Børne- og Undervisningsudvalget 2021-22
L 68 Bilag 6
Offentligt
2496314_0001.png
Til lovforslag nr.
L 68
Folketinget 2021-22
Betænkning afgivet af Børne- og Undervisningsudvalget den 9. december 2021
2. udkast
til
Betænkning
over
Forslag til lov om ændring af lov om institutioner for almengymnasiale
uddannelser og almen voksenuddannelse m.v., lov om de gymnasiale
uddannelser, lov om private institutioner for gymnasiale uddannelser og lov
om institutioner for erhvervsrettet uddannelse
(Udskydelse af solnedgangsklausul, afskaffelse af ventelister, begrænsning af mulighed for institutionsskift, etablering af
tilskudsloft for elever på private gymnasier og midlertidigt stop for optag)
[af børne- og undervisningsministeren (Pernille Rosenkrantz-Theil)]
1. Ændringsforslag
Børne- og undervisningsministeren har stillet 3 ændrings-
forslag til lovforslaget.
2. Indstillinger
<>
Alternativet, Kristendemokraterne, Inuit Ataqatigiit, Si-
umut, Sambandsflokkurin og Javnaðarflokkurin havde ved
betænkningsafgivelsen ikke medlemmer i udvalget og der-
med ikke adgang til at komme med indstillinger eller politi-
ske bemærkninger i betænkningen.
En oversigt over Folketingets sammensætning er optrykt
i betænkningen.
3. Politiske bemærkninger
Venstre
Venstres medlemmer af udvalget er stærkt bekymrede
for, at flere af initiativerne i aftalen af 10. juni 2021 om
Den Koordinerede Tilmelding til Gymnasiale Ungdomsud-
dannelser, herunder overgangsinitiativerne, som igangsættes
med vedtagelsen af L 68, begrænser og strider mod den
unges ret til frit at vælge uddannelsesinstitution, når man
ønsker at tage en ungdomsuddannelse i Danmark. Desuden
mener Venstres medlemmer af udvalget, at aftalen kan give
flere pressede unge, og flere som dropper ud af uddannel-
sen, da elevernes mulighed for at skifte gymnasium bliver
begrænset, og at det udelukkende vil være rektoren på gym-
nasiet, som kan give en dispensation. Venstres medlemmer
af udvalget mener, det er kritisabelt, at eleverne reelt ikke
har nogen mulighed for at klage, hvis de er uenige i rektors
vurdering. Aftalen betyder en markant begrænsning af de
unges valgmuligheder, og derfor kan Venstre ikke bakke op
om forslaget.
4. Ændringsforslag med bemærkninger
Ændringsforslag
Af
børne- og undervisningsministeren,
tiltrådt af
<>:
Til § 4
1)
I den under
nr. 1
foreslåede
§ 8 b
ændres i
stk. 1, 1.
pkt.,
»årselever« tre steder til: »elever«, efter »de modtog til-
skud for i« indsættes: »december«, »2018/2019, 2019/2020
og 2020/2021« ændres til: »2018/19, 2019/20, 2020/21 og
2021/22«, og »Team Danmark Uddannelsespartner« ændres
til: »Team Danmark-uddannelsespartner«.
[Præcisering i forhold til opgørelse af elevtal og justering af
referenceperiode]
2)
I den under
nr. 1
foreslåede
§ 8 b
udgår
stk. 1, 2. pkt.,
og i stedet indsættes:
DokumentId
Journalnummer
L 68 - 2021-22 - Bilag 6: 2. udkast til betænkning
2496314_0002.png
2
»For en institution, som udbyder uddannelsen til almen
studentereksamen og uddannelsen til hf-eksamen, kan til-
skudsloftet, jf. 1. pkt., dog ikke fastsættes under 28 elever
pr. uddannelse pr. årgang. For en institution, som udbyder
enten uddannelsen til almen studentereksamen eller uddan-
nelsen til hf-eksamen, kan tilskudsloftet, jf. 1. pkt., dog ikke
fastsættes under 40 elever på uddannelsen pr. årgang.«
[Justering af bundniveau for tilskudsloft]
3)
I den under
nr. 1
foreslåede
§ 8 b
ændres
stk. 2,
»årselever« til: »elever«.
