Social- og Ældreudvalget 2021-22
L 64
Offentligt
2495861_0001.png
Folketingets Social- og Ældreudvalg
Holmens Kanal 22
1060 København K
Telefon 33 92 93 00
[email protected]
www.sm.dk
Sagsnr.
2020-12084
Doknr.
498028
Dato
07-12-2021
Folketingets Social- og Ældreudvalg har d. 6. december 2021 stillet følgende
spørgsmål nr. 52 (alm. del) til social- og ældreministeren, som hermed
besvares. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Christina Thorholm (RV).
Spørgsmål nr. 52:
”Vil ministeren yde teknisk bistand til et ændringsforslag til lovforslaget, hvor
det fremgår, at det er aftaleparterne, der skal afgøre, hvordan ansvars- og
opgaveplaceringen mellem tilsynene fordeles i forhold til oprettelse af
specialistfunktioner?”
Svar:
Ud fra formuleringen af spørgsmålet er der udarbejdet vedlagte udkast til
ændringsforslag, hvor det i bemærkningerne nu er tilføjet, at social- og
ældreministerens beslutning om, hvilke konkrete socialtilsyn, som vil
skulle varetage specialistfunktioner, vil blive truffet med inddragelse af
Socialstyrelsen og aftalepartierne, hvor der bl.a. vil blive lagt vægt på
organisatoriske og faglige forhold.
Jeg vil dog bemærke, at jeg ikke mener, at spørgsmålet om udvælgelse af eller
placering af specialistfunktioner er et politisk spørgsmål men derimod et
spørgsmål, der kræver solidt fagligt indblik i de fem socialtilsyns kompetencer,
opgaveporteføljer og organisatoriske forhold samt de geografiske forhold ift. de
specifikke tilbuds placering. Og af netop de årsager fremgår det også allerede
af lovforslagets bemærkninger, at udvælgelsen skal ske efter inddragelse af
Socialstyrelsen, da styrelsen løbende følger og understøtter socialtilsynene og
derfor har en særlig ekspertise og en meget grundig viden om socialtilsynene.
Den politiske aftale udmøntes som tidligere nævnt på flere niveauer, herunder i
en række bekendtgørelser. Henset til at disse bekendtgørelser skal være klar til
ikrafttrædelse den 1. januar 2022 sammen med, at lovændringer i lovforslaget
forventes at træde i kraft, har ministeriet udarbejdet de nye bekendtgørelser
med bl.a. specialistfunktionerne sideløbende med folketingsbehandlingen af
lovforslaget.
Udvælgelsen og placeringen af de enkelte specialistfunktioner er sket i
overensstemmelse med lovforslaget, hvor det således fremgår, at dette skal
ske efter inddragelse af Socialstyrelsen, således at udvælgelsen sker på
baggrund af en faglig vurdering. Af den årsag har bekendtgørelsen også været
i ekstern høring i den samme kreds af høringsparter, som havde lovforslaget i
1
L 64 - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 52: Spm. om et ændringsforslag, hvorefter aftaleparterne afgør fordelingen af ansvar og opgaver mellem tilsynene i forhold til oprettelse af specialistfunktioner, til social- og ældreministeren
2495861_0002.png
høring. Høringssvarene var overordnet positive over for udvælgelsen og
placeringen af de enkelte specialistfunktioner.
På den baggrund er de enkelte Socialtilsyn ved at forberede overleveringerne
m.v., som skal ske den 1. juli 2022, hvor specialistfunktionerne træder i kraft,
ligesom Tilbudsportalen er ved at blive tilrettet, så den understøtter fordelingen.
I bekendtgørelsen er specialistfunktionerne fordelt på følgende måde:
Socialtilsynet i Region Sjælland får tildelt opgaven vedrørende
godkendelse af og tilsyn med botilbud til voksne, jf. § 108, i lov om social
service, med sikrede afdelinger, samt delvis lukkede døgninstitutioner og
delvis lukkede afdelinger på døgninstitutioner, sikrede døgninstitutioner og
særligt sikrede afdelinger samt åbne afdelinger i tilknytning til en delvis
lukket afdeling eller døgninstitution eller en sikret døgninstitution, jf. § 66,
stk. 1, nr. 7, i lov om social service.
