Skatteudvalget 2021-22
L 6
Offentligt
2474040_0001.png
5. november 2021
J.nr. 2021 - 2006
Til Folketinget
Skatteudvalget
Vedrørende L 6 - Forslag til lov om ændring af afskrivningsloven, lov om registrering af
køretøjer, ligningsloven, registreringsafgiftsloven, skatteforvaltningsloven og virksom-
hedsskatteloven. (Ændring af den skatte- og afgiftsmæssige behandling af ladestandere til
køretøjer, stramning af leasingregler for køretøjer, indførelse af særlig procedure for
partshøring ved værdi-fastsættelse af nye og brugte køretøjer m.v. og indførelse af solida-
risk hæftelse for selvanmeldere m.v.).
Hermed sendes svar på spørgsmål nr. 1 af 18. oktober 2021.
Morten Bødskov
/ Kathrine Waage
L 6 - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 1: Spm. om kommentar til henvendelse af 18/10-21 fra Motorhistorisk Samråd, til skatteministeren
2474040_0002.png
Spørgsmål
Ministeren bedes kommentere henvendelse af 18. oktober 2021 fra Motorhistorisk Sam-
råd, jf. L 6 - bilag 4.
Svar
1.
I henvendelse af 18. oktober 2021 anfører Motorhistorisk Samråd, at reservedele til ve-
terankøretøjer kan være svære og dyre at anskaffe, hvilket kan føre til, at selv mindre ska-
der på et veterankøretøj kan medføre, at det erklæres totalskadet. Motorhistorisk Samråd
opfordrer derfor til, at veterankøretøjer undtages fra de almindelige regler om værdigræn-
ser for genopbygning af totalskadede køretøjer.
Kommentar
Veterankøretøjer blev ved lov nr. 203 af 13. februar 2021 ligestillet med almindelige køre-
tøjer, da originalitetskravet for veterankøretøjer blev ophævet. Dette var en udmøntning
af en del af
Aftale om grøn omstilling af vejtransporten 2020,
der blev indgået mellem regerin-
gen, Radikale Venstre, Socialistisk Folkeparti og Enhedslisten den 4. december 2020.
Dermed vil alle køretøjer, der er mere end 35 år gamle, kunne afgiftsberigtiges efter de
lempelige registreringsafgiftsregler for veterankøretøjer, uanset om de fremstår som ved
første registrering eller ej.
Det betyder, at veterankøretøjer behandles som alle andre køretøjer i forhold til reglerne
om genopbygning efter totalskade. Dermed skal der ske fornyet afgiftsbetaling i disse til-
fælde, jf. registreringsafgiftslovens § 7, stk. 1.
Formålet med reglerne om fornyet afgiftsberigtigelse af køretøjer, der er genopbygget ef-
ter en totalskade, er at undgå, at der udføres reparationer af køretøjer, alene fordi der er
en iboende registreringsafgift i køretøjet. Dette er for at sikre, at køretøjer ikke repareres
for mere, end de er værd uden afgift. Et køretøj anses for at være totalskadet, når udgif-
terne til reparation heraf overstiger 75 pct. af køretøjets handelsværdi før uheldet. En for-
højelse af denne procentsats vurderes ikke hensigtsmæssig.
Eventuel fornyet registrering vil kunne ske efter de lempelige registreringsafgiftsregler for
veterankøretøjer. Registreringsafgiften for et veterankøretøj, der genopbygges efter total-
skade, kan således ikke overstige afgiften beregnet på grundlag af 75 pct. af køretøjets op-
rindelige nypris, idet afgiften beregnes uden tillæg for CO
2
-udledning.
Side 2 af 2