Transportudvalget 2021-22, Transportudvalget 2021-22, Transportudvalget 2021-22
L 62 Bilag 4, L 62 A Bilag 4, L 62 B Bilag 4
Offentligt
2487102_0001.png
Til lovforslag nr.
L 185
Folketinget 2019-20
Vedtaget af Folketinget ved 3. behandling den 9. juni 2020
Forslag
til
Lov om ændring af lov om godskørsel, lov om buskørsel, lov om Arbejdsretten
og faglige voldgiftsretter og lov om udstationering af lønmodtagere m.v.
(Fastlæggelse af et omkostningsniveau i forbindelse med udførelse af visse former for vejtransport)
§1
I lov om godskørsel, jf. lovbekendtgørelse nr. 1051 af 12.
november 2012, som ændret bl.a. ved § 1 i lov nr. 746 af 1.
juni 2015 og senest ved § 1 i lov nr. 735 af 8. juni 2018,
foretages følgende ændringer:
1.
§ 6, stk. 3
og
4,
ophæves, og i stedet indsættes:
»Stk. 3.
En ansøger eller en indehaver af en tilladelse efter
§ 1, stk. 1, skal enten
1) følge et omkostningsniveau, som ikke afviger entydigt
og væsentligt fra det samlede omkostningsniveau i de
bestemmelser om løn- og arbejdsvilkår, der findes i de
kollektive overenskomster for chauffører, der er indgå-
et af de på denne lovs område, jf. § 1, stk. 1, mest re-
præsentative arbejdsmarkedsparter i Danmark, og som
gælder på hele det danske område,
2) være omfattet af en kollektiv overenskomst, hvis fagli-
ge gyldighedsområde dækker arbejde under den i § 1,
stk. 1, nævnte tilladelse, og som er indgået af de mest
repræsentative arbejdsmarkedsparter i Danmark og
gælder på hele det danske område, eller
3) være omfattet af en landsdækkende kollektiv overens-
komst for chauffører, som ikke afviger entydigt og væ-
sentligt fra det samlede omkostningsniveau i de be-
stemmelser om løn- og arbejdsvilkår, der findes i de
kollektive overenskomster for chauffører, der er indgå-
et af de på denne lovs område mest repræsentative ar-
bejdsmarkedsparter i Danmark, og som gælder på hele
det danske område.
Stk. 4.
En ansøger eller en indehaver af en tilladelse efter
§ 1, stk. 2, skal følge de bestemmelser om løn- og arbejds-
vilkår for chauffører, der findes i de pågældende kollektive
overenskomster.
Stk. 5.
Transportministeren kan indsamle og behandle op-
lysninger fra eIndkomst, når det er nødvendigt af hensyn til
udførelsen af tilsynet, herunder til identifikation af tilladel-
sesindehavere til brug for målretning af tilsynet.
Stk. 6.
Tilladelsesindehaveren skal efter anmodning fra
transportministeren indsende dokumentation for, at virksom-
heden er omfattet af en overenskomst omfattet af stk. 3, eller
indsende dokumentation for, at virksomheden følger om-
kostningsniveauet i de bestemmelser om løn- og arbejdsvil-
kår, der findes i en overenskomst omfattet af stk. 3, nr. 1, el-
ler stk. 4.
Stk. 7.
Uenighed om en kollektiv overenskomsts faglige
gyldighedsområde, jf. stk. 3, nr. 2, behandles fagretligt i
overensstemmelse med gældende regler herfor.«
Stk. 5 og 6 bliver herefter stk. 8 og 9.
2.
§ 6 a, stk. 5
og
6,
affattes således:
»Stk. 5.
En virksomhed, der er etableret i et andet land
end Danmark, og som er godkendt som chaufførvikarvirk-
somhed i henhold til stk. 3, skal opfylde betingelserne i § 6,
stk. 3, når chaufføren er udlejet til kørsel på dansk område
med et dansk indregistreret motorkøretøj eller vogntog.
Stk. 6.
Den virksomhed, der er nævnt i stk. 5, skal efter
anmodning fra transportministeren indsende dokumentation
for, at virksomheden er omfattet af en overenskomst omfat-
tet af § 6, stk. 3, eller indsende dokumentation for, at virk-
somheden følger et omkostningsniveau, som ikke afviger
entydigt og væsentligt fra det samlede omkostningsniveau i
de bestemmelser om løn- og arbejdsvilkår, der findes i en
overenskomst omfattet af § 6, stk. 3, nr. 1.«
3.
