Transportudvalget 2021-22, Transportudvalget 2021-22, Transportudvalget 2021-22
L 62 Bilag 1, L 62 A Bilag 1, L 62 B Bilag 1
Offentligt
2476951_0001.png
Departementet
10. november 2021
2021-482
Transportministeriet
Frederiksholms Kanal 27 F
1220 København K
Telefon 41 71 27 00
[email protected]
www.trm.dk
2. ordførernotat (høringsnotat)
Notat om de indkomne høringssvar vedrørende forslag til
Lov om ændring af lov om godskørsel, lov om buskørsel
og lov om udstationering af lønmodtagere m.v. (Tilladel-
sesordning for international kørsel i varebiler, ændrede
betingelser for udøvelse af national godskørsel i varebiler
og udstationering af førere i vejtransporten m.v.)
Et udkast til
forslag til
lov om ændring af lov om godskørsel, lov
om buskørsel og lov om udstationering af lønmodtagere m.v. (Til-
ladelsesordning for international kørsel i varebiler, ændrede betin-
gelser for udøvelse af national godskørsel i varebiler og udstatione-
ring af førere i vejtransporten m.v.) har i perioden fra den 25. juni
2021 til den 18. august 2021 været sendt i høring, og i perioden fra
den 6. september 2021 til den 20. september 2021 i supplerende
høring hos
en række myndigheder og organisationer, jf. vedlagte
høringsliste i bilag 1.
1.
Følgende myndigheder og organisationer har afgivet bemærk-
ninger til lovforslaget:
3F, Arbejdsgiverforeningen for Transport og Logistik, Branchefor-
eningen af Danske Distributører, Dansk Arbejdsgiverforening,
Dansk Erhverv, Dansk Maskinhandlerforening, Skov- Have og
Park forretninger og Maskinleverandørerne, Danske Medier, Dan-
ske Speditører, Dansk Industri, DTL - Danske Vognmænd, DTL's
arbejdsgiverforening, Fagbevægelsens Hovedorganisation, ITD -
Brancheorganisation for den danske vejgodstransport, Mover,
PostNord AB, Rigsadvokaten, Rigspolitiet og Skatteministeriet
2. Følgende myndigheder og organisationer har ikke haft be-
mærkninger til lovforslaget:
L 62a - 2021-22 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat fra transportministeren
2476951_0002.png
Side 2/22
Arbejdstilsynet, ATAX Arbejdsgiverforening for indehavere af taxi-
OST-, limousine- og sygetransport,
Bilbranchen, Centralorganisati-
onernes Fællesudvalg (CFU), Datatilsynet, Dansk Bilbrancheråd,
Danske Erhvervsskoler og -Gymnasier (DEG), Frie Danske Lastbil-
vognmænd (FDL), Forbrugerombudsmanden, Forhandlingsfælles-
skabet (SHK og KTO), Finanssektorens Arbejdsgiverforening (FA),
Forenede Danske Motorejere (FDM), Midtsjællands Kørelærerfor-
ening, Motorcykel Forhandler Foreningen, Transporterhvervets
Uddannelser (TUR) og Politiforbundet
3. Følgende myndigheder og organisationer har ikke afgivet hø-
ringssvar til lovforslaget:
Advokatrådet, Advokatsamfundet, Akademikerne, Arbejderbevæ-
gelsens Erhvervsråd, AMU Transport Danmark, Arbejdsgiverfor-
eningen for Kollektiv Trafik, Arbejdsgiverforeningen KA, AUTIG –
Automobilbranchens Handels- & Industriforening i Danmark,
Au-
toBranchen Danmark, Bilsynsbranchen, Danmarks Naturfred-
ningsforening (DN), Danmarks Tekniske Universitet – Transport,
Dansk Agroindustri, Dansk Erhvervsfremme (DEF), Dansk For-
ening for International Motorkøretøjsforsikring (DFIM), Dansk
Metal, Dansk Mobilitet, Dansk PersonTransport (DPT), Dansk
Standard (DS), Danske Advokater, Danske Kørelæreres Landsfor-
bund (DKL), Danske Regioner, Danske Synsvirksomheder, De
Danske Bilimportører, Dansk Bilforhandler Union (DBFU), Dansk
Byggeri, Dansk Kørelærer-Union, Den Danske Dommerforening,
Det Centrale Handicapråd, Det Faglige Hus, Dommerfuldmægtig-
foreningen, Dækbranchen Danmark, Forbrugerrådet Tænk, For-
eningen af Frie Kørelærere, Foreningen af Vognimportører i Dan-
mark, Forsikring & Pension, Havarikommissionen for vejtrafik-
ulykker, ITSDanmark, Kommunernes Landsforening (KL), Kørelæ-
reforeninge, Køreprøvesagkyndiges Landsforening, , Motorcykel
Importør Foreningen (MIF), NOAH-Trafik, Overenskomstnævnet
v/formanden, Rigspolitiets Nationale Færdselscenter (NFÆ), Rå-
det for Bæredygtig Trafik, Rådet for Grøn Omstilling, Rådet for
Sikker Trafik, Sikre Veje, SMVdanmark, Sø- og Handelsretten,
Teknologisk Institut, Trafikselskaberne i Danmark, Aalborg Uni-
versitet – Sektionen for Veje, Trafik og Transport
4. Øvrige høringssvar
Transportministeriet har herudover modtaget høringssvar fra føl-
gende høringsparter, som ikke er angivet på lovforslagets hørings-
liste:
L 62a - 2021-22 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat fra transportministeren
2476951_0003.png
Side 3/22
Guretruck, GRAKOM.
Bemærkninger til lovforslaget
I det følgende gengives hovedindholdet af de modtagne hørings-
svar til det fremsatte lovforslag samt Transportministeriets be-
mærkninger hertil.
Bemærkninger af generel politisk karakter samt forslag og be-
mærkninger, der ikke vedrører det fremsatte lovforslag, indgår
ikke i notatet.
Transportministeriet kan for en fuldstændig gennemgang af samt-
lige indsendte synspunkter henvise til høringssvarene jf. bilag 2.
Det bemærkes indledningsvist, at lovforslaget af høringsparterne
overordnet er modtaget positivt, og der er enighed om, at der med
Vejpakken sikres fælles europæiske rammevilkår, der er afgørende
for et velfungerende transportmarked.
Transportministeriet kan oplyse, at de emner, der i særdeleshed
ses at blive berørt i høringssvarene, er følgende:
1.
2.
3.
4.
5.
Anvendelsesområdet for tilladelsesordningen for national
godskørsel i varebiler.
Afskaffelse af 11-kg-reglen
Hævelse af vægtgrænsen for hvornår varebiler anses for
omfattet af tilladelseskrav fra 2.000 kg til 2.500 kg.
Udstationeringsreglerne for førere i vejtransportsektoren
Omkostningsniveauet for førere, der udfører cabotagekør-
sel eller den indledende eller afsluttende vejdel af kombine-
ret transport
Myndighedernes beføjelser til at udføre kontrolbesøg
6.
