Beskæftigelsesudvalget 2021-22, Beskæftigelsesudvalget 2021-22, Beskæftigelsesudvalget 2021-22
L 67 Bilag 1, L 67 A Bilag 1, L 67 B Bilag 1
Offentligt
LIGESTILLINGSVURDERING
AF LOVFORSLAG
Forslag til lov om ændring af lov om en aktiv
beskæftigelsesindsats, lov om sygedag-
penge, og forskellige andre love. (En styrket
og forenklet ungeindsats og samtaler over
video eller telefon m.v.)
26. oktober 2021
J.nr. 21/08886
APOC1
GBH
Baggrund
Lovforslaget udmønter
Første delaftale om nytænkning af beskæftigelsesindsatsen,
der blev indgået mellem Socialdemokratiet, Dansk Folkeparti, Socialistisk Folke-
parti og Enhedslisten i juni 2021.
Formål
Lovforslaget indeholder en lempelse af proceskrav til indsatsen for uddannelses- og
aktivitetsparate unge under 30 år uden en erhvervskompetencegivende uddannelse,
således at der skabes mere fleksible rammer for kommunerne, til at kunne tilrette-
lægge den rette indsats. Det betyder, at der fra den 1. januar 2022 må være fire må-
neder mellem hvert tilbud, hvor der i dag højst må være fire uger mellem hvert til-
bud. Den unge skal fortsat have første tilbud inden for den første måned, så den tid-
lige hjælp til den unge fastholdes.
Lovforslaget indeholder også en ændring, der giver uddannelses- og aktivitetspa-
rate unge under 30 år uden en erhvervskompetencegivende uddannelse ret til selv-
funden virksomhedspraktik og løntilskud. Dermed får denne målgruppe bedre mu-
ligheder for at tage et større ansvar for deres eget forløb.
Lovforslaget giver endvidere uddannelses- og aktivitetsparate unge under 30 år
uden en erhvervskompetencegivende uddannelse ret til mentorstøtte i overgangen
fra uddannelseshjælp til uddannelse, for at understøtte, at den unge fastholdes i ud-
dannelsen. I forlængelse heraf forpligtes jobcentrene med lovforslaget til at reagere
på beskeder om risiko for frafald, der kommer fra uddannelsesinstitutionerne inden
for de første seks måneder efter studiestart.
Endelig indeholder lovforslaget ændringer, så ledige efter seks måneders ledighed
får mulighed for at vælge, om samtaler med jobcenter eller a-kasse skal afholdes
ved personligt fremmøde, over video eller telefonisk. Jobcenter og a-kasse kan dog
ændre samtaleformen fra video eller telefonisk til personligt fremmøde, såfremt de
vurderer, at der er behov for det.