (kunden kan jo ”glemme” han har lån andre steder, og dette
har den aktuelle långiver ikke en chance for at opdage).
Dette problem beskrives faktisk også af SKAT selv i lovforslaget (side 10); ”
De oplysninger, der med
borgerens samtykke kan videregives fra Skatteforvaltningen til en virksomhed via eSkatData, vil efter
omstændighederne være utilstrækkelige i tilfælde, hvor borgeren siden frigivelsen af den seneste
årsopgørelse har optaget et lån. Borgeren vil i disse tilfælde antageligt skulle fremskaffe og
fremsende eller bringe de supplerende oplysninger til virksomheden.”