Beskæftigelsesudvalget 2021-22, Beskæftigelsesudvalget 2021-22, Beskæftigelsesudvalget 2021-22
L 67 Bilag 6, L 67 A Bilag 6, L 67 B Bilag 6
Offentligt
2497895_0001.png
Til lovforslag nr.
L 67
Folketinget 2021-22
Betænkning afgivet af Beskæftigelsesudvalget den 8. december 2021
Betænkning
over
Forslag til lov om ændring af lov om en aktiv beskæftigelsesindsats, lov om
sygedagpenge og forskellige andre love
(En styrket og forenklet ungeindsats og samtaler over video eller telefon m.v.)
[af beskæftigelsesministeren (Mattias Tesfaye, fg.)]
1. Ændringsforslag
Beskæftigelsesministeren har stillet 4 ændringsforslag til
lovforslaget, herunder om deling af lovforslaget.
2. Indstillinger
Et
flertal
i udvalget (udvalget med undtagelse af NB) vil
stemme for ændringsforslag nr. 1 om deling af lovforslaget.
Et
flertal
i udvalget (S, DF, EL, SF og ALT) indstiller
det under A nævnte lovforslag til
vedtagelse
med de stillede
ændringsforslag. Flertallet indstiller det under B nævnte lov-
forslag til
vedtagelse uændret.
Et
mindretal
i udvalget (V, RV, KF) indstiller det under
A nævnte lovforslag til
forkastelse
ved 3. behandling. Min-
dretallet vil stemme for de stillede ændringsforslag til det
under A nævnte lovforslag. Mindretallet indstiller det under
B nævnte lovforslag til
vedtagelse uændret.
Et
andet mindretal
i udvalget (NB) vil ved 2. behandling
redegøre for sin stilling til det under A nævnte lovforslag
og de stillede ændringsforslag. Mindretallet vil ved 3. be-
handling redegøre for sin stilling til det under B nævnte
lovforslag.
Et
tredje mindretal
i udvalget (LA) indstiller de under
A og B nævnte lovforslag til
forkastelse
ved 3. behand-
ling. Mindretallet vil stemme for de stillede ændringsforslag
til det under A nævnte lovforslag.
Frie Grønne, Kristendemokraterne, Inuit Ataqatigiit, Si-
umut, Sambandsflokkurin og Javnaðarflokkurin havde ved
betænkningsafgivelsen ikke medlemmer i udvalget og der-
med ikke adgang til at komme med indstillinger eller politi-
ske bemærkninger i betænkningen.
En oversigt over Folketingets sammensætning er optrykt
i betænkningen.
3. Politiske bemærkninger
Venstre
Venstres medlemmer af udvalget er tilfredse med, at mi-
nisteren har stillet forslag om at dele lovforslaget, da Venstre
ikke kan støtte den del af lovforslaget, der handler om at
reducere hjælpen til de unge.
Venstre mener ikke, at der skal slækkes på kravene til
uddannelseshjælpsmodtagere. Venstre kan ikke støtte, at den
hjælp, som de unge er sikret i dag – en ret til en hurtig
samtale og ret til hyppige samtaler, hvis man som ung er
ledig – skal lempes, som aftalepartierne bag »Aftale om en
ny ret til tidlig pension« har aftalt.
Venstre mener derimod, at det er vigtigt, at unge ledige
under 30 år, som hverken er i uddannelse eller job, får en
tilknytning og en hjælp til at komme i arbejde igen hurtigst
muligt, så de ikke falder igennem og forlænger deres ledig-
hedsperiode.
Venstre kan omvendt godt støtte den del af lovforsla-
get, der handler om digitalisering af beskæftigelsesindsat-
sen. Det er der brug for. Venstre har længe kæmpet for at
få indført gode muligheder for digitale samtaler med jobcen-
teret, og derfor støtter Venstre det lovforslag, der indfører
dette.
Enhedslisten
Enhedslistens medlemmer af udvalget støtter lovforsla-
get. Det var særlig vigtigt for Enhedslisten, da den forud-
gående aftale blev indgået, at omstrukturering af beskæfti-
gelsesindsatsen skulle ske ved en fælles behandling, fordi
området er enormt komplekst. Alligevel valgte regeringen
at dele det op og tage det i bidder. Enhedslisten er derfor
betænkelig ved den fortsatte proces, og at regeringen kan
AX027061
L 67a - 2021-22 - Bilag 6: Betænkning afgivet af Beskæftigelsesudvalget den 8. december 2021
2497895_0002.png
2
miste det overblik, der er behov for, så vi samlet set får en
bedre beskæftigelsesindsats.
