Tak for det, formand. Og tusind tak for den grundlæggende positive modtagelse af det her lovforslag. Det er klart, at der jo kan være og også er principielle spørgsmål i den her sammenhæng. Det er der, når vi diskuterer myndigheders anvendelse af data, og derfor synes jeg, det er helt relevant, at vi tager en diskussion af det.
Regeringen og dens parlamentariske grundlag og jo faktisk alle partier i Folketinget står bag en styrkelse af skattekontrollen, hvad man rolig kan sige er et historisk løft og en reform af skattekontrollen, som skal sikre, at kontrollen er både mere tidssvarende, men også mere effektiv. Og har man fulgt lidt med i medieomtalen af store svindelsetup og svindelnetværk, tror jeg, man vil vide, at noget af det, der skal være med til at sikre en mere effektiv skattekontrol, er, at den bliver mere datadreven, at vi får bedre data- og analyseredskaber.
Det tror jeg er vigtigt at have som baggrundstæppe – at når vi har med de store svindelsetup at gøre, som vi har set i nogle af de her sager, så kan den manuelle kontrol være en gevinst for nogle af de her grupper. Og derfor tror jeg, det er vigtigt, at vi har opmærksomheden stærkt rettet mod mulighederne i forbindelse med modtagelsen af de mange data, Skatteforvaltningen får i dag, altså hvordan de muligheder kan benyttes fuldt ud og gøre skattekontrollen betydelig bedre, men jo også mere målrettet.
Målet er jo, ud over at vi skal være bedre til at benytte data og også data som et analyseredskab, at det skal være nemmere for virksomhederne at gøre det rigtigt, og det er en vigtig prioritet for regeringen, at vi fortsat har fokus på at skabe gode rammer for vores erhvervsliv. Derfor er det jo klart, når man kigger på lovforslaget, at vi tager fat på nogle gode elementer, som også er med til at lette de administrative byrder for erhvervslivet og for helt almindelige danskere. Det skal jeg vende tilbage til.
Med lovforslaget får Skatteforvaltningen mulighed for at udvikle nye og mere tidssvarende metoder til at sikre en mere effektiv og målrettet kontrol på Skatteministeriets område. Ved udvikling og anvendelse af f.eks. machine learning-modeller er virkeligheden den, at så bliver kontrollen jo både mere datadreven, men den bliver også mere intelligent, om man vil. Skatteforvaltningen vil med anvendelsen af de her modeller bl.a. kunne sikre en højere og mere stabil træfprocent, i forhold til hvem der efterfølgende skal udtages til nærmere kontrol.
Med lovforslaget præciseres det, at der også vil kunne foretages registersamkøring i forbindelse med den kontrol, Skatteforvaltningen gennemfører, når en virksomhed anmelder sig til registrering. Formålet med den kontrol er at forhindre, at der registreres virksomheder, som har til formål at begå svig. Så det er en fremrykket kontrol ved indgangen til Skatteforvaltningen. Og hvorfor det? Fordi nogle af de kæmpe svindelsetup, vi har set, har udnyttet, at den kontrol ikke har været der, og man er kommet ind i systemet og har brugt den adgang til desværre ret hurtigt at få fat i også meget store summer. Det har været omtalt i medierne, og flere ordførere har udtalt, at der var behov for, at Skatteforvaltningen rent faktisk tog fat om det her. Og det er det, der sker nu. Ved at foretage den her kontrol tidligere afskæres virksomhederne jo som sagt fra at påføre staten tab, ofte også meget store tab.
Kontrollen skal således være med til at sikre korrekt registrering af virksomheden, forebygge restancer og identificere og forhindre virksomheder, der potentielt vil begå svig, i at blive registreret i Skatteforvaltningen. Når det præciseres, at Skatteforvaltningen kan foretage registersamkøring i kontroløjemed i registreringsfasen, sikrer vi Skatteforvaltningen de bedste muligheder for at sætte en effektiv stopper for de virksomheder, der ikke har reelle hensigter, i at opnå en registrering hos Skatteforvaltningen. Det er det, der er pointen med det her.
Med lovforslaget får finansielle rådgivere som sagt også mulighed for at anvende eSkatData. Det vil gøre det nemmere for både rådgivere og for den enkelte borger i de situationer, hvor en række oplysninger om borgerens økonomiske forhold er nødvendige, i forbindelse med at virksomheden skal yde rådgivning. Både den finansielle rådgiver og borgeren slipper jo så for besværet med bunker af papirer om borgerens økonomiske oplysninger. Med eSkatData bliver oplysningerne sendt sikkert og digitalt direkte fra Skatteforvaltningen til den finansielle rådgiver. Men det er vigtigt at understrege, at Skatteforvaltningen selvfølgelig kun kan videregive oplysninger via eSkatData, når borgeren har givet sit udtrykkelige samtykke til det.
Der er tale om et forslag, der har været efterspurgt af rådgiverbranchen, og med de fordele, der er for både rådgivere og danske forbrugere, er jeg glad for, at vi nu også er kommet videre med forslaget.
Ud over forslaget om at gøre det muligt for finansielle rådgivere at anvende eSkatData er det ønsket at gøre systemet endnu bedre for alle de virksomheder, der i dag anvender det. Lovforslaget indeholder derfor også et initiativ om, at oplysninger, der i dag indberettes til Skatteforvaltningen kvartalsvis, skal kunne indgå som en del af de oplysninger, en virksomhed kan få med eSkatData, altså i den nye ordning. Det betyder, at de samlede oplysninger, en virksomhed vil kunne få, i endnu højere grad giver et aktuelt og retvisende billede af den enkelte borgers økonomi. Det kunne eksempelvis være en bank, som jo så vil få et bedre grundlag for at vurdere en borgers økonomi, inden det besluttes, om der kan stiftes et lån hos banken.
Afslutningsvis vil jeg sige, at vi selvfølgelig gerne svarer på de spørgsmål, som rejses, og jeg synes, det er helt relevant, at vi tager en drøftelse af de spørgsmål, der også er rejst i høringssvarene. Jeg har godt set, at FSR, altså skatterevisorerne, har skrevet et høringssvar. Jeg tror, det er vigtigt i den sammenhæng at få sagt – og jeg kan se, at spørgsmålene selvfølgelig kommer i forlængelse af den debat, der har været – at nødvendigheden af de oplysninger, som Skatteforvaltningen skal have, skal understreges. Det står jo også i lovforslaget. Og det vil sige, at samkøring af oplysninger, herunder personoplysninger, kræver et sagligt formål, og behandlingen af oplysningerne må som sagt ikke være mere omfattende, end hvad der er nødvendigt i forhold til det formål, der er med behandlingen af oplysningerne. Det er et helt almindeligt myndighedsprincip, når man behandler data og samkøring af oplysninger. Det handler om proportionaliteten i anvendelsen af oplysningerne. Det er et helt almindeligt princip. Og derfor er det her også et forsøg på at styrke vores forvaltning i forhold til at undgå, at dem, der ikke har reelle hensigter med at blive registreret som virksomhed, kommer ind. Det får vi bedre muligheder for nu.
Men lad os tage diskussionen i udvalget; det medvirker vi meget gerne til. Det skulle være mine afsluttende ord – for nu i hvert fald.