Social- og Ældreudvalget 2021-22
L 65 Bilag 2
Offentligt
2478814_0001.png
Teknisk gennemgang af forslag om ændring af
børneloven, navneloven og forskellige andre love
(Smidiggørelse af registrering af medmoderskab, fastsættelse af transpersoners
forældreskab og navneændring for transpersoner m.v.)
L 65 - 2021-22 - Bilag 2: Præsentationsmateriale til den tekniske gennemgang af lovforslaget den 18. november 2021 ved social- og ældreministeren og embedsmænd fra Social- og Ældreministeriet
2478814_0002.png
”Frihed til forskellighed – styrkede rettigheder og
muligheder for LGBTI-personer”
Regeringsudspil fra august 2020
10 initiativer, der skal styrke rettigheder og lige muligheder for homo- og
biseksuelle og trans- og interkønnede i Danmark
Heraf 3 initiativer på det familieretlige område:
Smidiggørelse af registrering af medmoderskab
Forældreskab for transpersoner
Navneændring for transpersoner
Lovforslagets hovedformål
udmøntning af disse tre initiativer
2
L 65 - 2021-22 - Bilag 2: Præsentationsmateriale til den tekniske gennemgang af lovforslaget den 18. november 2021 ved social- og ældreministeren og embedsmænd fra Social- og Ældreministeriet
2478814_0003.png
Lovforslagets indhold
Initiativet om
smidiggørelse af registreringen af medmoderskab
udmøntes ved en række ændringer af børneloven
Initiativet om
transpersoners forældreskab
udmøntes ved at indsætte et
nyt kapitel 6 a i børneloven
Initiativet om
navneændring for transpersoner
udmøntes ved ændringer
af navneloven
Derudover indeholder lovforslaget tre lovtekniske konsekvensrettelser:
§ 9, stk. 4, 1. pkt., i adoptionsloven
§ 456 b, stk. 1, nr. 3, i retsplejeloven
Bilag 1, nr. 7, i CPR-loven
3
L 65 - 2021-22 - Bilag 2: Præsentationsmateriale til den tekniske gennemgang af lovforslaget den 18. november 2021 ved social- og ældreministeren og embedsmænd fra Social- og Ældreministeriet
2478814_0004.png
Smidiggørelse af registrering af medmoderskab 1/9
Regeringsudspillet
”Reglerne for medmoderskab skal smidiggøres, så medmoderskabet automatisk
registreres. Det indebærer, at der ikke længere skal være et krav om deltagelse
af en sundhedsperson som betingelse for fastslåelse af medmoderskab. Herved
tilgodeses hensynet til barnets ret til to forældre. Konkret gennemføres
ændringen i børneloven.”
Centrale bestemmelser om smidiggørelse af registrering af medmoderskab
§ 1, nr. 18 (nyt § 27, stk. 2, i børneloven)
§ 1, nr. 2 (ændring af § 3 a, stk. 1, 2. pkt., og § 3 b, stk. 1, 2. pkt., i børneloven)
§ 1, nr. 4 (ændring af § 3 a, stk. 1, 1. pkt., i børneloven)
§ 1, nr. 8 (ændring af § 3 b, stk. 1, 1. pkt., i børneloven)
Derudover foretages både indholdsmæssige og tekniske konsekvensændringer.
4
L 65 - 2021-22 - Bilag 2: Præsentationsmateriale til den tekniske gennemgang af lovforslaget den 18. november 2021 ved social- og ældreministeren og embedsmænd fra Social- og Ældreministeriet
2478814_0005.png
Smidiggørelse af registrering af medmoderskab 2/9
• § 1, nr. 18 (nyt § 27, stk. 2, i børneloven)
”Stk.
2.
Er en kvinde blevet insemineret uden deltagelse af en sundhedsperson,
anses hendes ægtefælle, registrerede partner eller partner som barnets far eller
medmor, hvis denne har givet samtykke hertil, og barnet må antages at være
blevet til ved inseminationen, jf. dog § 27 a, stk. 3. Samtykket, der skal indeholde
en erklæring om, at manden skal være barnets far, eller at kvinden skal være
barnets medmor, skal afgives på en blanket, der skal indsendes til
Familieretshuset.”
