Beskæftigelsesudvalget 2021-22
L 66 Bilag 1
Offentligt
2476900_0001.png
Lovforslag nr.
L 66
Folketinget 2021-22
Fremsat den 10. november 2021 af beskæftigelsesministeren (Mattias Tesfaye fg.)
Forslag
til
Lov om ændring af lov om en aktiv beskæftigelsesindsats og lov om
arbejdsmiljø
(Forlængelse af retten til uddannelse for personer, der har arbejdet i minkerhvervet eller følgeerhverv, inden for en pulje til og
med 2022 og bemyndigelse til at fastsætte regler om Arbejdstilsynets behandling af personoplysninger i forbindelse med brug
af hjælpeværktøjer m.v.)
§1
I lov nr. 548 af 7. maj 2019 om en aktiv
beskæftigelsesindsats, som ændret bl.a. ved § 1 i lov nr. 466
af 20. marts 2021 og senest ved § 1 i lov nr. 1437 af 29. juni
2021, foretages følgende ændringer:
1.
I
§ 10, stk. 2,
indsættes efter »kapitel 12,«: »ved opkvali-
ficering i forbindelse med ansættelse efter kapitel 14,«, og
»og ved opkvalificering i forbindelse med ansættelse efter
kapitel 24« udgår.
2.
I
§ 14, stk. 1, nr. 3,
indsættes efter »kapitel 12,«: »ved op-
kvalificering i forbindelse med ansættelse efter kapitel 14,«,
og », voksenlærlingetilskud efter kapitel 23 og opkvalifice-
ring i forbindelse med ansættelse efter kapitel 24« ændres
til: »og voksenlærlingetilskud efter kapitel 23«.
3.
I
§ 97 b, stk. 1,
ændres »den 31. december 2021« til: »den
31. december 2022«.
4.
§ 97 b, stk. 2,
affattes således:
»Stk. 2.
Tilbuddet skal være bevilget senest den 31. de-
cember 2022 og skal påbegyndes inden den 1. april 2023.«
§2
I lov om arbejdsmiljø, jf. lovbekendtgørelse nr. 674 af 25.
maj 2020, som ændret ved § 1 i lov nr. 1554 af 27. december
2019 og § 3 i lov nr. 1163 af 8. juni 2021, foretages følgende
ændringer:
1.
I
§ 72
indsættes som
stk. 9:
»Stk. 9.
Beskæftigelsesministeren kan fastsætte regler om
Arbejdstilsynets behandling af personoplysninger i forbin-
delse med virksomheders brug af hjælpeværktøjer og andre
løsninger, som Arbejdstilsynet stiller til rådighed for virk-
somhederne, herunder om ansvar og opgaver.«
§3
Loven træder i kraft den 1. januar 2022.
BE009088
Beskæftigelsesmin.,
Styrelsen for Arbejdsmarked og Rekruttering, j.nr. 21/10188
L 66 - 2021-22 - Bilag 1: Høringssvar, høringsnotat og ligestillingsvurdering, fra beskæftigelsesministeren
2476900_0002.png
2
Bemærkninger til lovforslaget
Almindelige bemærkninger
Indholdsfortegnelse
1.
2.
2.1.
2.1.1.
2.1.2.
2.1.3.
2.2.
2.2.1.
2.2.2.
2.2.3.
3.
4.
5.
6.
7.
8.
9.
10.
Indledning
Lovforslagets hovedpunkter
Forlængelse af retten til uddannelse for personer, der har arbejdet i minkerhvervet eller følgeerhverv,
inden for en pulje til og med 2022
Gældende ret
Beskæftigelsesministeriets overvejelser
Den foreslåede ordning
Arbejdstilsynets behandling af personoplysninger
Gældende ret
Beskæftigelsesministeriets overvejelser
Den foreslåede ordning
Økonomiske konsekvenser og implementeringskonsekvenser for det offentlige
Økonomiske og administrative konsekvenser for erhvervslivet m.v.
Administrative konsekvenser for borgerne
Klimamæssige konsekvenser
Miljø- og naturmæssige konsekvenser
Forholdet til EU-retten
Hørte myndigheder og organisationer m.v.
Sammenfattende skema
forhold på arbejdsmarkedet
fra april 2019 – udviklet et
digitalt APV-værktøj til virksomhederne. Det digitale værk-
tøj er tilgængeligt på Arbejdstilsynets hjemmeside. Med
værktøjet kan virksomhederne få hjælp til at udarbejde en
skriftlig arbejdspladsvurdering (APV). Virksomhederne ind-
samler ved brug af APV-værktøjet almindelige og følsomme
personoplysninger og kan indsamle personoplysninger om
straffedomme og lovovertrædelser, som Arbejdstilsynet be-
handler, når virksomhederne bruger værktøjet.
Arbejdstilsynet har ifølge loven bl.a. til opgave at vejlede
virksomhederne om arbejdsmiljømæssige spørgsmål, herun-
der om pligten til at udarbejde en skriftlig arbejdspladsvur-
dering. I forbindelse med virksomhedernes brug af APV-
værktøjet er der behov for at tydeliggøre fordeling af ansvar
m.v. Formålet med lovforslaget er at sikre mulighed for
dette. Lovforslaget har også til formål at bemyndige beskæf-
tigelsesministeren til i fremtiden at fastsætte nærmere regler
om dataansvar m.v. som led i behandling af personoplysnin-
ger i forbindelse med udvikling af andre former for værktø-
jer, løsninger eller services, som Arbejdstilsynet måtte stille
til rådighed for virksomhederne, f.eks. på Arbejdstilsynets
hjemmeside. Formålet med værktøjerne vil være at skabe
grundlag for, at virksomhederne selv kan løse sikkerheds-
og sundhedsmæssige spørgsmål med vejledning fra Arbejds-
tilsynet, hvilket er et af formålene med arbejdsmiljøloven.
Lovforslaget indeholder endelig to konsekvensrettelser i
lov om en aktiv beskæftigelsesindsats, som følge af lov nr.
2201 af 29. december 2020. Med lov nr. 2201 af 29. decem-
1. Indledning
Regeringen (Socialdemokratiet) har efter aftale med
Venstre, Radikale Venstre, Socialistisk Folkeparti og Libe-
ral Alliance, som er aftalekredsen bag
Aftale om erstatning
mv. til minkavlerne og følgeerhverv berørt af COVID-19
af
25. januar 2021, besluttet at forlænge retten til uddannelse
for personer, der har arbejdet i minkerhvervet eller følgeer-
hverv, inden for en pulje til og med 2022.
Dette indebærer konkret en forlængelse af ordningen med
ret til tilbud om uddannelse til personer, der har arbejdet i
minkerhvervet eller følgeerhverv, inden for en pulje, som
fremgår af § 97 b i lov om en aktiv beskæftigelsesindsats.
Lovforslaget udmønter den aftalte forlængelse af retten til
tilbud om uddannelse for ledige, der har arbejdet i mink- el-
ler følgeerhvervet, inden for en pulje, så retten også gælder i
2022.
Lovforslaget indeholder endvidere en bemyndigelse til, at
beskæftigelsesministeren kan fastsætte nærmere regler om
bl.a. dataansvar ved Arbejdstilsynets behandling af person-
oplysninger, der modtages i forbindelse med, at Arbejdstil-
synet stiller hjælpeværktøjer og andre løsninger til rådighed
for virksomhederne. Formålet med værktøjerne og løsnin-
gerne er at hjælpe og understøtte virksomhederne i at op-
fylde deres forpligtelser efter loven og dermed overholde
lovens krav.
Arbejdstilsynet har – på baggrund af den politiske
Afta-
le om en ny og forbedret arbejdsmiljøindsats og ordnede
L 66 - 2021-22 - Bilag 1: Høringssvar, høringsnotat og ligestillingsvurdering, fra beskæftigelsesministeren
2476900_0003.png
3
ber 2020 blev indgangen til korte erhvervsrettede kurser
styrket og forenklet, og i den forbindelse blev ordningen
om opkvalificering i forbindelse med ansættelse ophævet i
lovens kapitel 24 og med tilretninger flyttet til lovens kapitel
14. Lovens §§ 10 og 14, som henviser til opkvalificering
i forbindelse med ansættelse efter lovens kapitel 24, blev
dog ikke konsekvensrettet. Bestemmelserne konsekvensret-
tes derfor i nærværende lovforslag.
2. Lovforslagets hovedpunkter
2.1. Forlængelse af retten til uddannelse for personer,
der har arbejdet i minkerhvervet eller følgeerhverv, in-
den for en pulje til og med 2022
2.1.1. Gældende ret
Reglerne om tilbud om vejledning og opkvalificering, her-
under tilbud om uddannelse fremgår af gældende kapitel 14
i lov om en aktiv beskæftigelsesindsats.
