Skatteudvalget 2021-22
L 6 Bilag 5
Offentligt
2465931_0001.png
Skatteministeriet
Cc Skatteudvalget
Taastrup, den 20. oktober 2021
Sagsnr.
Vedr. notat om leasingevaluering
Dansk Bilbrancheråd og DBFU (Dansk Bilforhandler Union) har noteret sig det
ved oversendelsesbrev af 25. august 2021, mellem Skatteministeriet og
Skatteudvalget udarbejdede notat (SAU Alm. del - Bilag 302 / J.nr. 2021-3339.)
Dansk Bilbrancheråd og DBFU formoder, hvad da også kraftigt antydes af
notatets titel, at der er tale om et led i den løbende evaluering af
leasingindgrebet fra 2017, populært kaldet L4 indgrebet.
Dansk Bilbrancheråd og DBFU er indledningsvist forundret over, at indgrebet
nu for anden gang undergår evaluering, uden at de for indgrebet relevante
parter, navnlig de høringsberettigede, involveres i evalueringen.
Denne undren mindskes ikke af, at der helt aktuelt behandles et lovforslag (L6)
om blandt andet nedsættelse af genberegningsfristen fra fire til tre måneder.
Korttidskontrakter
Dansk Bilbrancheråd og DBFU har helt fra L4 indgrebets tilblivelse kritiseret, at
man efterlod et hul i lovgivningen med mulighed for afgiftsfri kørsel i op til fire
måneder. Dels i forhold til risikoen for opståen af et egentligt marked for
korttidskontrakter, men også i forhold til leasingkontrakter, der fortsætter ud
over fire måneder, og med en for lav oprindelige værdiansættelse, som ikke
indregnes i restbetalingen efter fire måneder. Parterne finder, at der principielt
ikke er væsensforskel på de to typesituationer.
Side
1
af
4
L 6 - 2021-22 - Bilag 5: Henvendelse af 20/10-21 fra Dansk Bilbrancheråd og Dansk Bilforhandler Union
2465931_0002.png
Datagrundlag
Om notatets nærmere indhold bemærker Dansk Bilbrancheråd og DBFU
særligt,
at det konkluderes, at der tilsyneladende ikke er ”opstået et marked
for korte leasingkontrakter”, hvilken konklusion igen formentligt har været
medvirkende til, at der ikke mere effektivt sættes ind over for dette åbenlyse
tilbageværende hul i reglerne.
Den nærmere begrundelse for denne konklusion synes at være, at der i 2018
blev oprettet 4.800 korttidskontrakter (af 80.000) og i 2019 blev der oprettet
6.000 korttidskontrakter (af 97.000). Tallene for 2020 forekommer uvæsentlige
i denne sammenhæng, henset til de helt særlige omstændigheder i den
periode, med blandt andet massive nedlukninger som følge af Covid-19 og
generelle leveringsproblemer i markedet.
Man må således forstå, at ministeriet i totale tal ikke finder korttidskontrakter
i et niveau 5-6.000 årligt væsentligt, ligesom en stigning fra 2018 til 2019 på
25% tilsyneladende ikke giver anledning til overvejelser.
Dansk Bilbrancheråd og DBFU er uenige i den konklusion, og finder herudover
at notatets konklusion er baseret på et misvisende datagrundlag. Ved vurdering
af, om der er opstået et marked, må der nødvendigvis tages udgangspunkt i
situationen før indgrebet, altså tal fra 2017 og tilbage.
Henset til, at der forud for L4 indgrebet ikke var en tilsvarende åbenlys
afgiftsmæssig tilskyndelse til korttidskontrakter, er det formentligt ikke
urimeligt at antage, at tallet kan have været voldsomt meget lavere, og måske
endda helt ned i nærheden ”0”
forud for indgrebet. Hvis den formodning
korrekt, er notatets konklusion - om ikke direkte forkert, så i hvert fald
misvisende. I så fald vil der, såvel i relative som absolutte tal, i allerhøjeste grad
vil være opstået et marked for korttidsleasing.
