Social- og Ældreudvalget 2021-22
L 63 Bilag 1
Offentligt
2476827_0001.png
Enhed
Jura og International
Sagsbehandler
Maria Schultz
Koordineret med
Sagsnr.
2020 - 10136
Doknr.
449395
Dato
10-11-2021
Høringsnotat
Høringsnotat til forslag til lov om ændring af lov om retssikkerhed og
administration på det sociale område (Udveksling af visse oplysninger mellem
kommuner og sundhedssektoren)
1. Hørte myndigheder og organisationer
Lovforslaget har været i høring i perioden fra den 21. juni 2021 til og med den
20. juli 2021 hos: 3F - Den Offentlige Gruppe, Advokatrådet,
Advokatsamfundet, Akademikerne, Alzheimerforeningen, Ankestyrelsen,
Børne- og Kulturchefforeningen, Dansk Arbejdsgiverforening, Dansk
Blindesamfund, Dansk Erhverv, Dansk Handicap Forbund, Dansk
Socialrådgiverforening, Dansk Sygeplejeråd, Danske Advokater, Danske
Døves Landsforbund, Danske Fysioterapeuter, Danske
Handicaporganisationer (DH), Danske Regioner, Danske Seniorer, Danske
Ældreråd, Datatilsynet, De Private Sociale Tilbud (LOS), DemensKoordinatorer
i Danmark, Den Uvildige Konsulentordning på Handicapområdet, Det Centrale
Handicapråd, Ergoterapeutforeningen, Etisk Råd, Fagbevægelsens
Hovedorganisation, FOA – Fag og Arbejde, Foreningen af Kommunale Social-,
Sundheds- og Arbejdsmarkedschefer i Danmark (FDS),
Forhandlingsfællesskabet, HK Kommunal, Institut for Menneskerettigheder,
Justitia, KL, Kommunaldirektørforeningen, Landsforeningen Bedre Psykiatri,
Landsforeningen for Socialpædagoger, Landsforeningen Sind, Ledernes
Hovedorganisation, Lægeforeningen, Nationalt Videnscenter for Demens, PLO,
Pårørendegruppen for svage ældre, Rådet for etniske minoriteter, Rådet for
Socialt Udsatte, Sand, Selveje Danmark, Sjældne Diagnoser,
Socialpædagogernes Landsforbund, SUFO (Landsforeningen for ansatte i
sundhedsfremmende og forebyggende hjemmebesøg), Udbetaling Danmark,
ULF Udviklingshæmmedes Landsforbund og Ældresagen.
Herudover har lovforslaget været tilgængeligt på Høringsportalen.
2. Modtagne høringssvar
Der er indkommet høringssvar inden for fristen fra følgende høringsparter:
Ankestyrelsen, Børne- og Kulturchefforeningen, Danske Fysioterapeuter,
Danske Handicaporganisationer, Danske Regioner, Danske Seniorer, Danske
Ældreråd, Datatilsynet, DemensKoordinatorer i Danmark, Den Uvildige
Konsulentordning på Handicapområdet, Etisk Råd, Foreningen af kommunale
social-, sundheds- og arbejdsmarkedschefer i Danmark (FSD),
Forhandlingsfællesskabet, Institut for Menneskerettigheder, KL, Nationalt
Videnscenter for Demens, SUFO (Landsforeningen for ansatte i
sundhedsfremmende og forebyggende hjemmebesøg), Rådet for etniske
minoriteter og Ældresagen.
Ankestyrelsen, Børne- og Kulturchefforeningen, Danske Fysioterapeuter,
Demenskoordinatorer i Danmark, Den Uvildige Konsulentordning på
Handicapområdet, Etisk Råd, Forhandlingsfællesskabet, Institut for
Menneskerettigheder, Nationalt Videnscenter for Demens og Rådet for etniske
minoriteter har afgivet høringssvar om, at de ikke har bemærkninger til
lovforslaget.
