1
Skatteministeriet
Nicolai Eigtveds Gade 28
1402 København K
Kongens Lyngby, 18. august 2021
Høring over forslag til Lov om ændring af skattekontrolloven og ligningsloven (Kompetence til
godkendelse af oplysningsskemaet m.v., justering af oplysningsfristen for juridiske personer,
regnskabsføring i fremmed valuta for visse udenlandske kulbrinteskattepligtige, lempelse af
kravet om udarbejdelse af transfer pricing-dokumentation i visse rent danske situationer,
justering af straffebestemmelsen om indgivelse af land for land-rapport, beskatning af
lejeindtægter ved udlejning af helårsbolig og godkendelse af små patientforeninger for sjældne
sygdomme som almenvelgørende foreninger m.v.) - j.nr. 2020-6100
Vi skal hermed fremkomme med følgende bemærkninger til ovennævnte lovforslag.
Formålet med lovforslaget er, i lyset af EU-domstolens afgørelse C-382/16, Hornbach-Baumarkt AG, at
lempe de administrative byrder for danske virksomheder, som i dag er underlagt en særdeles
omfattende
dokumentationspligt
vedrørende
koncerninterne
transaktioner,
således
at
dokumentationskravet ikke går videre, end hvad der er nødvendigt som følge af EU-retten.
Vi imødeser naturligvis en sådan lempelse af de administrative byrder for erhvervslivet. Det er dog
vores opfattelse, at visse forhold bør præciseres i forbindelse med lovgivningsprocessen, såfremt det
erklærede formål om at lempe de administrative byrder ved dokumentationskravet skal få den ønskede
effekt.
Vi anmoder derfor om, at følgende spørgsmål besvares:
1. Er nationale transaktioner med udenlandske fysiske og juridiske personers danske faste
driftssteder omfattet af lempelsen?
2. Hvornår skal nationale transaktioner beskrives?
3. Hvornår indgår nationale transaktioner i grundlaget for en grænseoverskridende transaktion?
4. Hvilke krav er der til »beskrivelsen« af nationale transaktioner?
5. Hvad er sanktionen ved »utilstrækkelig beskrivelse« af nationale transaktioner?
CORIT ADVISORY P/S
•
LYNGBY HOVEDGADE 17, 2ND FLOOR
•
DK-2800 KONGENS LYNGBY
•
CVR.-NO.:34085307