Biltyper
Notatet svigter også, efter Dansk Bilbrancheråd og DBFUs opfattelse, ved ikke
at undersøge, om korttidskontrakter i højere grad anvendes på enkelte biltyper
frem for andre.
Der kan således meget vel være tale om, at denne type kontrakter i meget høj
grad anvendes for biler i Premium segmentet.
Notatets konklusion om, at der ikke er opstået et marked for korttidsleasing
kan derfor lige så vel dække over den fejlslutning, at der i 2019 er opstået et
marked, som ikke fandtes tidligere, hvor
6.000 ”luksus
Mercedes’er” kører
rundt på danske veje uden at bidrage til statskassen.
L 6 - 2021-22 - Bilag 5: Henvendelse af 20/10-21 fra Dansk Bilbrancheråd og Dansk Bilforhandler Union
2465931_0003.png
Afsenderne af nærværende skrivelse har i sagens natur ikke nogen sikker viden
om, at det forholder sig sådan, netop fordi evalueringen og det underliggende
undersøgelsesarbejde er helt utilstrækkelig.
Fortsættende kontrakter
Dansk Bilbrancheråd og DBFU hæfter sig ved, at evalueringen helt forbigår det
tilsvarende problem med leasingaftaler, der fortsætter ud over fire måneder,
hvor den oprindelige værdiansættelse har været for lav. Ministeriet anskuer
tilsyneladende alene problematikken i forhold til leasingkontrakter, som fra
start er oprettet som en korttidsleasingkontrakt.
I afgiftsmæssig henseende er der ikke nogen væsentlig forskel på den
afgiftslempede kørsel, der fortages i fire måneder på en korttidskontrakt, og
den afgiftslempede kørsel, der fortages i de første fire måneder på eksempelvis
en standard 12-måneders kontrakt, der forsætter yderligere 8 måneder.
At leasingtager i sidstnævnte situation ganske vist formodentlig betaler den
korrekte afgift i måned 5-12, ses ikke at ændre på dette principielle
udgangspunkt vedrørende perioden forud for genberegningen.
Også af den årsag finder Rådet notatets konklusion misvisende og alt for
letkøbt. Man må i den forbindelse pege på det noget selvmodsigende ved, at
man just har fremsat et lovforslag om at nedsætte genberegningsfristen til 3
måneder for netop at mindske den afgiftsmæssige fordel, der kan opnås som
følge af, at fx flåderabatter kan indregnes i den afgiftspligtige værdi ved
indregistrering af nye køretøjer.
Dette samtidigt med, at man lader en rapport udarbejde, som konkluderer, at
der ikke har været nogen nævneværdige problemer forbundet med perioden
fra 1. indregistrering og til udløb af genberegningsfristen. Sådan må notatet
nødvendigvis forstås, når det konkluderer at der ikke er noget problem med
korttidsleasing og i øvrigt slet ikke beskæftiger sig med den anden beskrevne
problemstilling om fortsættende kontrakter
altså kontrakter med en
oprindelig tiltænk varighed over 4 måneder.
Af disse årsager finder Dansk Bilbrancheråd og DBFU at evalueringen bør
genoptages til fornyet behandling, om ikke andet, så for at kunne udelukke de
potentielle fejlkilder og -slutninger, der er påpeget ved nærværende skrivelse.
Dansk Bilbrancheråd og Dansk Bilforhandler Union skal afslutningsvist kvittere
for de mere positive elementer i notatet, som bekræfter at L4 indgrebet i høj
grad har haft den ønskede effekt. Det er vi meget positive over for
og nu vil
L 6 - 2021-22 - Bilag 5: Henvendelse af 20/10-21 fra Dansk Bilbrancheråd og Dansk Bilforhandler Union
2465931_0004.png
vi gerne helt i mål, så alle branchens aktører kan konkurrere på lige og fair
vilkår.
Venlig hilsen
Dansk Bilbrancheråd
Dansk Bilforhandler Union
Erik S. Rasmussen
Direktør
[email protected] / 40414399
Jørgen Bomberg
Direktør
[email protected] / 22151233