Efter den gældende lovs § 97 b har personer, der har ar-
bejdet i minkerhvervet eller følgeerhverv, inden for en pulje
og i perioden fra og med den 23. marts 2021 til og med
den 31. december 2021, ret til tilbud om uddannelse, som er
omfattet af lovens §§ 90 og 91, hvis personen er omfattet af
en af følgende målgrupper i loven:
1) § 6, nr. 1-5.
2) § 6, nr. 6 og 7, og ikke er i et ansættelsesforhold eller
driver selvstændig virksomhed.
3) § 6, nr. 8.
4) § 6, nr. 9, og modtager ledighedsydelse.
5) § 6, nr. 10-13.
Målgruppen, der kan få tilbud om uddannelse efter § 97
b, er dermed dagpengemodtagere, kontanthjælps- og uddan-
nelseshjælpsmodtagere, overgangsydelsesmodtagere uden
for introduktionsprogrammet efter integrationsloven (over-
gangsydelsesmodtagere uden for introduktionsprogrammet),
sygedagpengemodtagere og personer i jobafklaringsforløb,
som ikke er i et ansættelsesforhold eller driver selvstændig
virksomhed, personer i ressourceforløb, ledighedsydelses-
modtagere, revalidender, førtidspensionister, selvforsørgen-
de ledige samt unge under 18 år med behov for en uddannel-
ses- og beskæftigelsesfremmende indsats.
Efter lovens § 97 b, stk. 3, skal personen have arbejdet
i minkerhvervet eller følgeerhverv i hele eller dele af perio-
den fra og med den 1. januar 2020 til og med den 22. marts
2021, og personen skal på tro og love erklære, at personen
har arbejdet i et af disse erhverv i hele eller dele af perioden.
Der stilles ikke krav om, at personen er blevet ledig i den-
ne periode. Personen kan dermed blive ledig senere og have
ret til tilbud om uddannelse. Der stilles heller ikke krav til
længden af eller timetal for arbejdet inden for perioden, eller
til om personen har arbejdet som lønmodtager, selvstændig
eller som medhjælpende/medarbejdende ægtefælle.
Ved følgeerhverv forstås, at over halvdelen af virksomhe-
dens omsætning i 2017-19 skal hidrøre fra handel med dan-
ske minkproducenter, og at virksomhedens produktion ikke
umiddelbart kan omlægges til anden aktivitet, dog med 2
undtagelser hertil, om henholdsvis udlejet staldkapacitet til
dansk minkavl og pelserier, der betjener danske minkavlere,
hvor pelseriet indgår i en virksomhed, hvor der også drives
minkavl i Danmark. Dette fremgår af
Aftale om erstatning
mv. til minkavlerne og følgeerhverv berørt af COVID-19
af
25. januar 2021.
Følgeerhverv kan f.eks. være fodercentraler, pelserier,
produktionsenheder til diverse materiel, autoværksteder til
vedligehold af maskineri, minkforarbejdningsvirksomheder
og minkauktionshuse.
Hvis personen er i tvivl om, hvorvidt personen har arbej-
det som lønmodtager inden for et følgeerhverv, må personen
henvende sig til den virksomhed, hvor personen var ansat,
for at afklare dette. Personen har også mulighed for at bede
jobcenteret om hjælp.
Efter lovens § 97 b, stk. 2, skal tilbuddet være bevilget
senest den 31. december 2021 og skal påbegyndes inden
den 1. april 2022. Det betyder, at jobcenteret senest den 31.
december 2021 skal have givet tilbuddet om uddannelse til
personen, og at personen senest den 31. marts 2022 skal
være begyndt på uddannelsen.
Lovens § 90 omfatter tilbud om ordinær uddannelse i
form af uddannelser, der har hjemmel i lov og udbydes
generelt. Uddannelsen skal umiddelbart være rettet mod job
på arbejdsmarkedet. Det kan fx være tilbud om en erhvervs-
uddannelse efter lov om erhvervsuddannelser eller tilbud om
AMU-kurser efter lov om arbejdsmarkedsuddannelser m.v.
Med hjemmel i lovens § 99, stk. 1, er der dog fastsat
regler om, at visse uddannelser ikke umiddelbart skal være
rettet mod arbejdsmarkedet. Det gælder bl.a. en række for-
beredende og almene uddannelser.
Lovens § 91 omfatter tilbud om øvrig vejledning og op-
kvalificering i form af uddannelser og kurser, der ikke er
omfattet af § 90, korte vejlednings- og afklaringsforløb, sær-
ligt tilrettelagte projekter og særligt tilrettelagte uddannel-
sesforløb, herunder praktik under uddannelsesforløbet. De
uddannelser og kurser, som er omfattet af § 91, er bl.a.
kurser hos private udbydere og jobsøgningskurser.
Der er inden for puljen ikke begrænsninger for, hvilke
typer og antal af uddannelser omfattet af §§ 90 og 91, som
personen har ret til. Retten til tilbud om uddannelse omfat-
ter dermed alle typer af uddannelse, herunder uddannelser
rettet mod den grønne omstilling samt partsafklarede og
skræddersyede opkvalificeringsforløb. Dette gælder uanset,
om det er offentlige eller private udbydere i Danmark – og
uden noget prisloft.
Derimod omfatter retten ikke andre vejlednings- og op-
kvalificeringstilbud, f.eks. særligt tilrettelagte forløb, dvs.
forløb som ikke kan anses for uddannelse.
Efter lovens § 97 b, stk. 8, er der dog hjemmel til at
fastsætte bekendtgørelsesregler om bl.a. at der inden for
puljen også kan gives visse andre tilbud om vejledning og
opkvalificering, herunder tilbud om jobsøgningskurser. Reg-
lerne er fastsat i bekendtgørelse nr. 469 af 20. marts 2021
L 66 - 2021-22 - Bilag 1: Høringssvar, høringsnotat og ligestillingsvurdering, fra beskæftigelsesministeren
2476900_0004.png
4
om ret til uddannelse for personer, der har arbejdet i min-
kerhvervet eller følgeerhverv inden for en pulje i 2021, og
om administration m.v. af puljen. I bekendtgørelsen er det
fastsat, at retten også omfatter tilbud om jobsøgningskurser
og realkompetencevurderinger.
Da personen efter loven har ret til tilbud under puljen, skal
jobcenteret ikke fortage en vurdering af, om f.eks. tilbuddet
er den rigtige indsats for at bringe den enkelte tilbage til
arbejdsmarkedet, eller om pågældende har de nødvendige
kompetencer til at gennemføre uddannelsen.
Personen skal selv henvende sig om de uddannelser, som
personen ønsker at få bevilget under sin ret til tilbud om ud-
dannelser, men jobcenteret skal i overensstemmelse med de
almindelige regler hjælpe og vejlede personer i målgruppen
om retten til tilbud. Personen har ikke en ret over for uddan-
nelsesstederne. Personen skal dermed opfylde de almindelig
betingelser for optagelse m.v. på uddannelsesinstitutioner og
private uddannelsessteder m.v.
Retten til uddannelse er betinget af, at der er midler inden
for puljen til betaling af udgiften til uddannelsen. Dermed
er personens ret til tilbud om uddannelse begrænset af pul-
jen, dvs. at der på bevillingstidspunktet for tilbuddet om
uddannelse er midler inden for kommunens tilsagn/andel af
puljen.
Reglerne om fordeling af tilsagn/andel af puljen til kom-
munerne er med hjemmel i lovens § 97 b, stk. 8, fastsat i
bekendtgørelse om ret til uddannelse for personer, der har
arbejdet i minkerhvervet eller følgeerhverv inden for en pul-
je i 2021, og om administration m.v. af puljen.
Efter lovens § 97 b, stk. 4, er tilbuddet frivilligt for perso-
nen, og personen er under tilbuddet fritaget fra pligten til at
deltage i andre tilbud, herunder tilbud som allerede er påbe-
gyndt. Personen kan dermed sige nej til et tilbud om uddan-
nelse, og kan undlade at påbegynde eller deltage i tilbuddet
og kan ligeledes ophøre med tilbuddet uden sanktioner efter
ydelsesreglerne i henholdsvis lov om arbejdsløshedsforsik-
ring m.v. for dagpengemodtagere, lov om sygedagpenge for
sygedagpengemodtagere og lov om aktiv socialpolitik for de
øvrige målgrupper.
Personen er under tilbuddet ligeledes fritaget fra pligten
efter lov om arbejdsløshedsforsikring m.v. og lov om aktiv
socialpolitik til at være aktivt jobsøgende og stå til rådighed
for henvist arbejde, jf. § 97 b, stk. 5, i loven. Dermed er
personen fritaget for både at søge og tage job, herunder
dokumentere sine jobsøgningsaktiviteter i joblog, mens per-
sonen deltager i uddannelsen.
