Social- og Ældreudvalget 2021-22
L 64 Bilag 7
Offentligt
2497521_0001.png
Til lovforslag nr.
L 64
Folketinget 2021-22
Betænkning afgivet af Social- og Ældreudvalget den 0. december 2021
3. udkast
til
Betænkning
over
Forslag til lov om ændring af lov om socialtilsyn og lov om social service
(Styrkelse af socialtilsynet og styrkelse af det økonomiske tilsyn med sociale tilbud)
[af social- og ældreministeren (Astrid Krag)]
1. Ændringsforslag
Der er stillet 7 ændringsforslag til lovforslaget. Radikale
Venstres medlemmer af udvalget har stillet ændringsforslag
nr. 1 og 2, Nye Borgerliges medlem af udvalget har stillet
ændringsforslag nr. 3, 6 og 7, social- og ældreministeren
har stillet ændringsforslag nr. 4, og Venstres medlemmer af
udvalget har stillet ændringsforslag nr. 5.
2. Indstillinger
<>
Frie Grønne, Kristendemokraterne, Inuit Ataqatigiit, Si-
umut, Sambandsflokkurin og Javnaðarflokkurin havde ved
betænkningsafgivelsen ikke medlemmer i udvalget og der-
med ikke adgang til at komme med indstillinger eller politi-
ske bemærkninger i betænkningen.
En oversigt over Folketingets sammensætning er optrykt
i betænkningen.
3. Politiske bemærkninger
Dansk Folkeparti
Dansk Folkepartis medlemmer af udvalget er enige i nog-
le af intentionerne i lovforslaget. DF ønsker også et stærkt,
opkvalificeret og kompetent socialtilsyn, som kan føre et
tilsyn, som har fokus på læring og er et tilsyn, der arbejder
fagligt og ordentligt.
Det er vigtigt, at tilsynet tør at gribe ind og stille rimelige
krav til ændringer, ligesom tilsynet løbende skal være med
til at synliggøre problemstillinger, der er inden for de eksi-
sterende rammer og strukturer.
DF ønsker også at sikre, at personalet og ledelsen på
institutionerne har de nødvendige kvalifikationer og den
nødvendige faglighed, og at de også formår at anvende kom-
petencerne i praksis til gavn for borgerne.
De indkomne høringssvar påpeger bl.a., at lovforslaget
peger i kraftig retning af en nationalisering af private virk-
somheder, og at lovforslaget ikke udmønter aftalen fra april
2021.
DF ønsker også at sikre, at uanset om tilbuddet er privat
eller offentligt, så skal man kunne stille nogle enslydende
krav. Det er ret og rimeligt.
DF er helt enige i, at tilbud skal levere en kvalificeret
indsats, og at det skal gælde, uanset om der er tale om en
privat eller en offentlig leverandør.
Endelig finder DF det problematisk, at private ejere skal
anmode om godkendelse, hvis de ønsker at iværksætte større
renoverings- eller vedligeholdelsesarbejder for at forbedre
tilbuddets fysiske rammer. Det er ikke et rimeligt krav, at
private virksomheder skal have godkendt et renoveringsar-
bejde, når det samme krav ikke gælder for kommunale ejere.
Lovforslaget lægger op til en urimelig forskelsbehand-
ling, når det gælder kontrol i selvejende tilbud kontra de
offentlige.
For DF handler det ikke om, om det er offentlig eller
privat. Det handler om, at vi skal sikre en kvalitet. Det
handler om at sikre, at sårbare og udsatte borgere får den
hjælp og den støtte, de har brug for.
Dansk Folkeparti kan ikke støtte forslaget.
<Parti/partier>
<>
4. Udvalgsarbejdet
Lovforslaget blev fremsat den 10. november 2021 og
var til 1. behandling den 25. november 2021. Lovforslaget
DokumentId
Journalnummer
L 64 - 2021-22 - Bilag 7: 3. udkast til betænkning
2497521_0002.png
2
blev efter 1. behandling henvist til behandling i Social- og
Ældreudvalget.
5. Ændringsforslag med bemærkninger
Ændringsforslag
Til § 1
Af et
mindretal
(RV), tiltrådt af
<>:
1)
Nr. 5
affattes således:
»5.
