Skatteudvalget 2021-22
L 6 Bilag 1
Offentligt
2457408_0001.png
6. oktober 2021
J.nr. 2021 - 2006
Til Folketinget
Skatteudvalget
Til udvalgets orientering vedlægges høringsskema samt de modtagne høringssvar vedrø-
rende forslag til lov om ændring af afskrivningsloven, lov om køretøjsregistrering, lig-
ningsloven, køretøjsregistreringsloven, virksomhedsregistreringsloven og skatteforvalt-
ningsloven (Ændring af den skatte- og afgiftsmæssige behandling af lade-standere til køre-
tøjer, stramning af leasingregler for køretøjer, indførelse af særlige procedure for partshø-
ring ved værdifastsættelse af nye og brugte køretøjer m.v. og indførelse af solidarisk hæf-
telse for selvanmeldere).
Morten Bødskov
/ Kathrine Waage
L 6 - 2021-22 - Bilag 1: Høringsskema og høringssvar, fra skatteministeren
2457408_0002.png
Organisation
Bemærkninger
Kommentarer
Advokatsamfundet (Ad-
vokatrådet)
Advokatrådet foreslår at ændre be-
stemmelsen i forslagets § 3, nr. 4,
til ”forfalden gæld til det offent-
lige”. Det vil bringe lovens ordlyd
i overensstemmelse med lovens
formål.
Lovforslaget er blevet ændret på
dette punkt.
AutoBranchen Dan-
mark (ABDK)
ABDK finder det beklageligt, at
reglerne for genberegning stram-
mes, da branchen allerede har væ-
ret igennem en stor afgiftsomlæg-
ning i 2021 og desuden har fået
skærpet momskravene ved salg af
biler på forholdsmæssig afgift.
Hertil kommer, at en landsretsaf-
gørelse har ændret definitionen af
”nyvognspris” i forhold til bereg-
ning af beskatningsgrundlag. Kon-
sekvensen af de store ændringer
har været mindre fortjeneste.
Formålet med lovforslaget er at
fremme den grønne omstilling af
vejtransporten og styrke regelefter-
levelsen. Endvidere er formålet at
udmønte en del af aftalen om poli-
tiets og anklagemyndighedens
økonomi 2021-2021 af 15. decem-
ber 2020 mellem regeringen (Soci-
aldemokratiet), Dansk Folkeparti,
Radikale Venstre, Socialistisk Fol-
keparti, Enhedslisten, Det Konser-
vative Folkeparti og Nye Borger-
lige.
ABDK bemærker, at det estime-
rede tab på ca. 80 mio. kr. årligt vil
medføre et ikke-ubetydeligt tab af
indtægt for virksomhederne. End-
videre anfører ABDK, at en frem-
rykning af genberegningstidspunk-
tet vil påføre virksomhederne
øgede administrative omkostnin-
ger til fremskaffelse af dokumenta-
tion, herunder sammenlignings-
grundlag vedrørende annoncerede
handelspriser mv. Det bemærkes,
at der allerede i dag bruges meget
tid på at fremskaffe dokumenta-
tion samt på efterkontrol. ABDK
finder det ikke rimeligt, at der stil-
les yderligere krav til virksomhe-
derne samtidig med, at deres ind-
tægt falder.
Det er en del af aftalen om politi-
ets og anklagemyndighedens øko-
nomi 2021-2023 af 15. december
2020 mellem regeringen (Socialde-
mokratiet), Dansk Folkeparti, Ra-
dikale Venstre, Socialistisk Folke-
parti, Enhedslisten, Det Konserva-
tive Folkeparti og Nye Borgerlige
at ændre fristen for genberegning
af den afgiftspligtige værdi for lea-
singkøretøjer m.v. fra senest 4 må-
neder til senest 3 måneder efter
første indregistrering.
Det lægges endvidere til grund, at
professionelle aktører på bilmarke-
det har en grundlæggende og god
indsigt i værdidannelsen for de kø-
Side 2 af 31
L 6 - 2021-22 - Bilag 1: Høringsskema og høringssvar, fra skatteministeren
2457408_0003.png
Organisation
Bemærkninger
Kommentarer
retøjer, som de handler med, hvil-
ket minimerer evt. praktiske pro-
blemer med værdifastsættelse.
ABDK bemærker, at virksomhe-
derne er blevet stillet i udsigt, at de
administrative omkostninger ville
falde, når de fik adgang til Motor-
styrelens IT-system Estimatic, der
skulle lette den administrative
byrde og bidrage til færre tvister
om handelsværdien. ABDK bekla-
ger derfor, at anden fase af projek-
tet, der skulle give selvanmelderne
adgang til systemet, ikke er priori-
teret. ABDK henviser til, at Folke-
tinget har afsat midler til projektet,
og det henstilles derfor, at projek-
tet genoptages.
Motorstyrelsen er i gang med at indkøre
Estimatic i sagsbehandlingen med det
formål at sikre større ensartethed og
sammenlignelighed. Videreudviklingen
af Estimatic er midlertidigt sat i bero af
hensyn til udvikling af andre projekter i
Skatteministeriets IT-portefølje.
ABDK vurderer, at branchen alle-
rede bidrager væsentligt med beta-
ling af afgifter mv.
Lovforslaget skal mindske den af-
giftsmæssige fordel, der kan opnås
som følge af, at fx flåderabatter
kan indregnes i den afgiftspligtige
værdi ved indregistrering af nye
køretøjer. Ændringen skal således
sikre, at et køretøj ikke værdifast-
sættes lavere end markedsprisen,
og at der dermed indbetales lavere
registreringsafgift, end der gøres
for tilsvarende køretøjer.
Leasingselskaber m.fl. vil fortsat
have gavn af gode handler og flåd-
rabatter i de første 3 måneder.
ABDK anfører, at det vil være
særdeles byrdefuldt at ændre hæf-
telsesbestemmelsen for bilfor-
handlere, der i god tro har udlicite-
ret opgaven med værdifastsættelse
til en ekstern virksomhed. Det
Selvanmelderordningen er oprin-
deligt indført med henblik på, at
bilforhandlere mv. selv kan fore-
tage en række ekspeditioner uden
at skulle vente på Motorstyrelsens
Side 3 af 31
L 6 - 2021-22 - Bilag 1: Høringsskema og høringssvar, fra skatteministeren
2457408_0004.png
Organisation
Bemærkninger
Kommentarer
øgede brug af eksterne afgiftsbe-
regnere er ifølge ABDK begrundet
i det høje kontrolniveau vedrø-
rende værdiansættelser samt
mange efterreguleringer af selvan-
melderens værdiansættelser, som
indebærer store efterbetalinger af
afgiftsbeløb. Endvidere henviser
ABDK til, at hvis en selvanmelder
lader en ekstern virksomhed be-
regne og afregne registreringsaf-
gift, vil dette beløb ikke fremgå af
selvanmelderens regnskab, hvorfor
der kræves mindre sikkerhedsstil-
lelse.
