Transportministeren
Transportudvalget
Folketinget
8. december 2021
2021-3527
Frederiksholms Kanal 27 F
1220 København K
Telefon 41 71 27 00
Transportudvalget har i brev af 1. december 2021 stillet mig føl-
gende spørgsmål vedrørende L 62 – Forslag til lov om ændring af
lov om godskørsel, lov om buskørsel og lov om udstationering af
lønmodtagere m.v. (Tilladelsesordning for international kørsel i
varebiler, ændrede betingelser for udøvelse af national godskørsel i
varebiler, udstationering af førere i vejtransporten m.v.), som jeg
hermed skal besvare. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Kristian
Pihl Lorentzen (V).
Spørgsmål nr. 20:
Hvilke typer af forståelsesproblemer med den gældende 11 kg-regel
er det nærmere, som Færdselsstyrelsen måtte have oplyst, der
skulle eksistere i branchen.
Svar:
Jeg har forelagt spørgsmålet for Færdselsstyrelsen, der oplyser føl-
gende, som jeg kan henholde mig til:
”På baggrund af de løbende henvendelser som Færdselsstyrelsen
har modtaget samt Rigspolitiets evaluering af varebilsordningen,
der blev fremsendt til Færdselsstyrelsen i forbindelse med styrel-
sens udarbejdelse af redegørelse af varebilsordningen, er det sty-
relsens opfattelse, at både transportvirksomheder, branchen og po-
litiet har haft betydelige fortolkningsproblemer med, hvad der for-
stås ved stykgods, idet fortolkningen afhænger af, hvordan godset
transporteres.
Rigspolitiet oplyser i deres evaluering af varebilsordningen, at de
oplever, at transportvirksomheder omgår ”11 kg - reglen” ved ek-
sempelvis at pakke godset i kasser, der vejer under 11 kg, men når
føreren bærer kasserne til og fra bilen, stables kasserne, så de vejer
over 11 kg. Rigspolitiet oplyser endvidere, at varebilsvognmænd,
som ønsker at overholde reglerne, bliver forvirrede og frustrerede
over varebilsreglernes kompleksitet.