Børne- og Undervisningsudvalget 2021-22
L 68 Bilag 4
Offentligt
Børne- og Undervisningsministeriet
[December 2021]
Sagsnr.: 21/23882
Ændringsforslag
til
Forslag til lov om ændring af lov om institutioner for almengymnasiale uddannelser og
almen voksenuddannelse m.v., lov om de gymnasiale uddannelser, lov om private institu-
tioner for gymnasiale uddannelser og lov om institutioner for erhvervsrettet uddannelse
(Udskydelse af solnedgangsklausul, afskaffelse af ventelister, begrænsning af mulighed for institu-
tionsskift, etablering af tilskudsloft for elever på private gymnasier og midlertidigt stop for optag)
Af
børne- og undervisningsministeren,
tiltrådt af…:
Til § 4
1)
I den under
nr. 1
foreslåede
§ 8 b, stk. 1,
ændres "årselever" tre steder til: "elever", "2018/2019,
2019/2020 og 2020/2021" ændres til: "2018/19, 2019/20, 2020/21 og 2021/22", efter "de mod-
tog tilskud for i" indsættes: "december" og "Team Danmark Uddannelsespartner" ændres til:
"Team Danmark-uddannelsespartner".
[Præcisering i forhold til opgørelse af elevtal og justering af referenceperiode]
2)
I den under
nr. 1
foreslåede
§ 8 b, stk. 1,
udgår
2. pkt.
og i stedet indsættes:
"For en institution, som udbyder uddannelsen til almen studentereksamen og uddannelsen til hf-
eksamen, kan tilskudsloftet, jf. 1. pkt., dog ikke fastsættes under 28 elever pr uddannelse pr år-
gang. For en institution, som udbyder enten uddannelsen til almen studentereksamen eller uddan-
nelsen til hf-eksamen, kan tilskudsloftet, jf. 1. pkt., dog ikke fastsættes under 40 elever på uddan-
nelsen pr årgang."
[Justering af bundniveau for tilskudsloft]
3)
I den under nr. 1 foreslåede § 8 b, stk. 2, ændres "årselever" til: "elever".
[Præcisering i forhold til opgørelse af elevtal]
Bemærkninger
Til nr. 1
Af det fremsatte lovforslags § 4, nr. 1, fremgår det, at der efter § 8 a foreslås indsat en ny § 8 b.
Af det foreslåede § 8 b, stk. 1, 1. pkt., fremgår det, at en institution beliggende i Aarhus, Alberts-
lund, Ballerup, Brøndby, Dragør, Frederiksberg, Furesø, Gentofte, Gladsaxe, Glostrup, Greve,
Herlev, Hvidovre, Høje-Taastrup, Ishøj, Københavns, Lyngby-Taarbæk, Odense, Rudersdal,
Rødovre, Tårnby eller Vallensbæk kommune uanset tilskudsbestemmelser i denne lov ikke mod-
tager aktivitetsafhængige tilskud fra Børne- og Undervisningsministeriet for det antal årselever,
der overstiger antallet af årselever, de modtog tilskud for i det år, hvor de havde det højeste antal
årselever i skoleårene 2018/2019, 2019/2020 og 2020/2021, bortset fra institutioner, som er
Team Danmark Uddannelsespartner.
Med ændringsforslaget til det foreslåede § 8 b, stk. 1, 1. pkt., foreslås det, at "årselever" tre steder
ændres til "elever", "2018/2019, 2019/2020 og 2020/2021" ændres til "2018/19, 2019/20,
2020/21 og 2021/22", at der efter "de modtog tilskud for i" indsættes "december" og at "Team
Danmark Uddannelsespartner" ændres til "Team Danmark-uddannelsespartner".
1
L 68 - 2021-22 - Bilag 4: Ændringsforslag, fra børne- og undervisningsministeren
Børne- og Undervisningsministeriet
[December 2021]
Sagsnr.: 21/23882
Baggrunden for ændringsforslaget er enighed blandt aftalepartierne om, at udvide referenceperio-
den med 2021/22. Hertil kommer præcisering i forhold til opgørelsen af elevtal og en enkelt
sproglig præcisering.
Den foreslåede ændring af referenceperioden vil indebære, at det nuværende skoleår indgår som
et referenceår for loft for tilskud til private gymnasier, således at ingen af de af tilskudsloftet om-
fattede private institutioner på grund af loftet bliver nødt til tilbagerulle eventuelle stigninger i
elevtallet, de måtte have haft i indeværende skoleår sammenlignet med elevtallet i det skoleår,
hvor de havde flest elever, i den oprindeligt foreslåede referenceperiode.