Henset at alle organisationer ikke har bemærkninger til alle de
ovenstående punkter, vil alle emner ikke blive berørt under hver
enkelt høringspart.
Herudover behandles en række andre specifikke bemærkninger,
der vil blive gennemgået under de enkelte interesseorganisationer-
nes afsnit.
Transportministeriet kan oplyse, at det er et gennemgående tema i
de modtagne høringssvar, at der er stor tilfredshed med, at udkast
til ændring af lov om arbejdstid er trukket tilbage med henblik på
udformning af en ny model. Når en endelig model forelægger, vil et
L 62a - 2021-22 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat fra transportministeren
2476951_0004.png
Side 4/22
nyt lovudkast blive sendt i høring. Det skal i forlængelse heraf be-
mærkes, at Transportministeriet har modtaget en række hørings-
svar, der alene har afgivet høringssvar angående lov om arbejdstid.
Da arbejdstid ikke behandles i dette høringsnotat, er disse hørings-
svar ikke medtaget.
Dansk arbejdsgiverforening (DA)
DA
udtrykker i sit høringssvar, at DA er overordnet tilfreds med
indholdet af EU’s vejpakke.
Varebiler
DA
anser det for positivt, at vægtgrænsen hæves fra 2.000 til 2.500
kg for den nationale varebilsordning.
11-kg-reglen
DA
støtter ikke Transportministeriets forslag om afskaffelse af 11-
kg-reglen. Det anføres, at en afskaffelse af 11-kg-reglen vil medføre
en udvidelse af godskørselslovens anvendelsesområde, hvorved
flere vil være omfattet af kravet om at følge lønniveauet i de kollek-
tive overenskomster for chauffører, hvilket DA ikke kan støtte.
Henset til at overenskomstforhold er et område, der reguleres af
arbejdsmarkedets parter, er DA principielt imod en udvidelse af
godskørselsloven.
Udstationering og
omkostningsniveauet for førere, der udfører
cabotagekørsel eller den indledende eller afsluttende vejdel af
kombineret transport
DA
støtter, at der med lovforslaget ikke indføres krav om, at ikke-
bilateral international kørsel (såkaldt tredjelandskørsel) skal om-
fattes af omkostningsniveauet på linje med det, der i dag eksisterer
for cabotagekørsel og vejdelen af en kombineret transport. Det an-
føres, at ”tredjelandskørsel” efter DA’s vurdering er en egentlig in-
ternational transport. Regulering af denne type kørsel vil efter DA’s
opfattelse være en udvidelse af godskørselslovens anvendelsesom-
råde. DA fremhæver i forlængelse heraf, at den model, der regule-
rer cabotage og kombinerede transporter, ikke kan anvendes på
”tredjelandskørsel”, da det vil kompromittere den danske aftale-
model, såfremt der fastsættes krav ved lov om, at ”tredjelandskør-
sel” skal følge omkostningsniveauet, der gælder for cabotagekørsel
og vejdelen af kombineret transport.
DA bemærker afslutningsvist, at der ikke er grundlag for at kræve,
at ”tredjelandskørsel” i Danmark forudregistreres via informati-
onssystemet for det indre marked (IMI), henset til at kørselstypen
ikke er omfattet af omkostningsniveauet, der gælder for cabotage-
kørsel og vejdelen af kombineret transport.
L 62a - 2021-22 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat fra transportministeren
2476951_0005.png
Side 5/22
Transportministeriets bemærkninger
I forhold til 11 kg-reglen og spørgsmålet om at udvide godskørsels-
lovens anvendelsesområde for varebilsvirksomheder herunder at
lade flere virksomheder være omfattet af godskørselslovens regler
om løn og arbejdsvilkår, skal Transportministeriet bemærke, at der
ved en udvidelse af den nationale varebilsordning ikke stilles krav
om at følge et specifikt lønniveau. Der er alene krav om at følge de
bestemmelser om løn og arbejdsvilkår for chauffører, der findes i
de pågældende kollektive overenskomster. Der føre således ikke til-
syn med de enkelte bestemmelser om løn, som det fx er tilfældet
for lastbiler, der kører cabotagekørsel eller vejdelen af en kombine-
ret transport.
Det er Transportministeriets vurdering, at ”tredjelandskørsel” ikke
kan undtages krav om registrering, da oplysningerne, der skal for-
udregistreres i IMI, kan være relevante for en række myndigheder.
Navnlig vil konkrete oplysninger om, i hvilken periode førerne be-
finder sig i Danmark, være af særlig relevans.
Høringssvaret har ikke givet anledning til ændringer.
Fagbevægelsens Hovedorganisation (FH)
Udstationering og
omkostningsniveauet for førere, der udfører
cabotagekørsel eller den indledende eller afsluttende vejdel af
kombineret transport
FH
anfører, at det med EU’s vejpakke er præciseret, at udstatione-
ringsreglerne tilsigter at finde anvendelse på ”tredjelandskørsel”.
Det anføres yderligere, at kørslen er kendetegnet ved, at chaufføren
har en højere grad af tilknytning til værtsmedlemsstaten end etab-
leringsmedlemsstaten. FH finder det derfor som en naturlig følge
af EU’s vejpakke, at ”tredjelandskørsel” skal omfattes af omkost-
ningsniveauet, der gælder på cabotage og vejdelen af kombineret
transport.
Endeligt anfører FH, at de henholder sig til 3F Transports hørings-
svar.
Transportministeriets bemærkninger
Transportministeriet vurderer, at såfremt ”tredjelandskørsel” skal
omfattes af omkostningsniveauet, kræver en fælles indstilling fra
arbejdsmarkedets parter. Det vil herefter kræve et grundigt juri-
disk arbejde at vurdere, om der er gyldig lovhjemmel til at omfatte
tredjelandskørsler af omkostningskravet.
Høringssvaret har ikke givet anledning til ændringer i lovforslaget.
L 62a - 2021-22 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat fra transportministeren
2476951_0006.png
Side 6/22
Danske Medier
11-kg-reglen
Danske Medier anfører overordnet, at varebilsreguleringen fra
2019 er uhensigtsmæssig og en væsentlig årsag til chaufførmangel.
11-kg-reglen bidrager ifølge Danske Medier til, at avisomdeling og
distribution af mindre pakker kan foregå, uden at godskørselslo-
vens regler for varebiler finder anvendelse. Danske Medier anfører
yderligere, at forslaget rammer borgere på kanten af arbejdsmarke-
det, med argumentation om at afskaffelse af 11-kg-reglen vil med-
føre en skærpelse af kravene til bl.a. uddannelse, der vil afholde
personer fra at blive en del af chaufførerhvervet og dermed øge
manglen på arbejdskraft. Mest væsentligt bemærker Danske Me-
dier, at forslaget vil påvirke medievirksomhederne i særdeleshed.
Danske Medier foreslår, at man i stedet for en ophævelse af 11 kg-
reglen sikrer korrekt håndhævelse af reglerne for de virksomheder,
hvor der er kvalificeret mistanke om systematisk brud på reglerne.