I
§ 2
indsættes som
stk. 6:
»Stk. 6.
Social- og ældreministeren kan fastsætte regler,
der helt eller delvist fraviger stk. 2 og 3, og om ansvaret for
varetagelsen af særlige opgaver.««
[Inddragelse af aftalekreds i udvælgelsen af specialistfunkti-
oner]
2)
I den under
nr. 25
foreslåede affattelse af
§ 8, stk. 1,
ændres »3 måneder« til: »6 måneder«.
[Udvidelse af varighed for skærpet tilsyn]
Af et
mindretal
(NB), tiltrådt af
<>:
3)
Efter nr. 52 indsættes som nye numre:
»01.
Efter § 17 indsættes:
Ȥ 17 a.
Kommunale og regionale tilbud aflægger regn-
skab efter regler tilnærmet reglerne for private tilbud, jf. §
18.
Stk. 2.
Social- og ældreministeren fastsætter nærmere reg-
ler for kommunale og regionale tilbuds regnskabsaflæggel-
se, jf. stk. 1.«
02.
I
§ 18, stk. 1, 1. pkt.,
udgår »private«.«
[Revisorpåtegnede regnskaber for offentlige tilbud]
Af
social- og ældreministeren,
tiltrådt af
<>:
4)
Efter nr. 56 indsættes som nyt nummer:
»03.
I
§ 18 c, stk. 2, nr. 1,
ændres »§ 18 g, stk. 1 og 2,« til:
»§ 18 g, stk. 1 og 4,«.«
[Teknisk ændring]
Til § 3
Af et
mindretal
(V), tiltrådt af
<>:
5)
Stk. 1
og
2
udgår, og i stedet indsættes:
»Stk. 1.
Loven træder i kraft den 1. juli 2022.«
Stk. 3-8 bliver herefter stk. 2 og 7.
[Ændret ikrafttrædelse af lovforslaget for at sikre, at imple-
menteringen kan gennemføres rettidigt af socialtilsynet]
Af et
mindretal
(NB), tiltrådt af <>:
6)
I
stk 1
indsættes efter »stk. 2«: »og stk. 01«.
[Konsekvens af ændringsforslag nr. 7]
7)
Efter stk. 2 indsættes:
»Stk. 01.
Social- og ældreministeren fastsætter tidspunktet
for ikrafttrædelsen af § 1, nr. 01 og 02.«
[Ikrafttrædelse af krav om revisorpåtegnede regnskaber for
offentlige tilbud]
Bemærkninger
Til nr. 1
Med det foreslåede § 2, stk. 6, i socialtilsynsloven, be-
myndiges social- og ældreministeren til at kunne fastsætte
regler, der helt eller delvist fraviger socialtilsynslovens § 2,
stk. 2 og 3, om den geografiske ansvarsplacering af socialtil-
synsopgaven. Bemyndigelsen vil endvidere kunne anvendes
til at fastsætte regler om placeringen af ansvaret for vareta-
gelsen af særlige opgaver. Hensigten med bestemmelsen er
at kunne samle specifikke godkendelses- og tilsynsopgaver
i enkelte socialtilsyn, med det formål at det enkelte tilsyn
vil kunne opnå specialistviden om det konkrete område og
dermed vil kunne bidrage til at sikre et mere ensartet og
systematisk tilsyn og derved øge retssikkerheden for tilbud-
dene. Derudover er hensigten med bestemmelsen at give
mulighed for at kunne lægge særlige opgaver, som ikke er
omfattet af socialtilsynets godkendelse og tilsyn, i enkelte
socialtilsyn.
Social- og ældreministerens beslutning om, hvilke kon-
krete socialtilsyn som vil skulle varetage specialistfunktio-
ner, vil blive truffet med inddragelse af Socialstyrelsen og
aftalepartierne, hvor der bl.a. vil blive lagt vægt på organisa-
toriske og faglige forhold. Socialstyrelsen vil i forlængelse
af udvælgelsen skulle understøtte og i nødvendigt omfang
bidrage til at opkvalificere de udvalgte socialtilsyn med hen-
blik på at opnå de kompetencer, som specialistfunktionen vil
kræve for at kunne føre et kvalificeret og ensartet tilsyn.