Socialtilsyn Øst er valgt, da de i dag fører tilsyn med den eneste særligt
sikrede afdeling for voksne, Kofoedsminde. Ligeledes har Socialtilsyn Øst
gennemført udviklingsarbejde om magtanvendelser og magtprofiler, som er
særligt vigtigt at besidde kendskab til i tilsynet med sikrede og delvist
lukkede tilbud og afdelinger. Ud fra en betragtning om både kompleksitet
og volumen i tilsynsopgave vurderes Socialtilsyn Øst at have relevant
viden.
Socialtilsynet i Region Syddanmark får tildelt opgaven vedrørende
godkendelse af og tilsyn med pladser på efterskoler, frie fagskoler og frie
grundskoler med kost-afdeling, jf. § 66, stk. 1, nr. 8, i lov om social service,
når skolen har flere end otte pladser til anbringelse, og opgaven
vedrørende godkendelse af og tilsyn med opholdssteder for børn og unge,
jf. § 66, stk. 1, nr. 6, i lov om social service, som har tilknyttet et eller flere
skibsprojekter.
Socialtilsyn Syd er valgt, da socialtilsynet er placeret midt i landet, hvilket er
en fordel ift. transporttid til de respektive skoler og landbaser og
skibsprojekter, hvor der skal gennemføres tilsyn. Socialtilsyn Syd har
derudover også allerede en skole i sin portefølje og vurderes at have
relevant viden.
Socialtilsynet i Region Hovedstaden får tildelt opgaven vedrørende
godkendelse af og tilsyn med private sociale tilbud, der indgår i koncerner
eller koncernlignende konstruktioner samt tilsynet med samhandlen i
koncerner eller koncernlignende konstruktioner, og som har hovedadresse i
Region Hovedstaden eller Region Sjælland.
Socialtilsyn Hovedstaden er valgt som det ene tilsyn, da Socialtilsyn
Hovedstaden har det højeste antal koncerner og koncernlignende
konstruktioner i sin nuværende portefølje, svarende til 86 tilbud, som har
givet dem en bred faglig viden især om forskellige koncernlignende
konstruktioner. Der er således lagt vægt på volumen, at færrest mulige
tilbud skal skifte tilsyn, samt at Socialtilsyn Hovedstaden vurderes at have
relevant viden.
Socialtilsynet i Region Midtjylland får tildelt opgaven vedrørende
godkendelse af og tilsyn med private sociale tilbud, der indgår i koncerner
eller koncernlignende konstruktioner samt tilsynet med samhandelen i
koncerner eller koncernlignende konstruktioner, og som har hovedadresse i
Region Nordjylland, Region Midtjylland eller Region Syddanmark.
2
L 64 - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 52: Spm. om et ændringsforslag, hvorefter aftaleparterne afgør fordelingen af ansvar og opgaver mellem tilsynene i forhold til oprettelse af specialistfunktioner, til social- og ældreministeren
2495861_0003.png
Socialtilsyn Midt er valgt som det andet tilsyn, da socialtilsynet i kraft af
deres opgaveportefølje har oparbejdet en relativ stor erfaring i forhold til
den kompleksitet i tilsynsopgaven, som tilsynet med koncern- og
koncernlignende konstruktioner kræver. Herudover har Socialtilsyn Midt
gjort sig erfaringer på området i kraft af tilsyn med Tvind-relaterede tilbud –
herunder har de tidligere lavet en udredning af koncernforhold vedrørende
sociale tilbud relateret til ”Tvind”/Fællesejet”. Socialtilsyn Midt vurderes
således at have relevant viden.
Socialtilsynet i Region Nordjylland varetager opgaven vedrørende
godkendelse af og tilsyn med foreninger og private virksomheder, der
varetager arbejdsgiverfunktioner i ordninger efter §§ 95 og 96 i lov om
social service.
Socialtilsyn Nord er valgt, da socialtilsynet aktuelt fører tilsyn med tre
virksomheder med BPA funktion, og de har den nødvendige viden og
kompetencer på området. Derudover er det en opgave, hvor transport ikke
er afgørende, hvilket kan betragtes som en fordel, da Socialtilsyn Nord har
relativ lang rejsetid, når de skal rundt i landet.
På den baggrund mener jeg, at der er tale om en faglig og saglig vurdering,
som vi som politikere både kan og bør have tillid til. Jeg mener som nævnt
ovenfor ikke, at udvælgelse eller placering af specialistfunktionerne er et
politisk spørgsmål
Med venlig hilsen
Astrid Krag
Bilag:
Ændringsforsalg til L 64
3