Danske Medier er derfor i sin helhed imod forslaget om afskaffelse
af 11-kg-reglen.
Endelig er Danske Medier positivt stemte for forslaget om at hæve
vægtgrænsen fra 2.000 til 2.500 kg, der vil medføre større ensar-
tethed mellem de danske regler og EU-regulering på området, samt
at det vil udgøre et større incitament til at køre i el-biler og dermed
støtte den grønne omstilling. Danske Medier udtrykker skepsis
over for forslaget om, at tilladelsen til gods- og buskørsel betinges
af, at virksomheden ikke har ikke-personlig forfalden gæld til det
offentlige på 50.000 kr. og derover.
Transportministeriets bemærkninger
Det skal hertil bemærkes, at ministeriet er bekendt med reklame-
og distributionsbranchens holdning på området. Ministeriet kan
herudover også medgive, at 11-kg-reglen i sin tid blev indført for
bl.a. at muliggøre distribution af bl.a. aviser, reklamer og mindre
pakker uden varebilstilladelse. Transportministeriet bemærker
dog, at det af den af Folketinget påkrævede redegørelse af varebils-
ordningen, der blev publiceret i marts 2021, fremgår, at reglen op-
leves bevidst omgået, og at reglen er svær at håndhæve i praksis.
Det er samtidig Transportministeriets vurdering, at en ændring af
vægtgrænsen for varebiler fra 2.000 til 2.500 kg vil muliggøre di-
stribution af gods for fremmed regning i mindre varebiler, hvorved
det hermed er muligt f.eks. at distribuere aviser, reklamer, take-
away og mindre pakker i yderområder og i byerne, så længe det fo-
regår i varebiler under 2.500 kg.
L 62a - 2021-22 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat fra transportministeren
2476951_0007.png
Side 7/22
Transportministeriet bemærker i forhold til kravet om gæld, at der
ikke er tale om et nyt krav, men derimod en sproglig justering, som
tilgodeser virksomhederne.
Høringssvaret har ikke givet anledning til ændringer i lovforslaget.
Mover
Mover
bemærker, at lovforslaget vil fremme de store transport-
virksomheders interesser, og at små vognmandsvirksomheder ikke
i ligeså høj grad tilgodeses, herunder navnlig at godskørselslovens
krav om løn- og arbejdsvilkår forøger administrationsbyrden samt
svækker konkurrenceevnen. Mover
fraråder, at der bliver stillet
krav om løn- og arbejdsvilkår, som det fremgår af godskørselslo-
vens § 6, stk. 3.
11-kg-reglen
Mover
kan ikke støtte forslaget om afskaffelse af 11-kg-reglen, der
efter deres vurdering vil skabe større byrder for erhvervet og skade
konkurrencen. Det fremhæves, at det med reglerne bliver de min-
dre vognmandsvirksomheder, der bliver ramt. Herudover bemær-
ker Mover, at de krav, som varebilsvirksomheder fremover skal op-
fylde som konsekvens af ophævelsen af 11-kg-reglen, ikke passer til
virksomhedens karakter og indhold sammenlignet med mange an-
dre former for virksomhed i Danmark, hvor lignende krav ikke stil-
les.
Det anføres endeligt, at 11-kg-reglen derudover varetager arbejds-
miljømæssige hensyn, og at en fjernelse af 11 kg-reglen fra godskør-
selsloven vil udgøre et incitament til at øge stykgodsets vægt.
Transportministeriets bemærkninger
Det skal bemærkes, at en afskaffelse af 11-kg-reglen ikke medfører
krav om, at varebiler bliver omfattet af godkørselslovens § 6 stk. 3,
men derimod § 6 stk. 4, som stiller mindre krav til løn og arbejds-
vilkår, end hvad tilfældet er for tunge køretøjer.
Transportministeriet bemærker endvidere, at 11 kg-reglen har
medført ulige konkurrence mellem de virksomheder, der henholds-
vis udfører godskørsel for fremmed regning med stykgods over 11
kg og under 11 kg. Det er derfor Transportministeriet opfattelse, at
en afskaffelse af 11 kg-reglen vil bidrage til fair og lige konkurrence
på området, da alle virksomheder over en given vægtgrænse vil
skulle leve op til samme krav om tilladelse uanset stykgodsets
vægt.
Transportministeriet bemærker endvidere, at en ophævelse af 11
kg-reglen ikke medfører, at virksomheder bør fravige de krav og
L 62a - 2021-22 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat fra transportministeren
2476951_0008.png
Side 8/22
vejledninger, der findes for så vidt angår et sundt og sikkert ar-
bejdsmiljø på arbejdspladsen. Et godt og sundt arbejdsmiljø bør
virksomhederne altid sikre uanset et krav om tilladelse.
Transportministeriet vurderer, at høringssvaret ikke giver anled-
ning til ændringer og kan henvise til Transportministeriets be-
mærkninger under Danske Mediers høringssvar for nærmere ud-
dybning.
GRAKOM
Med enslydende argumentation som Mover ovenfor anfører
GRA-
KOM,
at de ikke kan støtte ændringsforslaget om at ophæve 11 kg-
reglen. Det anføres ydermere, at GRAKOM ikke kan genkende, at
distributører af aviser og reklametryksager leverer stykgods af hø-
jere vægtgrænse end 11 kg. Branchen for distribution af reklamer,
aviser og lignende er negativt påvirket af mangel på arbejdskraft,
hovedsageligt blandt chauffører. Det anføres, at en ophævelse af 11
kg-reglen derfor har dårlig timing, da forslaget vil medføre, at det
bliver svære for virksomheder at skaffe chauffører.
GRAKOM
anfører, at der også er trafikale hensyn, der bør tages
højde for, herunder at tunge motorkøretøjer vil skabe mere trafik,
hvorfor en fastholdelse af 11-kg-reglen vil mindske trafikale gener.
Transportministeriets bemærkninger
Transportministeriet er opmærksomme på manglen på arbejds-
kraft i chaufførerhvervet, der dog er et generelt beskæftigelsesan-
liggende, der ikke behandles i dette lovforslag.
For så vidt angår trafikale hensyn vil kravet om tilladelse til kørsel i
varebiler forventeligt have en positiv effekt på trafiksikkerheden.
Der er efter Transportministeriet vurdering ingen målbar sammen-
hæng mellem ophævelse af 11-kg-reglen og antallet af tunge køre-
tøjer, som GRAKOM anfører. Kravet til varebiler vil fortsat være
væsentlige lempeligere i forhold til tunge køretøjer.
Transportministeriet vurderer, at høringssvaret ikke giver anled-
ning til ændringer og kan henvise til Transportministeriets be-
mærkninger under Danske Mediers og Movers høringssvar for
nærmere uddybning.
