Transportministeren
Transportudvalget
Folketinget
9. december 2021
2021-3527
Frederiksholms Kanal 27 F
1220 København K
Telefon 41 71 27 00
Transportudvalget har i brev af 18. november 2021 stillet mig føl-
gende spørgsmål vedrørende L 62 – Forslag til lov om ændring af
lov om godskørsel, lov om buskørsel og lov om udstationering af
lønmodtagere m.v. (Tilladelsesordning for international kørsel i
varebiler, ændrede betingelser for udøvelse af national godskørsel i
varebiler, udstationering af førere i vejtransporten m.v.)., som jeg
hermed skal besvare. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Karsten
Hønge (SF).
Spørgsmål nr. 4:
Mener ministeren, at man med lovforslaget kan undgå en ny Pad-
borg-sag?
Svar:
Man kan aldrig stille nogen garantier. Men jeg anser, at vejpakken,
som lovforslaget implementerer, i høj grad vil være med til at for-
hindre at lignende sager kan opstå.
Vedtagelsen af vejpakken betyder øgede begrænsninger af mulig-
heden for at udføre cabotage og en præcisering af, hvornår en
chauffør betragtes som værende udstationeret. Herudover er der
med køre- og hviletidsreglerne indført bedre arbejdsvilkår for
chaufføren.
På nationalt plan er der med vores regler om omkostningsniveau
indført en øget kontrol med udenlandske vognmænd, hvis kørsler
er i direkte konkurrence med de nationale kørsler – det vil sige ca-
botage og vejdelen af en kombineret transport.
Alt sammen tiltag, som jeg mener kan forebygge det vi så i Pad-
borg.
Når det så er sagt, var en af problemstillingerne i Padborg-sagen, at
der blev udført det, vi i dag kalder såkaldt tredjelandskørsel, hvor-
ved det var muligt at aflønne chauffører på et niveau, der ligger