Fra:
Sendt:
23. november 2021 10:56
Til Transportudvalget
Hvis Folketinget fjerner 11 kg´s reglen bliver der kaos,
Samt der påføres 30.000 varebilsejere voldsomme udgifter, samt ekstra administrations bøvl.
Indløsningsafgift af varebilstilladelse 30.000 stk. af kr.1400 = 42 mio.
Det lovpligtige kursus gennemsnit 4 arbejdsdage tabt af kr.1000 pr tilladelse kr.4000 x 30.000
plus tabt arbejdsfortjeneste for do = kr.120 mio.
I alt kr.207 mio.
Herudover årlig ekstra varebils administration 30.000 x kr.1500 = kr.45 mio.
Det hele udgiften pålægges erhvervslivet og i sidste ende kunderne, samt der kommer kaos i den danske
distribution.
Samt ekstraomkostninger for det offentlige via færdselstyrelsen kr.15 mio.,
Herudover et ukendt antal millioner kr. for politiet.
Prisen på varebilstransport er stige eksorbitant grundet kapacitets mangel.
Hvis lysten til at ændre reglerne er stor, så drop varebilsloven..
Uanset om I har set Folketingets TV, kan
I
med fordel læse
dette referat af 1’ behandling af
godskørselsloven,
et lovforslag på 95 sider, hvoraf en mindre del handler om at afskaffe 11 kg´s reglen.
I kan gå direkte til kilden og lytte til den tre timer lange optagelse som ligger på
https://mobiltv.ft.dk/embed/20211/Salen/18?autostart=1
Jeg kan anbefale at i klikker på ovennævnte link og taster tiden ind kl. 16.32 og klikker på gå til
klokkeslæt så kommer det om varebiler.
og I kan også læse med her.
Nu bruges Politiet til at problematisere 11 kg reglen - præsentation vedlægges fra et møde i TRM for
transportordførere i sidste uge.
Samt færdsel styrelsens redegørelse peger samme vej.
REFERAT AF FORLÆGGELSE AF LOVFORSLAG L.62 D.17/11
Taler: Karsten Hønge (SF)
Overordnet positiv overfor lovforslaget. Primært fokus var på implementeringen af EU’s vejpakke.
Hønge ønskede at stoppe socialdumping ved at forhindre 3.landskørsel.
Hønge mente dog ikke, at loven gik langt nok.
Ordføreren nævnte ikke 11-kgs reglen og blev heller ikke spurgt hertil.
Havde Karsten Hønge Fokus på 11-kg: Nej