[Præcisering i forhold til opgørelse af elevtal]
Bemærkninger
Til nr. 1
Af det fremsatte lovforslags § 4, nr. 1, fremgår det, at
der efter § 8 a foreslås indsat en ny § 8 b. Af det foreslå-
ede § 8 b, stk. 1, 1. pkt., fremgår det, at en institution
beliggende i Aarhus, Albertslund, Ballerup, Brøndby, Dra-
gør, Frederiksberg, Furesø, Gentofte, Gladsaxe, Glostrup,
Greve, Herlev, Hvidovre, Høje-Taastrup, Ishøj, Københavns,
Lyngby-Taarbæk, Odense, Rudersdal, Rødovre, Tårnby eller
Vallensbæk kommune uanset tilskudsbestemmelser i denne
lov ikke modtager aktivitetsafhængige tilskud fra Børne- og
Undervisningsministeriet for det antal årselever, der oversti-
ger antallet af årselever, de modtog tilskud for i det år, hvor
de havde det højeste antal årselever i skoleårene 2018/2019,
2019/2020 og 2020/2021, bortset fra institutioner, som er
Team Danmark-uddannelsespartner.
Med ændringsforslaget til det foreslåede § 8 b, stk. 1,
1. pkt., foreslås det, at "årselever" tre steder ændres til
"elever", "2018/2019, 2019/2020 og 2020/2021" ændres til
"2018/19, 2019/20, 2020/21 og 2021/22", at der efter "de
modtog tilskud for i" indsættes "december" og at "Team
Danmark Uddannelsespartner" ændres til "Team Danmark-
uddannelsespartner".
Baggrunden for ændringsforslaget er enighed blandt
aftalepartierne om, at udvide referenceperioden med
2021/22. Hertil kommer præcisering i forhold til opgørelsen
af elevtal og en enkelt sproglig præcisering.
Den foreslåede ændring af referenceperioden vil indebæ-
re, at det nuværende skoleår indgår som et referenceår for
loft for tilskud til private gymnasier, således at ingen af de af
tilskudsloftet omfattede private institutioner på grund af lof-
tet bliver nødt til tilbagerulle eventuelle stigninger i elevtal-
let, de måtte have haft i indeværende skoleår sammenlignet
med elevtallet i det skoleår, hvor de havde flest elever, i den
oprindeligt foreslåede referenceperiode.
Den foreslåede præcisering i forhold til opgørelsen af
elevtal vil endvidere indebære, at loftet vil blive fastsat pr.
årgang pr. uddannelse ud fra det højeste antal tilskudsudløs-
ende elever (og således ikke årselever) i hhv. 1.g/1.hf, som
skolerne har indberettet i december i skoleårene 2018/19,
2019/20, 2020/21 og 2021/22. Loftet administreres således,
at skolerne maksimalt kan få tilskud op til dette loft gæl-
dende for årgange, der er startet i skoleåret 2022/23 samt
i efterfølgende år, uanset hvor mange elever skolerne ind-
beretter efterfølgende i de skoleår, hvor der er fastsat et
loft for den tilskudsudløsende aktivitet. Det betyder således,
at tilskudsloftet sættes pr. årgang pr. uddannelse, og ikke
samlet for institutionens elevtal på tværs af de to af loftet
omfattede uddannelser.
Med den foreslåede ændring til "Team Danmark-uddan-
nelsespartner" er der alene tale om en sproglig præcisering.
Til nr. 2
Af det fremsatte lovforslags § 4, nr. 1, fremgår det, at der
efter § 8 a foreslås indsat en ny § 8 b. Af det foreslåede §
8 b, stk. 1, 2. pkt., fremgår det, at tilskudsloftet efter 1. pkt.
ikke kan fastsættes under årselevtalskravet i § 17, stk. 1, nr.
1, eller efter regler fastsat i medfør af § 17, stk. 2.
Med ændringsforslaget foreslås det, at 2. pkt. af det
foreslåede § 8 b udgår, og at det i stedet indsættes, at for
en institution, som udbyder både uddannelsen til almen stu-
dentereksamen og uddannelsen til hf-eksamen, kan tilskud-
sloftet, jf. 1. pkt., dog ikke fastsættes under 28 elever pr.
uddannelse pr. årgang. For en institution, som udbyder enten
uddannelsen til almen studentereksamen eller uddannelsen
til hf-eksamen, kan tilskudsloftet, jf. 1. pkt. dog ikke fast-
sættes under 40 elever på uddannelsen pr. årgang.
Baggrunden for ændringsforslaget er enighed blandt af-
talepartierne om at justere bundniveauet for loftet over til-
skudsudløsende elever på private gymnasier.
Det foreslåede vil indebære, at bundniveauet for loft over
tilskudsudløsende elever på private gymnasier hæves, såle-
des at private gymnasier, der i dag har et elevtal tæt på
mindsteelevtalskravet, ikke på grund af tilskudsloftet kan
fastholdes på et elevtal svarende til mindsteelevtalskravet,
men i stedet får mulighed for inden for tilskudsloftet at vok-
se til et elevtal på et vist niveau over mindsteelevtalskravet,
hvilket giver dem bedre manøvrerum for også på længere
sigt at overholde mindsteelevtalskravet.