Brancheforeningen af Danske Distributionsvirksomhe-
der
11-kg-reglen
Brancheforeningen anfører, at de ikke støtter en ophævelse af 11-
kg-reglen. Det anføres, at kravene til at udføre godstransport i va-
L 62a - 2021-22 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat fra transportministeren
2476951_0009.png
Side 9/22
rebiler ikke vil være proportionale henset til, at en varebilstilla-
delse nærmer sig kravene i en fællesskabstilladelse til lastbiler. Det
anføres yderligere, at vægtgrænsen på 11 kg blandt andet blev fast-
sat med udgangspunkt i Arbejdstilsynet At-vejledning, hvor løft på
11 kg tæt ved kroppen ikke anses for at være sundhedsskadelige.
Det bemærkes særligt, at der bør tages højde for selve hovedydel-
sen, som omdelingen af godset tilsigter.
Det er yderligere Brancheforeningens holdning, at 11-kg-reglen
ikke er svær at efterleve i praksis, og at Færdselsstyrelsens vejled-
ning indeholder udførlig eksemplificering af, hvornår man er om-
fattet af reglen eller ej.
Brancheforeningen anfører, at det vil være til skade for chauffører-
hvervet at afskaffe reglen, der vil bidrage til yderligere rekrutte-
ringsproblemer.
Endeligt foreslår Brancheforeningen, at 11-kg-reglen bør kunne af-
grænses til bestemte former for godskørsel, og dermed bør kunne
opretholdes. Der henvises her til lovgivers oprindelige hensigt om
at undtage omdeling af aviser, mindre pakker mm. fra lovens tilla-
delsesordning.
Transportministeriets bemærkninger
Transportministeriet bemærker, at tilladelsesordningen for varebi-
ler er langt mere lempelig, end hvad der gælder for motorkøretøjer
over 3.500 kg, hvor der stilles krav om, at vognmænd skal leve op
til fællesskabsrettens krav til udførelse af godserhvervet.
Transportministeriet bemærker endvidere, at en ophævelse af 11
kg-reglen ikke medfører, at virksomheder bør fravige de krav og
vejledninger, der findes for så vidt angår et sundt og sikkert ar-
bejdsmiljø på arbejdspladsen.
Transportministeriet bemærker endvidere, at det er håndhævelses-
myndighederne (politiet), der selv har givet udtryk for, at reglen er
svær at håndhæve i praksis, hvilket blandt andet skyldes vanske-
ligheder i forhold til fortolkningen og vurderingen af, hvornår god-
set er omfattet af reglerne om godskørsel i varebiler. Herudover
opleves reglen omgået. Dette fremgår også af den varebilsredegø-
relse, der blev publiceret i marts 2021.
Transportministeriet vurderer, at høringssvaret ikke giver anled-
ning til ændringer, og kan henvise til Transportministeriets be-
mærkninger under Danske Mediers, Movers og GRAKOM’s hø-
ringssvar for nærmere uddybning.
L 62a - 2021-22 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat fra transportministeren
2476951_0010.png
Side 10/22
DTL’s høringssvar
11-kg-reglen
DTL udtrykker stor tilfredshed med, at 11-kg-reglen foreslås ophæ-
vet. DTL anfører, at en afskaffelse af reglen vil medføre sundere
konkurrencevilkår og bidrage til et bedre vognmandserhverv.
Varebilsområdet
DTL udtrykker, at vægtgrænsen, der forhøjes til 2.500 kg, er et ac-
ceptabelt kompromis, under betingelse af at 11-kg-reglen samtidig
ophæves. DTL fremhæver i første høringssvar af 18. august 2021, at
det af varebilsredegørelsen fremgår, at udlejning/udlån af tilladel-
ser til varebiler ikke er forbudt, men for tilladelser til køretøjer over
3.500 kg gælder et forbud. Det anføres af DTL, at dette bør juste-
res.
Udstationering og
omkostningsniveauet for førere, der udfører
cabotagekørsel eller den indledende eller afsluttende vejdel af
kombineret transport
DTL mener, at ”tredjelandskørsel” bør omfattes af det omkost-
ningsniveau, der gælder for cabotagekørsel og den indledende og
afsluttende vejdel af kombineret transport. DTL henviser i forlæn-
gelse heraf til den såkaldte ”Padborgsag”, hvor der blev udført
”tredjelandskørsel”.
Transportministeriets bemærkninger
Transportministeriet kan for så vidt angår regler om udstatione-
ring henvise til de ovenfor afgivne bemærkninger vedrørende mini-
steriets vurdering af spørgsmålet om at omfatte ”tredjelandskørsel”
af omkostningsniveauet. For så vidt angår forslag om ændring af
vægtgrænsen for varebiler kan Transportministeriet ligeledes hen-
vise til de ovenfor angivne bemærkninger. For så vidt angår diffe-
rentieringen mellem udlejning af varebiler og motorkøretøjer over
3.500 ton skal Transportministeriet oplyse, at der iværksættes en
særskilt vurdering heraf. Transportministeriet vurderer, at hø-
ringssvaret ikke giver anledning til ændringer.
DI og ATL – Transportens Arbejdsgiver’s høringssvar
DI og ATL støtter overordnet set, at de danske regler bliver tilpas-
set EU-reguleringen, således at danske transportvirksomheder bli-
ver mødt med ens regler i hele EU.
Udstationering og omkostningsniveauet for førere, der udfører
cabotagekørsel eller den indledende eller afsluttende vejdel af
kombineret transport
DI ønsker, at det præciseres i lovteksten, at reglerne kun vedrører
udstationering af
ansatte
chauffører og ikke selvstændigt erhvervs-
L 62a - 2021-22 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat fra transportministeren
2476951_0011.png
Side 11/22
drivende. Ydermere udtrykker DI og ATL tilfredshed med, at an-
meldelsespligten fremover kun skal registreres i det fælles europæ-
iske IMI-register. Ligeledes er der givet positiv tilkendegivelse om,
at der skal indsendes periodevise udstationeringserklæringer frem
for én udstationeringserklæring for hver eneste tur, der køres. DI
fremfører yderligere, at kun de kørsler, der er omfattet af de natio-
nale regler om fastsættelse af et omkostningsniveau, bør være om-
fattet af registreringspligten i IMI. DI og ATL bemærker herud-
over, at man i øvrigt henholder sig til DA’s hørringssvar.
Varebilsområdet
DI og ATL støtter, at vægtgrænsen hæves fra 2.000 til 2.500 kg.
Det fremføres i forlængelse heraf, at en fællesskabstilladelse til
godskørsel med varebiler også burde give adgang til national gods-
kørsel med varebiler, så de vognmænd, der både kører national og
international kørsel, ikke skal have to forskellige tilladelser.
11-kg-reglen
DI henviser til sit høringssvar af 9. marts 2018, hvor DI udtrykker
at man ikke støttede indførelse af 11-kg-reglen med argumentation
om, at reglen er svær at håndhæve. DI og ATL udtrykker, at de dog
principielt er imod, at anvendelsesområdet i godskørselsloven ud-
vides, da flere varebilsvirksomheder herved vil være underlagt
godskørselslovens krav om omkostningsniveau. En udvidelse af
reglerne bør komme efter en fælles anbefaling fra arbejdsmarke-
dets parter, hvorfor DI og ATL ikke støtter en afskaffelse af 11-kg-
reglen i den form, som det fremgår af lovforslaget.