§ 6 b
affattes således:
Ȥ 6 b.
Arbejdsmarkedets parter kan oprette et overens-
komstnævn. Nævnets formand, der skal være landsdommer,
udpeges af Arbejdsrettens formand. De øvrige medlemmer
udpeges af de mest repræsentative arbejdsmarkedsparter på
godskørselslovens område, jf. § 6, stk. 3, nr. 1, således at der
AX024742
Beskæftigelsesmin., j.nr. 2020-919
L 62 - 2021-22 - Bilag 4: Henvendelse af 23/11-21 vedrørende 11 kg's reglen, fra Leif Tullberg
2487102_0002.png
2
er et ligeligt antal medlemmer udpeget af arbejdsgiversiden
og af lønmodtagersiden. Medlemmerne udpeges for en 4-
årig periode.
Stk. 2.
Nævnet suppleres med en repræsentant fra hen-
holdsvis arbejdsgiver- og lønmodtagerside fra andre rele-
vante overenskomstparter ved behandling af sager, der ved-
rører overenskomster indgået af disse.
Stk. 3.
Nævnet udfærdiger en forretningsorden, der god-
kendes af transportministeren.
Stk. 4.
Transportministeren kan fastsætte regler om over-
enskomstnævnet, herunder antallet af medlemmer fra ar-
bejdsgiver- og lønmodtagerside, suppleanter for nævnets
formand og øvrige medlemmer.«
4.
§ 6 c
affattes således:
Ȥ 6 c.
Transportministeren kan høre de relevante over-
enskomstparter til vurdering af, om en ansøger eller indeha-
ver af en tilladelse efter § 1, stk. 1, følger et omkostningsni-
veau, som ikke afviger entydigt og væsentligt fra det samle-
de omkostningsniveau i de bestemmelser om løn- og ar-
bejdsvilkår, der findes i kollektive overenskomster som
nævnt i § 6, stk. 3, nr. 1.
Stk. 2.
Transportministeren kan høre overenskomstnævnet
til vurdering af, om en kollektiv overenskomst er indgået af
de mest repræsentative arbejdsmarkedsparter i Danmark, jf.
§ 6, stk. 3, nr. 1 og 2. Sager herom kan anlægges ved Ar-
bejdsretten af en virksomhed eller af en lønmodtager- eller
arbejdsgiverorganisation, der har en konkret og aktuel inte-
resse i den pågældende sag.
Stk. 3.
Transportministeren kan høre overenskomstnævnet
til vurdering af, om en kollektiv overenskomst for chauffø-
rer opfylder betingelserne i § 6, stk. 3, nr. 3. Denne høring
kan ske til brug for behandling af en ansøgning om en tilla-
delse efter § 1, stk. 1, eller efter en fælles anmodning fra de
relevante overenskomstparter.
Stk. 4,
Transportministeren hører de relevante overens-
komstparter til vurdering af, om en virksomhed, der er etab-
leret i et andet land end Danmark, og som er godkendt til
chaufførvikarvirksomhed, overholder § 6 a, stk. 5.
Stk. 5.
I sager efter stk. 1 og 4, hvor en af overenskomst-
parterne eller begge overenskomstparter udtaler, at omkost-
ningsniveauet i bestemmelserne om løn- og arbejdsvilkår, jf.
§ 6, stk. 3, nr. 1, ikke er fulgt, hører transportministeren
overenskomstnævnet.«
5.
§ 7
affattes således:
Ȥ 7.
Vejtransportrådets medlemmer udpeges af trans-
portministeren. Transportministeren udpeger blandt rådets
medlemmer formanden, der skal have en juridisk eller øko-
nomisk uddannelse.
Stk. 2.
Rådet drøfter generelle og overordnede spørgsmål
på transportområdet og kommer med anbefalinger til trans-
portministeren om regulering af rammevilkårene for trans-
porterhvervet.
Stk. 3.
Transportministeren kan fastsætte regler om Vej-
transportrådet, herunder om udpegning af medlemmer og
antallet af disse, suppleanter for nævnets formand og øvrige
medlemmer.«
§2
I lov om buskørsel, jf. lovbekendtgørelse nr. 1050 af 12.
november 2012, som ændret bl.a. ved § 2 i lov nr. 746 af 1.
juni 2015 og senest ved § 44 i lov nr. 1538 af 19. december
2017, foretages følgende ændringer:
1.