Betydning af ændringen
• Bestemmelsen giver mulighed for at etablere medmoderskab ved
”hjemmeinsemination”.
• Ved indsendelse af blanket om medmoderskab til Familieretshuset sikres
parternes retssikkerhed med hensyn til parternes aftale om medmoderskab.
5
L 65 - 2021-22 - Bilag 2: Præsentationsmateriale til den tekniske gennemgang af lovforslaget den 18. november 2021 ved social- og ældreministeren og embedsmænd fra Social- og Ældreministeriet
2478814_0006.png
Smidiggørelse af registrering af medmoderskab 3/9
• § 1, nr. 2 (ændring af § 3 a, stk. 1, 2. pkt., i børneloven)
• § 1, nr. 4 (ændring af § 3 a, stk. 1, 1. pkt., i børneloven)
§ 3 a.
Fødes et barn af en kvinde, der er gift med en kvinde eller har en
registreret partner,
anses ægtefællen eller partneren som medmor til barnet,
jf.
dog stk. 2. Registreringen af medmoderskabet foretages af
personregisterføreren
i forbindelse med
registreringen af
barnets fødsel.
Betydning af ændringerne
• Når moren er gift med en kvinde, anses hendes ægtefælle automatisk som
barnets medmor.
• Det er samme ordning, som for en mor, der er gift med en mand.
• Ingen krav om fremlæggelse af dokumentation for, hvordan barnet er blevet til.
• Medmoderskab registreres af personregisterføreren i forbindelse med
registreringen af barnets fødsel.
6
L 65 - 2021-22 - Bilag 2: Præsentationsmateriale til den tekniske gennemgang af lovforslaget den 18. november 2021 ved social- og ældreministeren og embedsmænd fra Social- og Ældreministeriet
2478814_0007.png
Smidiggørelse af registrering af medmoderskab 4/9
• § 1, nr. 2 (ændring af § 3 b, stk. 1, 2. pkt., i børneloven)
• § 1, nr. 8 (ændring af § 3 b, stk. 1, 1. pkt., i børneloven)
§ 3 b.
Fødes et barn af en ugift kvinde, anses en kvinde som medmor til barnet,
hvis hun og moderen skriftligt erklærer, at de sammen vil varetage omsorgen og
ansvaret for barnet. Registreringen af medmoderskabet foretages af
personregisterføreren
i forbindelse med
registreringen af
fødslen.
Betydning af ændringen
• Moren og hendes kvindelige partner kan etablere medmoderskab gennem en
ansvars- og omsorgserklæring.
• Det er samme ordning, som gælder for en mor med en mandlig partner.
• Ingen krav om fremlæggelse af dokumentation for, hvordan barnet er blevet til.
• Medmoderskab registreres af personregisterføreren i forbindelse med
registreringen af barnets fødsel.
7
L 65 - 2021-22 - Bilag 2: Præsentationsmateriale til den tekniske gennemgang af lovforslaget den 18. november 2021 ved social- og ældreministeren og embedsmænd fra Social- og Ældreministeriet
2478814_0008.png
Smidiggørelse af registrering af medmoderskab 5/9
Indholdsmæssige konsekvensændringer af smidiggørelsen af
registreringen af medmoderskab: Anerkendelse og afgørelse om
forældreskab
• Anerkendelse af forældreskab (§ 1, nr. 1 og 13-15: Diverse ændringer af § 14 i
børneloven)
• Afgørelse om forældreskab (§ 1, nr. 1, 14 og 15: Ændringer af § 20, stk. 4 og
5, i børneloven)
Betydning af ændringerne
• Som konsekvens af den foreslåede bestemmelse i § 27, stk. 2, udvides
muligheden for anerkendelse af forældreskab til at omfatte
”hjemmeinsemination”.
• Som konsekvens af den foreslåede bestemmelse i § 27, stk. 2, udvides
muligheden for at træffe afgørelse om forældreskab til at omfatte
”hjemmeinsemination”.