Transportministeriets bemærkninger
Transportministeriet har som følge af lovforslagets første hørings-
runde af 25. juni 2021 taget DI’s bemærkninger om præcisering af
udstationeringsreglerne til efterretning. Transportministeriet skal
herudover bemærke, at det i en række af høringssvarene er anført,
at der ønskes præcisering af udstationeringsreglerne. Transportmi-
nisteriet har foretaget visse lovtekniske rettelser og præciseringer,
med henblik på at skabe mere klarhed over reglerne om udstatio-
nering.
Det fremgår af lovforslagets bemærkninger i den supplerende hø-
ring, at kun ansatte, og ikke selvstændigt erhvervsdrivende, er om-
fattet af udstationeringsreglerne. Det er på den baggrund Trans-
portministeriets vurdering, at der er foretaget de fornødne tilrettel-
ser, og at lovforslaget herefter er klart og forståeligt.
Transportministeriet kan oplyse, at DI og ATL’s bemærkninger om
at kun de kørsler, der er omfattet af omkostningsniveauet, bør
være omfattet af registreringspligten, ud fra en juridisk vurdering
L 62a - 2021-22 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat fra transportministeren
2476951_0012.png
Side 12/22
ikke kan imødekommes, da det følger af det sektorspecifikke udsta-
tioneringsdirektiv 2020/1057, at de tre anførte kørselstyper skal
indberettes. Det medgives, at indgivelse af udstationeringserklæ-
ringen i særdeleshed er vigtigt på de typer af kørsler, der omfattes
af omkostningsniveauet. Det skal dog pointeres, at andre myndig-
heder ligeledes har brug for de informationer, der vil fremgå i IMI,
hvorfor registreringen ligeledes omfatter ”tredjelandskørsel”.
Transportministeriet bemærker i forhold til DI og ATL’s bemærk-
ninger om, at en varebilstilladelse til international transport også
skal gælde for national transport, at tilladelseskravene til hen-
holdsvis national og international transport i varebil differentierer.
Herudover er den nationale varebilstilladelse, i modsætning til den
internationale, gebyrpålagt. Transportministeriet vurderer dog, at
et velfungerende administrativ set-up hos Færdselsstyrelsen vil
kunne bidrage til at lette de erhvervsmæssige udfordringer, som
branchen vil kunne opleve i forbindelse med ansøgning om tilla-
delse til godskørsel. Transportministeriet vurderer herudover, at
høringssvaret ikke giver anledning til ændringer
ITD og ITD arbejdsgivers høringssvar
ITD – Brancheorganisation for den danske vejgodstransport og
ITD Arbejdsgiver har afgivet et fælles høringssvar, der vedrører
fem af lovforslagets punkter.
Udstationering og omkostningsniveauet for førere, der udfører
cabotagekørsel eller den indledende eller afsluttende vejdel af
kombineret transport
ITD fremhæver, at man fra dansk side har valgt at indføre omkost-
ningsniveauet med hjemmel i udstationeringsdirektivets bestem-
melser om ordre public (artikel 3, stk. 10). ITD finder hjemmels-
grundlaget særdeles betænkeligt. De fremfører endvidere, at kon-
sekvensen er,
at man ikke har indført en arbejdstagerettighed, men
i stedet har indført et offentligretligt krav om aflønning i henhold
til et bestemt omkostningsniveau, som virksomheder skal følge.
Det er ITD’s vurdering, at omkostningsniveauet i udstationerings-
loven ikke kan videreføres i den nuværende form, da det ikke er
muligt at anvende udstationeringsdirektivets bestemmelser om or-
dre public på den måde, som det fremgår af lovforslaget.
ITD anfører yderligere, at det i lovforslaget fremstår uklart, hvor-
når en fører er udstationeret, samt om der i nogle kørselssituatio-
ner kan opstå tilfælde, hvor en kombineret transport kan give an-
ledning til spørgsmål om, hvorvidt der vil indtræde krav om, at der
skal følges et særligt omkostningsniveau. Det anføres ligeledes, at
L 62a - 2021-22 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat fra transportministeren
2476951_0013.png
Side 13/22
der er usikkerhed om, hvilke krav operatørerne er underlagt, da
der vil fastsættes bestemmer på bekendtgørelsesniveau.
11-kg-reglen
Der er opbakning til forslaget om fjernelse af 11-kg-reglen, som
ITD mener vil skabe en mere lige konkurrencesituation mellem de
forskellige former for motorkøretøjer.
Transportministeriets bemærkninger
I forhold til omkostningsniveauet og ordre public bestemmelsen
skal det anføres, at det tidligere har været debatteret under proces-
sen med vejpakkens tilblivelse. Transportministeriet har under
processen involveret relevante ministerier i hjemmelsvurderingen
for kravet om at følge et omkostningsniveau. Det er Transportmini-
steriet opfattelse, at betingelserne for at anvende ordre public (ud-
stationeringsdirektivets artikel 3, stk. 10) er opfyldt.
Det skal tilføjes, at Transportministeriet ved evaluering af reglerne
i 2023 vil se nærmere på det gældende hjemmelsgrundlag.
Dansk Erhverv (DE)
DE anfører, at der som følge af Vejpakken justeres i lovgivningen
på vejtransportområdet, herunder bl.a. vedrørende tilladelse til at
udøve erhvervet, og i bestemmelserne om tilbagekaldelse af tilla-
delser. DE bemærker, at man kun støtter ændringerne i det om-
fang, de følger som konsekvensrettelser af Vejpakken. Det fremhæ-
ves i den forbindelse, at myndighedernes kontrolmuligheder, her-
under muligheden for at der kan foretages kontrolbesøg i en virk-
somheds lokaler, skal være proportionale og kun iværksættes i sær-
lige tilfælde, da denne beføjelse er indgribende.
Udlån af chauffører
Det anføres, at det vil udgøre en forskelsbehandling, hvis der ikke i
loven gives hjemmel til, at det ligeledes vil være muligt at udleje
chauffører til virksomheder, der udfører international varebilskør-
sel.
Firmakørsel
DE har henledt Transportministeriets opmærksomhed på en lov-
teknisk fejl, hvor der i stedet for godskørselslovens § 6a stk. 2, ret-
telig bør henvises til § 6a, stk. 3.
Varebilsområdet
DE anfører, at fællesskabstilladelsen til international varebilstrans-
port efter EU-reglerne også bør give adgang til national kørsel med
varebil.
L 62a - 2021-22 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat fra transportministeren
2476951_0014.png
Side 14/22
For så vidt angår ændringerne af den nationale varebilsordning
henviser DE til DA’s høringssvar.
Udstationering og omkostningsniveauet for førere, der udfører
cabotagekørsel eller den indledende eller afsluttende vejdel af
kombineret transport
Det understreges af DE, at kravene til såvel virksomheder som
chauffører ikke må gå videre end, hvad EU-reglerne tilsigter for så
vidt angår de administrative krav og kontrolforanstaltninger på ud-
stationeringsområdet. DE medgiver, at de er enige i flere af lov-
forslagets bemærkninger.