Efter lovens § 97 b, stk. 6, kan tilbuddet række ud over
den dato, hvortil personen er berettiget til den enkelte for-
sørgelsesydelse, og personen har ret til at fortsætte tilbud-
det, hvis personen ved ydelsesskift fortsat er omfattet af en
målgruppe i § 6. Tilbuddet fortsættes på den ydelse, som
personen er berettiget til efter ydelses- og målgruppeskift.
Dermed har personen mulighed for at kunne færdiggøre
den uddannelse, som personen er påbegyndt under puljen.
Retten til at fortsætte tilbuddet giver ikke ret til en forsør-
gelsesydelse. Det er således betingelserne for at modtage
ydelsen, der afgør, om en person har ret til ydelsen. Hvis
personen ikke har ret til en ydelse efter ydelseslovgivningen,
vil personen kunne færdiggøre uddannelsen på su, hvis per-
sonen har ret til det, eller som selvforsørgende, det vil sige
uden ydelse. Hvis personen får en uddannelsesaftale med en
arbejdsgiver, vil pågældende kunne fortsætte uddannelsen
som voksenlærling, hvis betingelserne herfor i øvrigt er op-
fyldt.
Efter lovens § 97 b, stk. 7, finder reglerne i lovens §§
53 og 95 om de overordnede betingelser for tilbud og om
studie- og erhvervskompetencegivende uddannelser ikke an-
vendelse for tilbud om uddannelse inden for puljen.
Jobcenteret kan dermed ikke afvise tilbuddet ud fra en
vurdering om, at tilbuddet ikke er den hurtigste vej til varig
beskæftigelse, eller at betingelserne i lovens § 95 ikke er
opfyldt.
Lovens almindelige regler om bl.a. cv, cv-samtaler, tilmel-
ding som arbejdssøgende, jobsamtaler under kontaktforløbet
og opfølgningssamtaler, finder anvendelse for personen. Li-
geledes finder reglerne i lovens kapitel 26 og 27 om befor-
dringsgodtgørelse, hjælpemidler og mentor anvendelse for
tilbuddet.
Efter lovens § 97 a, stk. 8, fastsætter beskæftigelsesmini-
steren nærmere regler om målgruppen, tilbuddet om uddan-
nelse og om, at der inden for puljen også kan gives visse an-
dre tilbud om vejledning og opkvalificering, herunder tilbud
om jobsøgningskurser. Beskæftigelsesministeren fastsætter
endvidere regler om udbetaling, administration, regnskab og
revision m.v. af tilskud under puljen.
Med hjemmel i bestemmelsen er der i bekendtgørelse om
ret til uddannelse for personer, der har arbejdet i minker-
hvervet eller følgeerhverv inden for en pulje i 2021, og
om administration m.v. af puljen, fastsat regler om bl.a.
afgrænsning af følgeerhverv og uddannelse, om at der inden
for puljen kan gives tilbud om jobsøgningskurser og real-
kompetencevurderinger og om, at kommunerne med midler
fra puljen kan få dækket driftsudgifterne til køb af tilbud
efter § 97 b. Der er også fastsat regler om bl.a. administra-
tion af puljen herunder om afgivelse af tilsagn om midler til
kommunerne og regnskabsaflæggelse.
Det følger af lovens § 196 b, at inden for puljen refunderer
staten 100 pct. af kommunes udgifter til tilbud efter § 97 b,
herunder udgifter til et fortsat tilbud, hvis personen skifter
målgruppe.
Der er med hjemmel i § 62, stk. 10, og § 63, stk. 5,
i lov om arbejdsløshedsforsikring m.v. fastsat bekendtgørel-
sesregler om, at dagpengemodtagere (medlemmer), som del-
tager i et uddannelsestilbud efter § 97 b i lov om en aktiv
beskæftigelsesindsats, er fritaget fra pligten efter lov om
arbejdsløshedsforsikring m.v. til at være aktivt jobsøgende
og stå til rådighed for henvist arbejde, og desuden er fritaget
for at deltage i rådighedssamtaler og aktiviteter i arbejdsløs-
hedskassen, herunder selvbooking af rådighedssamtaler med
arbejdsløshedskassen. Der er også fastsat bekendtgørelses-
regler om, at medlemmer, som deltager i et uddannelsestil-
bud efter § 97 b i lov om en aktiv beskæftigelsesindsats,
L 66 - 2021-22 - Bilag 1: Høringssvar, høringsnotat og ligestillingsvurdering, fra beskæftigelsesministeren
2476900_0005.png
5
ikke vil have pligt til at møde op til og deltage i tilbuddet,
og at de ikke vil have pligt til at deltage i andre tilbud efter
loven i den periode, hvor de deltager i et uddannelsestilbud
efter § 97 b. Der er endelig fastsat regler om, at medlemmer,
som deltager i et uddannelsestilbud efter § 97 b i lov om en
aktiv beskæftigelsesindsats, ikke vil kunne blive sanktione-
ret for afslag på eller ophør i tilbuddet. Det samme vil gælde
for andre tilbud efter loven i den periode, hvor de deltager i
et uddannelsestilbud efter § 97 b. Det er fortsat en betingelse
for udbetaling af dagpenge, at medlemmet i øvrigt opfylder
de almindelige betingelser for ret til dagpenge.
Der er med hjemmel i § 10, stk. 2, i lov om sygedagpenge
fastsat bekendtgørelsesregler om, at når en sygemeldt, der
har arbejdet i minkerhvervet eller et følgeerhverv, benytter
sig af retten til at få et tilbud efter § 97 b i lov om en aktiv
beskæftigelsesindsats eller overgår fra dagpenge til sygedag-
penge og deltager i et uddannelsestilbud efter § 97 b, vil
tilbuddet komme til at indgå i opfølgningen. Da deltagelse
i evt. erhvervsmæssig uddannelse dermed vil ske efter lov
om en aktiv beskæftigelsesindsats som led i kommunens
opfølgningsindsats, vil der kunne udbetales sygedagpenge,
selvom personen deltager i erhvervsmæssig uddannelse, idet
kommunen fastsætter det ugentlige timetal, som personen
kan deltage i undervisning med og alligevel modtage syge-
dagpenge, ud fra en konkret vurdering i den enkelte sag. Der
er endvidere fastsat regler om, at den sygemeldte ikke vil
have pligt til at deltage i andre tilbud efter lov om en aktiv
beskæftigelsesindsats som led i opfølgningen i den periode,
hvor personen deltager i uddannelsestilbuddet. Det vil fort-
sat være en betingelse for udbetaling af sygedagpenge, at
personen opfylder sygedagpengelovens betingelser. Det vil
sige, at sygedagpengene skal ophøre, hvis personen ikke
længere er uarbejdsdygtig efter § 7, og at personen skal
medvirke til sagens oplysning.
Der er med hjemmel i § 13 c i lov om aktiv socialpolitik
fastsat bekendtgørelsesregler om, at personer, der deltager
i uddannelsestilbud efter § 97 b i lov om en aktiv beskæfti-
gelsesindsats, og som modtager eller overgår til at modtage
uddannelseshjælp, kontanthjælp eller overgangsydelse (uden
for introduktionsprogrammet) ikke har pligt til at opfylde
deres rådighedsforpligtelse ved at tage imod sådanne uddan-
nelsestilbud, og at personerne vil kunne udeblive fra eller
ophøre i tilbuddet uden ydelsesmæssige konsekvenser. Der
er videre fastsat regler om, at personer, der deltager i ud-
dannelsestilbud efter § 97 b i lov om en aktiv beskæftigel-
sesindsats, og som modtager eller overgår til at modtage
uddannelseshjælp, kontanthjælp eller overgangydelse (uden
for introduktionsprogrammet), ikke skal være aktivt jobsø-
gende og stå til rådighed for henvist arbejde efter lov om
aktiv socialpolitik. Det vil således ikke have ydelsesmæssige
konsekvenser for personerne, hvis de, mens de deltager i
et uddannelsestilbud efter § 97 b i lov om en aktiv beskæf-
tigelsesindsats, afviser henvist arbejde eller ikke er aktivt
jobsøgende. Det er fortsat en betingelse for udbetaling af
uddannelseshjælp, kontanthjælp eller overgangsydelse (uden
for introduktionsprogrammet), at personen i øvrigt opfylder
de almindelige betingelser for ret til ydelsen i lov om aktiv
socialpolitik.
Der er med hjemmel i §§ 69, 69 k og 75 i lov om aktiv
socialpolitik fastsat bekendtgørelsesregler om, at personer,
der modtager ressourceforløbsydelse under ressourceforløb
eller jobafklaringsforløb og personer, der modtager ledig-
hedsydelse, og som er omfattet af § 97 b i lov om en aktiv
beskæftigelsesindsats, ikke har pligt til at opfylde deres rå-
dighedsforpligtelse ved at tage imod eller deltage i tilbud
omfattet af § 97 b, og at personerne vil kunne udeblive fra
eller ophøre i tilbud efter § 97 b uden ydelsesmæssige kon-
sekvenser. Der er videre fastsat regler om, at personer, der
modtager ressourceforløbsydelse, ikke skal stå til rådighed
for henvist arbejde, og at personer, der modtager ledigheds-
ydelse, ikke skal stå til rådighed for tilbud om et rimeligt
fleksjob og ikke skal være aktivt jobsøgende under tilbud-
det. Det vil således ikke have ydelsesmæssige konsekvenser
for personerne, hvis de, mens de deltager i et tilbud efter §
97 b i lov om en aktiv beskæftigelsesindsats, afviser henvist
arbejde, ikke tager imod et rimeligt tilbud om fleksjob eller
ikke er aktivt jobsøgende.
