Skatteudvalget 2021-22
L 73 Bilag 1
Offentligt
2476545_0001.png
10. november 2021
J.nr. 2021 - 627
Til Folketinget
Skatteudvalget
Til udvalgets orientering vedlægges høringsskema samt de modtagne høringssvar vedrø-
rende forslag til lov om ændring af lov om et indkomstregister, skatteindberetningsloven
og skattekontrolloven (Registersamkøring med henblik på systemudvikling og myndig-
hedsudøvelse samt udvidet adgang til eSkatData-ordningen m.v.).
Morten Bødskov
/ Per Hvas
L 73 - 2021-22 - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar, fra skatteministeren
2476545_0002.png
Organisation
Bemærkninger
Kommentarer
Dansk Erhverv
Dansk Erhverv finder, at det er
meget positivt, at man nu udvider
muligheden for, at finansielle råd-
givere kan få adgang til eSkatData.
Dansk Kredit Råd
(DKR)
DKR støtter forslaget om, at der
indføres hjemmel til, at Skattefor-
valtningen kan behandle, herunder
samkøre, de oplysninger, Skatte-
forvaltningen er i besiddelse af,
med henblik på at udvikle både
machine learning-modeller og ana-
lytiske modeller.
DKR billiger generelt forslaget
om, at finansielle rådgivere får mu-
lighed for at anvende eSkatData.
DKR ønsker tilføjet til lovforsla-
get, at finansielle virksomheder
skal kunne få adgang til R75-oplys-
ninger, når borgeren samtykker til
det, af hensyn til at kunne foretage
en kreditvurdering af borgeren.
Forslaget om adgang til R75-oplys-
ninger, dvs. detaljerede skattemæs-
sige oplysninger om en borger, in-
debærer, at den finansielle virk-
somhed vil få adgang til en række
oplysninger om borgeren, der ikke
konkret kan anses for nødvendige
ifm. en kreditvurdering. Endvidere
anses en regulering af muligheden
for at anvende R75-oplysninger at
falde uden for formålet med dette
lovforslag.
DKR støtter lovforslagets tanker
om, at der via eSkatData kan vide-
regives nødvendige oplysninger fra
de kvartalsvise indberetninger, når
den enkelte borger samtykker, da
dette vil give et mere opdateret og
reelt billede af borgerens økonomi.
Side 2 af 15
L 73 - 2021-22 - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar, fra skatteministeren
2476545_0003.png
Organisation
Bemærkninger
Kommentarer
DKR opfordrer til at overveje mu-
ligheden for en yderligere udvi-
delse af eSkatData, fx ved at øge
indberetningsfrekvensen af oplys-
ninger til Skatteforvaltningen fra
kvartalsvis til daglig.
Af hensyn til de indberetningsplig-
tige og den byrde, en indberet-
ningspligt er forbundet med, er der
aktuelt ikke planer om at øge ind-
beretningsfrekvensen til daglige
indberetninger mhp. at understøtte
eSkatData.
DKR foreslår endvidere, at virk-
somheder skal have mulighed for
på daglig basis at hente oplysnin-
ger via eSkatData med en borgers
samtykke.
eSkatData kan anvendes efter be-
hov, og når betingelserne i hvert
enkelt tilfælde er opfyldt, herunder
at oplysningerne er nødvendige til
brug for en konkret situation, og at
borgeren har givet sit samtykke.
Datatilsynet
Datatilsynet bemærker, at Skatte-
ministeriet har vurderet, at det ud
fra mere overordnede samfunds-
og retssikkerhedsmæssige overve-
jelser er hensigtsmæssigt, at der til-
vejebringes en klar og entydig
hjemmel til, at Skatteforvaltningen
kan udvikle machine learning-mo-
deller og analytiske modeller m.v.,
når det er nødvendigt af hensyn til
at kunne udføre opgaverne på
Skatteministeriets område, det vil
sige udvikling af it-systemer, der
vil kunne sikre en mere målrettet
og effektiv myndighedsudøvelse.