Enhedslisten noterer dog en række positive aspekter i
lovforslaget. Lovforslaget lemper formålsløs tvangsaktive-
ring i indsatsen for, at de unge kommer i beskæftigelse eller
uddannelse. Lovforslaget sikrer samtidig en mere håndholdt
indsats med mentorstøtte til de unge, der er i risiko for at
falde ud af deres uddannelse. Dertil har Enhedslisten fået
sikkerhed for, at en ung, der har et særligt ønske om en
bestemt praktik, et job med løntilskud el.lign., kan få det
tildelt. Derfor tror Enhedslisten, at der rent faktisk kan kom-
me noget godt ud af det for de unge. Det er afgørende, at
der med denne omstrukturering sikres en bedre og mere nær
indsats for den enkelte unge, der betyder, at de kan få en
langt bedre oplevelse med at være en del af beskæftigelses-
systemet.
I forhold til den anden del af lovforslaget vedrørende
samtaler er det afgørende for Enhedslisten, at folk, der øn-
sker ikkedigitale samtaler, altid har ret til dem.
For Enhedslisten er det helt afgørende, at det videre ar-
bejde tager udgangspunkt i, at der gennemføres en 1-årig
afklaringsgaranti, så ingen tvinges unødigt længe igennem
beskæftigelsessystemet.
4. Ændringsforslag med bemærkninger
Ændringsforslag
Af
beskæftigelsesministeren,
tiltrådt af et flertal (udvalget
med undtagelse af NB):
a
Ændringsforslag om deling af lovforslaget
1)
Lovforslaget deles i to lovforslag med følgende titler
og indhold:
A. »Forslag
til lov om ændring af lov om en aktiv beskæf-
tigelsesindsats og lov om organisering og understøttelse
af beskæftigelsesindsatsen m.v. (Nytænkning af beskæftigel-
sesindsatsen og en styrket og forenklet ungeindsats m.v.)«
omfattende § 1, nr. 1, 2 og 6-11, og §§ 3-6.
B. »Forslag
til lov om ændring af lov om en aktiv beskæf-
tigelsesindsats og lov om sygedagpenge (Nytænkning af be-
skæftigelsesindsatsen og samtaler over video eller telefon)«
omfattende § 1, nr. 3-5, og §§ 2 og 5.
[Forslag om deling af lovforslaget]
b
Ændringsforslag til det under A nævnte lovforslag
Til § 1
2)
I det under
nr. 11
foreslåede
§ 167, stk. 3,
ændres i
3.
pkt.
»stk. 1« til: »stk. 1, 2. pkt«.
[Korrektion af henvisning]
Til § 3
3)
Før nr. 1 indsættes som nyt nummer:
»01.
I
§ 2
udgår », jf. dog § 22«.«
[Konsekvensændring som følge af lovforslagets § 3, nr. 2,
om ophævelse af § 22]
4)
Nr. 1
affattes således:
»1.
Efter § 3 indsættes før overskriften før § 4:
Ȥ 3 a.
Kommunalbestyrelsen har ansvaret for og vareta-
ger opgaver i medfør af artikel 64, stk. 1, litra b, i Europa-
Parlamentets og Rådets forordning (EF) nr. 883/2004 af 29.
april 2004 om koordinering af de sociale sikringsordninger
og artikel 55, stk. 2-6, i Europa-Parlamentets og Rådets
forordning (EF) nr. 987/2009 af 16. september 2009 om
de nærmere regler til gennemførelse af forordning (EF) nr.
883/2004 om koordinering af de sociale sikringsordninger.
Stk. 2.
En kommunalbestyrelse kan efter aftale helt eller
delvis overlade opgaver efter stk. 1 til en anden kommunal-
bestyrelse, som i et International Citizen Service varetager
opgaver efter stk. 1.««
[Ændring af kompetencen til at varetage opgaver med
modtagelse, registrering og opfølgning for jobsøgere fra
EU/EØS med arbejdsløshedsydelse]
Bemærkninger
Til nr. 1
Det foreslås at dele lovforslaget i 2 lovforslag. Begge
lovforslag udmønter dele af »Første delaftale om nytænk-
ning af beskæftigelsesindsatsen«.