8
L 65 - 2021-22 - Bilag 2: Præsentationsmateriale til den tekniske gennemgang af lovforslaget den 18. november 2021 ved social- og ældreministeren og embedsmænd fra Social- og Ældreministeriet
2478814_0009.png
Smidiggørelse af registrering af medmoderskab 6/9
Indholdsmæssige konsekvensændringer af smidiggørelsen af
registreringen af medmoderskab: Afgørelse om forældreskab
• Afgørelse om forældreskab: § 1, nr. 16 (Ny bestemmelse i § 20, stk. 6, i
børneloven)
”Stk.
6.
Er et barn blevet til ved assisteret reproduktion eller insemination, kan der
træffes afgørelse om, at en mand er far, eller at en kvinde er medmor, hvis det
godtgøres, at moderen og manden eller kvinden inden behandlingen med
assisteret reproduktion eller inseminationen var enige om, at manden skal være
barnets far, eller at kvinden skal være barnets medmor, selvom betingelserne i §§
27 og 27 a for at anse manden som far eller kvinden som medmor ikke er
opfyldt.”
Betydning af ændringen
• Mulighed for at træffe afgørelse om forældreskab ved uenighed, selvom
parterne ikke har indsendt blanket om forældreskabet til Familieretshuset.
9
L 65 - 2021-22 - Bilag 2: Præsentationsmateriale til den tekniske gennemgang af lovforslaget den 18. november 2021 ved social- og ældreministeren og embedsmænd fra Social- og Ældreministeriet
2478814_0010.png
Smidiggørelse af registrering af medmoderskab 7/9
Indholdsmæssige konsekvensændringer af smidiggørelsen af
registreringen af medmoderskab: Regnbuefamilier (1/3)
Regnbuefamilier, hvor et lesbisk par ønsker, at en mand, som de kender, skal være
sæddonor:
- § 1, nr. 20 (§ 27 a, stk. 3-5, i børneloven)
- § 1, nr. 1 og 2 (Ændring af § 1 a, stk. 1, i børneloven)
Ӥ
27 a. …
Stk. 3.
Er en kvinde, der er gift med en kvinde eller har en registreret partner eller en
kvindelig partner, blevet insemineret med en kendt mands sæd uden deltagelse af en
sundhedsperson, anses manden som barnets far, hvis han har givet samtykke hertil, barnet
må antages at være blevet til ved inseminationen, og manden skriftligt har erklæret, at han
skal være barnets far, jf. dog § 27 a, stk. 4. En eventuel ægtefælle eller registreret partner
til den kvinde, der skal insemineres, skal have givet skriftligt samtykke til inseminationen.
Stk. 4.
Bestemmelsen i stk. 3 gælder ikke, hvis de tre parter, der er nævnt i stk. 3, skriftligt
erklærer, at ægtefællen, den registrerede partner eller partneren til den kvinde, der skal
insemineres, skal være barnets medmor. Herefter anses ægtefællen, den registrerede
partner eller partneren som barnets medmor.
Stk. 5.
Erklæring og samtykke efter stk. 3 og 4 skal afgives på en blanket, der skal
indsendes til Familieretshuset.”
10
L 65 - 2021-22 - Bilag 2: Præsentationsmateriale til den tekniske gennemgang af lovforslaget den 18. november 2021 ved social- og ældreministeren og embedsmænd fra Social- og Ældreministeriet
2478814_0011.png
Smidiggørelse af registrering af medmoderskab 8/9
Indholdsmæssige konsekvensændringer af smidiggørelsen af
registreringen af medmoderskab: Regnbuefamilier (2/3)
Betydning af § 27 a, stk. 3-5
• § 27 a, stk. 3, vil betyde, at to gifte kvinder får mulighed for at aftale med en
kendt mand, at han skal være far til et barn, som er blevet til ved en
insemination uden deltagelse af en sundhedsperson med anvendelse af hans
sæd.