Datatilsynet tilkendegiver, at Data-
tilsynet er enig heri, idet dette lig-
ger i forlængelse af princippet om
gennemsigtighed i databeskyttel-
sesforordningens artikel 5, stk. 1,
litra a, ligesom det tydeliggør Skat-
teforvaltningens
Side 3 af 15
L 73 - 2021-22 - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar, fra skatteministeren
2476545_0004.png
Organisation
Bemærkninger
Kommentarer
behandlingshjemmel i henhold til
databeskyttelsesforordningens arti-
kel 6, stk. 1.
Datatilsynet bemærker, at det ikke
står Datatilsynet klart, om der vil
kunne være tilfælde, hvor oplys-
ningerne indsamles hos den regi-
strerede selv
f.eks. fordi der
alene behandles oplysninger, som
den registrerede selv har afgivet til
Skatteforvaltningen. Datatilsynet
påpeger, at det i en sådan situation
vil være databeskyttelsesforordnin-
gens artikel 13, som finder anven-
delse.
Skatteforvaltningen er i besiddelse
af en række oplysninger om såvel
den enkelte borger som den en-
kelte virksomhed. Disse oplysnin-
ger kan være oplyst af personen el-
ler virksomheden selv, men også
indrettet af tredjemand mv.
Udvikling af it-systemerne vil såle-
des kunne ske både på baggrund af
oplysninger, som den registrerede
allerede er bekendt med, at Skatte-
forvaltningen er i besiddelse af, og
på baggrund af oplysninger, som
det ikke kan antages, at den regi-
strerede er bekendt med, at Skatte-
forvaltningen er i besiddelse af.
I databeskyttelsesforordningens ar-
tikel 13 og 14 om den dataansvarli-
ges oplysningspligt skelnes der
mellem den situation, hvor oplys-
ningerne om den registrerede er
indsamlet hos den registrerede selv
(artikel 13), og den situation, hvor
oplysningerne om den registrerede
er indsamlet hos andre end den re-
gistrerede selv (artikel 14).
Disse regler vil blive iagttaget i for-
bindelse med enhver behandling af
personoplysninger efter den fore-
slåede bestemmelse i skattekon-
trollovens § 67 a.
Datatilsynet henleder i den forbin-
delse Skatteministeriets opmærk-
somhed på, at der i
Det kan bekræftes, at der ved be-
handlingen af personoplysninger
efter den foreslåede bestemmelse i
Side 4 af 15
L 73 - 2021-22 - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar, fra skatteministeren
2476545_0005.png
Organisation
Bemærkninger
Kommentarer
databeskyttelsesforordningens arti-
kel 13 ikke findes en tilsvarende
bestemmelse som i databeskyttel-
sesforordningens artikel 14, stk. 5,
litra b, hvoraf det følger, at oplys-
ningspligten ikke finder anven-
delse, hvis og i det omfang medde-
lelse af sådanne oplysninger viser
sig umulig eller vil kræve en ufor-
holdsmæssigt stor indsats.
skattekontrollovens § 67 a, vil
blive taget højde for de forskelle i
forhold til kravene om oplysnings-
pligt, der er afspejlet i databeskyt-
telsesforordningens artikel 13 og
14.
Datatilsynet finder ikke grundlag
for at tilsidesætte Skatteministeri-
ets vurdering af, at det i forhold
til den omhandlede behandling af
personoplysninger efter omstæn-
dighederne vil kræve en uforholds-
mæssigt stor indsats at underrette
samtlige registrerede.
Det kan bekræftes, at der i alle til-
fælde vil blive foretaget en konkret
vurdering af, om oplysningspligten
i forhold til den registrerede vil
kunne undlades.
Datatilsynet henleder imidlertid
Skatteministeriets opmærksomhed
på, at en dataansvarligs vurdering
af, om oplysningspligten kan und-
tages ved behandling af personop-
lysninger, hviler på de konkrete
omstændigheder i den enkelte situ-
ation.
