Folketingets Social- og Ældreudvalg
Holmens Kanal 22
1060 København K
Telefon 33 92 93 00
www.sm.dk
Sagsnr.
2020-12084
Doknr.
498028
Dato
06-12-2021
Folketingets Social- og Ældreudvalg har d. 26. november 2021 stillet følgende
spørgsmål nr. 12 til L 64 til social- og ældreministeren, som hermed besvares.
Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Marlene Ambo-Rasmussen (V).
Spørgsmål nr. 12:
”Vil
ministeren oplyse, hvorfor offentlige tilbud ikke er omfattet af § 11 a, stk.
3?”
Svar:
Forslaget til § 11 a, stk. 3, i socialtilsynsloven medfører, at socialtilsynet
fremover som led i vurderingen af, om et privat tilbud har den fornødne kvalitet,
skal vurdere tilbuddets udgifter til løn til ledelsen. Vurderingen skal
offentliggøres på Tilbudsportalen.
At forslaget alene omfatter private tilbud er begrundet i, at den ansvarlige
kommunalbestyrelse eller det ansvarlige regionsråd allerede har en decideret
forpligtelse til at forvalte offentlige midler forsvarligt. Der er desuden fastsat
regler i henhold til § 67 i den kommunale styrelseslov om Kommunernes
Lønningsnævns godkendelse af lønforhold for personale i kommunens tjeneste
samt ved selvejende institutioner, som kommuner indgår driftsaftale med.
Tilsvarende gælder for personale i regional tjeneste og personale i selvejende
institutioner, som regionerne indgår driftsaftale med mhp. opfyldelsen af dem i
lovgivningen pålagte forpligtigelser. I disse tilfælde fastsættes eller bestemmes
løn- og øvrige ansættelsesvilkår af, hvor der i henhold til § 37 i regionsloven er
fastsat regler om Regionernes Lønnings- og Takstnævn i henhold til § 37 af
regionsloven.
Det bemærkes, at vurderingen skal ske som led i socialtilsynets vurdering af,
om tilbuddet har den fornødne økonomiske kvalitet, og at vurderingen både vil
indebære, at socialtilsynet vil skulle se på selve lønnen, men også på pension
og andre goder. Vurderingen vil endvidere indebære, at socialtilsynet vil skulle
se på, om det private tilbuds udgifter til løn til ledelsen står i rimeligt forhold til
tilbuddets økonomi.
Socialtilsynet skal være så forsigtige og så objektive som muligt i deres
vurdering. Offentliggørelsen af vurderingen på Tilbudsportalen skal opdateres,
så den er aktuel og retvisende men har ikke sig selv retsvirkning ift. tilbuddet.
Der er således alene tale om en oplysning til de anbringende og visiterende
kommuner, som vil kunne anvende oplysningen, når de skal vælge tilbud.
1