REJSEARBEJDERE. DK
Transportudvalget 2021-22,Transportudvalget 2021-22,Transportudvalget 2021-22
L 62 - Bilag 5,L 62 A - Bilag 5,L 62 B - Bilag 5
Offentligt
29 nov. 2021
Henvendelse til Transportminister Benny Engelbrecht og Folketingets Transportudvalg vedrørende.
Lovforslag
L. 62.Forslag til Lov om ændring af lov om godskørsel, lov om buskørsel og lov om
udstationering af lønmodtagere m.v.1) Fremsat 10. november 2021.
(Tilladelsesordning for international godskørsel i
varebiler, ændrede betingelser for udøvelse af national godskørsel i varebiler, udstationering af førere i vejtransporten m.v.)
Foreningen Rejsearbejder.dk har følgende bemærkninger til Lovforslaget.
Det fremgår af side 30. Til nr.15.
Ved kørsel i udlandet er en dansk tilladelsesindehaver ikke underlagt samme betingelser for anvendelse af
chauffører som ved national godstransport, dvs. tilladelsesindehaveren kan frit anvende både chauffører og
udenlandske chaufførvikarer ved kørsel i udlandet. Der stilles ligeledes ikke sådanne krav til udenlandske
tilladelsesindehavere ved kørsel her i landet.
Hvorledes skal den formulering fortolkes i henhold til Lovforslaget.?.
Side 32. Til nr.18.
En udenlandsk virksomhed, der er omfattet af stk. 1, skal efter udstationeringens ophør sende oplysninger om
udstationeringen senest otte uger efter anmodning fra Færdselsstyrelsen via den offentlige brugerflade, der er forbundet
til IMI.
Med vedtagelse af direktiv (EU) nr. 2020/1057. Der
giver en frist på 8.uger som er alt for lang tid om og sende
oplysningerne til Færdselsstyrelsen. Her har man et godt eksempel på, at Transportministeriets juridiske hænder er
bundet af et EU-Direktiv.
Hvilke fordele vil det have for tjenesteydere, at reglerne om udstationering i vejtransportsektoren overføres
fra udstationeringsloven til godskørselsloven og buskørselsloven.?
Hvilke konsekvenser kan Kommissionens Åbningsskrivelse NOTAT. BEU. Alm. del. Bilag 51. 16.
november 2021. Evt. have for Lovforslag L 62.?
Vi henviser til Artikel. 12 a) Bidrag til Arbejdsmarkedets Fond for Udstationerede (AFU), b). Alle
arbejdsgivere, der udstationerer arbejdstagere i Danmark, skal indbetale bidrag til (AFU).
ARTIKEL 12.
Kommissionen kritiserer den danske implementering af håndhævelsesdirektivets artikel 12, som er foretaget
ved etableringen af Arbejdsmarkedets Fond for Udstationerede (AFU). Kommissionens kritik berører nogle
meget principielle spørgsmål om både udstationerede lønmodtageres rettigheder under udstationeringen i
Danmark og om det EU-retlige princip om ikke-diskrimination.
Kommissionen kritiserer følgende elementer i AFU. a) Arbejdsmarkedets Fond for Udstationerede (AFU)
dækker kun udstationerede arbejdstagere, der er omfattet af en dansk kollektiv overenskomst. b) Alle
arbejdsgivere, der udstationerer arbejdstagere i Danmark, skal indbetale bidrag til AFU. c) Den straffende art
af de foranstaltninger, der er truffet i henhold til artikel 12, stk. 6. d) Anvendelsen af den danske
foranstaltning i medfør af artikel 12, stk. 6, sker alene i grænseoverskridende situationer.
Bilag: NOTAT. BEU 51.16 november 2021.
Med venlig hilsen
Hans Erik Meyer
Formand
Foreningen Rejsearbejdere.dk
telefon: 4018 7648 / 7461 8351
www.rejsearbejdere.dk
Formand: Hans Erik Meyer Nørrebyvej 55, Løjt Kirkeby, 6200 Aabenraa Tel: 74 61 83 51, Mobil: 40 18 76 48 E-mail: [email protected]
Kasser : Johannes Classen
.
Hjemmeside: www. Rejsearbejdere.dk