• § 27 a, stk. 4, vil betyde, at den foreslåede bestemmelse i § 27 a, stk. 3, ikke
vil gælde, hvis de tre parter aftaler, at ægtefællen, den registrerede partner
eller partneren til den kvinde, der skal insemineres, skal være barnets
medmor.
• § 27 a, stk. 5, vil betyde, at erklæring og samtykke efter § 27 a, stk. 3 og 4,
skal afgives på en blanket, der skal indsendes til Familieretshuset.
11
L 65 - 2021-22 - Bilag 2: Præsentationsmateriale til den tekniske gennemgang af lovforslaget den 18. november 2021 ved social- og ældreministeren og embedsmænd fra Social- og Ældreministeriet
2478814_0012.png
Smidiggørelse af registrering af medmoderskab 9/9
Indholdsmæssige konsekvensændringer af smidiggørelsen af
registreringen af medmoderskab: Regnbuefamilier (3/3)
Regnbuefamilier, hvor et lesbisk par ønsker, at en mand, som de kender, skal være
sæddonor:
- § 1, nr. 20 (§ 27 a, stk. 3-5, i børneloven)
- § 1, nr. 1 og 2 (Ændring af § 1 a, stk. 1, i børneloven)
§ 1 a.
Fødes et barn af en kvinde, der er gift med en kvinde eller har en
registreret partner, registreres sæddonor som far til barnet, når betingelserne i
§ 27 a, stk. 1
eller 3,
er opfyldt, jf. dog stk. 3. Registrering af faderskabet
foretages af
personregisterføreren
i forbindelse med
registreringen af
barnets
fødsel.
Betydning af ændringerne
12
To gifte kvinder kan aftale med sæddonor, at han skal være far til barnet.
Personregisterføreren registrerer faderskabet.
L 65 - 2021-22 - Bilag 2: Præsentationsmateriale til den tekniske gennemgang af lovforslaget den 18. november 2021 ved social- og ældreministeren og embedsmænd fra Social- og Ældreministeriet
2478814_0013.png
Fastsættelse af transpersoners forældreskab 1/3
Regeringsudspillet
”I lovgivningen tages der ikke højde for, at transkønnede, der har ændret køn,
bliver forældre. Når transkønnede, der har gennemført et juridisk kønsskifte,
bliver forældre, skal fastslåelse af deres forældreskab ske i overensstemmelse
med det juridiske og selvvalgte køn – og ikke det biologiske køn. Forældrene skal
samtidig sikres de samme rettigheder og pligter, som hvis de ikke havde ændret
køn. Dermed bliver det juridiske køn ikke styrende for en række af de rettigheder
og pligter, der følger af forældreskabet. Konkret gennemføres ændringen i
børneloven og relateret lovgivning samt i CPR.”
Bestemmelser om udmøntning i lovforslaget
• § 1, nr. 24 (nyt kapitel 6 a i børneloven)
• § 6, nr. 1, 2 og 4-8 (konsekvensændringer af retsplejeloven)
13
L 65 - 2021-22 - Bilag 2: Præsentationsmateriale til den tekniske gennemgang af lovforslaget den 18. november 2021 ved social- og ældreministeren og embedsmænd fra Social- og Ældreministeriet
2478814_0014.png
Fastsættelse af transpersoners forældreskab 2/3
”Kapitel
6 a
Forældre og parter, der har gennemført juridisk kønsskifte inden barnets fødsel
§ 31 a.
Bestemmelserne i kapitel 1-6 anvendes med de ændringer, der følger af
stk. 2 og 3, på forældre og parter, der efter § 3, stk. 7, i lov om Det Centrale
Personregister har gennemført juridisk kønsskifte inden barnets fødsel.
Stk. 2.
En part, der er omfattet af stk. 1, har under behandlingen af en sag om
faderskab og medmoderskab de rettigheder og pligter, som den pågældende ville
have haft efter sit køn inden det juridiske kønsskifte. I relation til § 27 a betragtes
en mand, der har gennemført et juridisk kønsskifte til kvinde inden barnets
fødsel, dog som kvindelig ægtefælle eller kvindelig partner til den kvinde, der skal
behandles med assisteret reproduktion eller insemineres.
