Børne- og Undervisningsudvalget 2021-22
L 68 Bilag 7
Offentligt
2498481_0001.png
Til lovforslag nr.
L 68
Folketinget 2021-22
Betænkning afgivet af Børne- og Undervisningsudvalget den 9. december 2021
Betænkning
over
Forslag til lov om ændring af lov om institutioner for almengymnasiale
uddannelser og almen voksenuddannelse m.v., lov om de gymnasiale
uddannelser, lov om private institutioner for gymnasiale uddannelser og lov
om institutioner for erhvervsrettet uddannelse
(Udskydelse af solnedgangsklausul, afskaffelse af ventelister, begrænsning af mulighed for institutionsskift, etablering af
tilskudsloft for elever på private gymnasier og midlertidigt stop for optag)
[af børne- og undervisningsministeren (Pernille Rosenkrantz-Theil)]
1. Ændringsforslag
Børne- og undervisningsministeren har stillet 3 ændrings-
forslag til lovforslaget.
2. Indstillinger
Et
flertal
i udvalget (S, DF, SF, RV og EL) indstiller
lovforslaget til
vedtagelse
med de stillede ændringsforslag.
Et
mindretal
i udvalget (V, KF, NB, LA og FG) indstiller
lovforslaget til
forkastelse
ved 3. behandling. Mindretallet
vil stemme imod de stillede ændringsforslag.
Alternativet, Kristendemokraterne, Inuit Ataqatigiit, Si-
umut, Sambandsflokkurin og Javnaðarflokkurin havde ved
betænkningsafgivelsen ikke medlemmer i udvalget og der-
med ikke adgang til at komme med indstillinger eller politi-
ske bemærkninger i betænkningen.
En oversigt over Folketingets sammensætning er optrykt
i betænkningen.
3. Politiske bemærkninger
Venstre
Venstres medlemmer af udvalget er stærkt bekymrede
for, at flere af initiativerne i aftalen af 10. juni 2021 om
Den Koordinerede Tilmelding til Gymnasiale Ungdomsud-
dannelser, herunder overgangsinitiativerne, som igangsættes
med vedtagelsen af lovforslaget, begrænser og strider mod
den unges ret til frit at vælge uddannelsesinstitution, når
man ønsker at tage en ungdomsuddannelse i Danmark. Des-
uden mener Venstres medlemmer af udvalget, at aftalen
kan give flere pressede unge og flere, som dropper ud af
uddannelsen, da elevernes mulighed for at skifte gymnasium
bliver begrænset, og at det udelukkende vil være rektoren på
gymnasiet, som kan give en dispensation. Venstres medlem-
mer af udvalget mener, det er kritisabelt, at eleverne reelt
ikke har nogen mulighed for at klage, hvis de er uenige i
rektors vurdering. Aftalen betyder en markant begrænsning
af de unges valgmuligheder, og derfor kan Venstre ikke
bakke op om forslaget.
Det Konservative Folkeparti
Det Konservative Folkepartis medlemmer af udvalget
mener, at regeringens forslag om elevfordeling ud fra foræl-
drenes indkomst fratager de unge det frie valg til at vælge
gymnasium. Endvidere er der ikke tilstrækkeligt grundlag
for at vurdere, om en socioøkonomisk fordeling kan afhjæl-
pe udfordringer med dårlig integration på en række gymna-
sier. KF mener, at flere tiltag kunne være afprøvet først. KF
er meget kritisk over for de såkaldte fordelingszoners geo-
grafiske størrelse. Elever kan risikere at få op til 1 times
transporttid hver vej, som kan vanskeliggøre muligheden for
at deltage i sport og andre fritidsinteresser eller passe et
fritidsjob. Den socioøkonomiske omfordeling kan risikere at
øge mistrivslen blandt elever, fordi flytning til en anden ud-
dannelsesinstitution pga. mistrivsel er blevet vanskeliggjort,
bl.a. fordi klageadgangen er fjernet, og fordi der er et øko-
nomisk incitament til at fastholde elever frem for at hjælpe
elever videre til en anden uddannelsesinstitution.