Det ene lovforslag vedrører en styrket og forenklet unge-
indsats, således at der for uddannelses- og aktivitetsparate
unge under 30 år uden en erhvervskompetencegivende ud-
dannelse må være 4 måneder mellem hvert tilbud, hvor der
i dag højst må være 4 uger. Lovforslaget giver endvidere
ret til selvfunden virksomhedspraktik og løntilskud. Dermed
får denne målgruppe bedre muligheder for at tage et større
ansvar for deres eget forløb. Endelig gives der med lovfor-
slaget ret til mentorstøtte i overgangen fra uddannelseshjælp
til uddannelse for at understøtte, at den unge fastholdes
i uddannelsen. I forlængelse heraf forpligtes jobcentrene
med lovforslaget til at reagere på beskeder om risiko for
frafald, der kommer fra uddannelsesinstitutionerne inden for
de første 6 måneder efter studiestart.
Lovforslaget indeholder desuden en række mindre æn-
dringer, der ikke er en del af »Første delaftale om nytænk-
ning af beskæftigelsesindsatsen«, herunder en overførelse af
en række statslige opgaver fra Workindenmark til kommu-
nerne, en mindre ændring af en overgangsregel vedrørende
indsatsgarantien for personer i ressourceforløb (bedre res-
sourceforløb) og en ændring, der sikrer en bedre udveksling
af relevante oplysninger om unge mellem kommunerne og
uddannelsesinstitutionerne.
Det andet lovforslag vedrører, at ledige efter 6 måneders
ledighed får mulighed for at vælge, om samtaler med job-
centeret eller arbejdsløshedskassen skal afholdes ved per-
sonligt fremmøde, over video eller telefonisk.
L 67a - 2021-22 - Bilag 6: Betænkning afgivet af Beskæftigelsesudvalget den 8. december 2021
2497895_0003.png
3
Til nr. 2
Der er tale om korrektion af en henvisning.
Til nr. 3
Det foreslås, at henvisningen til § 22 udgår.
Ændringen er en konsekvens af, at lovens § 22 ophæves i
det fremsatte lovforslags § 3, nr. 2.
Til nr. 4
Det foreslås, at den foreslåede § 3 a nyaffattes.
Det foreslås, at det er kommunalbestyrelsen i den enkel-
te kommune – og ikke kommuner udpeget som Internatio-
nal Citizen Service-kommuner (København, Århus, Odense
og Aalborg) – der har ansvaret for og varetager opgaver
over for jobsøgere fra EU/EØS med arbejdsløshedsydelse
fra hjemlandet efter EU-/EF-regler, artikel 64, stk. 1, litra
b, i Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EF) nr.
883/2004 af 29. april 2004 om koordinering af de sociale
sikringsordninger og artikel 55, stk. 2-6, i Europa-Parlamen-
tets og Rådets forordning (EF) nr. 987/2009 af 16. septem-
ber 2009 om de nærmere regler til gennemførelse af for-
ordning (EF) nr. 883/2004 om koordinering af de sociale
sikringsordninger. Det foreslås samtidig, at overskriften til §
3 a, udgår.
Dermed vil det fremover være kommunalbestyrelsen i
den enkelte kommune, der har ansvaret for og varetager op-
gaverne efter forordningerne med modtagelse, registrering
og opfølgning for europæiske jobsøgere, der har arbejdsløs-
hedsydelse med fra hjemlandet.
Der foreslås endvidere, at der i § 3 a indsættes et stk. 2,
hvorefter en kommunalbestyrelse efter aftale helt eller del-
vis kan overlade disse opgaver til en anden kommunalbesty-
relse, som i et International Citizen Service (ICS) varetager
disse opgaver.
Dermed vil kommunalbestyrelsen i en kommune kunne
overlade opgaverne vedrørende modtagelse, registrering og
opfølgning for europæiske jobsøgere med arbejdsløsheds-
ydelse fra hjemlandet, som har bopæl/ophold i kommunen,
til en anden kommunalbestyrelse.