Til nr. 2
Det nyaffattede § 8, stk. 1, i socialtilsynsloven, jf. lovfor-
slagets § 1, nr. 25, medfører, at socialtilsynet kan træffe
afgørelse om skærpet tilsyn, hvis konkrete forhold i et tilbud
skaber bekymring for tilbuddets kvalitet, eller hvis social-
tilsynet ud fra en samlet vurdering af tilbuddet finder, at
tilbuddet ikke længere har den fornødne kvalitet. Afgørelse
om skærpet tilsyn kan træffes for en periode på højst 3
måneder ad gangen og oplyses på Tilbudsportalen.
Med ændringsforslaget til den foreslåede nyaffattelse af §
8, stk. 1, i socialtilsynsloven, vil varigheden af det skærpede
tilsyn blive ændret fra at kunne være højst 3 måneder til
højst 6 måneder.
Ændringsforslaget vil medføre, at socialtilsynet vil kunne
træffe afgørelse om skærpet tilsyn i en periode på op til
6 måneder i de tilfælde, hvor konkrete forhold i et tilbud
skaber bekymring for tilbuddets kvalitet, eller hvis social-
tilsynet ud fra en samlet vurdering af tilbuddet finder, at
tilbuddet ikke længere har den fornødne kvalitet.
L 64 - 2021-22 - Bilag 7: 3. udkast til betænkning
2497521_0003.png
3
Det bemærkes, at varigheden af det skærpede tilsyn skal
være proportionel med årsagen til, at dette iværksættes,
således at det ikke løber længere, end hvad der vurderes
nødvendigt af hensyn til, at tilbuddet kan nå at opfylde de
angivne forhold. Dette vil således også skulle begrundes i
afgørelsen, så det er tydeligt for tilbuddet, hvad der kræves,
for at det skærpede tilsyn kan bortfalde, og hvornår dette
i så fald vil ske. Dette er af hensyn til retssikkerheden for
borgerne og tilbuddene. Afgørelsen vil kunne påklages efter
reglerne i retssikkerhedslovens kapitel 10, ligesom social-
tilsynet forud for afgørelsen vil skulle iagttage gældende
forvaltningsretlige regler og grundsætninger om f.eks. pro-
portionalitet og partshøring.
Til nr. 3
Det foreslås, at der fastsættes regler i socialtilsynsloven
om regnskabsaflæggelse for kommunale og regionale til-
bud. Det foreslås, at social- og ældreministeren fastsætter
nærmere regler herom i en bekendtgørelse, således at regler-
ne om regnskabsaflæggelse for henholdsvis offentlige tilbud
og private tilbud, som, jf. § 17, stk. 1, i socialtilsynsloven,
aflægger regnskab i overensstemmelse med årsregnskabslo-
vens afsnit II eller III, bliver tilnærmelsesvis ens.
Det foreslås desuden, at kommunale og offentlige tilbud
bliver omfattet af socialtilsynslovens § 18 om revision.
Forslaget skal bl.a. sikre 1) uafhængig kontrol med at
de indberettede kommunale nøgletal er korrekte, 2) at Til-
budsportalen rummer retvisende takster for sociale tilbud på
tværs af ejerskabsformerne, 3) mulighed for sammenligning
af pris og kvalitet på tværs af ejerskabsformerne gennem
ensartet indberetning til Tilbudsportalen, 4) øget gennemsig-
tighed på socialområdet generelt med retvisende takster for
sociale tilbud på tværs af ejerskabsformerne, og 5) at der
således tilvejebringes tilbud af høj kvalitet på socialområdet
på tværs af ejerskabsformerne.
Til nr. 4
Ved lovforslagets § 1, nr. 58, er foreslået, at der indsættes
et nyt stk. 2 og 3 i § 18 g i socialtilsynsloven. Ved lovforsla-
gets § 1, nr. 58, foreslås derfor endvidere, at § 18 g, stk. 2 og
3, bliver § 18 g, stk. 4 og 5.
I § 18 c, stk. 2, nr. 1, i socialtilsynsloven henvises til
lovens § 18 g, stk. 1 og 2. Denne henvisning er ved en fejl
ikke ændret i lovforslaget. Med ændringsforslaget korrigeres
henvisningen.