AX027074
L 68 - 2021-22 - Bilag 7: Betænkning afgivet den 9. december 2021
2498481_0002.png
2
4. Ændringsforslag med bemærkninger
Ændringsforslag
Af
børne- og undervisningsministeren,
tiltrådt af et
flertal
(S, DF, SF, RV og EL):
Til § 4
1)
I den under
nr. 1
foreslåede
§ 8 b
ændres i
stk. 1, 1.
pkt.,
»årselever« tre steder til: »elever«, efter »de modtog til-
skud for i« indsættes: »december«, »2018/2019, 2019/2020
og 2020/2021« ændres til: »2018/19, 2019/20, 2020/21 og
2021/22«, og »Team Danmark Uddannelsespartner« ændres
til: »Team Danmark-uddannelsespartner«.
[Præcisering i forhold til opgørelse af elevtal og justering af
referenceperiode]
2)
I den under
nr. 1
foreslåede
§ 8 b
udgår
stk. 1, 2. pkt.,
og i stedet indsættes:
»For en institution, som udbyder uddannelsen til almen
studentereksamen og uddannelsen til hf-eksamen, kan til-
skudsloftet, jf. 1. pkt., dog ikke fastsættes under 28 elever
pr. uddannelse pr. årgang. For en institution, som udbyder
enten uddannelsen til almen studentereksamen eller uddan-
nelsen til hf-eksamen, kan tilskudsloftet, jf. 1. pkt., dog ikke
fastsættes under 40 elever på uddannelsen pr. årgang.«
[Justering af bundniveau for tilskudsloft]
3)
I den under
nr. 1
foreslåede
§ 8 b
ændres i
stk. 2
»årselever« til: »elever«.
[Præcisering i forhold til opgørelse af elevtal]
Bemærkninger
Til nr. 1
Af det fremsatte lovforslags § 4, nr. 1, fremgår det, at der
efter § 8 a foreslås indsat en ny § 8 b. Af det foreslåede
§ 8 b, stk. 1, 1. pkt., fremgår det, at en institution belig-
gende i Aarhus, Albertslund, Ballerup, Brøndby, Dragør,
Frederiksberg, Furesø, Gentofte, Gladsaxe, Glostrup, Greve,
Herlev, Hvidovre, Høje-Taastrup, Ishøj, Københavns, Lyng-
by-Taarbæk, Odense, Rudersdal, Rødovre, Tårnby eller Val-
lensbæk Kommune uanset tilskudsbestemmelser i denne lov
ikke modtager aktivitetsafhængige tilskud fra Børne- og Un-
dervisningsministeriet for det antal årselever, der overstiger
antallet af årselever, de modtog tilskud for i det år, hvor de
havde det højeste antal årselever i skoleårene 2018/2019,
2019/2020 og 2020/2021, bortset fra institutioner, som er
Team Danmark-uddannelsespartner.
Med ændringsforslaget til det foreslåede § 8 b, stk. 1,
1. pkt., foreslås det, at »årselever« tre steder ændres til
»elever«, »2018/2019, 2019/2020 og 2020/2021« ændres til
»2018/19, 2019/20, 2020/21 og 2021/22«, at der efter »de
modtog tilskud for i« indsættes »december«, og at »Team
Danmark Uddannelsespartner« ændres til »Team Danmark-
uddannelsespartner«.
Baggrunden for ændringsforslaget er enighed blandt
aftalepartierne om at udvide referenceperioden med
2021/22. Hertil kommer præcisering i forhold til opgørelsen
af elevtal og en enkelt sproglig præcisering.
Den foreslåede ændring af referenceperioden vil indebæ-
re, at det nuværende skoleår indgår som et referenceår for
loft for tilskud til private gymnasier, således at ingen af
de af tilskudsloftet omfattede private institutioner på grund
af loftet bliver nødt til at tilbagerulle eventuelle stigninger
i elevtallet, de måtte have haft i indeværende skoleår, sam-
menlignet med elevtallet i det skoleår, hvor de havde flest
elever, i den oprindeligt foreslåede referenceperiode.
