Til lovforslag nr.
L 64
Folketinget 2021-22
Betænkning afgivet af Social- og Ældreudvalget den 0. december 2021
3. udkast
til
Betænkning
over
Forslag til lov om ændring af lov om socialtilsyn og lov om social service
(Styrkelse af socialtilsynet og styrkelse af det økonomiske tilsyn med sociale tilbud)
[af social- og ældreministeren (Astrid Krag)]
1. Ændringsforslag
Der er stillet 7 ændringsforslag til lovforslaget. Radikale
Venstres medlemmer af udvalget har stillet ændringsforslag
nr. 1 og 2, Nye Borgerliges medlem af udvalget har stillet
ændringsforslag nr. 3, 6 og 7, social- og ældreministeren
har stillet ændringsforslag nr. 4, og Venstres medlemmer af
udvalget har stillet ændringsforslag nr. 5.
2. Indstillinger
<>
Frie Grønne, Kristendemokraterne, Inuit Ataqatigiit, Si-
umut, Sambandsflokkurin og Javnaðarflokkurin havde ved
betænkningsafgivelsen ikke medlemmer i udvalget og der-
med ikke adgang til at komme med indstillinger eller politi-
ske bemærkninger i betænkningen.
En oversigt over Folketingets sammensætning er optrykt
i betænkningen.
3. Politiske bemærkninger
Dansk Folkeparti
Dansk Folkepartis medlemmer af udvalget er enige i nog-
le af intentionerne i lovforslaget. DF ønsker også et stærkt,
opkvalificeret og kompetent socialtilsyn, som kan føre et
tilsyn, som har fokus på læring og er et tilsyn, der arbejder
fagligt og ordentligt.
Det er vigtigt, at tilsynet tør at gribe ind og stille rimelige
krav til ændringer, ligesom tilsynet løbende skal være med
til at synliggøre problemstillinger, der er inden for de eksi-
sterende rammer og strukturer.
DF ønsker også at sikre, at personalet og ledelsen på
institutionerne har de nødvendige kvalifikationer og den
nødvendige faglighed, og at de også formår at anvende kom-
petencerne i praksis til gavn for borgerne.
De indkomne høringssvar påpeger bl.a., at lovforslaget
peger i kraftig retning af en nationalisering af private virk-
somheder, og at lovforslaget ikke udmønter aftalen fra april
2021.
DF ønsker også at sikre, at uanset om tilbuddet er privat
eller offentligt, så skal man kunne stille nogle enslydende
krav. Det er ret og rimeligt.
DF er helt enige i, at tilbud skal levere en kvalificeret
indsats, og at det skal gælde, uanset om der er tale om en
privat eller en offentlig leverandør.
Endelig finder DF det problematisk, at private ejere skal
anmode om godkendelse, hvis de ønsker at iværksætte større
renoverings- eller vedligeholdelsesarbejder for at forbedre
tilbuddets fysiske rammer. Det er ikke et rimeligt krav, at
private virksomheder skal have godkendt et renoveringsar-
bejde, når det samme krav ikke gælder for kommunale ejere.
Lovforslaget lægger op til en urimelig forskelsbehand-
ling, når det gælder kontrol i selvejende tilbud kontra de
offentlige.
For DF handler det ikke om, om det er offentlig eller
privat. Det handler om, at vi skal sikre en kvalitet. Det
handler om at sikre, at sårbare og udsatte borgere får den
hjælp og den støtte, de har brug for.
Dansk Folkeparti kan ikke støtte forslaget.
<Parti/partier>
<>
4. Udvalgsarbejdet
Lovforslaget blev fremsat den 10. november 2021 og
var til 1. behandling den 25. november 2021. Lovforslaget
DokumentId
Journalnummer