ABDK vurderer, at forslaget om
solidarisk hæftelse vil udhule de
eksterne afgiftsberegneres eksi-
stensberettigelse. Den solidariske
hæftelse vil for forhandleren med-
føre en stor risiko for, at denne
hæfter for den for lidt indbetalte
registreringsafgift. Hvis bilfor-
handleren i stort omfang har udli-
citeret opgaven med værdifastsæt-
telse og betaling af registreringsaf-
gift til en ekstern afgiftsberegner,
kan det være et stort beløb, som
bilforhandleren ender med at
hæfte for, hvis den eksterne af-
giftsberegner ikke er likvid. Derfor
vil indførelsen være særdeles byr-
defuld for den forhandler, der i
god tro har udliciteret værdifast-
sættelsen til en ekstern afgiftsbe-
regner, har betalt et gebyr for
denne service og sikkerhed for at
den eksterne afgiftsberegner bærer
risikoen for korrekt afgiftsbereg-
ning.
sagsbehandling. Det har aldrig væ-
ret hensigten, at virksomheder
bruger selvanmelderordningen i
sig selv som forretningsgrundlag,
eller at selvanmeldere anvender
andre selvanmeldere til angivelse
af afgift.
Det foreslåede har til formål at
sikre, at den oprindelige hensigt
med ordningen også efterleves i
praksis og at øge regelefterlevel-
sen. For de virksomheder, som
måtte have udnyttet ordningen i
strid med dens formål og i øvrigt
fastsat for lave afgiftspligtige vær-
dier, kan det medføre et behov for
at justere forretningsmodellen.
Det bemærkes, at det foreslåede
ingen konsekvenser vil have for de
virksomheder, der foretager kor-
rekte værdifastsættelser og betaler
afgiftsbeløb rettidigt.
Det vil være op til den forhandler,
der vælger at anvende en ekstern
virksomhed til at fastsætte registre-
ringsafgift, at vurdere, om man har
tillid til den pågældende virksom-
hed.
Side 4 af 31
L 6 - 2021-22 - Bilag 1: Høringsskema og høringssvar, fra skatteministeren
2457408_0005.png
Organisation
Bemærkninger
Kommentarer
ABDK bemærker, at organisatio-
nens medlemmer de seneste år har
oplevet en markant stigning i kon-
trolniveauet for så vidt angår vær-
difastsættelse og selvanmelderens
ret til at foretage skøn, hvilket
burde berettige til en vis bagatel-
grænse for ændringer.
Den øgede kontrolindsats har væ-
ret en følge af konstaterede pro-
blemer med regelefterlevelsen på
området. Disse problemer er bl.a.
søgt imødegået med indgåelsen af
Aftale om styrket regelefterlevelse på mo-
torområdet
af 2. april 2019 mellem
Regeringen (Venstre, Liberal Alli-
ance og Det Konservative Folke-
parti) samt Dansk Folkeparti, Soci-
aldemokratiet, Radikale Venstre,
Socialistisk Folkeparti, Enhedsli-
sten og Alternativet.
ABDK anfører, at den foreslåede
bestemmelse udgår, eller at der
stilles yderligere krav til sikker-
hedsstillelse for de eksterne af-
giftsberegnervirksomheder for så
vidt angår registreringsafgift, såle-
des at der er sikkerhed for efterføl-
gende krav i tilfælde af manglende
likviditet eller konkurs.
Øget sikkerhedsstillelse vurderes
ikke at løse det grundlæggende
problem, at indtjening og afgifts-
krav i dag kan adskilles i særskilte
virksomheder. Det vurderes at
være både hensigtsmæssigt og ri-
meligt, at den part, der tjener
penge ved omsætning af et køretøj,
også hæfter for, at der er betalt
korrekt afgift af det pågældende
køretøj.
ABDK bifalder ændringen vedrø-
rende skattefritagelse af værdien af
en arbejdsgiverbetalt ladestander i
forbindelse med beskatning af fri
bil. Det vil gøre det mere lukrativt
for arbejdsgivere og arbejdstagere
at vælge et køretøj, der er elektrisk,
og dermed udleder mindre CO
2
.
ABDK bifalder ændringen vedr.
indførelse af en særlig procedure
for partshøring ved fastsættelse af
Side 5 af 31
L 6 - 2021-22 - Bilag 1: Høringsskema og høringssvar, fra skatteministeren
2457408_0006.png
Organisation
Bemærkninger
Kommentarer
den afgiftspligtige værdi af køretø-
jer, der træder i stedet for forvalt-
ningslovens regler herom.
ABDK bifalder undtagelsen af kø-
retøjer på forholdsmæssig afgift
fra REGAL § 7, stk. 1.
AutoCamperRådet
AutoCamperRådet har ingen be-
mærkninger til lovforslaget.
Bilbranchen DI (Bil-
branchen)
Bilbranchen bemærker, at der ikke
er overensstemmelse mellem num-
rene i udkast til lovforslagets § 3
og bemærkningerne i lovforslagets
enkelte bestemmelser.
Lovforslaget er ændret på dette
punkt.
For så vidt angår forslaget om æn-
dring af genberegningsfristen fin-
der Bilbranchen det besynderligt,
at leasing- og bilbranchen skal
være med til at finansiere en re-
form på politiområdet.
Der henvises til kommentarerne til
bemærkningerne fra Autobran-
chen Danmark.
Ændringen af genberegningsfri-
sten vil også omfatte bilforhandle-
res biler, herunder demo- og udlej-
ningsbiler til værkstedskunder,
uanset om disse er leaset eller
købt. Bilbranchen bemærker, at
det bliver endnu vanskeligere at
udregne realistiske priser på så nye
biler. Bilbranchen vurderer, at der
er fare for, at hovedreglen bliver,
at bilforhandlere og leasingselska-
ber ved genberegningen må lave
en teknisk værdifastsættelse ud fra
en skematisk nedskrivning af liste-
prisen i de tilfælde, hvor der ikke
Der henvises til kommentarerne til
bemærkningerne fra Autobran-
chen Danmark.
Side 6 af 31
L 6 - 2021-22 - Bilag 1: Høringsskema og høringssvar, fra skatteministeren
2457408_0007.png
Organisation
Bemærkninger
Kommentarer
findes sammenlignelige køretøjer
til salg.
Bilbranchen støtter i udgangs-
punktet en ordning som den fore-
slåede med partshøring i forbin-
delse med værdifastsættelse af nye
og brugte biler. Bilbranchen be-
mærker dog, at denne partshøring
vil koste det offentlige 3,8 mio. kr.
årligt.
Lovforslagets økonomiske be-
mærkninger er ændret for denne
del af forslaget. Udgifterne udgør
således ca. 9,4 mio. kr. årligt.
Der undrer Bilbranchen, at der i
stedet for at stille en brancheløs-
ning til rådighed i relation til det
semiautomatiske værdifastsættel-
sessystem, Estimatic, prioriteres en
omkostningstung og administrativ
svær partshøring. Bilbranchen fo-
reslår i stedet, at ressourcerne til
partshøring samt andre af Motor-
styrelsen foreslåede alternativer til
Estimatics, anvendes til at udvikle
den planlagte brancheløsning til
Estimatics. Bilbranchen mener, at
det vil give bedst mening at priori-
tere Estimatics, så Motorstyrelsen
og branchen kan benytte samme
datagrundlag i værdifastsættelsen.
