Beskæftigelsesudvalget 2021-22, Beskæftigelsesudvalget 2021-22, Beskæftigelsesudvalget 2021-22
L 67 , L 67 A , L 67 B
Offentligt
2501852_0001.png
Folketingets Beskæftigelsesudvalg
[email protected]
Beskæftigelsesministeriet
Holmens Kanal 20
1060 København K
T +45 72 20 50 00
E [email protected]
www.bm.dk
CVR 10172748
J.nr. 2021 - 9430
15. december 2021
Beskæftigelsesudvalget har i brev af 13. december 2021 stillet følgende spørgsmål
nr. 1 (L 67), som hermed besvares.
Spørgsmål nr. 1:
”Ministeren
bedes kommentere henvendelser fra Sydjyske borgmestre om konse-
kvenserne af første delaftale om nytænkning af beskæftigelsesindsatsen, jf. L 67 -
bilag 7 og BEU alm. del - bilag 426 (folketingsåret 2020-21).
Spørgsmålet ønskes besvaret senest den 15. december 2021.”
Svar:
Regeringen, Dansk Folkeparti, Socialistisk Folkeparti og Enhedslisten aftalte i juni
2021 at nytænke beskæftigelsesindsatsen, så jobcentrene bruger ressourcerne der,
hvor de har størst effekt og kommer flest ledige til gavn. Nytænkningen af beskæf-
tigelsesindsatsen er samtidig en del af finansieringen af retten til tidlig pension for
dem, som har haft et langt og slidsomt arbejdsliv.
Det er vigtigt med en stærk beskæftigelsesindsats. Men det er også vigtigt at undgå
unødigt bureaukrati, hvor hjælpen ikke er målrettet den enkelte. I 2019 brugte vi
ca. 13 mia. kroner på den aktive beskæftigelsesindsats, som dækker over aktive-
ringstilbud og driften af jobcentrene.
Med første delaftale om nytænkning af beskæftigelsesindsatsen og nu altså lov-
forslaget L 67, som udmønter lovforslaget, lemper vi proceskrav i indsatsen for ud-
dannelseshjælpsmodtagere, så der er mere fleksible rammer for at tilrettelægge den
rette indsats.
Jeg har noteret mig, at kommunerne i en årrække netop har kritiseret det, de har op-
levet som for stramme proceskrav, og som vi adresserer med aftalen. Så sent som i
marts 2021 skrev Kommunernes Landsforening til mig, at det ville være en fordel
for de udsatte unge at bløde op for reglerne i lov om en aktiv beskæftigelsesindsats
om samtaler og tilbud, så samtaler og tilbud kunne tilpasses efter den enkelte unges
situation.
Jeg er glad for, at vi med delaftalen lemper proceskrav i beskæftigelsesindsatsen
for de unge. Det vil give jobcentrene en større frihed til at tilrettelægge indsatsen
L 67a - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 1: Spm. om ministerens kommentar til henvendelser fra sydjyske borgmestre om konsekvenserne af første delaftale om nytænkning af beskæftigelsesindsatsen, til beskæftigelsesministeren
for den enkelte. Vi skal ikke have aktivering for aktiveringens skyld, men i stedet
bruge ressourcerne der, hvor de kommer ledige til gavn.
Med aftalen forbedrer vi samtidig understøttelsen af de unge i overgangen fra ud-
dannelseshjælp til uddannelse ved give de unge en ret til en mentor og ved at for-
pligte jobcentreret til at reagere på beskeder om risiko for frafald. Det er med til at
styrke rammerne for samarbejdet om fastholdelse og forhåbentlig forbedre udsatte
unges chancer for at blive på deres uddannelse.
Med aftalen følger vi også op på de positive erfaringer, der er gjort med at afholde
samtaler i jobcentre og a-kasser digitalt under COVID-19. Ledige får med aftalen
mulighed for at afholde samtaler telefonisk eller over video efter seks måneders le-
dighed.
Vi vil følge udviklingen tæt, hvorfor der klart og tydeligt også står i første delaf-
tale, at der medio 2023 vil blive fuldt op på erfaringerne med hovedelementerne i
aftalen, herunder færre proceskrav og overgangen til uddannelse for de unge.
Venlig hilsen
Peter Hummelgaard
Beskæftigelsesminister
2