Social- og Ældreudvalget 2021-22
L 64
Offentligt
2491598_0001.png
Folketingets Social- og Ældreudvalg
Holmens Kanal 22
1060 København K
Telefon 33 92 93 00
[email protected]
www.sm.dk
Sagsnr.
2020 - 12084
Doknr.
497999
Dato
01-12-2021
Folketingets Social- og Ældreudvalg har d. 24. november 2021 stillet følgende
spørgsmål nr. 1 til L 64 til social- og ældreministeren, som hermed besvares.
Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Mette Thiesen (NB).
Spørgsmål nr. 1:
”Vil ministeren redegøre for, hvem der i dag fører kontrol med, at kommunale
tilbud indberetter korrekte tal til socialtilsynene og dermed bidrager til øget
gennemsigtighed på socialområdet?”
Svar:
Både offentlige og private tilbud skal i dag udarbejde en årsrapport, som skal
indberettes til og offentliggøres på Tilbudsportalen. Årsrapporten indeholder
bl.a. en række økonomiske nøgletal fra det seneste årsregnskab.
De økonomiske nøgletal er ens for offentlige og private tilbud med undtagelse
af oplysningen om soliditetsgrad, der kun gælder for private tilbud.
For offentlige tilbud aflægges der ikke regnskab på tilbudsniveau, ligesom der
ikke foretages revision på tilbudsniveau, da der ikke stilles krav herom i
Indenrigs- og Boligministeriets generelle regler om regioners og kommuners
budget og regnskabsvæsen, revision m.v. Tilbuddene indgår i kommunens
eller regionens samlede regnskab, der er underlagt den kommunale eller
regionale revision. De økonomiske nøgletal for offentlige tilbud udarbejdes
derfor af kommuner og regioner ud fra interne regnskaber.
For private tilbud skal tilbuddets revisor påse, at regnskabsnøgletallene er i
overensstemmelse med tilbuddets regnskab. For offentlige tilbud er det den
kommunale hhv. regionale forvaltning, der under kommunalbestyrelsens hhv.
regionsrådet ansvar står inde for, at de indberettede nøgletal er korrekte.
Socialtilsynet godkender de oplysninger, som det enkelte tilbud har indberettet
til Tilbudsportalen, inden oplysningerne offentliggøres.
Socialtilsynet anvender de økonomiske nøgletal i deres tilsyn med tilbuddenes
økonomi, og de visiterende kommuner kan anvende nøgletallene i forbindelse
med deres overvejelser om valg af konkret tilbud til den enkelte borger.
Jeg kan i øvrigt henvise til min samtidige besvarelse af spm. 2 til L 64, hvoraf
det fremgår, at offentlige og private tilbud, revisorer og driftsherrer med
lovforslaget får en udtrykkelig pligt til efter anmodning fra socialtilsynet at give
1
L 64 - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 1: Spm. om, hvem der fører kontrol med, at kommunale tilbud indberetter korrekte tal til socialtilsynene, til social- og ældreministeren
2491598_0002.png
supplerende økonomiske oplysninger, hvis socialtilsynet vurderer, at de
oplysninger, der er indberettet til socialtilsynet og på Tilbudsportalen ikke er
fyldestgørende, eller socialtilsynet er i tvivl om, hvorvidt oplysningerne er i
overensstemmelse med de faktiske forhold.
Med venlig hilsen
Astrid Krag
2