1
L 63 - 2021-22 - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar, fra social- og ældreministeren
2476827_0002.png
Alle høringssvar offentliggøres på Høringsportalen.
I notatet er alene medtaget de væsentligste punkter fra høringssvarene.
3. Ændringer på baggrund af høringen
De modtagne høringssvar har givet anledning til følgende materielle ændringer
i lovforslaget i forhold til det udkast, der blev sendt i høring:
Der er indsat en ret for borgeren til at frabede sig indhentning af
oplysninger (spærrebestemmelse) i den foreslåede § 13, stk. 2, i
retssikkerhedsloven. Det betyder, at borgeren vil kunne spærre for, at
sundhedspersoner og personer, der deltager i den aktuelle
patientbehandling, kan se oplysningerne om de omfattede
servicelovsydelser i aftaleoversigten. Borgeren vil kunne spærre for
adgangen via sundhed.dk eller ved anmodning til
Sundhedsdatastyrelsen. Borgeren skal informeres om retten til at
frabede sig indhentning af oplysninger. Det vil eksempelvis være
tilstrækkeligt, at informationen om frabedelse gives på den
hjemmeside, hvor frabedelsen registreres, f.eks. på sundhed.dk.
Der er foretaget ændringer af teknisk karakter vedrørende lovforslagets
del om aftaleoversigten, således der er de nødvendige koblinger til
sundhedsloven, idet aftaleoversigten reguleres i sundhedsloven. Det
drejer sig for det første om indsættelse i den foreslåede § 13, stk. 1, i
retssikkerhedsloven af en henvisning til § 193 b i sundhedsloven. For
det andet er der indsat en mindre ændring af sundhedslovens § 193 b,
stk. 3, i lovforslaget. Denne ændring skal sikre, at § 193 b i
sundhedsloven og de regler, som sundhedsministeren udsteder i
medfør heraf, også gælder for de oplysninger om ydelser efter
serviceloven, som med lovforslaget foreslås omfattet af
aftaleoversigten.
Der er foretaget en udbygning og præcisering af lovforslagets
bemærkninger vedrørende de databeskyttelsesretlige aspekter,
herunder forholdet til databeskyttelsesretten.
Det bemærkes endvidere, at den foreslåede bestemmelse om aftaleoversigten,
der i det udkast til lovforslag, der blev sendt i høring, var § 12 g i
retssikkerhedsloven, af lovtekniske grunde i det fremsatte lovforslag er § 13 i
retssikkerhedsloven.
4. Hovedpunkter i høringssvarene
4.1. Sygehusadvis
Danske Regioner, Danske Seniorer, Danske Ældreråd, KL, SUFO
og
Ældre
Sagen
støtter forslaget.
Danske Regioner
efterlyser, at oplysningerne i sygehusadvis’et for borgere på
tilbud efter §§ 107 og 108 i lov om social service (serviceloven) bliver sendt
direkte til tilbuddet.
Social- og Ældreministeriets bemærkninger
Sundhedsministeriet har oplyst, at kommunale tilbud efter §§ 107 og 108 i
serviceloven kan modtage sygehusadvis’er, hvis de anvender kommunens
omsorgssystem (EOJ), og hvis den pågældende borger er registreret til at
modtage hjælp efter kapitel 16 i serviceloven eller modtager en ydelse efter
sundhedsloven.
4.2. Aftaleoversigten
Danske Ældreråd, FSD
og
SUFO
er overordnede positive over for forslaget.
En række høringsparter har bemærkninger til, hvilke oplysninger efter
serviceloven der bør være omfattet af den foreslåede bestemmelse i lov om
2
L 63 - 2021-22 - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar, fra social- og ældreministeren
2476827_0003.png
retssikkerhed og administration på det sociale område (retssikkerhedsloven)
om kommunernes videregivelse af oplysninger til brug for aftaleoversigten.