2.1.2. Beskæftigelsesministeriets overvejelser
Beskæftigelsesministeriet er på baggrund af henvendelser
til ministeriet blevet opmærksom på, at en del personer, der
har arbejdet i mink- og følgeerhvervet, først bliver ledige i
2022 og dermed ikke vil kunne få ret til uddannelse under
puljen.
Beskæftigelsesministeriet har desuden fra kommunerne
fået oplyst, at der siden 23. marts 2021 kun har været et
begrænset forbrug af puljen.
Beskæftigelsesministeriet vurderer på denne baggrund, at
det er hensigtsmæssigt, at ordningen med ret til tilbud om
uddannelse inden for en pulje forlænges med et år, så ord-
ningen fortsat gælder i 2022.
2.1.3. Den foreslåede ordning
Det foreslås, at den midlertidige ordning i § 97 b i lov
om en aktiv beskæftigelsesindsats, forlænges med ét år, så
personer omfattet af en af målgrupperne i § 97 b, stk. 1 nr.
1-5, der har arbejdet i minkerhvervet eller følgeerhverv i den
periode, der fremgår af § 97 b, stk. 3, inden for en pulje
har ret til tilbud om uddannelse omfattet af §§ 90 og 91, i
perioden fra og med den 23. marts 2021 til og med den 31.
december 2022.
Dermed vil dagpengemodtagere, kontanthjælps- og
uddannelseshjælpsmodtagere, overgangsydelsesmodtagere
uden for introduktionsprogrammet, sygedagpengemodtagere
og personer i jobafklaringsforløb, som ikke er i et ansæt-
telsesforhold eller driver selvstændig virksomhed, personer
i ressourceforløb, ledighedsydelsesmodtagere, revalidender,
førtidspensionister, selvforsørgende ledige samt unge under
18 år med behov for en uddannelses- og beskæftigelsesfrem-
mende indsats, som har arbejdet i minkerhvervet eller følge-
L 66 - 2021-22 - Bilag 1: Høringssvar, høringsnotat og ligestillingsvurdering, fra beskæftigelsesministeren
2476900_0006.png
6
erhverv, også i 2022 have ret til tilbud om uddannelse inden
for en pulje, hvis betingelserne i øvrigt er opfyldt.
Personen skal – ligesom efter de gældende regler - have
arbejdet i minkerhvervet eller følgeerhverv i hele eller dele
af perioden fra og med den 1. januar 2020 til og med den
22. marts 2021, og personen skal på tro og love erklære, at
personen har arbejdet i et af disse erhverv i hele eller dele af
perioden.
Med forslaget vil både personer, der er blevet ledige i
2021 og i 2022, og som har arbejdet i mink- eller følgeer-
hvervet i perioden, kunne få tilbud om og påbegynde uddan-
nelser under puljen.
Retten til uddannelse er fortsat betinget af, at der er midler
inden for puljen til betaling af udgiften til uddannelsen. Der-
med er personens ret til tilbud om uddannelse begrænset af
puljen, dvs. at der på bevillingstidspunktet for tilbuddet om
uddannelse er midler inden for kommunens tilsagn/andel af
puljen.
De øvrige regler og betingelser for tilbuddet finder fortsat
anvendelse. Det gælder f.eks. følgende regler og betingelser:
– Personen har ret til alle typer af uddannelse, realkompe-
tencevurderinger samt jobsøgningskurser, og der er ret
til flere uddannelser.
– Definition af følgeerhverv.
– Tilbuddet er frivilligt for personen, og går forud for
andre tilbud.
– Personen er fritaget for pligten til at være aktivt jobsø-
gende og stå til rådighed for henvist arbejde under ud-
dannelsen.
– Personer, der ikke har ret til forsørgelsesydelse efter
ydelsesreglerne, har med retten til uddannelse ikke en
ret til en forsørgelsesydelse. Det gælder f.eks. ledige
selvforsørgende.
Der henvises i øvrigt til beskrivelsen ovenfor i pkt. 2.1.1.
2.2. Arbejdstilsynets behandling af personoplysninger
2.2.1. Gældende ret
Efter arbejdsmiljølovens § 1, nr. 2, har loven bl.a. til for-
mål at skabe grundlag for, at virksomhederne selv kan løse
sikkerheds- og sundhedsspørgsmål med bl.a. vejledning og
kontrol fra Arbejdstilsynet.
Arbejdstilsynet har efter arbejdsmiljølovens § 72, stk. 1,
nr. 1 og 2, til opgave bl.a. at vejlede virksomhederne om
arbejdsmiljømæssige spørgsmål og at yde yderligere vejled-
ning til små virksomheder.
Arbejdsmiljølovens § 15 a, indeholder et krav om, at virk-
somheder skal udarbejde en skriftlig arbejdspladsvurdering
(APV). Arbejdstilsynet har derfor pligt til at yde vejledning
om udarbejdelse af sådan en vurdering.
Som hjælp til især små og mellemstore virksomheder har
Arbejdstilsynet udviklet et værktøj til brug for udarbejdelse
af den skriftlige arbejdspladsvurdering og kravet om hand-
lingsplan, som kan tilgås via Arbejdstilsynets hjemmeside. I
værktøjet vejledes virksomhederne igennem processen med
udarbejdelse af arbejdspladsvurdering undervejs.
Arbejdsmiljøloven indeholder ikke i dag en hjemmel til, at
Arbejdstilsynet kan fastsætte nærmere regler for ansvar og
opgaver ved behandling af personoplysninger i forbindelse
med virksomhedernes brug af hjælpeværktøjer og andre løs-
ninger.
Ved behandlingen af personoplysninger finder databeskyt-
telsesforordningen samt databeskyttelsesloven anvendelse. I
henhold til databeskyttelsesforordningens definitioner er en
dataansvarlig en fysisk eller juridisk person, en offentlig
myndighed, en institution eller andet organ, der alene eller
sammen med andre afgør til hvilke formål og med hvilke
hjælpemidler, der må foretages behandling af personoplys-
ninger. Dette følger af artikel 4, nr. 7, i databeskyttelses-
forordningen, jf. Europa-Parlamentets og Rådets forordning
(EU) 2016/679 af 27. april 2016 om beskyttelse af fysiske
personer i forbindelse med behandling af personoplysninger
og om fri udveksling af sådanne oplysninger og om ophæ-
velse af direktiv 95/46/EF (generel forordning om databe-
skyttelse). Endvidere følger det af artikel 26, stk. 1, i databe-
skyttelsesforordningen, at hvis to eller flere dataansvarlige
i fællesskab fastlægger formålene med og hjælpemidlerne
til behandling, er de fælles dataansvarlige. De fælles data-
ansvarlige skal i sådanne tilfælde fastlægge deres respek-
tive ansvar for overholdelse af forpligtelserne i henhold
til databeskyttelsesforordningen på en gennemsigtig måde,
navnlig i forhold til de registreredes rettigheder. Dette skal
fastlægges i en aftale om fælles dataansvar, med mindre de
dataansvarliges respektive ansvar er fastlagt i EU-ret eller
medlemsstaternes nationale ret, som de dataansvarlige er
underlagt. I den fastlagte ordning kan der udpeges et kon-
taktpunkt for de registrerede. Efter artikel 26, stk. 2, i da-
tabeskyttelsesforordningen, skal ordningen efter artikel 26,
stk. 1, afspejle de fælles dataansvarliges roller og forhold
til de registrerede, og det væsentligste indhold af ordningen
skal gøres tilgængeligt for de registrerede.
Arbejdstilsynet er dataansvarlig, idet Arbejdstilsynet op-
bevarer personoplysninger til eget formål ved at stille værk-
tøjet til rådighed og at vejlede virksomhederne om opfyldel-
se af kravet om udarbejdelse af en APV.
Virksomhederne er også dataansvarlig ved brug af APV-
værktøjet for de personoplysninger, som de behandler i for-
bindelse med indsamling med henblik på udarbejdelse af en
APV og handleplan.