Det er en betingelse, at den bemyndigede kommunalbe-
styrelse varetager disse opgaver i et ICS, og at opgaveud-
førelsen på vegne af den delegerende kommunalbestyrelse
finder sted i et ICS. Det er dermed en betingelse for over-
ladelse af opgaver efter den foreslåede bestemmelse, at op-
gaven overlades til en kommune, som i et ICS i øvrigt va-
retager disse opgaver vedrørende europæiske jobsøgere. En
kommune, der har overladt opgaven til en anden kommune
efter den foreslåede bestemmelse, vil til enhver tid kunne
vælge at kalde delegationen tilbage og fremover varetage
opgaven selv.
Den delegerende kommune vil fortsat med opgaveoverla-
delsen skulle varetage opgaven, hvis tilflyttende europæiske
jobsøgere ikke ønsker at gøre brug af den service, som ydes
i et ICS. Den delegerende kommune vil således ikke i et
sådant tilfælde kunne afvise personen under henvisning til,
at kommunalbestyrelsen har delegeret varetagelse af opga-
verne til en anden kommunalbestyrelse.
Baggrunden for ændringsforslaget er en henvendelse fra
Kommunernes Landsforening (KL) efter den eksterne hø-
ring, hvor KL har opfordret til ændringerne.
5. Udvalgsarbejdet
Lovforslaget blev fremsat den 10. november 2021 og var
til 1. behandling den 23. november 2021. Lovforslaget blev
efter 1. behandling henvist til behandling i Beskæftigelses-
udvalget.
Oversigt over lovforslagets sagsforløb og dokumenter
Lovforslaget og dokumenterne i forbindelse med ud-
valgsbehandlingen kan læses under lovforslaget på Folketin-
gets hjemmeside www.ft.dk.
Møder
Udvalget har behandlet lovforslaget i 2 møder.
Høringssvar
Et udkast til lovforslaget har inden fremsættelsen været
sendt i høring, og beskæftigelsesministeren sendte den 9.
september 2021 dette udkast til udvalget, jf. BEU alm. del
– bilag 413 (folketingsåret 2020-21). Den 10. november
2021 sendte beskæftigelsesministeren (fg.) høringssvarene,
et høringsnotat og ligestillingsvurdering til udvalget.
Bilag
Under udvalgsarbejdet er der omdelt 5 bilag på lovforsla-
get.
Alexander Grandt (S) Bjarne Laustsen (S)
fmd.
Jan Johansen (S) Jens Joel (S) Kasper Roug (S) Kasper Sand Kjær (S)
Henrik Møller (S) Lennart Damsbo-Andersen (S) Karsten Hønge (SF) Halime Oguz (SF) Samira Nawa (RV)
Kathrine Olldag (RV) Jette Gottlieb (EL) Victoria Velasquez (EL) Christian Juhl (EL) Torsten Gejl (ALT)
Hans Andersen (V) Anne Honoré Østergaard (V)
nfmd.
Anne Rasmussen (V) Morten Dahlin (V) Stén Knuth (V)
Ulla Tørnæs (V) Bent Bøgsted (DF) Jens Henrik Thulesen Dahl (DF) Dennis Flydtkjær (DF) Niels Flemming Hansen (KF)
Birgitte Bergman (KF) Lars Boje Mathiesen (NB) Alex Vanopslagh (LA)
Frie Grønne, Kristendemokraterne, Inuit Ataqatigiit, Siumut, Sambandsflokkurin og Javnaðarflokkurin havde ikke
medlemmer i udvalget.
L 67a - 2021-22 - Bilag 6: Betænkning afgivet af Beskæftigelsesudvalget den 8. december 2021
2497895_0004.png
4
Socialdemokratiet (S)
Venstre, Danmarks Liberale Parti (V)
Dansk Folkeparti (DF)
Socialistisk Folkeparti (SF)
Radikale Venstre (RV)
Enhedslisten (EL)
Det Konservative Folkeparti (KF)
Nye Borgerlige (NB)
Liberal Alliance (LA)
49
39
16
15
14
13
12
4
3
Frie Grønne, Danmarks Nye Venstrefløjsparti (FG)
Alternativet (ALT)
Kristendemokraterne (KD)
Inuit Ataqatigiit (IA)
Siumut (SIU)
Sambandsflokkurin (SP)
Javnaðarflokkurin (JF)
Uden for folketingsgrupperne (UFG)
3
1
1
1
1
1
1
5