Danske Seniorer
finder det således meningsløst, at oplysninger om
forebyggende hjemmebesøg efter § 79 a i serviceloven foreslås omfattet, da
det forebyggende hjemmebesøg ikke i sig selv siger noget om borgerens evne
til at klare sig selv.
Ældre Sagen
bemærker, at aftaleoversigten ikke bør
indeholde oplysninger ud over det strengt nødvendige. Ældre Sagen finder, at
det vil være tilstrækkeligt, at det fremgår af aftaleoversigten, at et tidsrum er
booket, og at der ikke er grund til, at der skal være oplysninger om, hvad
aftalen er.
På den anden side finder
FSD,
at afgrænsningen af ydelser er for snæver,
KL
at afgrænsningen er alt for snæver, og
Danske Regioner
at afgrænsningen er
uhensigtsmæssig og begrænsende for borgere og sundhedspersonale på
tværs af sundhedssektoren.
Ældre Sagen
ønsker, at hjælp efter § 85 i
serviceloven også omfattes af den foreslåede bestemmelse.
Danske Seniorer
finder, at personkredsen, der omfattes af den foreslåede
bestemmelse, bør begrænses.
Danske Handicaporganisationer
bemærker, at det altid bør tilstræbes, at
borgeren gennem samtykke inddrages i deling af oplysninger vedrørende
borgerens situation og personlige forhold. Organisationen medgiver dog, at det
af hensyn til koordinationen mellem sundhedssektoren og kommunen kan
være hensigtsmæssigt, at der er mulighed for automatisk deling af oplysninger.
Danske Handicaporganisationer kan derfor godt tilslutte sig forslaget under
forudsætning af tydelighed og fuld gennemsigtighed ved, at de berørte borgere
bliver orienteret og vejledt om, hvilke oplysninger der bliver delt samt
muligheden for at spærre for adgangen til oplysninger.
Danske Seniorer
finder, at der bør være bedre muligheder for borgerne til at
sige fra over for videregivelsen af deres oplysninger. Danske Seniorer
bemærker i forlængelse heraf, at borgerens mulighed for at spærre for, at
oplysninger vises i aftaleoversigten, bør fremgå af lovteksten. Danske Seniorer
ønsker endvidere mulighed for, at borgeren kan spærre alene for
myndighedernes adgang til oplysningerne i aftaleoversigten.
Ældre Sagen
bemærker, at det til enhver tid skal være muligt for borgeren at trække sit
samtykke til registrering af oplysninger i aftaleoversigten. Ældre Sagen er
positiv over for muligheden for at spærre adgangen til data på sundhed.dk,
men finder at muligheden bør fremgå direkte af lovteksten, ligesom det også
bør fremgå, at borgeren skal orienteres om indholdet i aftaleoversigten og om
retten til at frabede sig udveksling af oplysninger.
Flere høringsparter har nævnt hensynet til borgere, der ikke benytter digital
teknologi.
SUFO
opfordrer således til, at der tages højde for disse borgere, så
de også sikres orientering og oversigt over deres aftaler.
Ældre Sagen
opfordrer til, at der tages tilstrækkelige hensyn til denne gruppe af borgere,
dvs. at også denne gruppe af borgere gives adgang til oplysninger om aftaler
på en nem og tilgængelig måde, og at de kan give pårørende adgang til
aftaleoversigten.
SUFO
bifalder forslaget om aftaleoversigten, men bemærker, at forslaget rejser
mange spørgsmål, herunder hvordan ordningen skal fungere i praksis, hvordan
dobbelt-bookinger undgås, om nogle bookinger har højere prioritet end andre,
om systemet kan snakke sammen med eksisterende systemer, eller det vil
medføre nye arbejdsgange, og hvordan aftaler registreres.
Datatilsynet
bemærker, at der i lovforslaget ikke ses at være taget stilling til, om
den foreslåede bestemmelse vil foranledige behandling af følsomme
personoplysninger, navnlig helbredsoplysninger, der som udgangspunkt er
forbudte at behandle.
