Til lovforslag nr.
L 64
Folketinget 2021-22
Tillægsbetænkning afgivet af Social- og Ældreudvalget den 16. december 2021
Tillægsbetænkning
over
Forslag til lov om ændring af lov om socialtilsyn og lov om social service
(Styrkelse af socialtilsynet og styrkelse af det økonomiske tilsyn med sociale tilbud)
[af social- og ældreministeren (Astrid Krag)]
1. Ændringsforslag
Venstres medlemmer af udvalget har stillet 1 ændrings-
forslag til lovforslaget.
2. Indstillinger
Et
mindretal
i udvalget (S, SF og EL) indstiller lovforsla-
get til
vedtagelse
i den affattelse, hvor i det foreligger efter
2. behandling.
Et
andet mindretal
i udvalget (V, RV og KF) indstiller
lovforslaget til
vedtagelse
med det stillede ændringsforslag.
Et
tredje mindretal
(DF og NB) indstiller lovforslaget
til
forkastelse.
Mindretallet vil stemme for det stillede æn-
dringsforslag.
Et
fjerde mindretal
(LA) indstiller lovforslaget til
forkas-
telse.
Mindretallet vil stemme imod det stillede ændringsfor-
slag.
Et
femte mindretal
(ALT) vil ved 3. behandling redegøre
for sin stilling til lovforslaget. Mindretallet vil stemme imod
det stillede ændringsforslag.
Frie Grønne, Kristendemokraterne, Inuit Ataqatigiit, Si-
umut, Sambandsflokkurin og Javnaðarflokkurin havde ved
afgivelsen af tillægsbetænkningen ikke medlemmer i udval-
get og dermed ikke adgang til at komme med indstillinger
eller politiske bemærkninger i tillægsbetænkningen.
En oversigt over Folketingets sammensætning er optrykt
i tillægsbetænkningen.
3. Politiske bemærkninger
Socialdemokratiet og Socialistisk Folkeparti
Socialdemokratiets og Socialistisk Folkepartis medlem-
mer af udvalget mener, at det er vigtigt, at både socialtilsy-
nene og de sociale tilbud får tilstrækkelig tid til at forberede
implementeringen af de ændringer, som lovforslaget medfø-
rer. S og SF noterer sig, at dette sikres med lovforslaget,
idet hovedparten af ændringerne først implementeres senere
end den 1. januar 2022. Det gælder ændringerne vedrørende
tilbuddenes budgetter og regnskaber, som først skal gælde
fra og med budgetter for 2023 og regnskab for 2022. Endvi-
dere vil socialtilsynenes oprettelse af specialistfunktionerne
og nye regler om karensperioden på 1 år ved skift af adresse
først træde i kraft den 1. juli 2022. Derudover vil personligt
ejede virksomheder, som fremadrettet skal drives i en anden
virksomhedsform, få en 3-årig overgangsperiode og skal
således som udgangspunkt opfylde dette krav senest den 1.
januar 2025.
S og SF lægger desuden vægt på, at en ikrafttrædelse den
1. januar 2022 betyder, at de foreslåede ændringer kommer
ud og får effekt hurtigst muligt, herunder at socialtilsynene
kan benytte de nye redskaber om f.eks. skærpet tilsyn uden
påbud. Dette er samtidig med, at der er taget højde for, at
der er særlige områder, hvor der er behov for en længere
implementeringsperiode.
4. Ændringsforslag med bemærkninger
Ændringsforslag
Af et
mindretal
(V), tiltrådt af et
mindretal
(RV, DF, KF og
NB):
Til § 3
1)
I
stk. 1
ændres »1. januar 2022« til: »1. februar 2022«.
[Ændret ikrafttrædelse af lovforslaget for at sikre, at imple-
menteringen kan gennemføres rettidigt af socialtilsynene]
Bemærkninger
Til nr. 1
Den foreslåede ændring af ikrafttrædelsesdatoen skyldes,
at det er nødvendigt at udsætte lovforslagets ikrafttrædelse i
AX027169