Arbejdstilsynets behandlingsgrundlag for behandling af
almindelige personoplysninger er artikel 6, stk. 1, litra e,
hvorefter personoplysninger kan behandles, når dette er nød-
vendigt af hensyn til udførelse af en opgave i samfundets
interesse eller som henhører under offentlig myndighedsud-
øvelse, som den dataansvarlige har fået pålagt. For så vidt
angår følsomme personoplysninger er behandlingsgrundla-
get artikel 9, stk. 2, litra g, jf. databeskyttelseslovens §
7, stk. 4, hvorefter personoplysninger kan behandles, når
det er nødvendigt af hensyn til væsentlige samfundsinteres-
ser. Oplysninger om strafbare forhold kan behandles, når det
er nødvendigt for varetagelsen af myndighedens opgaver,
L 66 - 2021-22 - Bilag 1: Høringssvar, høringsnotat og ligestillingsvurdering, fra beskæftigelsesministeren
2476900_0007.png
7
jf. databeskyttelsesforordningens artikel 10, jf. databeskyt-
telseslovens § 8, stk. 1.
2.2.2. Beskæftigelsesministeriets overvejelser
Når Arbejdstilsynet stiller hjælpeværktøjer og andre løs-
ninger til rådighed for virksomhederne til hjælp for deres
overholdelse af lovens krav, kan der være tale om vejledning
og service, der går videre end, hvad der kræves af vejled-
ningspligten efter arbejdsmiljølovens § 1, nr. 2, og § 72, stk.
1, nr. 1 og 2. For at skabe klarhed om ansvar m.v. ved virk-
somhedernes brug af hjælpeværktøjer og andre løsninger, er
det nødvendigt, at dette kan ske ved fastsættelse af nærmere
regler herom.
Det er hensigten med lovforslaget at give beskæftigel-
sesministeren bemyndigelse til at fastsætte nærmere regler
om bl.a. ansvar og opgaver i forbindelse med behandling
af personoplysninger som led i Arbejdstilsynet nuværende
og fremtidige hjælpeværktøjer og løsninger til virksomhe-
der. Således vil beskæftigelsesministeren bl.a. kunne fast-
sætte regler om en nærmere fordeling af dataansvar mellem
Arbejdstilsynet og virksomhederne i overensstemmelse med
databeskyttelseslovgivningen.
2.2.3. Den foreslåede ordning
Det foreslås, at der indsættes en ny bemyndigelsesbestem-
melse i arbejdsmiljølovens § 72, stk. 9, hvorefter beskæfti-
gelsesministeren kan fastsætte nærmere regler, herunder om
ansvar og opgaver som led i Arbejdstilsynets behandling af
personoplysninger i forbindelse med værktøjer eller andre
løsninger, der kan hjælpe virksomhederne til selv at skabe
et sikkert og sundt arbejdsmiljø. Udmøntningen af bemyndi-
gelsesbestemmelsen sker ved bekendtgørelse, som skal sikre
klarhed over de væsentlige databeskyttelsesretlige forhold,
herunder om ansvar og opgaver i relation til behandlingen af
personoplysninger, til fordel for borgere og virksomheder.
Det foreslås, at bemyndigelsesbestemmelsen formuleres
således, at den kan rumme, at beskæftigelsesministeren også
fremadrettet kan fastsætte regler, der sikrer klarhed om data-
ansvar m.v., når der sker behandling af personoplysninger
i forbindelse med hjælpeværktøjer og andre løsninger, der
udvikles til at bistå virksomhederne med selv at løse sikker-
heds- og sundhedsspørgsmål.
3. Økonomiske konsekvenser og implementeringskonse-
kvenser for det offentlige
Forslaget skønnes samlet at medføre statslige merudgifter
på 15,0 mio. kr. i 2022.
Med lov nr. 466 af 20. marts 2021 blev puljen til uddan-
nelse til personer, der har arbejdet i minkerhvervet eller
følgeerhverv oprettet med en bevilling på 50,0 mio. kr. Af
bevillingen fra 2021 på 50,0 mio. kr. foreslås 15,0 mio. kr.
overført til en fortsættelse af initiativet i 2022. Dette medfø-
rer finanslovsteknisk, at puljen på lov om tillægsbevilling
nedskrives med 15,0 mio. kr. i 2021. Ved teknisk ændrings-
forslag til finansloven for 2022 optages bevilling på 15,0
mio. kr. på underkonto § 17.46.45.50. Pulje til uddannelse af
ledige, der har arbejdet i minkerhverv eller følgeerhverv.
Bevillingen i 2022 finansieres igennem en reduktion af
bevillingen opført på § 35.11.07. Reserve til håndtering af
udfordringer i lyset af COVID-19 mv. med 15,0 mio. kr. i
2022.
Af puljen vil kunne afholdes udgifter til, at ledige inden
for målgruppen får ret til alle typer af uddannelser, så længe
der er midler i puljen. Tilskuddet skal være bevilget inden
den 31. december 2022 og uddannelsen påbegyndt inden
den 1. april 2023.
Til puljen er tilknyttet tekstanmærkning 115, der bemyndi-
ger beskæftigelsesministeren til at fastsætte regler for bevil-
lingens anvendelse, herunder for ydelse af tilskud, regnskab
og revision samt om tilbagebetaling, endelighed og afvis-
ning af ansøgninger.
Endvidere er puljen tilknyttet en særlig bevillingsbestem-
melse BV 2.2.11, hvorefter tilskud kan gives som tilsagn
samt BV 2.10.5, hvorefter der gives adgang til, at overføre
op til 0,3 mio. kr. til § 17.41.01. Styrelsen for Arbejdsmar-
ked og Rekruttering til administration af ordningen. Heraf
kan op til 2/3 anvendes til lønsum. Overførslen foreslås at
ske ved en intern statslig overførsel.
Der vil ikke være kommunale udgifter forbundet med for-
slaget.
Det vurderes, at forslaget om bemyndigelse til at fastsætte
nærmere regler for dataansvar m.v. for Arbejdstilsynets løs-
ninger og værktøjer ikke har økonomiske konsekvenser.
Følgende principper for digitaliseringsklar lovgivning er
relevante for lovforslaget: 1. Enkle og klare regler, 2. Digital
kommunikation, 4. Sammenhæng på tværs – ensartede be-
greber og genbrug af data, 5. Tryg og sikker datahåndtering,
6. Anvendelse af offentlig infrastruktur.
Lovforslagets indhold understøtter muligheden for digital
administration under hensyntagen til borgernes data- og rets-
sikkerhed og sikrer, at udbetaling af ydelser fortsat kan ske
digitalt og under hensyntagen til borgernes retssikkerhed
og ved brug af de it-systemer, som Udbetaling Danmark
og arbejdsløshedskasserne allerede har i anvendelse. Styrel-
sen for Arbejdsmarked og Rekrutterings puljeadministration
og udbetaling af tilskud sker også digitalt mellem staten
og kommunerne. Ved udarbejdelse af lovforslaget, er der
taget højde for at anvende den eksisterende offentlige it-in-
frastruktur, og at behandlingen af borgernes oplysninger kan
finde sted inden for rammerne af databeskyttelsesreglerne.
Med lovforslaget etablereres der endvidere bemyndigelse
til at fastsætte nærmere regler for dataansvar m.v. for Ar-
bejdstilsynets løsninger og værktøjer i overensstemmelse
med databeskyttelseslovgivningen.
De økonomiske konsekvenser for kommunerne af lovfor-
slaget skal forhandles med de kommunale parter. Forslaget
medfører ikke økonomiske konsekvenser for regionerne.
4. Økonomiske og administrative konsekvenser for er-
hvervslivet m.v.
L 66 - 2021-22 - Bilag 1: Høringssvar, høringsnotat og ligestillingsvurdering, fra beskæftigelsesministeren
2476900_0008.png
8
Lovforslaget vurderes ikke at have negative økonomiske
og administrative konsekvenser for erhvervslivet.
De hjælpeværktøjer på Arbejdstilsynets område, som lov-
forslaget skaber hjemmel til, kan for virksomhederne være
med til at lette de økonomiske og administrative byrder, der
er forbundet med overholdelse af arbejdsmiljøloven. Virk-
somhederne kan selv vælge, om de vil gøre brug af hjæl-
peværktøjerne. Virksomhederne kan derfor også selv finde
andre løsninger på, hvordan deres arbejdsmiljøretlige for-
pligtelser kan overholdes. APV-værktøjet benyttes på nuvæ-
rende tidspunkt af ca. 13.000 virksomheder.
Der kan tænkes at være lettelser forbundet med eventuelle
nye hjælpeværktøjer i og med, at virksomhedernes tidsfor-
brug til opfyldelse af deres arbejdsmiljøretlige forpligtelser
kan formindskes, når Arbejdstilsynet stiller hjælpeværktøjer
til rådighed for virksomhederne.
Vedrørende principperne for agil erhvervsrettet regulering,
vurderes det, at princip 5 om sikring af brugervenlig digitali-
sering er relevant, da der med lovforslaget og efterfølgende
bekendtgørelse opnås mulighed for at stille digitale hjælpe-
redskaber til rådighed, som vil gøre det lettere for virksom-
hederne at opfylde deres arbejdsmiljøretlige forpligtelser.
