Til lovforslag nr.
L 185
Folketinget 2019-20
Vedtaget af Folketinget ved 3. behandling den 9. juni 2020
Forslag
til
Lov om ændring af lov om godskørsel, lov om buskørsel, lov om Arbejdsretten
og faglige voldgiftsretter og lov om udstationering af lønmodtagere m.v.
(Fastlæggelse af et omkostningsniveau i forbindelse med udførelse af visse former for vejtransport)
§1
I lov om godskørsel, jf. lovbekendtgørelse nr. 1051 af 12.
november 2012, som ændret bl.a. ved § 1 i lov nr. 746 af 1.
juni 2015 og senest ved § 1 i lov nr. 735 af 8. juni 2018,
foretages følgende ændringer:
1.
§ 6, stk. 3
og
4,
ophæves, og i stedet indsættes:
»Stk. 3.
En ansøger eller en indehaver af en tilladelse efter
§ 1, stk. 1, skal enten
1) følge et omkostningsniveau, som ikke afviger entydigt
og væsentligt fra det samlede omkostningsniveau i de
bestemmelser om løn- og arbejdsvilkår, der findes i de
kollektive overenskomster for chauffører, der er indgå-
et af de på denne lovs område, jf. § 1, stk. 1, mest re-
præsentative arbejdsmarkedsparter i Danmark, og som
gælder på hele det danske område,
2) være omfattet af en kollektiv overenskomst, hvis fagli-
ge gyldighedsområde dækker arbejde under den i § 1,
stk. 1, nævnte tilladelse, og som er indgået af de mest
repræsentative arbejdsmarkedsparter i Danmark og
gælder på hele det danske område, eller
3) være omfattet af en landsdækkende kollektiv overens-
komst for chauffører, som ikke afviger entydigt og væ-
sentligt fra det samlede omkostningsniveau i de be-
stemmelser om løn- og arbejdsvilkår, der findes i de
kollektive overenskomster for chauffører, der er indgå-
et af de på denne lovs område mest repræsentative ar-
bejdsmarkedsparter i Danmark, og som gælder på hele
det danske område.
Stk. 4.
En ansøger eller en indehaver af en tilladelse efter
§ 1, stk. 2, skal følge de bestemmelser om løn- og arbejds-
vilkår for chauffører, der findes i de pågældende kollektive
overenskomster.
Stk. 5.
Transportministeren kan indsamle og behandle op-
lysninger fra eIndkomst, når det er nødvendigt af hensyn til
udførelsen af tilsynet, herunder til identifikation af tilladel-
sesindehavere til brug for målretning af tilsynet.
Stk. 6.
Tilladelsesindehaveren skal efter anmodning fra
transportministeren indsende dokumentation for, at virksom-
heden er omfattet af en overenskomst omfattet af stk. 3, eller
indsende dokumentation for, at virksomheden følger om-
kostningsniveauet i de bestemmelser om løn- og arbejdsvil-
kår, der findes i en overenskomst omfattet af stk. 3, nr. 1, el-
ler stk. 4.
Stk. 7.
Uenighed om en kollektiv overenskomsts faglige
gyldighedsområde, jf. stk. 3, nr. 2, behandles fagretligt i
overensstemmelse med gældende regler herfor.«
Stk. 5 og 6 bliver herefter stk. 8 og 9.
2.
§ 6 a, stk. 5
og
6,
affattes således:
»Stk. 5.
En virksomhed, der er etableret i et andet land
end Danmark, og som er godkendt som chaufførvikarvirk-
somhed i henhold til stk. 3, skal opfylde betingelserne i § 6,
stk. 3, når chaufføren er udlejet til kørsel på dansk område
med et dansk indregistreret motorkøretøj eller vogntog.
Stk. 6.
Den virksomhed, der er nævnt i stk. 5, skal efter
anmodning fra transportministeren indsende dokumentation
for, at virksomheden er omfattet af en overenskomst omfat-
tet af § 6, stk. 3, eller indsende dokumentation for, at virk-
somheden følger et omkostningsniveau, som ikke afviger
entydigt og væsentligt fra det samlede omkostningsniveau i
de bestemmelser om løn- og arbejdsvilkår, der findes i en
overenskomst omfattet af § 6, stk. 3, nr. 1.«
3.
§ 6 b
affattes således:
Ȥ 6 b.
Arbejdsmarkedets parter kan oprette et overens-
komstnævn. Nævnets formand, der skal være landsdommer,
udpeges af Arbejdsrettens formand. De øvrige medlemmer
udpeges af de mest repræsentative arbejdsmarkedsparter på
godskørselslovens område, jf. § 6, stk. 3, nr. 1, således at der
AX024742
Beskæftigelsesmin., j.nr. 2020-919