Stk. 3.
En forælder, der er omfattet af stk. 1, anses efter denne lov som barnets
far eller medmor ud fra sit køn, der er registreret i CPR på fødselstidspunktet.
§ 31 b.
En forælder, der anses for barnets far eller medmor efter § 31 a, stk. 3,
har de rettigheder og pligter i forhold til moderskab, faderskab og medmoderskab
efter dansk ret, som den pågældende ville have haft efter sit køn inden det
14
juridiske kønsskifte.”
L 65 - 2021-22 - Bilag 2: Præsentationsmateriale til den tekniske gennemgang af lovforslaget den 18. november 2021 ved social- og ældreministeren og embedsmænd fra Social- og Ældreministeriet
2478814_0015.png
Fastsættelse af transpersoners forældreskab 3/3
Betydning af nyt kapitel 6 a i børneloven
• § 31 a, stk. 3, jf. stk. 2
transpersoner anses som forældre i
overensstemmelse med deres juridiske køn:
‒ Kvinde har skiftet juridisk køn til mand og føder derefter et barn: anses som
barnets far
‒ Kvinde har skiftet juridisk køn til mand og accepterer forældreskab: anses
som barnets far
‒ Mand har skiftet juridisk køn til kvinde og accepterer forældreskab: anses
som barnets medmor
• § 31 a, stk. 2, jf. stk. 1
parter i sager om forældreskab efter børneloven
‒ Betragtes som parter ud fra deres medfødte køn, selvom de har gennemført
juridisk kønsskifte, f.eks. en mors pligt til at oplyse om mulige fædre.
• § 31 b
forældre bevarer rettigheder og pligter ift. moderskab, faderskab og
medmoderskab, der følger af medfødt køn, f.eks. i forhold til barsel.
15
L 65 - 2021-22 - Bilag 2: Præsentationsmateriale til den tekniske gennemgang af lovforslaget den 18. november 2021 ved social- og ældreministeren og embedsmænd fra Social- og Ældreministeriet
2478814_0016.png
Navneændring for transpersoner 1/2
Regeringsudspillet
”Det skal være lettere for trans- og interkønnede, der ikke har gennemført et
fysisk eller juridisk kønsskifte, at få et nyt fornavn, der er i overensstemmelse
med egen kønsidentitet. Derfor skal en ansøgning om navneændring kunne
gennemføres ved at erklære, at ønsket om navneændring er begrundet i en
oplevelse af at tilhøre et andet køn. Konkret gennemføres ændringen i
navneloven.”
Bestemmelser om udmøntning i lovforslaget
• § 2 i lovforslaget om ændring af §§ 4, 7 og 13 i navneloven
16
L 65 - 2021-22 - Bilag 2: Præsentationsmateriale til den tekniske gennemgang af lovforslaget den 18. november 2021 ved social- og ældreministeren og embedsmænd fra Social- og Ældreministeriet
2478814_0017.png
Navneændring for transpersoner 2/2
• § 2, nr. 4 (§ 13, stk. 2, i navneloven om kønsbestemte fornavne)
”Stk.
2.
Et fornavn må ikke betegne det modsatte køn i forhold til den, der skal
bære navnet.
1. pkt. gælder ikke, når ansøgeren på en blanket godkendt af
Familieretshuset erklærer, at ønsket om navnet er begrundet i en oplevelse af at
tilhøre det modsatte køn.”
(§ 2, nr. 2-5, indeholder tilsvarende ændringer af §§ 4 og 7 om kønsbestemte
efternavne samt konsekvensændring af § 13, stk. 3)
Betydning af ændringerne
• Proceduren for navneændring for transpersoner forenkles ved, at ansøgeren
selv udfylder en erklæring, i stedet for at der skal indhentes erklæring fra
hospital om, at ansøger er transseksuel.
17
L 65 - 2021-22 - Bilag 2: Præsentationsmateriale til den tekniske gennemgang af lovforslaget den 18. november 2021 ved social- og ældreministeren og embedsmænd fra Social- og Ældreministeriet
2478814_0018.png
Spørgsmål?