De øvrige principper for agil erhvervsrettet regulering
vurderes ikke at være relevante for de konkrete ændringer
i lovforslaget.
5. Administrative konsekvenser for borgerne
Lovforslaget indeholder ingen administrative konsekven-
ser for borgerne.
6. Klimamæssige konsekvenser
Lovforslaget indeholder ingen klimamæssige konsekvenser.
7. Miljø- og naturmæssige konsekvenser
Lovforslaget indeholder ingen miljø- og naturmæssige
konsekvenser.
8. Forholdet til EU-retten
Den foreslåede bemyndigelse i lovforslagets § 2 skal sik-
re, at Arbejdstilsynet ved brug af hjælpeværktøjer og andre
løsninger som service for virksomhederne, herunder brug
af APV-værktøjet, kan fastsætte nærmere regler om dataan-
svar mv i overensstemmelse med databeskyttelsesreglerne
herunder reglerne om fælles dataansvar efter artikel 26 i
Europa-Parlamentets og Rådets Forordning (EU) 2016/679
af 27. april 2016 om beskyttelse af fysiske personer i for-
bindelse med behandling af personoplysninger og om fri
udveksling af sådanne oplysninger og om ophævelse af di-
rektiv 95/46/EF (generel forordning om databeskyttelse).
9. Hørte myndigheder og organisationer m.v.
Et udkast til lovforslag om ændring af lov om en aktiv
beskæftigelsesindsats (Forlængelse af retten til uddannelse
for personer, der har arbejdet i minkerhvervet eller følgeer-
hverv, inden for en pulje til 2022) har i perioden fra den 6.
september 2021 til den 4. oktober 2021 været sendt i høring
hos følgende myndigheder og organisationer m.v.:
Advokatrådet (Advokatsamfundet), Ankestyrelsen, Ar-
bejdsmarkedets Tillægspension, ASE, BDO Danmark,
Beskæftigelsesrådet, Centralorganisationens Fællesudvalg
CFU, Danmarks Frie Fagforening, Dansk Retspolitisk For-
ening, Dansk Socialrådgiverforening, Danske Advokater,
Danske A-kasser, Danske Erhvervsakademier, Danske Er-
hvervsskoler og Gymnasier, Danske Professionshøjskoler,
Danske Seniorer, Datatilsynet, Den Kooperative Arbejds-
giver- og Interesseorganisation i Danmark, Den Uvildige
Konsulentforening på Handicapområdet, Det Centrale Han-
dicapråd, Det Faglige Hus, Erhvervsstyrelsen, Faglige Se-
niorer, Finans Danmark, Finansrådet, Finanssektorens Ar-
bejdsgiverforening, Finanstilsynet, Foreningen af kommuna-
le sociale-, sundheds, og arbejdsmarkedschefer i Danmark,
Foreningen Danske Revisorer, Foreningen af Statsforvalt-
ningsdirektører, Foreningen af Statsforvaltningsjurister, For-
handlingsfællesskabet, Forsikring og Pension, Frie Funkti-
onærer, FSR – Foreningen af Statsautoriserede Revisorer,
Frivilligrådet, Institut for Menneskerettigheder, Jobrådgiver-
nes brancheforening, Kristelig Fagbevægelse, Landsforenin-
gen af Fleks- og skånejobbere, Landsforeningen af nuvæ-
rende og tidligere psykiatribrugere, Landsforeningen SIND,
Lederforeningen (VUC), Producentforeningen, Retssikker-
hedsfonden, Rigsrevisionen, Rådet for psykisk sårbare på
arbejdsmarkedet, Rådet for Socialt Udsatte, SEGES, SMV
Danmark, Udbetaling Danmark og Ældre Sagen.
Udkastet har i samme periode været sendt i høring hos 3F
Industri Vestegnen og Kopenhagen Fur.
Et udkast til lovforslag om ændring af lov om arbejdsmil-
jø (bemyndigelse til at fastsætte regler om Arbejdstilsynets
behandling af personoplysninger i forbindelse med brug af
hjælpeværktøjer) har i perioden fra den 26.-27. oktober 2021
været sendt i høring hos følgende myndigheder og organisa-
tioner:
Arbejdsmiljørådet, Arbejdsmiljøklagenævnet, Fagbevæ-
gelsens Hovedorganisation, Akademikerne, Dansk Arbejds-
giverforening, KL, Danske Regioner, Medarbejder- og
Kompetencestyrelsen, Den Kooperative Arbejdsgiver- og
Interesseorganisation i Danmark, Frie Funktionærer, Kriste-
lig Arbejdsgiverforening, Gartneri-, Land- og Skovbrugets
Arbejdsgivere, Det Faglige Hus, Erhvervsstyrelsens Team
Effektiv Regulering, Datatilsynet og Arbejdsmiljørådgiver-
ne.
Den korte høringsfrist er begrundet i behovet for hurtigst
muligt at tydeliggøre ansvarsfordelingen og behandlings-
grundlaget til den eksisterende løsning for udarbejdelse af
arbejdspladsvurderinger (APV-værktøjet), der i dag benyttes
af ca. 13.000 virksomheder. APV-værktøjet er midlertidigt
taget ud af drift, indtil der udstedes en bekendtgørelse om
Arbejdstilsynets behandling af personoplysninger i forbin-
delse med virksomheders brug af hjælpeværktøjer og andre
løsninger, som Arbejdstilsynet stiller til rådighed for virk-
somhederne, herunder om ansvar og opgaver. Beskæftigel-
L 66 - 2021-22 - Bilag 1: Høringssvar, høringsnotat og ligestillingsvurdering, fra beskæftigelsesministeren
2476900_0009.png
9
sesministeren kan først udstede ovenstående bekendtgørelse,
når der er skabt lovhjemmel hertil gennem nærværende lov-
forslag.
10. Sammenfattende skema
Positive konsekvenser/mindreudgifter Negative konsekvenser/merudgif-
(hvis ja, angiv omfang/Hvis nej, anfør ter (hvis ja, angiv omfang/Hvis nej,
»Ingen«)
anfør »Ingen«)
Staten:
Staten:
2021: 15,0 mio. kr.
2022: 0,0 mio. kr.
2023: 0,0 mio. kr.
2024: 0,0 mio. kr.
Kommunerne:
Ingen
Regioner:
2021: 0,0 mio. kr.
2022: 15,0 mio. kr.
2023: 0,0 mio. kr.
2024: 0,0 mio. kr.
Kommunerne:
Ingen
Regioner:
Økonomiske konsekvenser for stat,
kommuner og regioner
Ingen
Ingen
Implementeringskonsekvenser for stat, Ingen af betydning
Ingen af betydning
kommuner og regioner
Økonomiske konsekvenser for er-
Ingen
Ingen
hvervslivet
Administrative konsekvenser for er-
Ingen
Ingen
hvervslivet
Administrative konsekvenser for bor- Ingen
Ingen
gerne
Klimamæssige konsekvenser
Ingen
Ingen
Miljø- og naturmæssige konsekvenser Ingen
Ingen
Forholdet til EU-retten
Den foreslåede bemyndigelse i lovforslagets § 2 skal sikre, at Arbejdstil-
synet ved brug af hjælpeværktøjer og andre løsninger som service for
virksomhederne, herunder brug af APV-værktøjet, kan fastsætte nærmere
regler om ansvar og opgaver mv i overensstemmelse med databeskyttel-
sesreglerne.
Er i strid med de principper for imple-
Ja
Nej
mentering af erhvervsrettet EU-regule-
ring/ Går videre end minimumskrav i
X
EU-regulering (sæt X)
Bemærkninger til lovforslagets enkelte bestemmelser
Til § 1
Til nr. 1
Efter den gældende § 10, stk. 2, i lov om en aktiv be-
skæftigelsesindsats, fastsætter beskæftigelsesministeren reg-
ler om, hvad der medregnes til kravene om forudgående
perioder med visse offentlige forsørgelsesydelser m.v. for
personer i forbindelse med ansættelse med løntilskud efter
kapitel 12, som jobrotationsvikar efter kapitel 22 og som
L 66 - 2021-22 - Bilag 1: Høringssvar, høringsnotat og ligestillingsvurdering, fra beskæftigelsesministeren
2476900_0010.png
10
voksenlærling efter kapitel 23 og ved opkvalificering i for-
bindelse med ansættelse efter kapitel 24.
Med hjemmel i bestemmelsen er der fastsat nærmere reg-
ler i bekendtgørelse om en aktiv beskæftigelsesindsats om,
hvad der kan medregnes til kravene om forudgående perio-
der med visse offentlige forsørgelsesydelser m.v.