Den foreslåede præcisering i forhold til opgørelsen af
elevtal vil endvidere indebære, at loftet vil blive fastsat pr.
årgang pr. uddannelse ud fra det højeste antal tilskudsudløs-
ende elever (og således ikke årselever) i hhv. 1.g/1.hf, som
skolerne har indberettet i december i skoleårene 2018/19,
2019/20, 2020/21 og 2021/22. Loftet administreres, således
at skolerne maksimalt kan få tilskud op til dette loft gæl-
dende for årgange, der er startet i skoleåret 2022/23 samt
i efterfølgende år, uanset hvor mange elever skolerne indbe-
retter efterfølgende i de skoleår, hvor der er fastsat et loft
for den tilskudsudløsende aktivitet. Det betyder således, at
tilskudsloftet sættes pr. årgang pr. uddannelse og ikke samlet
for institutionens elevtal på tværs af de to af loftet omfattede
uddannelser.
Med den foreslåede ændring til »Team Danmark-uddan-
nelsespartner« er der alene tale om en sproglig præcisering.
Til nr. 2
Af det fremsatte lovforslags § 4, nr. 1, fremgår det, at der
efter § 8 a foreslås indsat en ny § 8 b. Af det foreslåede §
8 b, stk. 1, 2. pkt., fremgår det, at tilskudsloftet efter 1. pkt.
ikke kan fastsættes under årselevtalskravet i § 17, stk. 1, nr.
1, eller efter regler fastsat i medfør af § 17, stk. 2.
Med ændringsforslaget foreslås det, at 2. pkt. af det fore-
slåede § 8 b udgår, og at det i stedet indsættes, at for en
institution, som udbyder både uddannelsen til almen studen-
tereksamen og uddannelsen til hf-eksamen, kan tilskudslof-
tet, jf. 1. pkt., dog ikke fastsættes under 28 elever pr. ud-
dannelse pr. årgang. For en institution, som udbyder enten
uddannelsen til almen studentereksamen eller uddannelsen
til hf-eksamen, kan tilskudsloftet, jf. 1. pkt., dog ikke fast-
sættes under 40 elever på uddannelsen pr. årgang.
Baggrunden for ændringsforslaget er enighed blandt af-
talepartierne om at justere bundniveauet for loftet over til-
skudsudløsende elever på private gymnasier.
Det foreslåede vil indebære, at bundniveauet for loft over
tilskudsudløsende elever på private gymnasier hæves, såle-
des at private gymnasier, der i dag har et elevtal tæt på
mindsteelevtalskravet, ikke på grund af tilskudsloftet kan
fastholdes på et elevtal svarende til mindsteelevtalskravet,
men i stedet får mulighed for inden for tilskudsloftet at vok-
se til et elevtal på et vist niveau over mindsteelevtalskravet,
hvilket giver dem bedre manøvrerum for også på længere
sigt at overholde mindsteelevtalskravet.
Til nr. 3
Af det fremsatte lovforslags § 4, nr. 1, fremgår det, at der
efter § 8 a foreslås indsat en ny § 8 b. Af det foreslåede § 8
L 68 - 2021-22 - Bilag 7: Betænkning afgivet den 9. december 2021
2498481_0003.png
3
b, stk. 2, fremgår det, at børne- og undervisningsministeren
i forbindelse med godkendelse af skoler og kurser efter §
1 fastsætter et tilskudsloft for, hvor mange årselever skolen
eller kurset vil kunne få tilskud til.
Med ændringsforslaget foreslås det at ændre »årselever«
til »elever«.
Baggrunden for ændringsforslaget er et ønske om præci-
sering i forhold til opgørelsen af elevtal.