Estimatic og partshøring opfylder
ikke de samme hensyn. Partshø-
ring er et krav efter forvaltningslo-
ven, og partshøringen vil således
skulle finde sted, uanset om Esti-
matic videreudvikles eller ej. Med
forslaget om en særlig procedure
for partshøring gives borgere og
virksomheder mulighed for en
hurtig afgørelse, samtidig med at
muligheden for at afgive supple-
rende oplysninger til sagens belys-
ning fastholdes.
Bilbranchen bemærker, at om-
budsmandens udtalelse må rejse
nogle grundlæggende spørgsmål
om sagsoplysning i sagerne, herun-
der hvordan (annonce)grundlaget
for en afgørelse udsøges. Bilbran-
chen mener, at ombudsmanden
peger på, at Motorstyrelsens selv
skal være bedre til at oplyse sagen,
og ikke at Motorstyrelsen gennem
Skatteministeriet tager udtalelsen
fra Folketingets Ombudsmand til
efterretning. Det bemærkes i den
forbindelse, at der allerede er
iværksat foranstaltninger angående
udvælgelse af annoncemateriale
mhp. at imødekomme ombuds-
mandens redegørelse om værdi-
fastsættelse af importerede brugte
motorkøretøjer.
Side 7 af 31
L 6 - 2021-22 - Bilag 1: Høringsskema og høringssvar, fra skatteministeren
2457408_0008.png
Organisation
Bemærkninger
Kommentarer
en partshøring skal bede selvan-
melderen om oplyse sagen bedre.
Det bemærkes desuden, at forsla-
get om en særlig procedure for
partshøring ikke ændrer på, at det
efter de forvaltningsretlige princip-
per er myndighederne, der har an-
svaret for, at de nødvendige oplys-
ninger foreligger, og at de nødven-
dige undersøgelser er foretaget
med det formål, at der træffes ma-
terielt lovlige og korrekte afgørel-
ser. Den særlige procedure for
partshøring skal sikre, at den, der
er part i en sag, får mulighed for at
gøre sig bekendt med og kommen-
tere på Skatteforvaltningens afgø-
relsesgrundlag.
Camping Outdoor Dan-
mark (COD)
COD bemærker at den gældende
bestemmelse om genberegning gi-
ver deres medlemmer udfordrin-
ger, da sammenligningsgrundlaget
for autocampere udbudt til salg 3
til 4 måneder efter køretøjets ind-
registrering er begrænset. COD
bemærker, at de fleste autocam-
pere sælges direkte til slutbrugerne.
COD opfordrer til, at køretøjer,
der er omfattet af registreringsaf-
giftslovens § 5 a, stk. 2, undtages
fra reglerne om genberegning, så-
ledes at der for autocampere, som
er omfattet af 45 pct.-reglen, ikke
skal ske genberegning, hvis de ind-
registreres til en forhandler.
Der henvises til kommentarerne til
bemærkningerne fra Autobran-
chen Danmark.
COD har ikke kendskab til, at de-
res medlemmer på nuværende
tidspunkt anvender eksterne virk-
somheder til at beregne og afregne
registreringsafgift. COD har dog
en forventning om, at flere cam-
pingforhandlere i fremtiden vil
Lovforslaget ændrer ikke på mulig-
heden for at anvende eksterne
virksomheder til at beregne og an-
give registreringsafgift. Dog vil
man som forhandler hæfte for, at
den angivne og afregnede afgift er
korrekt. Det vil på dette grundlag
Side 8 af 31
L 6 - 2021-22 - Bilag 1: Høringsskema og høringssvar, fra skatteministeren
2457408_0009.png
Organisation
Bemærkninger
Kommentarer
sælge autocampere. Derfor forven-
ter COD, at forhandlerne i stor
udstrækning vil skulle anvende
eksterne afgiftsberegnere, da disse
ikke har erfaring med beregning af
registreringsafgift, og Motorstyrel-
sen ikke har ressourcer til at fore-
tage værdiansættelser fra dag til
dag. COD er også bekendt med, at
sagsbehandlingstiden for værdian-
sættelse er på mindst 6
8 uger.
COD bemærker derfor, at der er et
udtalt behov for, at virksomheder
har adgang til at anvende eksterne
afgiftsberegnere. COD er ikke enig
i, at forhandlere af køretøjer pri-
mært anvender eksterne afgiftsbe-
regnere for at opnå kunstigt lave
værdiansættelser, som anført i lov-
forslagets bemærkninger. COD
bemærker, at baggrunden for at
bruge en ekstern afgiftsberegner
primært skyldes et behov for at
holde de gennemsnitlige afgiftsbe-
talinger inden for et af de interval-
ler, som Motorstyrelsen har fastsat
for ikke at blive mødt med et krav
om øget sikkerhedsstillelse. Hvis
det sker, får virksomheden bundet
sin likviditet og bliver dermed be-
grænset i at indkøbe flere køretø-
jer, hvilket har meget mærkbare
økonomiske konsekvenser for en
virksomhed.
være op til den enkelte virksomhed
at indgå aftaler med troværdige
samarbejdspartnere.
Der henvises desuden til kommen-
tarerne til bemærkningerne fra Au-
tobranchen Danmark.
COD bemærker, at den solidariske
hæftelse for forhandleren ved an-
vendelse af ekstern afgiftsberegner
ud fra et retssikkerhedsmæssigt
synspunkt alene bør gælde i til-
fælde, hvor forhandleren er i ond
tro i forhold til afgiftsberigtigelsen.
Siden den oprindelige indførelse af
bestemmelsen om solidarisk hæf-
telse har bilmarkedet forandret sig.
Bl.a. er selvanmelderordningen
blevet introduceret. Hæftelsesreg-
lerne er ikke siden blevet tilstræk-
keligt tilpasset denne forandring.
Side 9 af 31
L 6 - 2021-22 - Bilag 1: Høringsskema og høringssvar, fra skatteministeren
2457408_0010.png
Organisation
Bemærkninger
Kommentarer
Dette svarer til den oprindelige in-
tention med bestemmelsen ved
indførelsen i 1971. Den gældende
§ 20, stk. 7, sikrer således, at en
forhandler hæfter for registrerings-
afgiften, hvis der er tale om omgå-
else. COD mener, at der ud fra
retssikkerhedsmæssige hensyn ikke
er grundlag for at indføre objektiv
hæftelse ved anvendelse af eks-
terne afgiftsberegnere. Det bør
derfor indgå i vurderingen, om
forhandleren har været i ond tro
og dermed handlet ansvarspådrag-
ende. COD opfordrer til, at forsla-
get om, at forhandlere fremover
pålægges en objektiv hæftelse, uan-
set om de har handlet i god tro i
relation til anvendelse af en eks-
tern afgiftsberegner, bortfalder.
