Beskæftigelsesudvalget 2021-22
L 66 Bilag 4
Offentligt
2494650_0001.png
Til lovforslag nr.
L 66
Folketinget 2021-22
Betænkning afgivet af Beskæftigelsesudvalget den 8. november 2021
Udkast
til
Betænkning
over
Forslag til lov om ændring af lov om en aktiv beskæftigelsesindsats og lov om
arbejdsmiljø
(Forlængelse af retten til uddannelse for personer, der har arbejdet i minkerhvervet eller følgeerhverv, inden for en pulje til og
med 2022 og bemyndigelse til at fastsætte regler om Arbejdstilsynets behandling af personoplysninger i forbindelse med brug
af hjælpeværktøjer m.v.)
[af beskæftigelsesministeren (Mattias Tesfaye, fg.)]
1. Indstillinger
<>
Frie Grønne, Danmarks Nye Venstrefløjsparti , Kristen-
demokraterne, Inuit Ataqatigiit, Siumut, Sambandsflokkurin
og Javnaðarflokkurin havde ved betænkningsafgivelsen ikke
medlemmer i udvalget og dermed ikke adgang til at komme
med indstillinger eller politiske bemærkninger i betænknin-
gen.
En oversigt over Folketingets sammensætning er optrykt
i betænkningen.
2. Politiske bemærkninger
Enhedslisten
Lovforslaget er en uskøn sammenblanding af 2 lovele-
menter, der intet har med hinanden at gøre.
Da Enhedslistens medlemmer af udvalget agter at stem-
me for begge dele, skal Enhedslisten undlade at trætte tinget
med et ændringsforslag om deling af lovforslaget.
Lovforslagets § 1 handler om at lette vejen til omskoling,
opkvalificering og uddannelse for folk, der har mistet deres
arbejde. Desværre gælder det kun for folk, der har arbejdet
med mink. Enhedslisten er særdeles interesserede i at se en
vurdering af, hvor meget ekstra opkvalificering der kommer
ud af, at man fjerner alle de sædvanlige snubletråde, karens-
perioder m.v., og indfører de her ekstraordinære betingelser,
og Enhedslisten ser gerne en vurdering af, hvor meget man
kunne øge omskoling og opkvalificering generelt, hvis man
tilbød lignende vilkår inden for andre brancher.
Enhedslisten er indforstået med, at ordningen forlænges
med et år til den 31. december 2022, men vil også være åbne
for, hvis ministeren inden da møder op med et velbegrun-
det ønske om at forlænge ordningen yderligere. Samtidig
forventer Enhedslisten, at ministeren på eget initiativ kom-
mer med en analyse af resultaterne heraf inden udgangen af
2022.
I lovforslagets § 2 fastlægges regler om fordeling af da-
taansvar, når Arbejdstilsynet stiller redskaber til rådighed
for virksomheders udarbejdelse af APV. Her har Enhedsli-
sten den betænkelighed, at det kan udvide Arbejdstilsynets
arbejdsopgaver. Arbejdstilsynet har en vejledningspligt, men
hvis der stilles service til rådighed, der går over i rådgiv-
ning, bliver Arbejdstilsynet sat til at bruge deres bevilgede
midler til andet end forudsat. Hvis Arbejdstilsynet skal have
en rådgivningsopgave, må der skaffes ekstra midler til at
løse den opgave, for den har de ikke i forvejen.
I høringssvaret udtrykker både DA og FH, at det er en
meget kort høringsfrist til indførelsen af noget nyt, og det er
Enhedslisten enige i. Enhedslisten har bemærket, at ministe-
ren i den forbindelse har tilkendegivet, at parterne vil blive
hørt, inden han vil gøre brug af en bemyndigelse, men det
forventes også, at Beskæftigelsesudvalget vil blive inddraget
på samme måde.
3. Udvalgsarbejdet
Lovforslaget blev fremsat den 10. november 2021 og var
til 1. behandling den 23. november 2021. Lovforslaget blev
DokumentId
Journalnummer
L 66 - 2021-22 - Bilag 4: Udkast til betænkning
2494650_0002.png
2
efter 1. behandling henvist til behandling i Beskæftigelses-
udvalget.
Oversigt over lovforslagets sagsforløb og dokumenter
Lovforslaget og dokumenterne i forbindelse med ud-
valgsbehandlingen kan læses under lovforslaget på Folketin-
gets hjemmeside www.ft.dk.
Møder
Udvalget har behandlet lovforslaget i 2 møder.
Høringssvar
Et udkast til lovforslaget har inden fremsættelsen været
sendt i høring, og beskæftigelsesministeren sendte den 9.
september 2021 dette udkast til udvalget, jf. BEU alm. del
– bilag 402 (folketingsåret 2020-21). Den 10. november
2021 sendte beskæftigelsesministeren (fg.) høringssvarene,
et høringsnotat og ligestillingsvurdering til udvalget.
Bilag
Under udvalgsarbejdet er der omdelt 3 bilag på lovforsla-
get.
Alexander Grandt (S) Bjarne Laustsen (S)
fmd.
Jan Johansen (S) Jens Joel (S) Kasper Roug (S) Kasper Sand Kjær (S)
Henrik Møller (S) Lennart Damsbo-Andersen (S) Karsten Hønge (SF) Halime Oguz (SF) Samira Nawa (RV)
Kathrine Olldag (RV) Jette Gottlieb (EL) Victoria Velasquez (EL) Christian Juhl (EL) Torsten Gejl (ALT)
Hans Andersen (V) Anne Honoré Østergaard (V)
nfmd.
Anne Rasmussen (V) Morten Dahlin (V) Stén Knuth (V)
Ulla Tørnæs (V) Bent Bøgsted (DF) Jens Henrik Thulesen Dahl (DF) Dennis Flydtkjær (DF) Niels Flemming Hansen (KF)
Birgitte Bergman (KF) Lars Boje Mathiesen (NB) Alex Vanopslagh (LA)
Frie Grønne, Danmarks Nye Venstrefløjsparti , Kristendemokraterne, Inuit Ataqatigiit, Siumut, Sambandsflokkurin og
Javnaðarflokkurin havde ikke medlemmer i udvalget.
Socialdemokratiet (S)
Venstre, Danmarks Liberale Parti (V)
Dansk Folkeparti (DF)
Socialistisk Folkeparti (SF)
Radikale Venstre (RV)
Enhedslisten (EL)
Det Konservative Folkeparti (KF)
Nye Borgerlige (NB)
Liberal Alliance (LA)
49
39
16
15
14
13
12
4
3
Frie Grønne, Danmarks Nye Venstrefløjsparti (FG)
Alternativet (ALT)
Kristendemokraterne (KD)
Inuit Ataqatigiit (IA)
Siumut (SIU)
Sambandsflokkurin (SP)
Javnaðarflokkurin (JF)
Uden for folketingsgrupperne (UFG)
3
1
1
1
1
1
1
5