§ 9, stk. 3
og
4,
affattes således:
»Stk. 3.
En virksomhed, der er etableret i et andet land
end Danmark, og som er godkendt som chaufførvikarvirk-
somhed i henhold til stk. 2, skal opfylde betingelserne i §
18, stk. 2, når chaufføren er udlejet til kørsel på dansk områ-
de med et dansk indregistreret motorkøretøj indrettet til be-
fordring af flere end 9 personer føreren medregnet.
Stk. 4.
Den i stk. 3 nævnte virksomhed skal efter anmod-
ning fra transportministeren indsende dokumentation for, at
virksomheden er omfattet af en overenskomst omfattet af §
18, stk. 2, eller indsende dokumentation for, at virksomhe-
den følger et omkostningsniveau, som ikke afviger entydigt
og væsentligt fra det samlede omkostningsniveau i de be-
stemmelser om løn- og arbejdsvilkår, der findes i en over-
enskomst omfattet af § 18, stk. 2, nr. 1.«
2.
§ 18, stk. 2
og
3,
ophæves, og i stedet indsættes:
»Stk. 2.
En ansøger eller en indehaver af en tilladelse til
vognmandsvirksomhed efter § 1, stk. 1, skal enten
1) følge et omkostningsniveau, som ikke afviger entydigt
og væsentligt fra det samlede omkostningsniveau i de
bestemmelser om løn- og arbejdsvilkår, der findes i de
kollektive overenskomster for chauffører, der er indgå-
et af de på denne lovs område mest repræsentative ar-
bejdsmarkedsparter i Danmark, og som gælder på hele
det danske område,
2) være omfattet af en kollektiv overenskomst, hvis fagli-
ge gyldighedsområde dækker arbejde under den i § 1,
stk. 1, nævnte tilladelse, og som er indgået af de mest
repræsentative arbejdsmarkedsparter i Danmark og
gælder på hele det danske område, eller
3) være omfattet af en landsdækkende kollektiv overens-
komst for chauffører, som ikke afviger entydigt og væ-
sentligt fra det samlede omkostningsniveau i de be-
stemmelser om løn- og arbejdsvilkår, der findes i de
kollektive overenskomster for chauffører, der er indgå-
et af de på denne lovs område mest repræsentative ar-
bejdsmarkedsparter i Danmark, og som gælder på hele
det danske område.
Stk. 3.
Transportministeren kan indsamle og behandle op-
lysninger fra eIndkomst, når det er nødvendigt af hensyn til
udførelsen af tilsynet, herunder til identifikation af tilladel-
sesindehavere til brug for målretning af tilsynet.
Stk. 4.
Tilladelsesindehaveren skal efter anmodning fra
transportministeren indsende dokumentation for, at virksom-
heden er omfattet af en overenskomst omfattet af stk. 2, eller
indsende dokumentation for, at virksomheden følger om-
kostningsniveauet i de bestemmelser om løn- og arbejdsvil-
kår, der findes i en overenskomst omfattet af stk. 2, nr. 1.
L 62 - 2021-22 - Bilag 4: Henvendelse af 23/11-21 vedrørende 11 kg's reglen, fra Leif Tullberg
2487102_0003.png
3
Stk. 5.
Uenighed om en kollektiv overenskomsts faglige
gyldighedsområde, jf. stk. 2, nr. 2, behandles fagretligt i
overensstemmelse med gældende regler herfor.«
Stk. 4 og 5 bliver herefter stk. 6 og 7.
3.
§ 18 a
affattes således:
Ȥ 18 a.
Transportministeren kan høre de relevante over-
enskomstparter til vurdering af, om en ansøger eller indeha-
ver af en tilladelse efter § 1, stk. 1, følger et omkostningsni-
veau, der ikke afviger entydigt og væsentligt fra det samlede
omkostningsniveau i de bestemmelser om løn- og arbejds-
vilkår, der findes i kollektive overenskomster som nævnt i §
18, stk. 2, nr. 1.
Stk. 2.
Transportministeren kan høre overenskomstnævnet
til vurdering af, om en kollektiv overenskomst er indgået af
de mest repræsentative arbejdsmarkedsparter, jf. § 18, stk. 2,
nr. 1 og 2. Sager herom kan anlægges ved Arbejdsretten af
en virksomhed eller af en lønmodtager- eller arbejdsgiveror-
ganisation, der har en konkret og aktuel interesse i den på-
gældende sag.