Det er DE’s holdning, at reglerne om de administrative krav og
kontrolforanstaltninger alene skal finde anvendelse på cabotage-
kørsel og vejdelen af kombineret transport, som det ligeledes er
fremhævet af DI. Det bemærkes videre, at der i forbindelse med in-
formationssystemet IMI bør ske en tæt inddragelse af branchen
med henblik på at sikre, at udviklingen af systemet forløber gnid-
ningsfrit, samt at der bør være mulighed for, at registreringerne i
systemet kan være periodiske. Endeligt opfordres der til, at hånd-
hævelsen af anmeldelsespligten bør starte med en vejledende peri-
ode.
DE anfører, at der kort bør redegøres for, hvorvidt der i tilknytning
til selve kørselssituationen tilmed gælder en
(nedre) vægtgrænse
på førerens køretøj, som er afgørende for, om føreren anses som
udstationeret eller ej under den pågældende kørsel.
DE har anført, at det i lovforslaget bør tilrettes, at kombineret
transport alene gælder for godstransport og ikke bustransport.
Sanktioner
DE bemærker, at man er imod enhver form for udvidelse af de ek-
sisterende strafbestemmelsers indhold.
Selvstændige vognmænd
Det anføres, at lovforslagets forslag til ændringer vedrører arbejds-
tid for selvstændige vognmæng bør tages ud som en naturlig følge
af, at lovforslagets del vedrørende arbejdstid for lønmodtagere lige-
ledes er taget ud af forslaget.
Transportministeriets bemærkninger
Transportministeriet kan for så vidt angår udstationeringsreglerne,
herunder krav om registrering, henvise til Transportministeriets
bemærkninger til DI og ATL’s høringssvar på side 11. bemærknin-
ger, der er givet til de pågældende emner ovenfor i dette hørings-
notat.
L 62a - 2021-22 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat fra transportministeren
2476951_0015.png
Side 15/22
Af direktiv 2020/1057 fremgår der ikke en angivelse af vægtgræn-
serne for motorkøretøjer, og dermed skal der ikke forekomme im-
plementering af dette i national ret. Det er derfor Transportmini-
steriets vurdering, at det ikke giver anledning til at fastsætte en
nedre vægtgrænse i lovforslaget. Transportministeriet vil op mod
fremsættelsen af den resterende del af lovforslaget undersøge, om
der skal angives en nedre vægtgrænse; enten ved lov eller på be-
kendtgørelsesniveau.
Transportministeriet finder ikke, at lovforslaget går ud over, hvad
der er nødvendigt for så vidt angår fastsættelsen af sanktioner.
For så vidt angår bemærkningen om, at det i lovforslaget bør tilret-
tes, at kombineret transport alene gælder for godstransport og ikke
bustransport, kan Transportministeriet oplyse, at dette er efter-
kommet og tilrettet i lovforslaget. Hvad angår bemærkningen om
at foretage ændringer i godskørselslovens § 6a, stk. 3, kan Trans-
portministeriet oplyse, at der er foretaget en generel ordlydsæn-
dring af firmakørselsbestemmelsen, samt at der i lovforslagets be-
mærkninger henvises til den korrekte bestemmelse. Det skal ende-
ligt bemærkes, at der kan henvises til Transportministeriets be-
mærkninger under DI og ATL’s høringssvar, for så vidt angår nati-
onal og international tilladelse til at køre med varebil.
SLD
SLD har på de fleste af lovforslagets områder afgivet et enslydende
høringssvar med DE. Dette er dog med undtagelse af det nationale
varebilsområde, som SLD ikke har haft bemærkninger til.
På den baggrund henvises der til gennemgangen af DE’s hørings-
svar ovenfor samt Transportministeriets bemærkninger hertil.
3F Transport
11-kg-reglen
3F Transport ser positivt på forslaget om afskaffelse af 11-kg-reg-
len.
Tilladelsesordning
3F Transport støtter op om de foreslåede ændringer, hvad angår
betingelserne for udstedelse af tilladelser og satsen på 50. 000 kr. i
offentlig gæld.
L 62a - 2021-22 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat fra transportministeren
2476951_0016.png
Side 16/22
Udstationering og omkostningsniveauet for førere, der udfører
cabotagekørsel eller den indledende eller afsluttende vejdel af
kombineret transport
3F Transport fremhæver, at de ikke støtter op om, at lovforslaget
alene omfatter chauffører, der udfører cabotagekørsel og den indle-
dende og afsluttende vejstrækning af en kombineret transport, da
EU’s lex specialis (udstationeringsdirektivet) omfatter såkaldt
”tredjelandskørsel”. 3F Transport gør endvidere opmærksom på, at
det med Folketingets vedtagelse (V5 om udenlandske chauffører i
Europa) var hensigten, at ”tredjelandskørsel” skulle reguleres på
samme måde som cabotagekørsel og kombineret transport og refe-
rerer i forbindelse hermed til Padborg-sagen, som netop omfattede
denne type af kørsler.
Det er i særdeleshed fremhævet i 3F Transports høringssvar, at
”tredjelandskørsel” bør omfattes af det omkostningsniveau, som
gælder for cabotagekørsel og vejdelen af kombineret transport. 3F
Transport opfordrer på den baggrund kraftigt til, at ”tredjelands-
kørsel” omfattes af omkostningsniveauet, og at denne kørselstype
bliver underlagt samme kontrolindsats.
3F har i tillæg til deres høringssvar vedlagt et notat, der omhandler
samspillet mellem udstationeringsdirektivet og håndhævelsesdi-
rektivet direktiv
2014/67/EU.
3F Transport opfordrer til, at varebilsområdet skal følge de samme
regler om krav om omkostningsniveau, der gælder for de tunge
transporter. Varebilerne bør ifølge 3F Transport dermed underlæg-
ges samme kontrol og håndhævelse, der gælder for lastbiler i såvel
Danmark som ved grænseoverskridende transport. 3F Transport
medgiver, at varebilsområdet på nuværende tidspunkt ikke udgør
et stort nationalt problem på transportmarkedet, men at transport-
markederne i Tyskland, Frankrig og Benelux-landene oplever store
udfordringer, som også forventes vil gøre sig gældende nationalt i
Danmark, hvor der sker en stigning i anvendelsen af varebiler til
godskørsel.
Øvrige bemærkninger
3F Transport fremfører ydermere at de afsatte økonomiske midler
næppe er tilstrækkelige, og at de bør suppleres med mindst 5 mio.
kr., såfremt der sker en inddragelse af varebiler og tredjelandskør-
sel i lovens dækningsområde.