Den foreslåede præcisering i forhold til opgørelsen af elevtal vil endvidere indebære, at loftet vil
blive fastsat pr. årgang pr. uddannelse ud fra det højeste antal tilskudsudløsende elever (og således
ikke årselever) i hhv. 1.g/1.hf, som skolerne har indberettet i december i skoleårene 2018/19,
2019/20, 2020/21 og 2021/22. Loftet administreres således, at skolerne maksimalt kan få tilskud
op til dette loft gældende for årgange, der er startet i skoleåret 2022/23 samt i efterfølgende år,
uanset hvor mange elever skolerne indberetter efterfølgende i de skoleår, hvor der er fastsat et
loft for den tilskudsudløsende aktivitet. Det betyder således, at tilskudsloftet sættes pr. årgang pr.
uddannelse, og ikke samlet for institutionens elevtal på tværs af de to af loftet omfattede uddan-
nelser.
Med den foreslåede ændring til "Team Danmark-uddannelsespartner" er der alene tale om en
sproglig præcisering.
Til nr. 2
Af det fremsatte lovforslags § 4, nr. 1, fremgår det, at der efter § 8 a foreslås indsat en ny § 8 b.
Af det foreslåede § 8 b, stk. 1, 2. pkt., fremgår det, at tilskudsloftet efter 1. pkt. ikke kan fastsættes
under årselevtalskravet i § 17, stk. 1, nr. 1, eller efter regler fastsat i medfør af § 17, stk. 2.
Med ændringsforslaget foreslås det, at
2. pkt.
af det foreslåede § 8 b udgår, og at det i stedet ind-
sættes, at for en institution, som udbyder både uddannelsen til almen studentereksamen og ud-
dannelsen til hf-eksamen, kan tilskudsloftet, jf. 1. pkt., dog ikke fastsættes under 28 elever pr ud-
dannelse pr årgang. For en institution, som udbyder enten uddannelsen til almen studentereksa-
men eller uddannelsen til hf-eksamen, kan tilskudsloftet, jf. 1. pkt. dog ikke fastsættes under 40
elever på uddannelsen pr årgang.
Baggrunden for ændringsforslaget er enighed blandt aftalepartierne om, at justere bundniveauet
for loftet over tilskudsudløsende elever på private gymnasier.
Det foreslåede vil indebære, at bundniveauet for loft over tilskudsudløsende elever på private
gymnasier hæves, således at private gymnasier, der i dag har et elevtal tæt på mindsteelevtalskra-
vet, ikke på grund af tilskudsloftet kan fastholdes på et elevtal svarende til mindsteelevtalskravet,
men i stedet får mulighed for inden for tilskudsloftet at vokse til et elevtal på et vist niveau over
mindsteelevtalskravet, hvilket giver dem bedre manøvrerum for også på længere sigt at overholde
mindsteelevtalskravet.
2
L 68 - 2021-22 - Bilag 4: Ændringsforslag, fra børne- og undervisningsministeren
Børne- og Undervisningsministeriet
[December 2021]
Sagsnr.: 21/23882
Til nr. 3
Af det fremsatte lovforslags § 4, nr. 1, fremgår det, at der efter § 8 a foreslås indsat en ny § 8 b.
Af det foreslåede § 8 b, stk. 2, fremgår det, at børne- og undervisningsministeren i forbindelse
med godkendelse af skoler og kurser efter § 1 fastsætter et tilskudsloft for, hvor mange årselever
skolen eller kurset vil kunne få tilskud til.
Med ændringsforslaget foreslås det, at ændre "årselever" til "elever".
Baggrunden for ændringsforslaget er et ønske om præcisering i forhold til opgørelsen af elevtal.
Det foreslåede vil indebære, at loftet vil blive fastsat pr. årgang pr. uddannelse ud fra det højeste
antal tilskudsudløsende elever (og således ikke årselever). Loftet administreres således, at skolerne
maksimalt kan få tilskud op til dette loft, uanset hvor mange elever skolerne indberetter efterføl-
gende i de skoleår, hvor der er fastsat et loft for den tilskudsudløsende aktivitet. Det betyder såle-
des, at tilskudsloftet sættes pr. årgang pr. uddannelse, og ikke samlet for institutionens elevtal på
tværs af de to af loftet omfattede uddannelser.
Det bemærkes i den forbindelse, at den i ændringsforslag nr. 2 foreslåede justering af bundni-
veauet for tilskudsudløsende elever på private gymnasier vil have afsmittende effekt på bundni-
veauet ved godkendelse af nye private gymnasier og kurser.
3