3
L 63 - 2021-22 - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar, fra social- og ældreministeren
2476827_0004.png
Social- og Ældreministeriets bemærkninger
For så vidt angår bemærkningerne fra høringsparterne vedrørende
afgrænsningen af, hvilke ydelser efter serviceloven som foreslås omfattet af
den foreslåede bestemmelse i § 13 i retssikkerhedsloven, skal ministeriet
bemærke, at ministeriet i samarbejde med Sundhedsministeriet har foretaget
en nøje afvejning og vurdering af, hvilke ydelser efter serviceloven der bør
være omfattet. Ministeriet har i denne forbindelse lagt afgørende vægt på, at
aftaleoversigten for det første skal gøre det muligt for borgeren at se, hvornår
borgeren har en aftale om f.eks. en undersøgelse på et sygehus, en aftale hos
alment praktiserende læge eller en aftale andre steder, hvor der udføres
sundhedsfaglig behandling efter sundhedsloven, jf. § 5 i sundhedsloven. For
det andet skal aftaleoversigten give sundhedspersoner og andre personer, der
deltager i borgerens samlede aktuelle patientbehandling, mulighed for at se,
hvornår en borger har en anden aftale, så borgeren ikke risikerer at have flere
aftaler på samme tid. Aftaleoversigten skal dermed bidrage til at opnå en
understøttelse af et bedre digitalt samarbejde med et samlet patientoverblik for
patienter, pårørende og sundhedspersonale.
Ministeriet har i vurderingen på den ene side haft fokus på, at lovforslaget skal
understøtte aftaleoversigtens funktion som redskab for borgere og
myndigheder, når borgeren modtager ydelser efter serviceloven, som har tæt
sammenhæng med de sundhedsfaglige indsatser, som borgeren modtager, og
hvor der derfor er et naturligt behov for tværsektoriel koordination. Ministeriet
har på den anden side også haft et betydeligt fokus på, at der er et væsentligt
beskyttelsesbehov for oplysninger om ydelser efter serviceloven, herunder at
der for visse af oplysningerne er tale om følsomme personoplysninger.
Ministeriet finder på baggrund af ovenstående, at den foreslåede bestemmelse
bør afgrænses til ydelser efter §§ 79 a, 83-84 og 86 i serviceloven, da disse
ofte har en tæt sammenhæng til de sundhedsfaglige indsatser, som ydes til
borgeren. Endvidere er der tale om ydelser, der ofte ydes til ældre borgere,
hvor behovet for tværsektoriel koordination kan være særligt stort. Ministeriet
vil se positivt på at drøfte perspektiverne i en udvidelse til flere ydelser efter
serviceloven med interessenter og aktører på baggrund af erfaringerne med
den i lovforslaget foreslåede ordning.
Ministeriet har på baggrund af høringssvarene fra Danske
Handicaporganisationer, Danske Seniorer og Ældre Sagen indsat en
bestemmelse i lovforslaget, som indebærer, at en borger vil kunne frabede sig,
at der indhentes oplysninger fra aftaleoversigten (spærre for adgang).
Spærringen vil kunne ske enten via sundhed.dk eller ved henvendelse til
Sundhedsdatastyrelsen.
Retten til at frabede sig indhentning af oplysninger (spærre for adgang) vil
indebære mulighed for, at borgeren kan frabede sig, at bestemte personer
indhenter oplysninger, at der indhentes oplysninger fra et bestemt
behandlingssted eller en bestemt kommune, eller at der indhentes oplysninger
fra en nærmere bestemt periode. Borgeren skal informeres om retten til at
frabede sig indhentning af oplysninger.
Det bemærkes i den forbindelse, at muligheden for at frabede sig, at
sundhedspersonalet kan se oplysningerne i aftaleoversigten, ikke påvirker
borgernes egen adgang til at tilgå oplysningerne. Hvis borgeren benytter sig af
adgangen til at frabede sig indhentning af oplysninger, bliver der således kun
spærret for sundhedspersonales adgang til oplysninger om borgernes aftaler,
der deles i aftaleoversigten. Borgeres adgang til aftaleoversigten påvirkes ikke.