Transportministeriets bemærkninger
Håndhævelsesdirektivet vurderes ikke at være gældende for de
danske regler om omkostningsniveau, hvorfor der ikke ses nogen
L 62a - 2021-22 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat fra transportministeren
2476951_0017.png
Side 17/22
national forpligtelse til at omfatte ”tredjelandskørsel” af omkost-
ningsniveauet. Hvilke kørselstyper, der omfattes tilsynet med om-
kostningsniveauet, beror på en identificering af, hvorvidt kørslen
er i direkte konkurrence med national kørsel. Transportministeriet
kan henvise til betænkningsarbejdet i Udvalget om Sikring af Ord-
nede Forhold på Vejtransportområdet, hvor samspillet mellem ud-
stationeringsdirektivet og håndhævelsesdirektivet blev undersøgt.
Her blev det vurderet, at de danske regler for omkostningsniveau
ikke er underlagt håndhævelsesdirektivet.
Transportministeriet skal endeligt bemærke, at man ikke er afvi-
sende for at udvide reglerne om omkostningsniveauet til at omfatte
”tredjelandskørsel”. Henset til den danske model er det dog Trans-
portministeriets vurdering, at en udvidelse bør komme på bag-
grund af en fælles indstilling fra FH og DA, som det også var tilfæl-
det for cabotagekørsel og vejdelen af kombineret transport. Det vil
herefter kræve et grundigt juridisk arbejde at vurdere, om der er
gyldig lovhjemmel til at omfatte tredjelandskørsler af omkost-
ningskravet.
Det vurderes, at høringssvaret ikke giver anledning til ændringer.
Dansk Maskinhandlerforening, Skov- Have og Park for-
retninger og Maskinleverandørerne
Brancheforeningerne ”Dansk Maskinhandlerforening”, ”Skov-
Have og Park forretninger” og ”Maskinleverandørerne” har anført,
at der bør foretages ordlydsændringer i lovens § 1 stk. 5, der bliver
til stk. 6, som regulerer firmakørsel.
Nærmere præciseret anføres det, at formuleringen ”at have henblik
på” sprogligt kan forstås som værende i fremtiden. Det er fremhæ-
vet som et væsentligt ønske, at der skal foretages ændringer i lov-
teksten til at omfatte kørsel
til
og
fra
virksomheden. Denne opfor-
dring kommer på baggrund af, at denne del af branchen har ople-
vet standsning af køretøjer, hvor myndighederne ikke mente, at
transporten var lovlig. Det anføres, at ordlyden i lovforslaget alene
tillader transport væk fra virksomheden, og det er mindst lige så
nødvendigt, at loven utvivlsomt hjemler, at produkterne også kan
komme til værkstedet i de pågældende virksomheder, så disse kan
blive produceret, bearbejdet eller repareret.
Transportministeriets bemærkninger
Transportministeriet kan oplyse, at godskørselslovens § 1 stk. 5,
der bliver til stk. 6, defineres i overensstemmelse med artikel 1, stk.
5, litra d, i forordning (EF) nr. 1072/2009. Da den nuværende defi-
nition af firmakørsel fortolkes i overensstemmelse med forordnin-
gens definition, er der tale om en videreførelse af gældende ret. Det
L 62a - 2021-22 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat fra transportministeren
2476951_0018.png
Side 18/22
følger af forordningens bemærkninger, at transport af gods med
motorkøretøjer ikke kræver en fællesskabstilladelse, og fritages for
enhver form for transporttilladelse, hvis en række krav er opfyldt.
Transportministeriets kan henvise til forordningens bemærknin-
ger, der præciserer de kumulative krav.
Det vurderes, at høringssvaret ikke giver anledning til ændringer.
Rigsadvokaten
Rigsadvokaten fremfører, at Færdselsstyrelsen med fordel vil
kunne deltage i politiets almindelige vejsidekontrol med tunge kø-
retøjer for på stedet at gennemføre kontrol med anmeldelsesplig-
ten.
De oplyser, at det ved politiets vejsidekontrol kan volde vanske-
ligheder at kontrollere, om en virksomhed tidligere har vedtaget et
administrativt bødeforelæg for overtrædelse af § 6 d, stk. 1, således
at en eventuel bøde skal hæves i anden gangstilfælde, da et sådant
vedtaget administrativt bødeforelæg ikke umiddelbart vil fremgå af
Kriminalregisteret (KR) efter de nugældende regler i bekendtgørel-
sen om Kriminalregisteret.
Slutteligt anføres det, at det kan overvejes om man i forbindelse
med nærværende lovændring, om § 17, stk. 1, nr. 4, bør ændre at
der tillige henvises til § 6 a, stk. 2 og 3, og så der dermed igen kan
straffes for udlejning af chauffører til kørsel i tunge køretøjer uden
tilladelse hertil.
Transportministeriets bemærkninger
Transportministeriet forstår hovedsageligt Rigsadvokatens be-
mærkninger som praktisk vejledning og fortolkningsmæssige bi-
drag. Transportministeriet har taget Rigsadvokatens bemærknin-
ger til efterretning.
Danske Speditører (DASP)
Udstationering og omkostningsniveauet for førere, der udfører
cabotagekørsel eller den indledende eller afsluttende vejdel af
kombineret transport
DASP fremhæver, at begrebet ”sædvanligvis” i forbindelse med de-
finitionen i bestemmelsen af hvorvidt chauffører, der udfører gods-
transport anses for udstationeret er for ukonkret og leder til forvir-
ring. Ydermere fremføres det, at lovforslaget hjemler en undtagelse
til en udstationeringssituation ved bilaterale transporter (undtagel-
sen forudsætter, at chaufføren manuelt registrerer oplysninger om
grænsepassage, og at undtagelsen kun finder sted indtil den dato,
hvorfra intelligente takografer skal være påmonteret i køretøjer),
L 62a - 2021-22 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat fra transportministeren
2476951_0019.png
Side 19/22
der ifølge DASP betyder, at retten til undtagelsen begrænses for en-
kelte virksomheder med en skævvridning af konkurrencen til følge
grundet takografkravet.
DASP støtter, at omkostningsniveauet ikke omfatter ”tredjelands-
kørsel”, da det medvirker til en ensartet konkurrence på tværs af
EU, samt en mere klar forståelse af hvornår der således er tale om
udstationering.
Det fremhæves dog, at en præcisering af aflønningskravet, jf. § 6 e,
herunder hvordan lønnen nærmere skal beregnes, er ønskelig.
DSAP har i forlængelse heraf oplistet en række scenarier, hvor de
gerne ser, at loven afdækker, hvordan aflønning skal beregnes un-
der eksempelvis hvil om natten. De efterlyser en generel præcise-
ring af omkostningsniveauet.
Cabotage
DASP fremfører, at det vil have negative konsekvenser for den
grønne omstilling og dermed stride imod EU’s generelle klimapoli-
tik at anvende cabotagereglerne på vejdelen af kombineret trans-
port.
Karensperiode i forbindelse med cabotagekørsel
Endeligt anføres det, at karensperioden på de fire dage bør præci-
seres, særligt i forhold til hvornår en karensperiode tæller fra, samt
hvordan beregningen nærmere skal foretages.
