Transportudvalget 2021-22, Transportudvalget 2021-22, Transportudvalget 2021-22
L 62 , L 62 A , L 62 B
Offentligt
2496055_0001.png
Transportministeren
Transportudvalget
Folketinget
8. december 2021
2021-3527
Frederiksholms Kanal 27 F
1220 København K
Telefon 41 71 27 00
Transportudvalget har i brev af 1. december 2021 stillet mig føl-
gende spørgsmål vedrørende L 62– Forslag til lov om ændring af
lov om godskørsel, lov om buskørsel og lov om udstationering af
lønmodtagere m.v. (Tilladelsesordning for international kørsel i
varebiler, ændrede betingelser for udøvelse af national godskørsel i
varebiler, udstationering af førere i vejtransporten m.v.), som jeg
hermed skal besvare. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Kristian
Phil Lorentzen (V).
Spørgsmål nr. 31:
Er ministeren enig i, at et større antal transportører - hvis 11 kg-
reglen ophæves – vil skulle udskifte deres varebiler fra større til
mindre? Og vil ministeren redegøre for, hvor mange yderligere va-
rebiler under 2.500 kg, som må formodes at blive købt og anvendt
som erstatning for de nuværende varebiler op til 3.500 kg for at
undgå krav om tilladelse?
Svar:
En ophævelse af 11 kg-reglen vil forventeligt betyde, at de transpor-
tører, der i dag benytter sig af undtagelsen, fremover vil transpor-
tere gods for fremmed regning i varebiler under 2.500 kg, hvorved
de er undtaget krav om tilladelse. Alternativt vil de fortsætte med
at distribuere gods for fremmed regning i varebiler over 2.500 kg,
og således være omfattet af kravet om tilladelse.
Jeg kan ikke umiddelbart se, at der skulle være et kraftigt incita-
ment til at udskifte varebiler over 2.500 kg. til varebiler under
2.500 kg. for at undgå et tilladelseskrav, hvis man som virksomhed
lever af at udføre godskørsel for fremmed regning i varebil. I den
forbindelse antager jeg, at det er mere omkostningseffektivt at få
en tilladelse, således at det er muligt at transportere gods af en vis
volumen fremfor at omlægge sine transporter til varebiler under
2.500 kg. med det formål at undgå et tilladelseskrav.
Grunden til at jeg alligevel har foreslået at ændre vægtgrænsen fra
2.000 kg til 2.500 kg er for at imødekomme eventuelle udfordrin-
ger, der kan være med distribution af f.eks. aviser eller take-away i
L 62a - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 31: Spm. om ministeren er enig i, at et større antal transportører – hvis 11 kg-reglen ophæves – vil skulle udskifte deres varebiler fra større til mindre, til transportministeren
2496055_0002.png
Side 2/2
sidste led af distributionskæden, hvor distributionen ikke nødven-
digvis forudsætter en tung varebil.
Med
venlig
hilsen
Benny Engelbrecht