Beskæftigelsesudvalget 2021-22, Beskæftigelsesudvalget 2021-22, Beskæftigelsesudvalget 2021-22
L 67 Bilag 1, L 67 A Bilag 1, L 67 B Bilag 1
Offentligt
2476945_0001.png
LIGESTILLINGSVURDERING
AF LOVFORSLAG
Forslag til lov om ændring af lov om en aktiv
beskæftigelsesindsats, lov om sygedag-
penge, og forskellige andre love. (En styrket
og forenklet ungeindsats og samtaler over
video eller telefon m.v.)
26. oktober 2021
J.nr. 21/08886
APOC1
GBH
Baggrund
Lovforslaget udmønter
Første delaftale om nytænkning af beskæftigelsesindsatsen,
der blev indgået mellem Socialdemokratiet, Dansk Folkeparti, Socialistisk Folke-
parti og Enhedslisten i juni 2021.
Formål
Lovforslaget indeholder en lempelse af proceskrav til indsatsen for uddannelses- og
aktivitetsparate unge under 30 år uden en erhvervskompetencegivende uddannelse,
således at der skabes mere fleksible rammer for kommunerne, til at kunne tilrette-
lægge den rette indsats. Det betyder, at der fra den 1. januar 2022 må være fire må-
neder mellem hvert tilbud, hvor der i dag højst må være fire uger mellem hvert til-
bud. Den unge skal fortsat have første tilbud inden for den første måned, så den tid-
lige hjælp til den unge fastholdes.
Lovforslaget indeholder også en ændring, der giver uddannelses- og aktivitetspa-
rate unge under 30 år uden en erhvervskompetencegivende uddannelse ret til selv-
funden virksomhedspraktik og løntilskud. Dermed får denne målgruppe bedre mu-
ligheder for at tage et større ansvar for deres eget forløb.
Lovforslaget giver endvidere uddannelses- og aktivitetsparate unge under 30 år
uden en erhvervskompetencegivende uddannelse ret til mentorstøtte i overgangen
fra uddannelseshjælp til uddannelse, for at understøtte, at den unge fastholdes i ud-
dannelsen. I forlængelse heraf forpligtes jobcentrene med lovforslaget til at reagere
på beskeder om risiko for frafald, der kommer fra uddannelsesinstitutionerne inden
for de første seks måneder efter studiestart.
Endelig indeholder lovforslaget ændringer, så ledige efter seks måneders ledighed
får mulighed for at vælge, om samtaler med jobcenter eller a-kasse skal afholdes
ved personligt fremmøde, over video eller telefonisk. Jobcenter og a-kasse kan dog
ændre samtaleformen fra video eller telefonisk til personligt fremmøde, såfremt de
vurderer, at der er behov for det.
L 67b - 2021-22 - Bilag 1: Høringssvar, høringsnotat og ligestillingsvurdering, fra beskæftigelsesministeren
Lovforslaget indeholder endvidere en række mindre ændringer, der ikke er en del
af
Første delaftale om nytænkning af beskæftigelsesindsatsen.
Lovforslaget indeholder ændringer i lov om organisering og understøttelse af be-
skæftigelsesindsatsen m.v., således at der pr. 1. januar 2022 overføres en række
statslige opgaver fra Workindenmark til kommuner, der er udpeget som Internatio-
nal Citizen Service kommuner, jf.
Aftale om kommunernes økonomi for 2022 mel-
lem regeringen og KL.
Lovforslaget indeholder endvidere en mindre ændring af en overgangsregel vedrø-
rende indsatsgarantien i lov om ændring af blandt andet lov om en aktiv beskæfti-
gelse (Bedre ressourceforløb m.v.). Ændringen betyder, at der kommer til at gælde
samme regler for en person, der er omfattet af overgangsreglen, som for en person,
der påbegynder et ressourceforløb efter lovens ikrafttræden 1. januar 2022 for så
vidt angår opgørelse af indsatser i ressourceforløbet m.v.
Lovforslaget indeholder ligeledes en ændring til lov om en aktiv beskæftigelsesind-
sats, der medfører en målretning af de oplysninger om den unge, som kommunerne
sender til uddannelsesinstitutionerne, når en ung starter på en uddannelse. Det med-
fører desuden en forpligtigelse til udveksling af relevante kontaktoplysninger mel-
lem jobcenteret og uddannelsesinstitutionen. Denne del af lovforsalget udmønter
anbefalingerne fra
Eftersyn af understøttelsen af den digitale
ungeindsats.
