Til lovforslag nr.
L 62 B
Folketinget 2021-22
Tillægsbetænkning afgivet af Transportudvalget den 00. januar 2022
2. udkast til
(betænkningsbidrag fra EL)
Tillægsbetænkning
over
Forslag til lov om ændring af lov om godskørsel
(Ophævelse af 11-kg-reglen og hævelse af vægtgrænsen fra 2.000 kg til 2.500 kg for tilladelsesordningen for national
godskørsel i varebiler)
[af transportministeren (Benny Engelbrecht)]
1. Ændringsforslag
Venstres medlemmer af udvalget har under den fornyede
udvalgsbehandling stillet 1 ændringsforslag til lovforslaget.
2. Indstillinger
<>
Alternativet, Kristendemokraterne, Inuit Ataqatigiit, Si-
umut, Sambandsflokkurin og Javnaðarflokkurin havde ved
afgivelsen af tillægsbetænkningen ikke medlemmer i udval-
get og dermed ikke adgang til at komme med indstillinger
eller politiske bemærkninger i tillægsbetænkningen.
En oversigt over Folketingets sammensætning er optrykt
i tillægsbetænkningen.
3. Politiske bemærkninger
<Parti/partier>
<>
Enhedslisten
Enhedslistens medlemmer af udvalget er imod at hæve
vægtgrænsen for tilladelsesordningen for national godskør-
sel i varebiler fra 2.000 kg til 2.500 kg, da en hævelse af
vægtgrænsen var en del af en samlet pakkeløsning, som
samtidig skulle afskaffe 11 kg-reglen. Med vedtagelsen af
Venstres ændringsforslag til 2. behandlingen af L 62 om at
bevare 11 kg-reglen, er grundlaget for at hæve vægtgrænsen
dermed forsvundet, og Enhedslisten kan således ikke støtte
dette.
4. Ændringsforslag med bemærkninger
Ændringsforslag
Af et
mindretal
(V), tiltrådt af et
mindretal
(DF, KF, RV, NB
og LA):
Til titlen
1)
Undertitlen affattes således:
»(Hævelse af vægtgrænsen fra 2.000 kg til 2.500 kg for
tilladelsesordningen for national godskørsel i varebiler)«.
[Præcisering af lovforslagets undertitel]
Bemærkninger
Til nr. 1
Det foreslås, at lovforslagets undertitel præciseres til
udelukkende at nævne hævelse af vægtgrænsen, idet ophæ-
velse af 11-kg-reglen ikke længere indgår i lovforslaget
som følge af vedtagelse af ændringsforslag nr. 28 ved 2.
behandling. Ændringsforslaget er således en lovteknisk kon-
sekvensændring.
5. Udvalgsarbejdet
Lovforslaget blev fremsat den 10. november 2021 og var
til 1. behandling den 17. november 2021. Lovforslaget blev
efter 1. behandling henvist til behandling i Transportudval-
get. Udvalget afgav betænkning den 18. januar 2022. Lov-
forslaget var til 2. behandling den 20. januar 2022, hvorefter
det blev henvist til fornyet behandling i udvalget.
DokumentId
Journalnummer