Skatteministeriet/Skatteforvaltnin-
gen bør derfor være opmærksom
på, om der kan være tilfælde, hvor
oplysningspligten bør iagttages.
Det kan bekræftes, at behandling
af personoplysninger vil ske under
iagttagelse af databeskyttelsesfor-
ordningen og databeskyttelseslo-
ven.
Datatilsynet har noteret sig, at
Skatteministeriet er opmærksom
på databeskyttelsesforordningens
artikel 22 og vil sikre, at der tages
højde for de potentielle risici for
Side 5 af 15
L 73 - 2021-22 - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar, fra skatteministeren
2476545_0006.png
Organisation
Bemærkninger
Kommentarer
den registreredes interesser og ret-
tigheder, som behandlingen vil
kunne indebære.
Datatilsynet bemærker, at det, som
Skatteministeriet selv har peget på,
følger af databeskyttelsesforord-
ningens artikel 5, stk. 1, litra b, at
personoplysninger skal indsamles
til udtrykkeligt angivne og legitime
formål og ikke må viderebehandles
på en måde, der er uforenelig
med disse formål.
Datatilsynet gør opmærksom på, at
databeskyttelsesforordningens arti-
kel 5, stk. 1, litra b, jf. artikel 6, stk.
4, imidlertid ikke er til hinder for
viderebehandling af personoplys-
ninger, hvis behandlingen er hjem-
let i national ret, som udgør en
nødvendig og forholdsmæssig for-
anstaltning i et demokratisk sam-
fund af hensyn til de mål, der er
omhandlet i artikel 23, stk. 1.
Datatilsynet har i den forbindelse
forstået på lovforslagets bemærk-
ninger, at lovforslaget er en nød-
vendig og forholdsmæssig foran-
staltning i et demokratisk samfund
af hensyn til andre vigtige målsæt-
ninger i forbindelse med beskyt-
telse af Unionens eller en med-
lemsstats generelle samfundsinte-
resser (bl.a. økonomiske og finan-
sielle interesser), jf. databeskyttel-
sesforordningens artikel 23, stk. 1,
litra e.
Side 6 af 15
L 73 - 2021-22 - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar, fra skatteministeren
2476545_0007.png
Organisation
Bemærkninger
Kommentarer
Datatilsynet henviser til, at hvad
der udgør generelle samfundsinte-
resser som omhandlet i databe-
skyttelsesforordningens artikel 23,
stk. 1, litra e, i sidste ende er en
politisk beslutning.
Det står ikke Datatilsynet klart, om
det ovenstående også er tilfældet i
forhold til den foreslåede bestem-
melses stk. 1 og 2.
Med lovforslaget foreslås det, at
der indføres en klar og entydig
hjemmel til, at Skatteforvaltningen
kan behandle, herunder samkøre,
de oplysninger, Skatteforvaltnin-
gen er i besiddelse af, med henblik
på at udvikle machine learning-
modeller og analytiske modeller
m.v., som vil kunne målrette, un-
derstøtte og effektivisere Skatte-
forvaltningens myndighedsudø-
velse. Endvidere foreslås det, at
Skatteforvaltningen kan indsamle
og behandle alle nødvendige op-
lysninger om fysiske og juridiske
personers økonomiske og er-
hvervsmæssige forhold fra andre
offentlige myndigheder og offent-
ligt tilgængelige kilder, herunder
samkøre sådanne oplysninger med
de oplysninger Skatteforvaltningen
er i besiddelse af med henblik på
udvikling af it-systemer.
Det vurderes, at den foreslåede be-
stemmelse i skattekontrollovens §
67 a, stk. 1 og 2, udgør en nødven-
dig og forholdsmæssig foranstalt-
ning i et demokratisk samfund af
hensyn til bl.a. økonomiske og fi-
nansielle interesser, jf. databeskyt-
telsesforordningens artikel 23, stk.
1.