Det foreslåede vil indebære, at loftet vil blive fastsat
pr. årgang pr. uddannelse ud fra det højeste antal tilskud-
sudløsende elever (og således ikke årselever). Loftet admi-
nistreres, således at skolerne maksimalt kan få tilskud op
til dette loft, uanset hvor mange elever skolerne indberetter
efterfølgende i de skoleår, hvor der er fastsat et loft for den
tilskudsudløsende aktivitet. Det betyder således, at tilskud-
sloftet sættes pr. årgang pr. uddannelse og ikke samlet for
institutionens elevtal på tværs af de to af loftet omfattede
uddannelser.
Det bemærkes i den forbindelse, at den i ændringsforslag
nr. 2 foreslåede justering af bundniveauet for tilskudsudløs-
ende elever på private gymnasier vil have afsmittende effekt
på bundniveauet ved godkendelse af nye private gymnasier
og kurser.
5. Udvalgsarbejdet
Lovforslaget blev fremsat den 10. november 2021 og
var til 1. behandling den 18. november 2021. Lovforslaget
blev efter 1. behandling henvist til behandling i Børne- og
Undervisningsudvalget.
Oversigt over lovforslagets sagsforløb og dokumenter
Lovforslaget og dokumenterne i forbindelse med ud-
valgsbehandlingen kan læses under lovforslaget på Folketin-
gets hjemmeside www.ft.dk.
Møder
Udvalget har behandlet lovforslaget i 2 møder.
Høringssvar
Et udkast til lovforslaget har inden fremsættelsen været
sendt i høring, og børne- og undervisningsministeren sendte
den 17. august 2021 dette udkast til udvalget, jf. BUU alm.
del – bilag 247 (folketingsåret 2020-21). Den 11. november
2021 sendte børne- og undervisningsministeren høringssva-
rene og et høringsnotat til udvalget.
Bilag
Under udvalgsarbejdet er der omdelt 6 bilag på lovforsla-
get.
Spørgsmål
Udvalget har under udvalgsarbejdet stillet 4 spørgsmål
til børne- og undervisningsministeren til skriftlig besvarelse,
som ministeren har besvaret.
Anders Kronborg (S)
fmd.
Kim Aas (S) Jens Joel (S) Jan Johansen (S) Julie Skovsby (S) Kasper Sand Kjær (S)
Orla Hav (S) Ina Strøjer-Schmidt (SF) Astrid Carøe (SF) Lotte Rod (RV) Charlotte Broman Mølbæk (SF)
Anne Sophie Callesen (RV) Marianne Jelved (RV) Jakob Sølvhøj (EL) Pernille Skipper (EL) Uffe Elbæk (FG)
Anni Matthiesen (V) Jane Heitmann (V) Ellen Trane Nørby (V) Kenneth Mikkelsen (V) Marlene Ambo-Rasmussen (V)
Erling Bonnesen (V) Marie Krarup (DF) Jens Henrik Thulesen Dahl (DF) Alex Ahrendtsen (DF) Katarina Ammitzbøll (KF)
Mai Mercado (KF) Mette Thiesen (NB) Henrik Dahl (LA)
Alternativet, Kristendemokraterne, Inuit Ataqatigiit, Siumut, Sambandsflokkurin og Javnaðarflokkurin havde ikke
medlemmer i udvalget.
Socialdemokratiet (S)
Venstre, Danmarks Liberale Parti (V)
Dansk Folkeparti (DF)
Socialistisk Folkeparti (SF)
Radikale Venstre (RV)
Enhedslisten (EL)
Det Konservative Folkeparti (KF)
Nye Borgerlige (NB)
Liberal Alliance (LA)
49
39
16
15
14
13
12
4
3
Frie Grønne, Danmarks Nye Venstrefløjsparti (FG)
Alternativet (ALT)
Kristendemokraterne (KD)
Inuit Ataqatigiit (IA)
Siumut (SIU)
Sambandsflokkurin (SP)
Javnaðarflokkurin (JF)
Uden for folketingsgrupperne (UFG)
3
1
1
1
1
1
1
5