Ved lov nr. 2201 af 29. december 2020 om ændring af
lov om en aktiv beskæftigelsesindsats, lov om organisering
og understøttelse af beskæftigelsesindsatsen m.v., lov om
aktiv socialpolitik og lov om kompensation til handicappe-
de i erhverv m.v. (Styrket og forenklet indgang til korte
erhvervsrettede kurser, udvidelse af mindre intensiv indsats,
varslingspuljens anvendelsesområde og fritagelse for indsats
og rådighed for unge, der deltager i særligt tilrettelagt ung-
domsuddannelse (STU) m.v.) blev indgangen til korte er-
hvervsrettede kurser styrket og forenklet.
Med loven blev ordning om opkvalificering i forbindelse
med ansættelse for beskæftigede i lovens kapitel 24 indar-
bejdet under den regionale uddannelsespulje i § 97 i lovens
kapitel 14, dog med visse tilretninger så betingelserne for
tilskud til arbejdsgivere blev harmoneret med jobcenterets
mulighed for at give tilbud om korte erhvervsrettede kurser
til ledige inden for puljen.
Lovens § 10, stk. 2, som henviser til opkvalificering i
forbindelse med ansættelse efter lovens kapitel 24, blev dog
ikke samtidig konsekvensrettet.
Det foreslås, at der i
§ 10, stk. 2,
efter ordene: kapitel 12,
indsættes: ved opkvalificering i forbindelse med ansættelse
efter kapitel 14. Det foreslår videre, at følgende ord udgår:
og ved opkvalificering i forbindelse med ansættelse efter
kapitel 24.
Bestemmelsen vil dermed fremover henvise til kapitel 14
i stedet for kapitel 24, når der henvises til ordningen om
opkvalificering i forbindelse med ansættelse.
Med forslaget vil bestemmelsen dermed henvise til det
rette kapitel i loven, hvor ordningen om opkvalificering i
forbindelse med ansættelse fremgår.
Til nr. 2
Efter den gældende § 14, stk. 1, i lov om en aktiv be-
skæftigelsesindsats kan jobcenteret tilbyde arbejdsgivere in-
formation og vejledning om:
1) Arbejdskraft- og uddannelsesforhold.
2) Indlæggelse af job på Jobnet for Arbejdsgivere.
3) Mulighederne for etablering af f.eks. virksomhedsprak-
tik efter kapitel 11, ansættelse med løntilskud efter
kapitel 12, jobrotation efter kapitel 22, voksenlærlinge-
tilskud efter kapitel 23 og opkvalificering i forbindelse
med ansættelse efter kapitel 24.
Ved lov nr. 2201 af 29. december 2020 om ændring af
lov om en aktiv beskæftigelsesindsats, lov om organisering
og understøttelse af beskæftigelsesindsatsen m.v., lov om
aktiv socialpolitik og lov om kompensation til handicappe-
de i erhverv m.v. (Styrket og forenklet indgang til korte
erhvervsrettede kurser, udvidelse af mindre intensiv indsats,
varslingspuljens anvendelsesområde og fritagelse for indsats
og rådighed for unge, der deltager i særligt tilrettelagt ung-
domsuddannelse (STU) m.v.) blev indgangen til korte er-
hvervsrettede kurser styrket og forenklet.
Med loven blev ordning om opkvalificering i forbindelse
med ansættelse for beskæftigede i lovens kapitel 24 indar-
bejdet under den regionale uddannelsespulje i § 97 i lovens
kapitel 14, dog med visse tilretninger så betingelserne for
tilskud til arbejdsgivere blev harmoneret med jobcenterets
mulighed for at give tilbud om korte erhvervsrettede kurser
til ledige inden for puljen.
Lovens § 14, stk. 1, nr. 3, som henviser til opkvalificering
i forbindelse med ansættelse efter lovens kapitel 24, blev
dog ikke samtidig konsekvensrettet.
Det foreslås, at der i
§ 14, stk. 1, nr. 3,
efter ordene:
kapitel 12, indsættes: ved opkvalificering i forbindelse med
ansættelse efter kapitel 14. Det foreslås videre, at ordene:
voksenlærlingetilskud efter kapitel 23 og opkvalificering i
forbindelse med ansættelse efter kapitel 24, ændres til: og
voksenlærlingetilskud efter kapitel 23.
Bestemmelsen vil dermed fremover henvise til kapitel 14
i stedet for kapitel 24, når der henvises til ordningen om
opkvalificering i forbindelse med ansættelse.
Med forslaget vil bestemmelsen dermed henvise til det
rette kapitel i loven, hvor ordningen om opkvalificering i
forbindelse med ansættelse fremgår.
Til nr. 3
Efter den gældende § 97 b, stk. 1, i lov om en aktiv
beskæftigelsesindsats har personer, der har arbejdet i min-
kerhvervet eller følgeerhverv, jf. stk. 3, inden for en pulje
og i perioden fra og med den 23. marts 2021 til og med
den 31. december 2021, ret til tilbud om uddannelse, som er
omfattet af lovens §§ 90 og 91, hvis personen er omfattet af
en af følgende målgrupper i loven:
1) § 6, nr. 1-5.
2) § 6, nr. 6 og 7, og ikke er i et ansættelsesforhold eller
driver selvstændig virksomhed.
3) § 6, nr. 8.
4) § 6, nr. 9, og modtager ledighedsydelse.
5) § 6, nr. 10-13.
Målgruppen, der kan få tilbud om uddannelse efter § 97 b
er dermed dagpengemodtagere, kontanthjælps- og uddannel-
seshjælpsmodtagere, overgangsydelsesmodtagere uden for
introduktionsprogrammet, sygedagpengemodtagere og per-
soner i jobafklaringsforløb, som ikke er i et ansættelsesfor-
hold eller driver selvstændig virksomhed, personer i ressour-
ceforløb, ledighedsydelsesmodtagere, revalidender, førtids-
pensionister, selvforsørgende ledige samt unge under 18 år
med behov for en uddannelses- og beskæftigelsesfremmen-
de indsats.
Efter lovens § 97 b, stk. 3, skal personen have arbejdet
i minkerhvervet eller følgeerhverv i hele eller dele af perio-
den fra og med den 1. januar 2020 til og med den 22. marts
2021, og personen skal på tro og love erklære, at personen
har arbejdet i et af disse erhverv i hele eller dele af perioden.
L 66 - 2021-22 - Bilag 1: Høringssvar, høringsnotat og ligestillingsvurdering, fra beskæftigelsesministeren
2476900_0011.png
11
For en nærmere beskrivelse af gældende ret henvises til
pkt. 2.1.1. i lovforslagets almindelige bemærkninger.
Det foreslås, at i
§ 97 b, stk. 1,
ændres datoen: den 31.
december 2021, til: den 31. december 2022.
Forslaget betyder, at den midlertidige ordning med ret til
tilbud om uddannelsen inden for en pulje efter lovens § 97
b, forlænges med ét år, så personer omfattet af målgruppen
i perioden fra og med den 23. marts 2021 til og med den
31. december 2022 har ret til tilbud om uddannelse efter
bestemmelsen, hvis de øvrige betingelser for tilbuddet er
opfyldt. Dermed vil målgruppen også i 2022 have ret til
tilbud om uddannelse under puljen efter lovens § 97 a.
Retten til tilbud om uddannelse vil fortsat være betinget
af, at der er midler inden for puljen til betaling af udgiften
til uddannelsen. Dermed vil personens ret til tilbud om ud-
dannelse være begrænset af puljen, dvs. at der på bevillings-
tidspunktet for tilbuddet om uddannelse er midler inden for
kommunens tilsagn/andel af puljen.
Med forslaget vil flere personer, som har arbejdet i min-
kerhvervet eller følgeerhverv i hele eller dele af perioden fra
og med den 1. januar 2020 til og med den 22. marts 2021,
kunne få tilbud om uddannelse inden for puljen.
De øvrige regler og betingelser for tilbuddet finder fortsat
anvendelse.
Der henvises i øvrigt til pkt. 2.1.3. i lovforslagets alminde-
lige bemærkninger.
Til nr. 4
Efter den gældende § 97 b, stk. 2, i lov om en aktiv
beskæftigelsesindsats skal et tilbud om uddannelse under
puljen i § 97 b være bevilget senest den 31. december 2021
og skal påbegyndes inden den 1. april 2022.
Dermed skal jobcenteret senest den 31. december 2021
have givet tilbuddet om uddannelse til personen, og perso-
nen skal senest den 31. marts 2022 være begyndt på tilbud-
det.
For en nærmere beskrivelse af gældende ret henvises til
pkt. 2.1.1. i lovforslagets almindelige bemærkninger.
Det foreslås, at
§ 97 b, stk. 2,
nyaffattes med følgende ord-
lyd: Tilbuddet skal være bevilget senest den 31. december
2022 og skal påbegyndes inden den 1. april 2023.
Forslaget er en konsekvens af forslaget i nr. 3, om at
forlænge den midlertidige ordning med ret til tilbud om
uddannelse inden for en pulje efter lovens § 97 b, så retten
også gælder i 2022.