Til nr. 3
Af det fremsatte lovforslags § 4, nr. 1, fremgår det, at der
efter § 8 a foreslås indsat en ny § 8 b. Af det foreslåede § 8
b, stk. 2, fremgår det, at børne- og undervisningsministeren
i forbindelse med godkendelse af skoler og kurser efter §
1 fastsætter et tilskudsloft for, hvor mange årselever skolen
eller kurset vil kunne få tilskud til.
Med ændringsforslaget foreslås det at ændre "årselever"
til "elever".
Baggrunden for ændringsforslaget er et ønske om præci-
sering i forhold til opgørelsen af elevtal.
Det foreslåede vil indebære, at loftet vil blive fastsat pr.
årgang pr. uddannelse ud fra det højeste antal tilskudsudløs-
ende elever (og således ikke årselever). Loftet administreres
således, at skolerne maksimalt kan få tilskud op til dette loft,
uanset hvor mange elever skolerne indberetter efterfølgende
i de skoleår, hvor der er fastsat et loft for den tilskudsudløs-
ende aktivitet. Det betyder således, at tilskudsloftet sættes
pr. årgang pr. uddannelse, og ikke samlet for institutionens
elevtal på tværs af de to af loftet omfattede uddannelser.
Det bemærkes i den forbindelse, at den i ændringsforslag
nr. 2 foreslåede justering af bundniveauet for tilskudsudløs-
L 68 - 2021-22 - Bilag 6: 2. udkast til betænkning
2496314_0003.png
3
ende elever på private gymnasier vil have afsmittende effekt
på bundniveauet ved godkendelse af nye private gymnasier
og kurser.
5. Udvalgsarbejdet
Lovforslaget blev fremsat den 10. november 2021 og
var til 1. behandling den 18. november 2021. Lovforslaget
blev efter 1. behandling henvist til behandling i Børne- og
Undervisningsudvalget.
Oversigt over lovforslagets sagsforløb og dokumenter
Lovforslaget og dokumenterne i forbindelse med ud-
valgsbehandlingen kan læses under lovforslaget på Folketin-
gets hjemmeside www.ft.dk.
Møder
Udvalget har behandlet lovforslaget i 2 møder.
Høringssvar
Et udkast til lovforslaget har inden fremsættelsen været
sendt i høring, og børne- og undervisningsministeren sendte
den 17. august 2021 dette udkast til udvalget, jf. BUU alm.
del – bilag 247 (folketingsåret 2020-21). Den 11. november
2021 sendte børne- og undervisningsministeren høringssva-
rene og et høringsnotat til udvalget.
Bilag
Under udvalgsarbejdet er der omdelt 4 bilag på lovforsla-
get.
Spørgsmål
Udvalget har under udvalgsarbejdet stillet 4 spørgsmål
til børne- og undervisningsministeren til skriftlig besvarelse,
som ministeren har besvaret.
Anders Kronborg (S)
fmd.
Kim Aas (S) Jens Joel (S) Jan Johansen (S) Julie Skovsby (S) Kasper Sand Kjær (S)
Orla Hav (S) Ina Strøjer-Schmidt (SF) Astrid Carøe (SF) Lotte Rod (RV) Charlotte Broman Mølbæk (SF)
Anne Sophie Callesen (RV) Marianne Jelved (RV) Jakob Sølvhøj (EL) Pernille Skipper (EL) Uffe Elbæk (FG)
Anni Matthiesen (V) Jane Heitmann (V) Ellen Trane Nørby (V) Kenneth Mikkelsen (V) Marlene Ambo-Rasmussen (V)
Stén Knuth (V)
nfmd.
Marie Krarup (DF) Jens Henrik Thulesen Dahl (DF) Alex Ahrendtsen (DF) Katarina Ammitzbøll (KF)
Mai Mercado (KF) Mette Thiesen (NB) Henrik Dahl (LA)
Alternativet, Kristendemokraterne, Inuit Ataqatigiit, Siumut, Sambandsflokkurin og Javnaðarflokkurin havde ikke
medlemmer i udvalget.
Socialdemokratiet (S)
Venstre, Danmarks Liberale Parti (V)
Dansk Folkeparti (DF)
Socialistisk Folkeparti (SF)
Radikale Venstre (RV)
Enhedslisten (EL)
Det Konservative Folkeparti (KF)
Nye Borgerlige (NB)
Liberal Alliance (LA)
49
39
16
15
14
13
12
4
3
Frie Grønne, Danmarks Nye Venstrefløjsparti (FG)
Alternativet (ALT)
Kristendemokraterne (KD)
Inuit Ataqatigiit (IA)
Siumut (SIU)
Sambandsflokkurin (SP)
Javnaðarflokkurin (JF)
Uden for folketingsgrupperne (UFG)
3
1
1
1
1
1
1
5