Transportministeren
Transportudvalget
Folketinget
8. december 2021
2021-3527
Frederiksholms Kanal 27 F
1220 København K
Telefon 41 71 27 00
Transportudvalget har i brev af 1. december 2021 stillet mig føl-
gende spørgsmål vedrørende L 62– Forslag til lov om ændring af
lov om godskørsel, lov om buskørsel og lov om udstationering af
lønmodtagere m.v. (Tilladelsesordning for international kørsel i
varebiler, ændrede betingelser for udøvelse af national godskørsel i
varebiler, udstationering af førere i vejtransporten m.v.), som jeg
hermed skal besvare. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Kristian
Phil Lorentzen (V).
Spørgsmål nr. 14:
Vil ministeren uddybe og begrunde, hvad der nærmere menes med,
at den eksisterende 11 kg-regel ikke skulle have haft den ønskede
effekt og herunder uddybe, hvad den ønskede men tilsyneladende
udeblevne effekt af 11 kg-reglen efter ministerens opfattelse har
været?
Svar:
Hensigten bag indførelsen af 11 kg-reglen var at friholde aviser, re-
klamer og mindre forsendelser fra godskørselslovens krav om tilla-
delse, idet det ikke blev vurderet muligt at undtage specifikke sek-
torer/varetyper af godskørselslovens krav, da der herved vil ske
forskelsbehandling.
For at imødekomme ønsket om at friholde distribution af visse ty-
per af gods valgte man at indføre en undtagelse til tilladelsesord-
ningen, således at varebiler, der transporterer stykgods, der vejer
11 kg. eller derunder, kan friholdes fra kravet om tilladelse.
Vægtgrænsen på 11 kg blev fastsat under hensyntagen til Arbejds-
tilsynets AT-vejledning, hvoraf det fremgår, at løft tæt ved kroppen
af genstande på op til 11 kg normalt ikke anses for sundhedsskade-
lige løft på grund af vægt og rækkeafstand.