Side 7 af 15
L 73 - 2021-22 - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar, fra skatteministeren
2476545_0008.png
Organisation
Bemærkninger
Kommentarer
Datatilsynet har noteret sig, at det
ved fastsættelsen af regler efter
skattekontrollovens § 67 a, stk. 3,
vil skulle vurderes, om betingel-
serne i databeskyttelsesforordnin-
gens artikel 23 er opfyldt, og mini-
mumskravene i artikel 23, stk. 2,
derved skal være opfyldt.
Datatilsynet gør i øvrigt opmærk-
som på databeskyttelseslovens §
28, hvorefter der skal indhentes en
udtalelse fra Datatilsynet ved udar-
bejdelse af lovforslag, bekendtgø-
relser, cirkulærer eller lignende ge-
nerelle forskrifter, der har betyd-
ning for beskyttelsen af privatlivet
i forbindelse med behandling af
personoplysninger.
Det kan bekræftes, at der vil blive
indhentet en udtalelse fra Datatil-
synet i forbindelse hermed.
Datatilsynet lægger til grund, at
Skatteministeriet konkret har fun-
det det nødvendigt og hensigts-
mæssigt at foretage udvidelsen af
eSkatData, og har på denne bag-
grund ingen bemærkninger hertil.
DI
Grundlæggende finder DI det po-
sitivt, at lovforslaget kan føre til en
mere effektiv Skatteforvaltning, li-
gesom DI finder det glædeligt at
Skatteforvaltningen har fokus på
højere automatisering og i højere
grad udnytter data i stedet for at
kræve store mængder af dokumen-
tation fra virksomhederne.
Side 8 af 15
L 73 - 2021-22 - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar, fra skatteministeren
2476545_0009.png
Organisation
Bemærkninger
Kommentarer
DI mener dog, at det er vigtigt at
effektiviseringen ikke går på kom-
promis med grundlæggende ret-
tigheder og retssikkerheden.
Det kan bekræftes, at de grundlæg-
gende rettigheder og retssikkerhe-
den vil blive iagttaget.
Det bemærkes i den forbindelse, at
enhver behandling af personoplys-
ninger vil ske under iagttagelse af
databeskyttelsesforordningens og
databeskyttelseslovens regler
herom.
DI bemærker, at udviklingen af
machine learning-modeller bør
være præget af gennemsigtighed,
så effektiviseringer ikke går på
kompromis med tilliden til det of-
fentliges brug af persondata.
DI påpeger, at når machine lear-
ning-modeller bruges til kontrol-
formål, så skal grundlæggende
principper for retssikkerhed over-
holdes. Virksomhedernes skal der-
for stadig have ret til at få deres sa-
ger prøvet konkret og individuelt.
Det kan bekræftes, at de grundlæg-
gende principper om retssikkerhed
vil blive iagttaget overfor den en-
kelte borger eller virksomhed, der
udtages til nærmere kontrol.
Det bemærkes i øvrigt, at forvalt-
ningslovens almindelige regler vil
skulle iagttages, herunder retten til
at få en sag prøvet konkret og in-
dividuelt mv.
DI bemærker i den forbindelse, at
en kontrol i sidste ende altid
og
som minimum
bør efterses af en
fysisk person, som også er nævnt i
lovforslaget.
Udvikling af it-systemer og den ef-
terfølgende samkøring af data ved
brug af f.eks. machine learning-
modeller vil kunne skabe et bedre
beslutningsgrundlag for sagsbe-
handlingen på en række af Skatte-
forvaltningens områder
f.eks. i
forhold til at beslutte, hvilke bor-
gere og virksomheder, som bør
udtages til nærmere kontrol.
Side 9 af 15
L 73 - 2021-22 - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar, fra skatteministeren
2476545_0010.png
Organisation
Bemærkninger
Kommentarer
Det kan således bekræftes, at de
borgere eller virksomheder, der
f.eks. udtages til nærmere kontrol,
vil blive behandlet både individuelt
og manuelt af en af Skatteforvalt-
ningens sagsbehandlere.