Forslaget betyder, at datoerne for, hvornår et tilbud om ud-
dannelse under ordningen med ret til tilbud om uddannelsen
inden for en pulje, senest skal være bevilget og påbegyndt
forlænges med ét år, så personer omfattet af målgruppen
kan få bevilget tilbud om uddannelse til og med den 31.
december 2022 og kan påbegynde tilbuddet til og med den
31. marts 2023, hvis de øvrige betingelser for tilbuddet er
opfyldt.
Retten til tilbud om uddannelse vil fortsat være betinget
af, at der er midler inden for puljen til betaling af udgiften
til uddannelsen. Dermed vil personens ret til tilbud om ud-
dannelse være begrænset af puljen, dvs. at der på bevillings-
tidspunktet for tilbuddet om uddannelse er midler inden for
kommunens tilsagn/andel af puljen.
Med forslaget vil flere personer, som har arbejdet i min-
kerhvervet eller følgeerhverv i hele eller dele af perioden
fra og med den 1. januar 2020 til og med den 22. marts
2021, kunne få og påbegynde tilbud om uddannelse inden
for puljen.
De øvrige regler og betingelser for tilbuddet finder fortsat
anvendelse.
Der henvises i øvrigt til pkt. 2.1.3. i lovforslagets alminde-
lige bemærkninger.
Til § 2
Til nr. 1
Det følger af arbejdsmiljølovens § 1, nr. 2, at loven bl.a.
har til formål at skabe grundlag for, at virksomhederne selv
kan løse sikkerheds- og sundhedsspørgsmål med bl.a. vej-
ledning og kontrol fra Arbejdstilsynet. Det følger endvidere
af § 72, stk. 1, nr. 1 og 2, at Arbejdstilsynets opgave bl.a. er
at vejlede virksomhederne om arbejdsmiljømæssige spørgs-
mål og yde små virksomheder yderligere vejledning. Ar-
bejdstilsynet vejleder på den baggrund bl.a. virksomhederne
om udarbejdelse af skriftlig arbejdspladsvurdering (APV) og
stiller et hjælpeværktøj til rådighed for virksomhederne.
Ved brug af APV-værktøjet er der tale om et fælles data-
ansvar for de personoplysninger, der behandles, efter data-
beskyttelsesforordningens artikel 26. Det fælles dataansvar
er fordelt mellem Arbejdstilsynet og de virksomheder, der
benytter værktøjet til at opfylde deres pligt om udarbejdelse
af en APV. Arbejdstilsynet er således ansvarlig for opbe-
varingen af personoplysningerne i løsningen samt behand-
lingssikkerheden efter databeskyttelsesforordningens artikel
32. Arbejdstilsynet behandler personoplysninger i henhold
til databeskyttelsesforordningens artikel 6, stk. 1, litra e,
artikel 9, stk. 2, litra g, jf. databeskyttelseslovens § 7, stk. 4,
og artikel 10 jf. databeskyttelseslovens § 8, stk. 1.
Det foreslås, at der indsættes en ny bemyndigelsesbestem-
melse i § 72, stk. 9, hvorefter beskæftigelsesministeren i
bekendtgørelse kan fastsætte nærmere regler, herunder om
fælles ansvar og opgaver i forbindelse med Arbejdstilsynets
behandling af personoplysninger som led i de hjælpeværktø-
jer og andre løsninger, som Arbejdstilsynet stiller til rådig-
hed for virksomhederne.
Formålet med bestemmelsen er at give beskæftigelsesmi-
nisteren mulighed for i bekendtgørelsesform at skabe til-
strækkelig klarhed omkring ansvar, herunder fælles dataan-
svar samt opgaver i overensstemmelse med databeskyttel-
sesforordningen og databeskyttelsesloven i forbindelse med
behandling af personoplysninger ved virksomhedernes brug
af værktøjer og andre løsninger, som Arbejdstilsynet stiller
eller fremadrettet måtte stille til rådighed for virksomheder-
ne til opfyldelse af deres pligter efter arbejdsmiljøloven.
L 66 - 2021-22 - Bilag 1: Høringssvar, høringsnotat og ligestillingsvurdering, fra beskæftigelsesministeren
2476900_0012.png
12
Der henvises i øvrigt til pkt. 2.2.3. i lovforslagets alminde-
lige bemærkninger.
Til § 3
Det foreslås, at loven skal træde i kraft den 1. januar 2022.
Da lov om en aktiv beskæftigelsesindsats og lov om ar-
bejdsmiljø ikke gælder for Færøerne og Grønland og ikke
kan sættes i kraft for disse dele af riget, vil dette lovforslag
heller ikke gælde for Færøerne og Grønland.
L 66 - 2021-22 - Bilag 1: Høringssvar, høringsnotat og ligestillingsvurdering, fra beskæftigelsesministeren
2476900_0013.png
13
Bilag 1
Lovforslaget sammenholdt med gældende lov
Gældende formulering
Lovforslaget
§1
I lov nr. 548 af 7. maj 2019 om en aktiv beskæftigelsesind-
sats, som ændret bl.a. ved § 1 i lov nr. 466 af 20. marts 2021
og senest ved § 1 i lov nr. 1437 af 29. juni 2021, foretages
følgende ændringer:
§ 10.
Stk. 1….
Stk. 2.
Beskæftigelsesministeren fastsætter regler om, hvad
der medregnes til kravene om forudgående perioder med
visse offentlige forsørgelsesydelser m.v. for personer i for-
bindelse med ansættelse med løntilskud efter kapitel 12, som
jobrotationsvikar efter kapitel 22 og som voksenlærling efter
kapitel 23 og ved opkvalificering i forbindelse med ansættel-
se efter kapitel 24.
§ 14.
Jobcenteret kan tilbyde arbejdsgivere information og
vejledning om:
1)
2)
3)
Arbejdskraft- og uddannelsesforhold.
Indlæggelse af job på Jobnet for Arbejdsgivere.
Mulighederne for etablering af f.eks. virksomhedsprak-
tik efter kapitel 11, ansættelse med løntilskud efter ka-
pitel 12, jobrotation efter kapitel 22, voksenlærlingetil-
skud efter kapitel 23 og opkvalificering i forbindelse
med ansættelse efter kapitel 24.
1.
I
§ 10, stk. 2,
indsættes efter »kapitel 12,«: »ved opkvali-
ficering i forbindelse med ansættelse efter kapitel 14,«, og
»og ved opkvalificering i forbindelse med ansættelse efter
kapitel 24« udgår.
2.
I
§ 14, stk. 1, nr. 3,
indsættes efter »kapitel 12,«: »ved op-
kvalificering i forbindelse med ansættelse efter kapitel 14,«,
og », voksenlærlingetilskud efter kapitel 23 og opkvalifice-
ring i forbindelse med ansættelse efter kapitel 24« ændres
til: »og voksenlærlingetilskud efter kapitel 23«.
Stk. 2. …
§ 97 b.
Inden for en pulje og i perioden fra og med den 23.
marts 2021 til og med den 31. december 2021 har personer,
der har arbejdet i minkerhvervet eller følgeerhverv, jf. stk.
3, ret til tilbud om uddannelse omfattet af §§ 90 og 91, hvis
personen er omfattet af en af følgende målgrupper:
1)
2)
3)
4)
5)
§ 6, nr. 1-5.
§ 6, nr. 6 og 7, og ikke er i et ansættelsesforhold eller
driver selvstændig virksomhed.
§ 6, nr. 8.
§ 6, nr. 9, og modtager ledighedsydelse.
§ 6, nr. 10-13.
3.
I
§ 97 b, stk. 1,
ændres »den 31. december 2021« til:
» den 31. december 2022«.
Stk. 2-8….
L 66 - 2021-22 - Bilag 1: Høringssvar, høringsnotat og ligestillingsvurdering, fra beskæftigelsesministeren
2476900_0014.png
14
§ 97 b.
Stk. 1….
Stk. 2.
Tilbuddet skal være bevilget senest den 31. december
2021 og skal påbegyndes inden den 1. april 2022.
4.
§ 97 b, stk. 2,
affattes således:
»Stk. 2.
Tilbuddet skal være bevilget senest den 31. decem-
ber 2022 og skal påbegyndes inden den 1. april 2023.«
§2
I lov om arbejdsmiljø, jf. lovbekendtgørelse nr. 674 af 25.
maj 2020, som ændret ved § 1 i lov nr. 1554 af 27. december
2019 og § 3 i lov nr. 1163 af 8. juni 2021, foretages følgende
ændringer:
§ 72.
Stk. 1-8….
1.
I
§ 72
indsættes som
stk. 9:
»Stk.
9.
Beskæftigelsesministeren kan fastsætte regler om
Arbejdstilsynets behandling af personoplysninger i forbin-
delse med virksomheders brug af hjælpeværktøjer og andre
løsninger, som Arbejdstilsynet stiller til rådighed for virk-
somhederne, herunder om ansvar og opgaver.«