Det skal til Ældre Sagens høringssvar bemærkes, at lovforslaget vil medføre, at
videregivelsen af oplysningerne fra kommunen vil ske uden borgerens
samtykke. Det foreslås, at videregivelsen skal ske uden borgerens samtykke af
administrative grunde for at sikre koordination, og at der som nævnt ovenfor vil
4
L 63 - 2021-22 - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar, fra social- og ældreministeren
2476827_0005.png
være mulighed for at frabede sig, at oplysningerne udveksles, ligesom at
borgeren vil skulle informeres om denne ret.
Til SUFO’s og Ældre Sagens opfordring til at tage hensyn til den gruppe af
særligt ældre borgere, som ikke anvender digital teknologi bemærker
ministeriet, at denne gruppe af borgere også vil kunne få gavn af
aftaleoversigten, fordi det sundhedspersonale, de er i kontakt med, lettere vil
kunne hjælpe dem med at holde overblik over deres aftaler. Denne gruppe af
borgere vil endvidere have mulighed for at give pårørende fuldmagt til at tilgå
deres aftaleoversigt. Idriftsættelsen af aftaleoversigten vil blive ledsaget af en
større kommunikationsindsats rettet mod såvel borgere som
sundhedspersonale. I forhold til adgangen til at frabede sig indhentning af
oplysninger om aftaler, bemærkes det, at en borger, der eksempelvis ikke
ønsker eller ikke kan benytte sig af de digitale muligheder for frabedelse af
indhentning af oplysninger om aftaler efter serviceloven i aftaleoversigten, vil
kunne give beskeden direkte til Sundhedsdatastyrelsen, som herefter vil være
forpligtet til at sikre, at der bliver spærret for adgangen til at indhente
oplysninger.
Til SUFO’s spørgsmål om de praktiske implikationer kan oplyses, at
aftaleoversigten integreres i eksisterende systemer, og der således ikke
indføres nye arbejdsgange for sundhedspersoner. Det betyder endvidere, at
aftalerne vil blive overført automatisk til aftaleoversigten, hvis de lever op til
bestemte kriterier. Forebyggende hjemmebesøg vil f.eks. kun blive vist
oversigten, når borgeren har accepteret besøget. Kollektive arrangementer vil
ikke blive vist i oversigten.
Til SUFO’s bemærkninger om, at forslaget rejser mange spørgsmål, herunder
hvordan ordningen skal fungere i praksis, hvordan dobbelt-bookinger undgås,
om nogle bookinger har højere prioritet end andre, om systemet kan snakke
sammen med eksisterende systemer, eller det vil medføre nye arbejdsgange,
og hvordan aftaler registreres, kan ministeriet bemærke, at hensigten med
aftaleoversigten er, at en ny aftale for borgeren automatisk vil blive overført til
aftaleoversigten, hvorfra den vil kunne vises til andre sundhedspersoner, så
disse har mulighed for at koordinere deres planlægning af borgerens
behandling. Det betyder, at sundhedspersoner i kommuner og regioner vil
kunne se oplysninger om en borgers eksisterende aftaler, når de skal aftale tid
til endnu en aftale i sundhedsvæsenet med borgerne. Aftaleoversigten ændrer
ikke på, at myndigheder fortsat vil have mulighed for at indkalde til flere aftaler
samtidig, men aftaleoversigten tilbyder overblik over aftaler for såvel borgerne
selv som for sundhedspersoner, som kan benyttes til at minimere eller undgå
dobbeltbookninger.
Mht. bemærkningerne fra Datatilsynet kan oplyses, at bemærkningerne til
lovforslaget om forholdet til databeskyttelsesretten er blevet udbyggede og
præciserede.
5