Beskæftigelsesudvalget 2021-22
L 66 Bilag 1
Offentligt
2476901_0001.png
Til lovforslag nr.
L 66
Folketinget 2021-22
Skriftlig fremsættelse (10. november 2021)
Beskæftigelsesministeren
(Mattias Tesfaye fg.):
Herved tillader jeg mig for Folketinget at fremsætte:
Forslag til lov om ændring af lov om en aktiv
beskæftigelsesindsats og lov om arbejdsmiljø (Forlængelse
af retten til uddannelse for personer, der har arbejdet
i minkerhvervet eller følgeerhverv, inden for en pulje
til og med 2022 og bemyndigelse til at fastsætte regler
om Arbejdstilsynets behandling af personoplysninger i
forbindelse med brug af hjælpeværktøjer m.v.)
(Lovforslag nr. L 66)
Regeringen (Socialdemokratiet) har efter aftale med
Venstre, Radikale Venstre, Socialistisk Folkeparti og Libe-
ral Alliance, som er aftalekredsen bag
Aftale om erstatning
mv. til minkavlerne og følgeerhverv berørt af COVID-19
af
25. januar 2021, besluttet at forlænge retten til uddannelse
for personer, der har arbejdet i minkerhvervet eller følgeer-
hverv, inden for en pulje til og med 2022.
Regeringen finder desuden, at det skal gøres mere enkelt
at være virksomhed i Danmark. Derfor skal myndigheder
som Arbejdstilsynet have det juridiske grundlag til at sikre
klarhed om bl.a. dataansvar, når der behandles personoplys-
ninger ved brug af værktøjer, der hjælper og understøtter
virksomhederne med at opfylde deres forpligtelser i henhold
til arbejdsmiljøloven.
Lovforslaget udmønter den aftalte forlængelse af ordnin-
gen med ret til uddannelse for personer fra mink- og følgeer-
hverv, som fremgår af § 97 b i lov om en aktiv beskæftigel-
sesindsats. Med lovforslaget sker der dermed en forlængelse
af retten til tilbud om uddannelse for ledige, der har arbejdet
i mink- eller følgeerhvervet, inden for en pulje, så retten
også gælder i 2022.
Lovforslaget indeholder også to konsekvensrettelser i lov
om en aktiv beskæftigelsesindsats, som følge af lov nr. 2201
af 29. december 2020.
Desuden indeholder lovforslaget en ændring af arbejds-
miljøloven, der indfører en bemyndigelse til at fastsætte
nærmere regler, der tydeliggør bl.a. ansvar og opgaver ved
behandling af personoplysninger, der modtages i forbindelse
med, at Arbejdstilsynet stiller diverse værktøjer eller løsnin-
ger til rådighed for virksomhederne. Lovændringen vil med-
føre, at Arbejdstilsynet ved bekendtgørelse opfylder GDPR-
lovgivningens krav i forhold til et eksisterende IT-værktøj
– kaldt APV-værktøjet. Værktøjet, der er midlertidigt lukket
ned, hjælper virksomheder med at opfylde kravet til arbejds-
pladsvurdering.
Samlet set skønnes forslaget at medføre statslige merud-
gifter på 15,0 mio. kr. i 2022.
Det foreslås, at loven træder i kraft den 1. januar 2022.
Idet jeg i øvrigt henviser til lovforslaget og de ledsagende
bemærkninger, skal jeg hermed anbefale lovforslaget til det
Høje Tings velvillige behandling.
BE009089
Beskæftigelsesmin.,
Styrelsen for Arbejdsmarked og Rekruttering, j.nr. 21/10188