Stk. 3.
Transportministeren kan høre overenskomstnæv-
net, jf. § 6 b i lov om godskørsel, til vurdering af, om en kol-
lektiv overenskomst for chauffører opfylder betingelserne i
§ 18, stk. 2, nr. 3. Denne høring kan ske til brug for behand-
ling af en ansøgning om en tilladelse efter § 1, stk. 1, eller
efter en fælles anmodning fra de relevante overenskomstpar-
ter.
Stk. 4.
Transportministeren hører overenskomstparterne
til vurdering af, om en virksomhed, der er etableret i et an-
det land end Danmark, og som er godkendt som chaufførvi-
karvirksomhed i henhold til § 9, stk. 2, overholder § 9, stk.
3.
Stk. 5.
I sager efter stk. 1 og 4, hvor en af overenskomst-
parterne eller begge overenskomstparter udtaler, at bestem-
melserne om løn- og arbejdsvilkår, jf. § 18, stk. 2, nr. 1, i de
pågældende kollektive overenskomster for chauffører, ikke
er fulgt, hører transportministeren overenskomstnævnet, jf.
§ 6 b i lov om godskørsel.«
4.
I
§ 22, stk. 1, nr. 1,
ændres »§ 18, stk. 2 og 4« til: »§ 18,
stk. 2 og 6«.
5.
I
§ 22 b
ændres »påbud i henhold til § 18, stk. 3« til: »an-
modning herom i henhold til § 18, stk. 4«.
§3
I lov om Arbejdsretten og faglige voldgiftsretter, jf.
lovbekendtgørelse nr. 1003 af 24. august 2017, som ændret
ved § 50 i lov nr. 60 af 30. januar 2018, foretages følgende
ændringer:
1.
§ 9, stk. 1, nr. 9
og
10,
ophæves, og i stedet indsættes:
»9) hvorvidt de i § 3, stk. 5, i lov om vikarers retsstilling
ved udsendelse af et vikarbureau m.v. anførte betin-
gelser er opfyldt, jf. lovens § 3, stk. 7,
10) hvorvidt de anførte betingelser i ferielovens § 3, stk.
3-5, er opfyldt, jf. lovens § 3, stk. 7, og
11)
hvorvidt en overenskomst er indgået af de mest repræ-
sentative arbejdsmarkedsparter i Danmark og er gæl-
dende på hele det danske område, jf. § 6, stk. 3, nr. 1
og 2, i lov om godskørsel og § 18, stk. 2, i lov om
buskørsel.«
2.
§ 9, stk. 7,
ophæves, og i stedet indsættes:
»Stk. 7.
Sager efter stk. 1, nr. 10, kan indbringes for Ar-
bejdsretten af en lønmodtager, dennes lønmodtagerorganisa-
tion eller arbejdsgiver eller en lønmodtager- eller arbejdsgi-
verorganisation, der har en konkret og aktuel interesse i den
pågældende sag, jf. dog § 13, stk. 1.
Stk. 8.
Sager efter stk. 1, nr. 11, kan indbringes for Ar-
bejdsretten af en virksomhed eller af en lønmodtager- eller
arbejdsgiverorganisation, der har en konkret og aktuel inte-
resse i den pågældende sag, jf. dog § 13, stk. 1.«
§4
I lov om udstationering af lønmodtagere m.v., jf.
lovbekendtgørelse nr. 1144 af 14. september 2018, foretages
følgende ændringer:
1.
I
§ 1
indsættes efter stk. 4 som nyt stykke:
»Stk. 5.
Kapitel 4 a finder anvendelse i situationer, hvor
virksomheder udfører cabotagekørsel med gods, hvor mo-
torkøretøjets eller vogntogets samlede tilladte totalvægt
overstiger 3.500 kg, buscabotagekørsel eller hele vejdelen af
kombineret transport i Danmark.«
Stk. 5 bliver herefter stk. 6.
2.
I
§ 7 b
indsættes efter stk. 1 som nyt stykke:
»Stk. 2.
Levering af en tjenesteydelse i form af vejtrans-
port af gods eller passagerer er ikke omfattet af anmeldel-
sespligten i § 7 a, stk. 1-3.«
Stk. 2 bliver herefter stk. 3
3.