Det vurderes, at det er den for-
handler, der sælger køretøjet, der
er nærmest til at bære risikoen for,
at der er betalt korrekt registre-
ringsafgift. Det gælder, uanset om
forhandleren anvender en ekstern
afgiftsberegner eller ikke.
COD har endvidere noteret sig, at
det foreslås at justere bestemmel-
sen så importøren ligeledes hæfter
for afgiftens betaling for køretøjer,
der har været omfattet af en af
ordningerne i §§ 3 a
3 c, som ef-
terfølgende registreres til varig an-
vendelse i Danmark. Registrerings-
afgiftslovens § 20, stk. 7, omhand-
ler forhandlere, der sælger et køre-
tøj. Ud fra en retssikkerhedsmæs-
sig betragtning bør det fortsat
være forhandleren, som en hæf-
telse kan gøres gældende overfor.
Importøren af et køretøj, som har
været registreret på forholdsmæs-
sig registreringsafgift, er ikke nød-
vendigvis involveret i en efterføl-
gende handel med køretøjet, som
en forhandler køber af et leasing-
selskab. COD foreslår derfor, at
Bemærkningerne til lovforslagets
bestemmelse om solidarisk hæf-
telse er justeret, så det klart frem-
går, at bestemmelsen omhandler
forhandleren af et køretøj.
Side 10 af 31
L 6 - 2021-22 - Bilag 1: Høringsskema og høringssvar, fra skatteministeren
2457408_0011.png
Organisation
Bemærkninger
Kommentarer
”importør” ændres til ”forhand-
ler”.
Dansk AutoGenbrug
Dansk AutoGenbrug bemærker, at
forslagene har ringe eller ingen be-
tydning for deres medlemsvirk-
somheder.
Dansk AutoGenbrug bifalder, at
køretøjer afgiftsberigtiget efter re-
gistreringsafgiftslovens § §§ 3 a
3
c tages ud af lovens § 7, stk. 1.
Dansk AutoGenbrug bifalder
fremrykningen af genberegnings-
fristen, da det vil gøre det vanske-
ligere eller mindre attraktivt at ind-
føre køretøjer til atypisk lave pri-
ser, som svækker konkurrencen i
autobranchen.
Dansk Bilbrancheråd
(DBR)
DBR har ikke bemærkninger til
forslaget om beskatning af lade-
standere for hovedaktionærer mv.
DBR bifalder præciseringen af, at
udgifter til udstyr til opladning af
køretøjer ikke indgår ved opgørel-
sen af køretøjets afgiftspligtige
værdi, da dette forenkler og redu-
cerer prisen på køretøjer.
DBR bifalder ændringen af genbe-
regningsfristen, da det adresserer
flere uhensigtsmæssige konsekven-
ser af de nuværende regler om
genberegning. DBR har tidligere
kritiseret, at man har ladet dette
Side 11 af 31
L 6 - 2021-22 - Bilag 1: Høringsskema og høringssvar, fra skatteministeren
2457408_0012.png
Organisation
Bemærkninger
Kommentarer
”smuthul” stå åbent. DBR henstil-
ler til, at smuthullet indsnævres så
vidt, som det overhovedet er mu-
ligt, så incitamenterne til at intro-
ducere køretøjer til markedet til
kunstigt lave priser reduceres mest
muligt.
DBR anfører, at der henset til om-
rådets samfundsøkonomiske be-
tydning og antallet af afgørelser
gennemføres en evaluering af pro-
cessen vedrørende partshøring ef-
ter eksempelvis 1 år.
Foranlediget af Folketingets Om-
budsmands egen drift-undersø-
gelse af 30 klagesager om værdi-
fastsættelse af importerede brugte
motorkøretøjer, har ombudsman-
den anmodet om løbende at blive
orienteret om det videre forløb ift.
hvilke initiativer der
indtil lov-
givning om en særlig procedure er
vedtaget og trådt i kraft
tages for
at sikre, at sagsbehandlingen ind-
rettes, så den er i overensstem-
melse med forvaltningsloven.
Det bemærkes, at Skatteministeriet
fremover vil følge udviklingen på
motorområdet tæt med henblik på
at vurdere, om de iværksatte initia-
tiver, herunder forslaget om en
særlig procedure for partshøring
har den ønskede effekt.
DBR finder ikke bestemmelserne
om solidarisk hæftelse rimeligt,
selvom DBR er helt enig i, at der
skal sættes ind over for uretmæs-
sigheder med bilafgifter. DBR
henviser til, at registrerede virk-
somheder er godkendt af myndig-
hederne til at beregne og angive
afgift, og at man bør kunne fæstne
lid til denne godkendelse. DBR
opfordrer derfor til, at der indskri-
ves et tilregnelseskrav; særligt for
Der henvises til kommentarerne til
bemærkningerne fra COD.
Side 12 af 31
L 6 - 2021-22 - Bilag 1: Høringsskema og høringssvar, fra skatteministeren
2457408_0013.png
Organisation
Bemærkninger
Kommentarer
den køber, der ikke selv er regi-
streret som selvanmelder. DBR
henviser til sager efter konkursen i
Afgiftsportalen ApS, hvor en
række forhandlere blev mødt med
krav om solidarisk hæftelse for af-
giftssvindel foretaget af Afgifts-
portalen ApS, som forhandlerne
ikke vidste eller burde vide noget
om, bl.a. fordi svindlen delvist var
foregået ved udstedelse af kredit-
notaer til køberne, som aldrig blev
bragt til forhandlernes kundskab.
DBR anfører, at det er urimeligt at
kræve solidarisk hæftelse i sådanne
situationer. Sådanne situationer
kan afværges ved at tilføje et tilreg-
nelseskrav.
DBR anfører herudover, at en be-
stemmelse om solidarisk hæftelse
bør udformes på en måde, så det
tydeligt fremgår, at køberen hæfter
subsidiært.
Bemærkninger til forslagets be-
stemmelse om solidarisk hæftelse
for forhandlere er ændret, så det
fremgår, at Skatteforvaltningen ef-
ter gældende praksis i første om-
gang vil søge at inddrive den for
lidt betalte registreringsafgift hos
den registrerede virksomhed efter
§ 17, stk. 1.
For så vidt angår forslaget om
gæld til det offentlige forudsætter
DBR, at udvidelsen alene vil gælde
for udstedelse af nye tilladelser og
ikke for virksomheder, der allerede
er registrerede selvanmeldere. På
det grundlag har DBR ikke be-
mærkninger til forslaget.
Den foreslåede ændring om gæld
til det offentlige vil gælde for alle
eksisterende og fremtidige registre-
ringer af selvanmeldere samt auto-
risationer af nummerpladeoperatø-
rer. Selvanmeldere, der er registre-
ret i dag, vil således ikke kunne
have forfalden gæld til det offent-
lige efter de nye regler, når de træ-
der i kraft.