Den primære målgruppe
Den primære målgruppe for den del af lovforslaget, der omhandler lempelse af pro-
ceskrav, mentorstøtte og ret til selvfunden virksomhedspraktik og løntilskud er per-
soner omfattet af § 6, nr. 4 og 5, i lov om en aktiv beskæftigelsesindsats. Retten til
mentorstøtte er betinget af, at personen overgår fra uddannelseshjælp eller over-
gangsydelse til en studie- eller erhvervskompetencegivende uddannelse. Retten til
selvfunden virksomhedspraktik og løntilskud gælder ikke for de personer omfattet
af § 6, nr. 4, som vurderes åbenlyst uddannelsesparate.
Den primære målgruppe for den del af lovforslaget, der omhandler, at jobcentrene
forpligtes til at reagere på beskeder om risiko for frafald, er personer omfattet af §
6, nr. 4 og 5, i lov om en aktiv beskæftigelsesindsats. Målgruppen omfatter endvi-
dere personer under 25 år, der er omfattet af § 6, nr. 1, i lov om en aktiv beskæfti-
gelsesindsats, som ikke har en erhvervskompetencegivende uddannelse, og som
ikke har forsørgerpligt over for hjemmeboende børn, og som har et uddannelsespå-
læg.
Den primære målgruppe, der med lovforslaget får mulighed for at vælge, om sam-
taler med jobcenter eller a-kasse skal afholdes ved personligt fremmøde, over video
eller telefonisk er modtagere af dagpenge, kontanthjælp, uddannelseshjælp, ledig-
hedsydelse, overgangsydelse (uden for integrationsprogrammet), førtidspension,
sygedagpenge og personer i revalideringsforløb, ressourceforløb eller jobafkla-
ringsforløb med mere end seks måneders ledighed.
Den primære målgruppe for den del af lovforslaget, der vedrører eftersynet af un-
derstøttelsen af den digitale ungeindsats, er personer omfattet af § 6, nr. 4 og 5, i
2
L 67b - 2021-22 - Bilag 1: Høringssvar, høringsnotat og ligestillingsvurdering, fra beskæftigelsesministeren
2476945_0003.png
lov om en aktiv beskæftigelsesindsats samt personer under 25 år, der er omfattet af
§ 6, nr. 1, i lov om en aktiv beskæftigelsesindsats, som ikke har en erhvervskompe-
tencegivende uddannelse, og som ikke har forsørgerpligt over for hjemmeboende
børn, og som har et uddannelsespålæg.
De sekundære målgrupper
-
Samlet vurdering
Lovforslaget vurderes ikke, at have elementer, som tilsigtet eller utilsigtet berører
mænd og kvinder forskelligt. Det vurderes således, at justeringerne ikke har lige-
stillingsmæssige konsekvenser.
Det kan oplyses, at personer omfattet af § 6, nr. 4 og 5, i lov om en aktiv beskæfti-
gelsesindsats, og som dermed er under 30 år og modtager uddannelseshjælp eller
overgangsydelse
1
i løbet af 2020 fordeler sig således, at der er en lille overvægt af
mænd (ca. 53 procent).
Tilsvarende vurderes det, at justeringerne i reglerne om samtaler over video eller
telefon ikke påvirker mænd og kvinder forskelligt. På tværs af alle ydelsesgrup-
perne, der er omfattet af disse justeringer, er der en lille overvægt af kvinder (ca. 54
procent
2
).
Da der er nogenlunde samme fordeling vurderes det ikke, at lovforslaget i sig selv
kan siges at indeholde en skævhed, som stiller det ene køn ringere eller bedre end
det andet køn. Det skønnes derfor, at det ikke vil være nødvendigt at gennemføre
en egentlig vurdering af de ligestillingsmæssige konsekvenser af lovforslaget.
1
Opgørelsen tager ikke højde for dagpengemodtagere med et uddannelsespålæg eller hvorvidt uddan-
nelseshjælpsmodtagerne er åbenlyst uddannelsesparate.
2
Fordelingen mellem mænd og kvinder varierer inden for de enkelte ydelsesgrupper. Der er et større
spænd mellem andelen af mænd og kvinder inden for enkelte ydelsesgrupper.
3