Endelig bemærker DI, at det ek-
sempelvis er positivt, at visse op-
lysninger kan videregives med
samtykke, som giver mulighed for
på en gennemsigtig måde at øge
brugen af data på en gennemsigtig
og tillidsfuld måde.
Finans & Leasing
Finans & Leasing bakker op om
den del af lovforslaget, der om-
handler antisvindel og skattekon-
trol, dvs. mulighed for deling af
oplysninger på tværs af Skattefor-
valtningens systemer mv.
Finans & Leasing foreslår, at pri-
vate aktører også kan bidrage til
det kontrol- og antisvindelarbejde,
der foregår i Skatteforvaltningen.
Finans & Leasing henviser til, at
det kunne være både i forhold til
”input” og ”output”, forstået såle-
des, at såfremt Finans & Leasings
medlemmer i en låneansøgnings-
proces spotter en formodet svind-
ler, der f.eks. har afgivet falske
økonomiske- eller identitetsoplys-
ninger, så bør Finans & Leasings
medlem kunne ”tippe” (give ”in-
put”)
til Skatteforvaltningen
herom.
Finans & Leasings medlemmer vil
altid uopfordret kunne rette hen-
vendelse til Skatteforvaltningen og
give oplysninger om forhold i lå-
neansøgningsprocessen, der un-
drer eller måske ligefrem kan
fremstå som mistænkelige.
Side 10 af 15
L 73 - 2021-22 - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar, fra skatteministeren
2476545_0011.png
Organisation
Bemærkninger
Kommentarer
Finans & Leasing peger på, at
Skatteforvaltningen tilsvarende
burde kunne ”flage”
eller
”advare”
om selskaber eller personer, som
er under mistanke eller undersø-
gelse for svindel.
Finans & Leasing henviser til, at et
sådan flag kan advare virksomhe-
der om ikke at anvende data fra
eller være ekstra påpasselige med
at anvende data fra
den pågæl-
dende person eller virksomhed
indtil Skatteforvaltningens under-
søgelse af virksomheden er afslut-
tet.
Det bemærkes, at bl.a. ansatte i
Skatteforvaltningen har ubetinget
tavshedspligt over for uvedkom-
mende med hensyn til oplysninger
om såvel fysiske som juridisk per-
soners økonomiske, erhvervsmæs-
sige eller privatlivet tilhørende for-
hold, som de under varetagelsen af
deres arbejde bliver bekendt med.
På den baggrund vil det ikke være
muligt at etablere en ordning som
den, Finans & Leasing foreslår.
Finans & Leasing er meget til-
fredse med, at det foreslås, at
eSkatData udvides med adgang til
oplysninger (når borgeren samtyk-
ker) om de lån og kreditter, som
lånansøger løbende optager i løbet
af indkomståret.
Finans & Leasing foreslår, at der
foretages ændringer i, hvor ofte
der skal foretages indberetning af
oplysninger til Skatteforvaltningen.
Det foreslås således, at der skal ske
indberetning dagligt, så de oplys-
ninger, der kan videregives via
eSkatData, er dagligt opdateret.
Der henvises til kommentaren til
Dansk Kredit Råd (DKR) ovenfor.
Finans & Leasing angiver nogle
yderligere ønsker til, hvorledes
eSkatData kan udvides, bl.a. et øn-
ske om en hurtigere tilpasning af
Der kvitteres for forslagene, der vil
kunne indgå i det fremtidige ar-
bejde med eSkatData.
Side 11 af 15
L 73 - 2021-22 - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar, fra skatteministeren
2476545_0012.png
Organisation
Bemærkninger
Kommentarer
nye datafelter og andre it-ændrin-
ger.
Finanstilsynet
Finanstilsynet har ingen bemærk-
ninger.
FSR
danske revisorer
Det er FSR
danske revisorers
opfattelse, at der er en række ud-
fordringer ved anvendelse af ma-
chine learning og andre statisk ba-
serede metoder til brug for sam-
kørsel af registrere.