Der er alene tale om en teknisk ændring.
Til nr. 5
Den foreslåede ændring af ikrafttrædelsesdatoen skyldes,
at det er nødvendigt at udsætte lovforslagets ikrafttrædel-
se fra 1. januar 2022 til den foreslåede nye dato, da den
foreslåede lovændring har væsentlige implementeringskon-
sekvenser. De berørte virksomheder og socialtilsynene har
således brug for en længere omstillingsperiode, så de har
mulighed for at tilpasse den nye regulering og sikre god
vejledning og efterlevelse. Den foreslåede ændring af lov-
forslagets ikrafttrædelse sikrer desuden, at lovforslaget lever
op til Justitsministeriets lovkvalitetsvejledning, hvoraf det
fremgår, at lovforslag og bekendtgørelser, der skal træde i
kraft på næstkommende dato, senest skal være vedtaget/ud-
stedt mindst fire uger før ikrafttrædelsesdatoen
Til nr. 6 og 7
Det foreslås, at social- og ældreministeren fastsætter
ikrafttrædelsen af lovforslagets § 1, nr. 01 og 02.
Oversigt over lovforslagets sagsforløb og dokumenter
Lovforslaget og dokumenterne i forbindelse med ud-
valgsbehandlingen kan læses under lovforslaget på Folketin-
gets hjemmeside www.ft.dk.
Møder
Udvalget har behandlet lovforslaget i [2] møder.
Høringssvar
Et udkast til lovforslaget har inden fremsættelsen været
sendt i høring, og social- og ældreministeren sendte den 5.
juli 2021 dette udkast til udvalget, jf. SOU alm. del – bilag
334, folketingsåret 2020-21. Den 10. november 2021 sendte
social- og ældreministeren høringssvarene og et høringsno-
tat til udvalget.
Bilag
Under udvalgsarbejdet er der omdelt [6] bilag på lovfor-
slaget.
Spørgsmål
Udvalget har under udvalgsarbejdet stillet [54] spørgsmål
til social- og ældreministeren til skriftlig besvarelse, [som
ministeren har besvaret. ]
Birgitte Vind (S) Alexander Grandt (S) Camilla Fabricius (S) Christian Rabjerg Madsen (S) Daniel Toft Jakobsen (S)
Malte Larsen (S) Kim Aas (S) Rasmus Stoklund (S) Trine Torp (SF) Charlotte Broman Mølbæk (SF)
Kirsten Normann Andersen (SF)
fmd.
Christina Thorholm (RV) Susan Kronborg (RV) Pernille Skipper (EL)
Jakob Sølvhøj (EL) Torsten Gejl (ALT) Fatma Øktem (V) Anni Matthiesen (V) Stén Knuth (V)
Marlene Ambo-Rasmussen (V) Hans Andersen (V) Jane Heitmann (V) Karina Adsbøl (DF)
nfmd.
Liselott Blixt (DF)
Marie Krarup (DF) Brigitte Klintskov Jerkel (KF) Mette Abildgaard (KF) Mette Thiesen (NB) Ole Birk Olesen (LA)
L 64 - 2021-22 - Bilag 7: 3. udkast til betænkning
2497521_0004.png
4
Frie Grønne, Kristendemokraterne, Inuit Ataqatigiit, Siumut, Sambandsflokkurin og Javnaðarflokkurin havde ikke
medlemmer i udvalget.
Socialdemokratiet (S)
Venstre, Danmarks Liberale Parti (V)
Dansk Folkeparti (DF)
Socialistisk Folkeparti (SF)
Radikale Venstre (RV)
Enhedslisten (EL)
Det Konservative Folkeparti (KF)
Nye Borgerlige (NB)
Liberal Alliance (LA)
49
39
16
15
14
13
12
4
3
Frie Grønne, Danmarks Nye Venstrefløjsparti (FG)
Alternativet (ALT)
Kristendemokraterne (KD)
Inuit Ataqatigiit (IA)
Siumut (SIU)
Sambandsflokkurin (SP)
Javnaðarflokkurin (JF)
Uden for folketingsgrupperne (UFG)
3
1
1
1
1
1
1
5