Transportministeriets bemærkninger
I forhold til det anførte om cabotage er det Transportministeriets
vurdering, at cabotagereglerne vil kunne anvendes på vejdelen af
kombineret transport. Vurderingen er, at anvendelsen af cabota-
gereglerne på vejdelen af en kombineret transport vil sikre ensar-
tede regler for rent nationale transporter og dermed forhindre, at
reglerne om kombineret transport udnyttes som et reelt smuthul
med henblik på at udøve systematisk cabotage. Transportministe-
riet skal bemærke, at dette ikke vurderes til at omhandle nærvæ-
rende lovforslag, men i stedet den nuværende praksis fra politi og
domstole.
I forhold til udstationering finder Transportministeriet, at undta-
gelsesbestemmelsen i udstationeringsreglerne ses at følge direkti-
vet, hvorfor en ændring som foreslået vil stride mod EU-retten. Det
vurderes derfor, at bestemmelsen ikke bør ændres, da den blot af-
spejler, hvad der vil være gældende ret i alle medlemsstater.
L 62a - 2021-22 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat fra transportministeren
2476951_0020.png
Side 20/22
Transportministeriet finder videre, at det vil være særdeles vanske-
ligt at foretage en udtømmende oplistning i loven af, hvordan løn-
nen skal beregnes. Transportministeriet vil henlede opmærksom-
heden på, at loven i det generelle vil blive udspecificeret mere på
bekendtgørelsesniveau.
Guretruck
Det anbefales af Guretruck, at branchen i god tid gøres bekendt
med systemet.
Lovtekniske bemærkninger
Det foreslås, at der benyttes en anden terminologi end „fragtførere“
i lovens kapiteloverskrift. Der henvises her til, at der blandt andet i
CMR-loven anvendes begrebet fragtfører om den
virksomhed,
som
udfører en transport af gods. Det anføres yderligere, at supple-
rende aktiviteter i henhold til udstationering bør præciseres, og at
lovens § 6 g bør tilrettes.
Selvstændige
Guretruck bemærker, at der blandt myndighederne hersker usik-
kerhed om, hvordan begrebet ”selvstændige” skal fortolkes.
Transportministeriets bemærkninger
Transportministeriet kan henvise til de ovenfor afgivne bemærk-
ninger på s. 11-12 i dette høringsnotat, vedrørende udstationering,
hvor der er foretaget visse lovtekniske rettelser og præciseringer,
med henblik på at skabe mere klarhed over reglerne om udstatio-
nering.
Transportministeriet har taget den foreslåede ændring til kapitel-
overskriften til efterretning, hvorfor det fremgår nu i kapitelover-
skriftet „Vilkår for udenlandske virksomheder, der udstationer fø-
rere ved transport af gods i Danmark“.
Transportministeriet vil med Færdselsstyrelsen aftale en vejled-
ningsperiode, som vil bidrage til en mere gnidningsfri indkørings-
periode for branchen, når de nye regler træder i kraft. Guretruck
har endeligt haft bemærkninger om anmeldelsesperiode for kørs-
ler, og Transportministeriet kan oplyse, at dette vil blive nærmere
præciseret i enten vejledninger eller på bekendtgørelsesniveau.
For så vidt angår bemærkningerne til begrebet ”selvstændige” fin-
der Transportministeriet, at nærværende lovforslag ikke giver an-
ledning eller egner sig til fortolkningsmæssig stillingtagen til be-
grebet ”selvstændige”.
L 62a - 2021-22 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat fra transportministeren
2476951_0021.png
Side 21/22
Dansk Person Transport (DPT)
Buscabotage
DPT anfører, at det danske marked for turistkørsel oplever unfair
konkurrence, hvor en stor andel af de jobs der eksisterer i turist-
buskørslen tabes til udenlandske busvirksomheder, som kører ca-
botage i Danmark.
DPT anfører, at man til fulde støtter de gældende regler om regi-
streringspligt for buscabotage. DPT bemærker dog, at lovforslaget
giver anledning til bekymring, hvis ikke de nuværende
oplysnings-
og dokumentationskrav videreføres. Navnlig kravet om fremvis-
ning af lønsedler og dokumentation for lønudbetaling ved vejside-
kontrol fremhæves af DPT som noget, der bør fastholdes.
Det er DPT’s bekymring, at kontrolmulighederne for myndighe-
derne vil svækkes, da kontrollen fremover hovedsageligt vil foregå
som en skrivebordskontrol frem for vejsidekontrol.
Endeligt bemærker DPT, at der bør iværksættes brug af politiets og
Sund&Bælts nummerpladescannere i bestræbelsen efter at kon-
trollere, at turistbusser i Danmark lever op til reglerne.
Transportministeriets bemærkninger
Transportministeriet skal bemærke, at det med direktiv 2020/1057
er gjort op i hvilken form medlemsstaterne kan foretage kontrol af,
at vognmændene følger det gældende omkostningsniveauet. Fast-
sættelse af nationale særregler vil derfor ikke være i overensstem-
melse med EU-retten, da formålet blandt andet er sikre en større
ensartethed med kontrollen på tværs af medlemslandene.
Transportministeriet er bekendt med DPT’s ønske om anvendelse
af nummerpladegenkendelse. Det falder dog uden for dette lov-
forslag, hvorfor der ikke kommenteres yderligere herpå.
På den baggrund finder Transportministeriet, at høringssvaret ikke
giver anledning til ændringer.
PostNord
PostNord har tilkendegivet stor tilfredshed med lovforslaget.
11 kg-reglen
PostNord støtter forslaget om at ophæve 11 kg-reglen, da PostNord
ser det som et problem, at politiet ikke kan håndhæve reglerne.
PostNord finder det positivt, at den skævvridning, som 11 kg-reglen
L 62a - 2021-22 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat fra transportministeren
2476951_0022.png
Side 22/22
medfører, ændres, således at der er ens konkurrence vilkår for alle,
der distribuerer pakker mm. PostNord hilser endvidere forslaget
om ændring af vægtgrænsen fra 2.000 kg til 2.500 kg velkommen,
da det er med til skabe større balance i varebilsreguleringen. Post-
Nord ønsker en så effektiv og gnidningsfri regulering i mindre be-
folkende områder samt byer som mulig. I den henseende anerken-
der PostNord, at denne opgave kan løftes lettere ved også at tillade
tilladelsesfri levering.
Transportministeriets bemærkninger
Det vurderes, at høringssvaret ikke giver anledning til ændringer i
lovforslaget.
Skatteministeriet
Skatteministeriet henholder sig til
Motorstyrelsen og Udviklings-
og Forenklingsstyrelsen bemærkninger om at afskaffelse af 11-kg-
reglen og en hævelse af vægtgrænsen, vil medføre behov for æn-
dringer i motorregisteret, og herunder at en potentiel overgangs-
ordning kan resultere i øgede omkostninger.
Gældsstyrelsen har bemærkninger til de begreber, der fremgår i
lovforslaget, herunder f.eks. at det ikke præciseres nærmere, hvad
”ikke personlig gæld” dækker over.
Transportministeriets bemærkninger
Det er Transportministeriets vurdering, at høringssvaret alene skil-
drer praktiske udfordringer, der ikke giver anledning til ændringer
i lovforslaget.