Side 13 af 31
L 6 - 2021-22 - Bilag 1: Høringsskema og høringssvar, fra skatteministeren
2457408_0014.png
Organisation
Bemærkninger
Kommentarer
DBR kan støtte forslaget om af-
giftslempelsen for genopbyggede
køretøjer.
Dansk Bilforhandler
Union (DBFU)
DBFU glæder sig over forslaget
om den skattemæssige behandling
af ladestandere for hovedaktionæ-
rer mv.
DBFU bifalder præciseringen af,
at udstyr til opladning af køretøjer
ikke skal indgå i beregningen af et
køretøjs afgiftspligtige værdi.
DBFU har tidligere udtalt kritik af
den forskelsbehandling, der sker
ved beregning af beskatnings-
grundlaget på fabriksnye køretøjer
solgt med store flåderabatter, kon-
tra tilsvarende nyere brugte biler
(under 3 år). DBFU er derfor posi-
tiv overfor en tilpasning af lovgiv-
ningen, der bidrager til at udligne
den uhensigtsmæssige forskelsbe-
handling af forskellige aktører i au-
tobranchen ved beregning af be-
skatningsværdier af køretøjer.
DBFU bifalder derfor ændringen
af genberegningsfristen.
DBFU bifalder indførelse af parts-
høring ved værdifastsættelse af kø-
retøjer.
For så vidt angår forslaget om soli-
darisk hæftelse anfører DBFU, at
der ikke kun er tale om en præcise-
ring. DBFU mener, at forslaget er
Der henvises til kommentarerne til
bemærkningerne fra Dansk Bil-
brancheråd. Bemærkningerne til
forslaget er i lovforslaget tilrettet,
Side 14 af 31
L 6 - 2021-22 - Bilag 1: Høringsskema og høringssvar, fra skatteministeren
2457408_0015.png
Organisation
Bemærkninger
Kommentarer
en reaktion på de sager, der har
været udløst af konkursen i Af-
giftsportalen ApS, der bevirkede
en række krav om solidarisk hæf-
telse til selvanmeldere og ikke selv-
anmeldere. De blev mødt af krav
om solidarisk hæftelse, selvom de
havde handlet i god tro og ikke
kunne vide, hvordan Afgiftsporta-
len ApS udførte svindel med af-
giftssatserne bl.a. ved udstedelse af
kreditnotaer og nye fakturaer,
uden af kunderne blev gjort be-
kendt med dette. DBFU anfører,
at Skatteministeriet i en sag anlagt
af et medlem af DBFU måtte er-
kende, at der ikke fandtes lov-
hjemmel til at gøre den pågæl-
dende forhandler ansvarlig for so-
lidarisk hæftelse på grundlag af §
20. Alene af den grund bør det
klart fremgå, at der ikke er tale om
en præcisering af gældende regler,
men tilpasning af lovgivningen
med henblik på at skabe fremtidigt
grundlag for evt. fremtidige sager.
Derfor bør Skatteministeriet frem-
stille lovforslaget som en skær-
pelse.
så det fremgår klart, at der er tale
om en skærpelse af de gældende
regler.
DBFU støtter op om tiltag, der
kan bekæmpe svindel med regi-
streringsafgifter og værdifastsæt-
telse, men DBFU mener også, at
der skal være rimelighed i, hvem
der kan stilles til ansvar i hvilke til-
fælde. Den foreslåede stramning
finder DBFU ikke rimelig, bl.a.
fordi de registrerede selvanmeldere
er godkendt af myndighederne til
netop at værdifastsætte, beregne
og anmelde registreringsafgifter.
Der henvises til kommentarerne til
bemærkningerne fra COD.
Side 15 af 31
L 6 - 2021-22 - Bilag 1: Høringsskema og høringssvar, fra skatteministeren
2457408_0016.png
Organisation
Bemærkninger
Kommentarer
Man må som kunde i en virksom-
hed, der er godkendt til at selvan-
melde registreringsafgift, risikofrit
kunne stole på, at virksomheden
efterlever de gældende regler på
området, medmindre man som
kunde (selvanmelder eller ikke
selvanmelder) i fællesskab med
den godkendte virksomhed hand-
ler i beviselig ond tro. DBFU me-
ner der, at hele afsnittet vedrø-
rende solidarisk hæftelse bør udgå
af lovforslaget og eventuelt i stedet
udarbejdes og fremsættes som et
gennemarbejdet selvstændigt lov-
forslag. I den sammenhæng kunne
regler for hæftelser som selvan-
melder eventuelt foreslås indskre-
vet i kapitlet om ”Afregning af af-
gift fra registrerede
virksomheder”
i registreringsafgiftsloven.
DBFU har forståelse for, at forfal-
den gæld til alle offentlige instan-
ser inddrages i risikovurderingen
ved udstedelse af godkendelser
som autoriseret nummerpladeope-
ratør og selvanmeldervirksomhed.
DBFU forventer dog, at ændrin-
gen af den nuværende ordlyd sker
med fremadrettet virkning og der-
med ikke for allerede registrerede
nummerpladeoperatører eller selv-
anmeldere.
Den foreslåede ændring om gæld
til det offentlige vil gælde for alle
eksisterende og fremtidige registre-
ringer af selvanmeldere samt auto-
risationer af nummerpladeoperatø-
rer. Selvanmeldere, der er registre-
ret i dag, vil således ikke kunne
have forfalden gæld til det offent-
lige efter forslaget træder i kraft.
Dansk Mobilitet
Dansk Mobilitet beklager, at man
endnu engang ønsker at stramme
reglerne for genberegning med
stor konsekvens for branchen, der
er blevet reguleret igennem en
længere årrække. Det skete senest
ved afgiftsomlægningen i 2021,
Der henvises til kommentarerne til
bemærkningerne fra Autobran-
chen Danmark.
Side 16 af 31
L 6 - 2021-22 - Bilag 1: Høringsskema og høringssvar, fra skatteministeren
2457408_0017.png
Organisation
Bemærkninger
Kommentarer
hvor der blev indført skærpede
momskrav og ved landsretsafgø-
relsen vedrørende definitionen af
”nyvognspris”.
Det er i lovudkastet estimeret, at
lovændringen vil give et umiddel-
bart merprovenu på ca. 80 mio. kr.
årligt, hvilket er et ikke-ubetydeligt
tab af indtægt for de berørte virk-
somheder. Derudover påføres
virksomhederne ekstra administra-
tive omkostninger for at frem-
skaffe den nødvendige dokumen-
tation til brug for genberegningen.
Det er allerede en tidskrævende
opgave at genberegne køretøjer,
hvilket tidligere er anerkendt af
myndighederne, og hvor branchen
blev stillet i udsigt at få en direkte
selvanmelderadgang til Estematic.
Det kommer dog ikke til at ske, da
midlerne til denne udvikling ikke
prioriteres. Dansk Mobilitet me-
ner, at det er meget kritisabelt, når
man samtidig, endnu en gang, på-
lægger flere pligter og opgaver på
branchen.
Der henvises til kommentarerne til
bemærkningerne fra Autobran-
chen Danmark.
