Til lovforslag nr.
L 66
Folketinget 2021-22
Betænkning afgivet af Beskæftigelsesudvalget den 8. november 2021
Udkast
til
Betænkning
over
Forslag til lov om ændring af lov om en aktiv beskæftigelsesindsats og lov om
arbejdsmiljø
(Forlængelse af retten til uddannelse for personer, der har arbejdet i minkerhvervet eller følgeerhverv, inden for en pulje til og
med 2022 og bemyndigelse til at fastsætte regler om Arbejdstilsynets behandling af personoplysninger i forbindelse med brug
af hjælpeværktøjer m.v.)
[af beskæftigelsesministeren (Mattias Tesfaye, fg.)]
1. Indstillinger
<>
Frie Grønne, Danmarks Nye Venstrefløjsparti , Kristen-
demokraterne, Inuit Ataqatigiit, Siumut, Sambandsflokkurin
og Javnaðarflokkurin havde ved betænkningsafgivelsen ikke
medlemmer i udvalget og dermed ikke adgang til at komme
med indstillinger eller politiske bemærkninger i betænknin-
gen.
En oversigt over Folketingets sammensætning er optrykt
i betænkningen.
2. Politiske bemærkninger
Enhedslisten
Lovforslaget er en uskøn sammenblanding af 2 lovele-
menter, der intet har med hinanden at gøre.
Da Enhedslistens medlemmer af udvalget agter at stem-
me for begge dele, skal Enhedslisten undlade at trætte tinget
med et ændringsforslag om deling af lovforslaget.
Lovforslagets § 1 handler om at lette vejen til omskoling,
opkvalificering og uddannelse for folk, der har mistet deres
arbejde. Desværre gælder det kun for folk, der har arbejdet
med mink. Enhedslisten er særdeles interesserede i at se en
vurdering af, hvor meget ekstra opkvalificering der kommer
ud af, at man fjerner alle de sædvanlige snubletråde, karens-
perioder m.v., og indfører de her ekstraordinære betingelser,
og Enhedslisten ser gerne en vurdering af, hvor meget man
kunne øge omskoling og opkvalificering generelt, hvis man
tilbød lignende vilkår inden for andre brancher.
Enhedslisten er indforstået med, at ordningen forlænges
med et år til den 31. december 2022, men vil også være åbne
for, hvis ministeren inden da møder op med et velbegrun-
det ønske om at forlænge ordningen yderligere. Samtidig
forventer Enhedslisten, at ministeren på eget initiativ kom-
mer med en analyse af resultaterne heraf inden udgangen af
2022.
I lovforslagets § 2 fastlægges regler om fordeling af da-
taansvar, når Arbejdstilsynet stiller redskaber til rådighed
for virksomheders udarbejdelse af APV. Her har Enhedsli-
sten den betænkelighed, at det kan udvide Arbejdstilsynets
arbejdsopgaver. Arbejdstilsynet har en vejledningspligt, men
hvis der stilles service til rådighed, der går over i rådgiv-
ning, bliver Arbejdstilsynet sat til at bruge deres bevilgede
midler til andet end forudsat. Hvis Arbejdstilsynet skal have
en rådgivningsopgave, må der skaffes ekstra midler til at
løse den opgave, for den har de ikke i forvejen.
I høringssvaret udtrykker både DA og FH, at det er en
meget kort høringsfrist til indførelsen af noget nyt, og det er
Enhedslisten enige i. Enhedslisten har bemærket, at ministe-
ren i den forbindelse har tilkendegivet, at parterne vil blive
hørt, inden han vil gøre brug af en bemyndigelse, men det
forventes også, at Beskæftigelsesudvalget vil blive inddraget
på samme måde.
3. Udvalgsarbejdet
Lovforslaget blev fremsat den 10. november 2021 og var
til 1. behandling den 23. november 2021. Lovforslaget blev
DokumentId
Journalnummer