Social- og Ældreudvalget 2021-22
L 64
Offentligt
2494125_0001.png
Folketingets Social- og Ældreudvalg
Holmens Kanal 22
1060 København K
Telefon 33 92 93 00
[email protected]
www.sm.dk
Sagsnr.
2020-12084
Doknr.
498028
Dato
06-12-2021
Folketingets Social- og Ældreudvalg har d. 26. november 2021 stillet følgende
spørgsmål nr. 31 til L 64 til social- og ældreministeren, som hermed besvares.
Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Karina Adsbøl (DF).
Spørgsmål nr. 31:
”Vil ministeren oplyse, i hvilket omfang lovforslaget har taget højde for den kritik
og bekymring, der kommer til udtryk
i høringssvarene?”
Svar:
Til en start vil jeg gerne understrege, at lovforslaget er udarbejdet på baggrund
af og inden for rammerne af den politiske
Aftale om styrkelse af socialtilsynet
og styrkelse af det økonomiske tilsyn med sociale tilbud.
Der er således
hverken tale om, at dele af lovforslaget går længere end aftalen, eller at denne
er overimplementeret, som det fremgår af nogle af høringssvarene. Derfor er
ønsket om at stille enslydende krav til private og kommunale tilbud heller ikke
behandlet i lovforslaget eller høringsnotatet, da dette falder uden for den aftalte
ramme for lovforslaget.
Dernæst er det vigtigt at fremhæve, at høringssvarene generelt giver udtryk for
at være positive over for styrkelsen af socialtilsynet og over for intentionen om
at sikre, at offentlige midler anvendes forsvarligt og til det formål, de er tiltænkt.
Det er særligt lovforslagets del om styrkelse af det økonomiske tilsyn med
sociale tilbud, der har vakt en vis bekymring og mødt kritik blandt nogle aktører.
På baggrund af høringssvarene har jeg derfor i samråd med partierne bag
aftalen foretaget nogle vigtige justeringer og er kommet væsentlige
kritikpunkter i møde uden samtidig at give køb på de vigtige intentioner i
aftalen.
Konkret er der foretaget følgende ændringer:
Det er præciseret igennem hele lovforslaget, hvilke bestemmelser, der
både gælder for offentlige og private tilbud.
Kravet til bestyrelsessammensætning er lempet, så der ikke længere
foreslås et forbud mod at bestemte personer sidder i et tilbuds
bestyrelse, men i stedet at bestemte personer ikke må tilsammen må
udgøre flertallet i bestyrelsen.
1
L 64 - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 31: Spm. om, i hvilket omfang forslaget tager højde for den kritik og bekymring, der kommer til udtryk i høringssvarene, til social- og ældreministeren
2494125_0002.png
Bestemmelsen om 5-års karensperiode for ledelse og bestyrelse ved
socialtilsynets lukning af tilbud er ændret, så karensperioden kun
gælder fremadrettet og ikke indtræder automatisk. Derudover omfatter
forslaget kun ledere af tilbud, og kun hvis den pågældende har været
medvirkende til eller har forårsaget lukningen.
De skønsprægede bestemmelser er hegnet mest muligt ind, og
ministeriet vil derudover understøtte socialtilsynene bl.a. med nationale
statistikker pba. de nye data, som ligeledes vil fremkomme i medfør af
aftalen bag lovforslaget.
Forslaget om forhåndsgodkendelse af private tilbuds større
vedligeholdelsesarbejder og forbedringer er ændret, så reparationer
ikke længere vil være omfattet af kravet om forhåndsgodkendelse,
hvilket sikrer at tilbuddene kan iværksætte reparationer f.eks. som følge
af en stormskade uden først at skulle afvente socialtilsynets
godkendelse.
Med venlig hilsen
Astrid Krag
2