Udlejnings- og leasingbranchen
har i flere år appelleret til, at myn-
dighederne udarbejder regelsæt,
der ikke kun er lappeløsninger år
for år. Branchen trænger til at
kunne fokusere på sit daglige virke
og have mulighed for at lægge pla-
ner mere end et år ad gangen.
Det er Dansk Mobilitets opfat-
telse, at ændringen af genbereg-
ningsfristen ikke bør gennemføres,
Fremrykningen af genberegnings-
fristen er aftalt som led i forhand-
Side 17 af 31
L 6 - 2021-22 - Bilag 1: Høringsskema og høringssvar, fra skatteministeren
2457408_0018.png
Organisation
Bemærkninger
Kommentarer
bl.a. med henvisning til Skattemi-
nisteriets evaluering af leasingom-
rådet, hvor det konkluderes, at der
ikke er opstået et marked for korte
leasingkontrakter. Ændringen af
genberegningsfristen kan dermed
ikke begrundes som andet end en
finansieringskilde til politiforliget.
lingerne om
Aftale om politiets og an-
klagemyndighedens økonomi 2021-
2023
af 15. december 2020 mellem
regeringen (Socialdemokratiet),
Dansk Folkeparti, Radikale Ven-
stre, Socialistisk Folkeparti, En-
hedslisten, Det Konservative Fol-
keparti og Nye Borgerlige, hvor
ændringen indgår som finansie-
ring.
Danske Advokater
Det er Danske Advokaters vurde-
ring, at den gældende bestemmelse
om genberegning giver en række
praktiske udfordringer, idet der for
en række af de køretøjer, som skal
genberegnes, ikke findes sammen-
lignelige køretøjer, der er udbudt
til salg efter 4 måneder. Hvis gen-
beregningsfristen forkortes til 3
måneder, vil der blot være endnu
færre annoncer på køretøjer, der
kan anvendes til brug for værdian-
sættelse af køretøjerne.
Der henvises til kommentarerne til
bemærkningerne fra Autobran-
chen Danmark.
Danske Advokater opfordrer til, at
hele registreringsafgiftsloven æn-
dres, således at afgiftsberegningen
bliver ensartet, uanset hvilket om-
sætningsled et køretøj indregistre-
res i. Da der fra lovgivers side er et
ønske om at bevare den værdiba-
serede registreringsafgift, vil Dan-
ske Advokater opfordre til, at regi-
streringsafgiften ændres, så regi-
streringsafgiften fremadrettet bli-
ver beregnet ud fra eksempelvis
offentliggjorte niveaulister for nye
køretøjer. Afskrivningen i afgifts-
grundlaget kunne ske i overens-
stemmelse med bestemmelserne i
En omlægning af registreringsaf-
giften falder udenfor lovforslagets
formål.
Det bemærkes dog, at en omlæg-
ning til en ren teknisk baseret af-
gift vil være en gennemgribende
reform af afgiftssystemet, der vil
kunne indebære store prisændrin-
ger for konkrete typer af biler. Det
vil indebære stor usikkerhed i
skønnet over de adfærds- og
provenumæssige konsekvenser ved
en sådan omlægning.
Desuden vil en ren teknisk baseret
Side 18 af 31
L 6 - 2021-22 - Bilag 1: Høringsskema og høringssvar, fra skatteministeren
2457408_0019.png
Organisation
Bemærkninger
Kommentarer
eksempelvis registreringsafgiftslo-
vens § 3 b, stk. 2, således at afgifts-
grundlaget blev reduceret med 2
pct. de første 3 måneder, 1 pct. de
efterfølgende 33 måneder og der-
efter �½ pct. i de efterfølgende må-
neder. Danske Advokater vurde-
rer, at sådan en bestemmelse ikke
vil være i strid med EU-retten, når
det er den samme sammenskriv-
ning, der gælder for alle køretøjer.
Det vil dermed blive sikret, at regi-
streringsafgiften ikke påvirkes af
evt. rabatter, og borgere og virk-
somheder vil opnå sikkerhed for
den afgift, der skal betales eller
godtgøres for et brugt køretøj ved
indregistrering eller udførsel, hvil-
ket vil opleves som en retssikker-
hedsmæssig fordel. Der er stor
usikkerhed omkring værdifastsæt-
telsen, og der kræves stor kontrol-
indsats fra myndighederne. Fast-
sættes den afgiftspligtige værdi på
et objektivt grundlag, vil det ikke
kræve samme ressourcer til kon-
trol og administration.
afgift kræve meget omfattende sy-
stemtilretninger og udviklingstid.
Det vil heller ikke være muligt at
opretholde den nuværende pro-
gression i afgiften, hvorfor der vil
være fordelingsmæssige konse-
kvenser ved en teknisk baseret af-
gift.
Danske Advokater opfordrer for
så vidt angår forslaget om solida-
risk hæftelse til, at det præciseres,
at bestemmelsen alene kan gøres
gældende i det omfang, at der er
tale om en strafbar handling, da re-
gistreringsafgiftslovens § 20, stk. 9,
ellers vil være uden indhold i rela-
tion til forhandlere. Ved den op-
rindelige indførelse af bestemmel-
sen i den nugældende § 20, stk. 7,
var hensigten, at en forhandler
kunne gøres ansvarlig, hvis ved-
kommende havde undladt at betale
registreringsafgiften som led i en
Registreringsafgiftslovens § 20, stk.
7, omhandler tilfælde, hvor der
ikke er betalt korrekt registrerings-
afgift at et køretøj, der er indført
brugt her til landet. Registrerings-
afgiftslovens § 20, stk. 9, udgør en
undtagelse til stk. 1 og stk. 2, som
omfatter tilfælde, hvor køretøjet er
solgt i forbindelse med afgiftsplig-
tens indtræden. Denne bestem-
melse omfatter således også salg af
nye køretøjer og uanset om der er
tale om import i forbindelse med
salget eller ej. Anvendelsesområdet
Side 19 af 31
L 6 - 2021-22 - Bilag 1: Høringsskema og høringssvar, fra skatteministeren
2457408_0020.png
Organisation
Bemærkninger
Kommentarer
strafbar handling. Det fremgår af
tidligere ændringer af registrerings-
afgiftsloven, at bestemmelsen er en
videreførelse af den oprindelige
bestemmelse. Danske Advokater
vurderer at for at gøre bestemmel-
sen gældende i dag, skal forhandle-
ren være i ond tro.
er således ikke det samme for de
anførte bestemmelser.
Det bemærkes desuden, at der ikke
i den gældende § 20, stk. 7, er no-
get tilregnelseskrav.
Ud fra en retssikkerhedsmæssig
betragtning bør registreringsaf-
giftslovens § 20, stk. 7, kun om-
fatte forhandlere og ikke importø-
rer. Importøren af et køretøj, der
har været indregistreret på for-
holdsmæssig registreringsafgift, er
ikke nødvendigvis involveret i en
efterfølgende handel med køretø-
jet, som en forhandler køber af et
leasingselskab. Danske Advokater
foreslår derfor, at ”importør” æn-
dres til ”forhandler”.