Efter kapitel 4 indsættes:
»Kapitel 4 a
Vilkår for udenlandske virksomheder, der udfører
cabotagekørsel med gods, hvor motorkøretøjets eller
vogntogets samlede tilladte totalvægt overstiger 3.500 kg,
buscabotagekørsel eller hele vejdelen af kombineret
transport i Danmark
§ 8 c.
En udenlandsk virksomhed skal betale en lønmod-
tager en timeløn, der som minimum svarer til den timesats,
som er fastsat i medfør af stk. 2, når lønmodtageren udfører
følgende arbejde for virksomheden:
1) Cabotagekørsel med gods, hvor motorkøretøjets eller
vogntogets samlede tilladte totalvægt overstiger 3.500
kg,
2) buscabotagekørsel eller
3) vejdelen af kombineret transport i Danmark.
Stk. 2.
Transportministeren fastsætter efter inddragelse af
arbejdsmarkedets parter nærmere regler om den timesats,
som lønmodtageren som minimum skal oppebære efter stk.
1. Timesatsen fastsættes på baggrund af relevante lønbe-
L 62 - 2021-22 - Bilag 4: Henvendelse af 23/11-21 vedrørende 11 kg's reglen, fra Leif Tullberg
2487102_0004.png
4
stemmelser i de af de mest repræsentative arbejdsmarkeds-
parter indgåede landsdækkende overenskomster, der skal
lægges til grund i medfør af § 6, stk. 3, nr. 1, i lov om gods-
kørsel, eller § 18, stk. 2, nr. 1, i lov om buskørsel.
§ 8 d.
En udenlandsk virksomhed, der er omfattet af § 8 c,
stk. 1, skal, senest samtidig med at kørslen påbegyndes, an-
melde kørslen hos Erhvervsstyrelsen. Anmeldelsen skal ske
efter lov om fremgangsmåden ved anmeldelse m.v. af visse
oplysninger hos Erhvervsstyrelsen.
Stk. 2.
Transportministeren fastsætter nærmere regler om,
hvilke oplysninger der skal anmeldes efter stk. 1, og om mu-
ligheden for at ændre i og adgangen til de anmeldte oplys-
ninger.
Stk. 3.
Erhvervsstyrelsen fastsætter regler om, hvordan
anmeldelse af oplysninger efter stk. 1 skal ske i styrelsens it-
system og brugen af dette system.
§ 8 e.
Færdselsstyrelsen varetager tilsynet med overhol-
delsen af aflønningskravet efter § 8 c og anmeldelsespligten
efter § 8 d.
Stk. 2.
Enhver udenlandsk virksomhed, der er omfattet af
§ 8 c, stk. 1, skal efter anmodning give Færdselsstyrelsen de
oplysninger, der er nødvendige, for at Færdselsstyrelsen kan
varetage kontrollen med aflønningskravet efter § 8 c og an-
meldelsespligten efter § 8 d.
Stk. 3.
Færdselsstyrelsen kan indhente oplysninger om
den udenlandske transportvirksomhed fra andre landes myn-
digheder, hvis oplysningerne er relevante for kontrollen med
aflønningskravet efter § 8 c eller anmeldelsespligten efter §
8 d.
Stk. 4.
Transportministeren fastsætter nærmere regler om,
hvilken dokumentation der skal kunne forevises på forlan-
gende i forbindelse med kontrollen af aflønningskravet efter
§ 8 c og anmeldelsespligten efter § 8 d, og om bødestraf for
manglende opfyldelse af disse krav om dokumentation.
§ 8 f.
Efterkommer en udenlandsk virksomhed ikke en an-
modning om oplysninger efter § 8 e, stk. 2, kan Færdselssty-
relsen give pålæg om, at oplysningerne skal indsendes inden
en fastsat frist, og pålægge daglige tvangsbøder fra fristens
overskridelse, og indtil pålægget efterkommes.
Stk. 2.
Klager over eller indbringelse for domstolene af
anmodning om oplysninger efter § 8 e, stk. 2, og pålæg af
daglige tvangsbøder efter stk. 1 kan ikke tillægges opsætten-
de virkning.
§ 8 g.
Færdselsstyrelsen har til enhver tid uden retsken-
delse adgang til papirer m.v. mod behørig legitimation for at
tilvejebringe oplysninger, der er nødvendige til brug for
kontrol i henhold til § 8 c, herunder også til materiale, der
opbevares i elektronisk form. Politiet yder om nødvendigt
bistand hertil.