FSR
danske revisorer mener, at
det er problematisk at skabe en ge-
nerisk hjemmel uden et specifik
formål til registersamkøring, som
heller ikke har en afgrænset anven-
delse. Det er efter FSR
danske
revisorers opfattelse problematisk i
forhold til den generelle personda-
tabeskyttelse og opretholdelse af
de almindelige frihedsrettigheder.
Det bemærkes, at den foreslåede
bestemmelse i skattekontrollovens
§ 67 a er afgrænset til registersam-
køring med henblik på udvikling af
it-systemer, der er nødvendige for
Skatteforvaltningens kontrolmulig-
heder mv.
For så vidt angår den foreslåede
bestemmelse i skattekontrollovens
§ 68, stk. 4, er denne bestemmelse
afgrænset til indsamling og be-
handling af alle nødvendige oplys-
ninger om fysiske eller juridiske
personers økonomiske og er-
hvervsmæssige forhold fra offent-
ligt tilgængelige kilder med henblik
på registersamkøring, i forbindelse
med registreringskontrol, opgø-
relse, opkrævning og inddrivelse af
skatter, arbejdsmarkedsbidrag, told
og afgifter.
FSR
danske revisorer mener, at
en lovhjemmel, som den nævnte
vil give mulighed for at ”fiske” ef-
ter sammenhænge, som potentielt
Det er ikke hensigten med lov-
forslaget at give Skatteforvaltnin-
gen mulighed for at ”fiske” efter
sammenhænge, som vil kunne
Side 12 af 15
L 73 - 2021-22 - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar, fra skatteministeren
2476545_0013.png
Organisation
Bemærkninger
Kommentarer
ikke vil være forbundet af beviselig
kausalitet og dermed bidrage til at
mistænkeliggøre skattepligtige
uden grund. Dette er efter FSR
danske revisorers opfattelse i strid
med databeskyttelsesforordnin-
gens regulering af såkaldt profile-
ring, da det kræver, at profilering
er gennemsigtig for den registre-
rede jf. art. 13 stk. 2, (f). Derud-
over er det et krav, at det skal være
klart for den registrerede, hvilken
logik den relevante data underlæg-
ges samt den mulige konsekvens
for den registrerede.
bidrage til en mistænkeliggørelse af
den skattepligtige uden grund.
Det er derimod hensigten med
lovforslaget at give Skatteforvalt-
ningens sagsbehandlerne et bedre
overblik og et bedre beslutnings-
grundlag
f.eks. i forhold til at be-
slutte, hvilke borgere og virksom-
heder, som bør udtages til nær-
mere kontrol mv.
Det vurderes, at samkøring af data
ved brug af f.eks. machine learning
vil kunne skabe dette bedre beslut-
ningsgrundlag og det forventes, at
anvendelsen af de udviklede risiko-
scoringsmodeller (registersamkø-
ring) vil føre til en højere træfpro-
cent ved udvælgelse af borgere og
virksomheder til f.eks. kontrol.
FSR
danske revisorer henviser
til, at det af lovforslagets afsnit 3,
fremgår:
”Henset til den store datamængde,
Skatteforvaltningen er i besiddelse
af, og i takt med den generelle ud-
vikling på området samt udviklin-
gen af nye store it-systemer i Skat-
teforvaltningen m.v. vurderes det,
at det vil kræve en uforholdsmæs-
sig stor indsats, hvis Skatteforvalt-
ningen vil skulle opfylde oplys-
ningspligten efter databeskyttelses-
forordningens artikel 14.”
FSR
danske revisorer henviser
til, at en registersamkøring ud fra
Skatteministeriets egne oplysnin-
ger, vil betyde, at det vil være
Det er ikke hensigten med lov-
forslaget, at der skal kunne træffes
automatiske afgørelser på bag-
grund af profilering. Derfor
Side 13 af 15
L 73 - 2021-22 - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar, fra skatteministeren
2476545_0014.png
Organisation
Bemærkninger
Kommentarer
meget lidt synligt for den enkelte
borger, og dermed vil det være
svært at anvende sin ret i henhold
til databeskyttelsesforordningen,
før profileringen har fundet sted.