Der henvises til kommentarerne til
bemærkningerne fra COD. .
Danske Advokater er bekendt
med, at der en stigende tendens til
at anvende eksterne afgiftsbereg-
nere. Danske Advokater anfører,
at dette primært skyldes, at Motor-
styrelsen har sat skøn under regel i
forhold til krav om selvanmelderes
sikkerhedsstillelse. Dette har ført
til, at mange selvanmeldere forsø-
ger at reducere deres gennemsnit-
lige månedlige afgiftsbetalinger, så
de ikke bliver mødt med krav om
øget sikkerhedsstillelse for opret-
holdelse af selvanmelderordnin-
gen. Dokumentationskravene til
værdiansættelse af køretøjer og
usikkerheden i forbindelse med
Motorstyrelsens manglende be-
grundelse for tilsidesættelse af
Kravene til sikkerhedsstillelse er
øget på baggrund af lov nr. 1195
af 14. november 2017, som er ved-
taget af et flertal i Folketinget. Det
er i bemærkningerne til lovforsla-
get lagt til grund, at Motorstyrelsen
skulle udarbejde retningslinjer for
sikkerhedsstillelse, herunder med
bestemte intervaller, hvilket har re-
sulteret i den såkaldte trappemo-
del.
Denne ændring havde til formål at
sikre, at sikkerhedsstillelsen står
mål med de faktiske løbende af-
giftstilsvar i virksomhederne. Det
har således ikke været hensigten at
udlicitere opgaven for at omgå de
nye regler om sikkerhedsstillelse.
Side 20 af 31
L 6 - 2021-22 - Bilag 1: Høringsskema og høringssvar, fra skatteministeren
2457408_0021.png
Organisation
Bemærkninger
Kommentarer
virksomhedernes skøn har ført til,
at mange virksomheder har valgt
at outsource opgaven vedr. værdi-
ansættelse. Danske Advokater hen-
leder opmærksomheden på, at
selvanmeldere ikke har adgang til
samme datagrundlag som Motor-
styrelsen, hvilket Danske Advoka-
ter vurderer, er meget kritisabelt.
Der er behov for, at disse data-
grundlag gøres offentligt tilgænge-
lige. Mange virksomheder vælger
ud fra ressourcemæssige betragt-
ninger at anvende eksterne afgifts-
beregnere. Motorstyrelsen har ikke
ressourcer til at foretage værdian-
sættelser fra dag til dag, og der kan
være en sagsbehandlingstid på op
til 3 måneder. Der er derfor fortsat
et udtalt behov for, at virksomhe-
der fortsat har adgang til at benytte
eksterne afgiftsberegnere. Danske
Advokater mener ud fra et retssik-
kerhedsmæssigt synspunkt, at hæf-
telsen fortsat kun skal være gæl-
dende i tilfælde, hvor forhandleren
har handlet i ond tro.
Det fastholdes derfor, at det er
den, der sælger køretøjet og har
fortjenesten herved, der må bære
risikoen for, at der er betalt kor-
rekt afgift af køretøjet.
Danske Advokater mener ud fra et
retssikkerhedsmæssigt synspunkt
ikke, at der er grundlag for at ind-
føre en objektiv hæftelse ved an-
vendelse af eksterne afgiftsbereg-
nere. Danske Advokater opfordrer
til, at forslaget om at ændre i regi-
streringsafgiftslovens § 20, stk. 9,
bortfalder.
Der henvises til kommentarerne til
bemærkningerne fra COD.
Danske Advokater er ikke enige i,
at forslaget til en særlig procedure
for partshøring ved værdifastsæt-
telse af køretøjer giver borgere og
Forslaget om at indføre en særlig
procedure for partshøring i værdi-
fastsættelse af nye og brugte køre-
Side 21 af 31
L 6 - 2021-22 - Bilag 1: Høringsskema og høringssvar, fra skatteministeren
2457408_0022.png
Organisation
Bemærkninger
Kommentarer
virksomheder en bedre retsstilling
end efter de gældende regler om
partshøring, da forslaget reelt stil-
ler borgere og virksomheder dårli-
gere end den gældende bestem-
melse i skatteforvaltningsloven om
partshøring.
tøjer træder i stedet for forvalt-
ningslovens regler om partshøring.
Forslaget skal ses i lyset af det me-
get store antal årlige værdifastsæt-
telser, der foretages, og vil med-
virke til at understøtte gennemsig-
tighed og dialog med borgere og
virksomheder samtidig med, at det
varetager hensynet til, at borgere
og virksomheder ikke bør opleve
unødig ventetid, før de kan få de-
res køretøjer indregistreret og ta-
ges i brug.
Danske Advokater anfører, at for
virksomheder, der er registreret for
registreringsafgift, kan køretøjet ta-
ges i brug, når virksomheden har
angivet registreringsafgiften på må-
nedsangivelsen. Det er således ikke
korrekt, at forslaget til ændringen
vil stille virksomheder, der er regi-
streret for registreringsafgift, bedre
ved, at de ikke skal høres, inden
der træffes afgørelse om ændring
af virksomhedens angivelse af regi-
streringsafgift.
Det er Danske Advokaters vurde-
ring, at flere virksomheder vil blive
mødt med krav om betaling af
yderligere registreringsafgift, inden
der er sikkerhed for, om det er en
korrekt afgørelse, hvis der træffes
afgørelse, inden der er foretaget
høring.
Det fremgår af de almindelige be-
mærkninger til lovforslaget afsnit
2.4.2, at forslaget ligeledes omfat-
ter de tilfælde, hvor Skatteforvalt-
ningen vil skulle træffe afgørelse
på baggrund af en efterfølgende
kontrol af selvanmelders værdifast-
sættelse af køretøjer (pristjek),
hvor Skatteforvaltningen kontrol-
lerer månedsangivelser hos virk-
somheder, der er registreret som
selvanmelder i medfør af registre-
ringsafgiftslovens § 14.
Forslaget er en fravigelse af for-
valtningslovens regler om partshø-
ring, Den særlige procedure for
partshøring vil
ud over at sikre,
at høring af borgere og virksomhe-
der gennemføres
tillige være
med til at understøtte gennemsig-
tighed og dialog med virksomhe-
der samtidig med, at forslaget til-
godeser, at virksomheder ikke vil
skulle afvente en forudgående
partshøring i med pristjeksager.
Side 22 af 31
L 6 - 2021-22 - Bilag 1: Høringsskema og høringssvar, fra skatteministeren
2457408_0023.png
Organisation
Bemærkninger
Kommentarer
Med forslaget har virksomheder
tre muligheder. Enten kan virk-
somheden 1) acceptere Skattefor-
valtningens afgørelse og betale den
ændrede registreringsafgift 2) ind-
sende bemærkninger til Skattefor-
valtningen med henblik på, at
Skatteforvaltningen træffer en ny
afgørelse, der vil kunne påklages til
klagemyndigheden eller indbringes
for domstolene, eller 3) påklage af-
gørelsen direkte til klagemyndighe-
den eller indbringe sagen for dom-
stolene uden at afvente den særlige
procedure for partshøring. Forsla-
get giver således virksomheder
mulighed for selv at vurdere, om
de ønsker at »spare« sagsbehand-
lingstiden ved ikke at afvente, at
den særlige partshøringsprocedure
er gennemført. Vælger virksomhe-
den den almindelige klageadgang,
finder den særlige partshøringspro-
cedure således ikke anvendelse.