Stk. 2.
Transportministeren kan efter forhandling med ju-
stitsministeren fastsætte nærmere regler om Færdselsstyrel-
sens adgang til papirer m.v. efter stk. 1.«
4.
I
§ 10 a, stk. 1,
indsættes som
nr. 4
og
5:
»4) Undlader at betale lønmodtageren den timeløn, der er
nævnt i § 8 c, stk. 1.
5)
Undlader rettidigt at anmelde oplysninger eller afgiver
urigtige eller mangelfulde oplysninger efter § 8 d, stk.
1.«
5.
I
§ 10 a, stk. 3,
ændres »stk. 1« til: »stk. 1, nr. 1-3 og 5«.
6.
I
§ 10 a
indsættes som
stk. 4:
»Stk. 4.
Ved straffens fastsættelse efter stk. 1, nr. 4, kan
der lægges vægt på, hvilke økonomiske gevinster der er op-
nået eller forsøgt opnået ved den pågældende overtrædelse
og overtrædelsens karakter i øvrigt.«
7.
I
§ 10 d, stk. 1,
ændres »og regler udstedt i medfør af den-
ne lov« til: »kapitel 2 og 3 a og regler udstedt i medfør her-
af«.
8.
I
§ 10 d
indsættes efter stk. 1 som nyt stykke:
»Stk. 2.
Transportministeren kan efter forhandling med
justitsministeren fastsætte regler om, at Færdselsstyrelsen i
nærmere angivne sager om overtrædelser af kapitel 4 a og
regler udstedt i medfør heraf, der ikke skønnes at medføre
højere straf end bøde, i et bødeforelæg kan tilkendegive, at
sagen kan afgøres uden retssag, hvis den, der har begået
overtrædelsen, erklærer sig skyldig i overtrædelsen og er-
klærer sig rede til inden en nærmere angiven frist at betale
en bøde som angivet i bødeforelægget.«
Stk. 2 og 3 bliver herefter stk. 3 og 4.
9.
Efter § 10 d indsættes i
kapitel 6:
Ȥ 10 e.
Politiet kan tilbageholde et køretøj, med hvilket
der er foretaget kørsel i forbindelse med overtrædelse af §§
8 c eller 8 d eller regler fastsat i medfør af § 8 e, stk. 4.
Stk. 2.
Tilbageholdelse kan ske, hvis det er nødvendigt for
at sikre et krav på betaling af bøde og sagsomkostninger el-
ler for at sikre konfiskation, herunder værdikonfiskation,
dog kun indtil de nævnte beløb er betalt eller der er stillet
sikkerhed herfor. Sker dette ikke inden for 2 måneder efter
sagens endelige afgørelse, kan der søges fyldestgørelse i kø-
retøjet. Tilbageholdelse kan dog ikke ske, hvis den, der har
rådighed over køretøjet på tidspunktet for tilbageholdelsen,
er uberettiget i besiddelse af dette.
Stk. 3.
Retsplejelovens bestemmelser om beslaglæggelse
med henblik på konfiskation finder tilsvarende anvendelse.«
§5
Stk. 1.
Loven træder i kraft den 1. januar 2021.
Stk. 2.
For indehavere af en tilladelse efter godskørselslo-
vens § 1, stk. 1, eller § 6 a, stk. 3, eller buskørselslovens § 1,
stk. 1, eller § 9, stk. 2, der er meddelt før lovens ikrafttræ-
den, finder § 1, nr. 1 og 2, og § 2, nr. 1 og 2, først anvendel-
se den 1. juli 2021, jf. dog stk. 3. Indtil dette tidspunkt fin-
der de hidtil gældende regler anvendelse.
Stk. 3.
Transportministeren kan i særlige tilfælde efter an-
søgning fra en indehaver af en tilladelse som nævnt i stk. 2
tillade, at kravene efter denne lovs § 1, nr. 1 og 2, og § 2, nr.
1 og 2, først skal opfyldes på et senere tidspunkt end fastsat
i stk. 2.
L 62 - 2021-22 - Bilag 4: Henvendelse af 23/11-21 vedrørende 11 kg's reglen, fra Leif Tullberg
2487102_0005.png
5
Stk. 4.
Transportministeren kan fastsætte regler om ad-
gangen til at meddele tilladelse efter stk. 3.
Folketinget, den 9. juni 2020
K
AREN
E
LLEMANN
/ Annette Lind