Endelig vil behandlingen også
være ikke-transparent, hvorved
borgerens frihedsrettigheder bliver
udsatte.
regulerer lovforslaget heller ikke,
hvordan der træffes afgørelser på
grundlag af profilering. Forordnin-
gens krav om, at den registrerede
har ret til ikke at være genstand for
en afgørelse, der alene er baseret
på automatisk behandling, herun-
der profilering, gælder umiddelbart
og vil derfor uændret skulle iagtta-
ges.
Det bemærkes i øvrigt, at der i et
hvert tilfælde vil ske en manuel
sagsbehandling af den borger eller
den virksomhed, der ud fra den
foretagne profilering, udtages til
nærmere kontrol mv.
FSR
danske revisorer vurderer,
at der kun i begrænset omfang i
lovforslaget er taget stilling til den
særlige risiko, der er, for at kaste
mistanke på en borger, eller ud-
sætte en borger for en misvisende
profilering eller automatiserede af-
gørelse, når dette sker på baggrund
af samkøring af både interne og
eksterne registre.
Det bemærkes, at der ikke med
lovforslaget skabes hjemmel til at
foretage automatiske afgørelser.
Det vurderes, at en forudgående
udvikling af risikoscoringsmodeller
vil indebære, at træfsikkerhed øges,
hvilket får betydning for, hvilke
borgere eller virksomheder der ud-
tages til manuel kontrol. Dermed
kan det sikres, at sagsbehandlingen
fokuseres på de borgere og virk-
somheder, som med størst sand-
synlighed vil begå fejl.
FSR
danske revisorer henviser
til, at der bør være et særlig tilsyn
med kvaliteten af de anvendte regi-
stre samt sikring af dataintegrite-
ten, når Machine Learning og an-
dre statisk baserede metoder til
brug for samkørsel af registre
(både med hensyn til korrektheden
ved opdateringer og med hensyn
Det bemærkes, at aktuelle og va-
lide data vil være en forudsætning
for enhver vellykket implemente-
ring af machine-learning og analy-
tiske modeller m.v. i sagsbehand-
lingsøjemed.
Aktualiteten og validiteten af Skat-
teforvaltningens data vil derfor
Side 14 af 15
L 73 - 2021-22 - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar, fra skatteministeren
2476545_0015.png
Organisation
Bemærkninger
Kommentarer
til at sikre, at betydningen af de en-
kelte datafelter bliver korrekt for-
tolket), således at kvaliteten af de
foretagne profileringer vil bygge på
et sikkert og korrekt grundlag.
skulle understøttes af forretnings-
processer og it-systemer, som vil
skulle sikres og vedligeholdes ved
hjælp af en effektiv implemente-
ring af bl.a. fælles processer og
standarder for dataforvaltning og
datakvalitet.
FSR
danske revisorer mener des-
uden, at der i større omfang, end
det er nævnt i bemærkningerne,
føres tilsyn med korrektheden af
de anvendte modeller. Modellerne
vil blive oplært løbende, og ikke
nødvendigvis være fuldstændigt af-
prøvede, specielt da de vil blive
oplært på historiske data. Når de
bliver anvendt på både nuværende
og fremtidige data, er der en risiko
for at f.eks. ændringer i samfundet
over tid, vil have væsentlig indvirk-
ning på modellernes anvendelig-
hed, og evne til at levere brugbare
resultater.
Ved såvel udviklingen af som den
senere anvendelse af it-modellerne
vil databeskyttelsesforordningens
artikel 5 om bl.a. dataminimering,
rigtighed, opbevaringsbegræns-
ning, integritet og fortrolighed lø-
bende skulle iagttages.
På baggrund af ovenstående me-
ner FSR
danske revisorer ikke,
det vil være i overensstemmelse
med gældende lov at indføre de fo-
reslåede lovregler.
Skatterevisorforeningen
Skatterevisorforeningen har ingen
bemærkninger.
Side 15 af 15