Skatteudvalget 2021-22
L 6
Offentligt
2480157_0001.png
16. november 2021
J.nr. 2021 - 2006
Til Folketinget
Skatteudvalget
Vedrørende L 6 - Forslag til Lov om ændring af afskrivningsloven, lov om registrering af
køretøjer, ligningsloven, registreringsafgiftsloven, skatteforvaltningsloven og virksom-
hedsskatteloven. (Ændring af den skatte- og afgiftsmæssige behandling af ladestandere til
køretøjer, stramning af leasingregler for køretøjer, indførelse af særlig procedure for
partshøring ved værdi-fastsættelse af nye og brugte køretøjer m.v. og indførelse af solida-
risk hæftelse for selvanmeldere m.v.).
Hermed sendes svar på spørgsmål nr. 5 af 8. november 2021 fra Motorhistorisk Samråd,
jf. L 6
bilag 6.
Morten Bødskov
/ Kathrine Waage
L 6 - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 5: Spm. om kommentar til henvendelse af 8/11-21 fra Motorhistorisk Samråd, til skatteministeren
2480157_0002.png
Spørgsmål
Ministeren bedes kommentere henvendelse af 8. november 2021 fra Motorhistorisk Sam-
råd, jf. L 6
bilag 6.
Svar
1.
Motorhistorisk Samråd anfører i bilag 6, at de nugældende regler om opgørelse af ska-
dens værdi ikke giver mening i forhold veterankøretøjer, idet kravet om, at skaden opgø-
res ud fra prisen på fabriksnye reservedele forudsætter, at fabriksnye dele faktisk kan
fremskaffes, og, at dette i praksis kan være umuligt, hvis de pågældende dele ikke længere
produceres og ikke er blevet det i mange år.
Kommentar
Ophævelse af originalitetskravet i lov nr. 203 af 13. februar 2021 indebærer, at brugte kø-
retøjer, der er mere end 35 år gamle, ikke længere skal fremtræde som ved første registre-
ring for at være omfattet af de lempelige regler i registreringsafgiftsloven, vægtafgiftsloven
og brændstofforbrugsafgiftsloven. Ophævelse af originalitetskravet betyder således, at
også køretøjer ældre end 35 år, der er ombygget eller sat i stand med fx nyere uoriginale
dele, vil skulle beskattes efter de lempelige afgiftsregler for veterankøretøjer.
Alle køretøjer, der er mere end 35 år, vil dermed kunne afgiftsberigtiges efter de lempelige
registreringsafgiftsregler for veterankøretøjer, uanset om de fremstår som ved første regi-
strering eller ej. Dette udgør en lempelse sammenholdt med det hidtil gældende originali-
tetskrav.
Da originalitetskravet således er bortfaldet for alle køretøjer, behandles alle køretøjer ens i
forhold til reglerne om identitetstab, uanset om køretøjet er mere eller mindre end 35 år
gammelt. Dette er en konsekvens af, at det efter ophævelse af originalitetskravet er muligt
at foretage ombygninger eller istandsættelse af veterankøretøjer med bl.a. uoriginale dele.
Det er forsikringsselskaber og taksatorer, der foretager skadesopgørelsen og dermed også
værdifastsættelsen af køretøjets reservedele.
2.
Motorhistorisk Samråd fremfører, at spørgsmålet om fornyet afgiftsberigtigelse efter
genopbygning kun bliver aktuelt, hvis ejeren eller andre entusiaster faktisk får mulighed
for at generhverve køretøjet efter totalskade. Handlen med totalskadede køretøjer foregår
i et lukket system, som ikke er tilgængeligt for privatpersoner. Det kan dermed i praksis
være umuligt at frikøbe køretøjet med henblik på enten genopbygning eller genanvendelse
af dets brugbare dele
hvilket yderligere vanskeliggør reservedelssituationen og dermed
arbejdet med bevarelsen af den rullende kulturarv.
Kommentar
Det er korrekt, at det kan være svært for en privat person at frikøbe et totalskadet køretøj.
Dette gælder også for andre køretøjer end veterankøretøjer. Reguleringen af muligheden
for at tilbagekøbe køretøjer reguleres af aftalen med forsikringsselskaberne. Motorhisto-
risk Samråd kan opfordres til at tage kontakt til forsikringsselskaberne for en evt. ændring
af standardpolicer vedrørende mere end 35 år gamle køretøjer.
Side 2 af 2