Uanset om virksomheden vælger
den særlige partshøringsprocedure
eller den almindelige klageadgang,
vil registreringsafgiften for køretø-
jet blive efterreguleret, hvis afgø-
relsen ændres efterfølgende af
Skatteforvaltningen eller klage-
myndigheden med den virkning, at
der er betalt for meget eller for lidt
i registreringsafgift.
De Danske Bilimportø-
rer (DDB)
DDB finder ændringen vedr. den
skattemæssige behandling af lade-
standere fornuftig.
Side 23 af 31
L 6 - 2021-22 - Bilag 1: Høringsskema og høringssvar, fra skatteministeren
2457408_0024.png
Organisation
Bemærkninger
Kommentarer
DDB er tilfredse med ændringen
vedr. den afgiftsmæssige behand-
ling af ladestandere. DBB anser
forslaget som et vigtigt tiltag for
udbredelsen af elbiler i Danmark
og desuden for udbredelsen af
sikre løsninger til opladning hos
forbrugerne. DBB bemærker, at
det efter deres opfattelse allerede
gælder, at ladestandere ikke skal
indgå i køretøjets afgiftspligtige
værdi, men at Motorstyrelsen har
været af en anden opfattelse og
håndhævet en praksis, der har
medført, at en ladestander, der
ikke er leveret som forhandler-
monteret udstyr, har været pålagt
registreringsafgift.
Som registreringsafgiftslovens § 8,
stk. 3, er formuleret i dag, vil lade-
standere i visse tilfælde være at
anse for afgiftspligtigt udstyr. Det
afhænger af de nærmere forhold
omkring aftaleindgåelsen og leve-
ringen. Formålet med den foreslå-
ede ændring er at sikre, at ladestan-
dere ikke skal indgå i den afgifts-
pligtige værdi, uanset om en sådan
ladestander købes samtidig med
køretøjet og leveres sammen med
dette i øvrigt.
DDB finder, at ændringen af gen-
beregningsfristen er en skærpelse,
som kan medføre en del admini-
strativt besvær især for leasingsel-
skaberne. DDB antager dog, at
Skatteministeriet har undersøgt,
hvorvidt sådan en fremrykning vil
være lovlig i henhold til EU-regler
mv, da DDB har haft indtryk af, at
fristen på 4 måneder blev fastsat af
hensyn til EU's indre marked.
Skatteministeriet er opmærksom
på de EU-retlige aspekter af æn-
dringen af genberegningsfristen.
Lovforslaget er uddybet på dette
punkt.
DDB har ikke bemærkninger til de
øvrige dele af lovforslaget.
Landbrug & Fødevarer
Landbrug & Fødevarer er glade
for, at hovedaktionærer og selv-
stændigt erhvervsdrivende, der an-
vender virksomhedsordningen, bli-
ver skattemæssigt ligestillet med
Lovforslaget er ændret på dette
punkt.
Side 24 af 31
L 6 - 2021-22 - Bilag 1: Høringsskema og høringssvar, fra skatteministeren
2457408_0025.png
Organisation
Bemærkninger
Kommentarer
lønmodtagere i forhold til beskat-
ningen af ladestandere og installati-
onen heraf.
Landbrug & Fødevarer mener dog,
at det bør fremgå klart, hvad der
sker i det tilfælde, at ladestandere
mv. tages ud af virksomhedsord-
ningen på et senere tidspunkt.
Landbrug & Fødevarer mener, at
dette bør ske uden skattemæssige
konsekvenser for at sikre den lige-
stilling, som er formålet med lo-
ven.
Landbrug & Fødevarer finder end-
videre, at ikrafttrædelsestidspunk-
tet for ligestillingen af ladestandere
mv. i virksomhedsordningen bør
være indkomståret 2021 for at
sikre ligestilling med lovforslag L
129 (lov nr. 203 af 13. februar
2021).
Lovforslaget er ændret på dette
punkt.
FDM
FDM har ingen bemærkninger til
lovforslaget.
Finans & Leasing (FL)
Finans & Leasing opfordrer til, at
krav om genberegning af registre-
ringsafgift for leasede varevogne
bør ændres eller fjernes, idet kravet
ifølge Finans & Leasing ikke har
nogen reel økonomisk betydning,
men alene påfører alle parter store
administrative byrder.
Genberegningen af afgiftsgrundla-
get har til formål at sikre, at lea-
singbiler betaler samme registre-
ringsafgift som andre sammenlig-
nelige køretøjer. Med forslaget æn-
dres der ikke på det.
Ved fastsættelse af den forholds-
mæssige afgift for f.eks. en leaset
varebil fastsættes samtidig eller se-
nest 4 måneder senere en nypris
inkl. registreringsafgift. For at
undgå tilfælde, hvor den bereg-
Side 25 af 31
L 6 - 2021-22 - Bilag 1: Høringsskema og høringssvar, fra skatteministeren
2457408_0026.png
Organisation
Bemærkninger
Kommentarer
ningsmæssigt fastsatte forholds-
mæssige afgift overstiger den fakti-
ske forholdsmæssig afgift kan der
ved leasingforholdets afslutning
foretages en konkret beregning af
det leasede køretøjs værditab og
den deraf følgende konkrete for-
holdsmæssige afgift. Er den kon-
krete forholdsmæssige afgift lavere
end den betalte beregningsmæssigt
fastsatte forholdsmæssige afgift
udbetales forskellen. Denne bereg-
ning kan ikke gennemføres uden
oplysning om køretøjets nypris.
Og nyprisen vil oftest være fastsat
ved genberegning.
Finans & Leasing ser positivt på
forslaget til registreringsafgiftslo-
vens § 3, nr. 2, om, at
”udstyr, som
installeres fast på en adresse med hen-
blik på opladning af køretøjet”
ikke
skal indgå i den afgiftspligtige
værdi. Dog mener Finans & Lea-
sing, at der er et behov for større
præcisering i bemærkningerne om
den nuværende retstilstand samt
en præcisering af ordlyden, så man
for fremtiden undgår tvivl om,
hvad der er undtaget for registre-
ringsafgiften.
Lovforslaget er ændret på dette
punkt.
FL henstiller til, at ændringen af
genberegningsfristen præciseres, så
det fremgår, hvad der skal forstås
ved ”at der skal skaffes anden do-
kumentation og sammenlignings-
grundlag, end det, der benyttes i
dag”. FL mener, den nuværende
formulering giver anledning til
tvivl.
Af bemærkningerne fremgår, at
sammenligningsgrundlaget vil være
for køretøjer, der er 3 måneder
gamle i stedet for 4 måneder
gamle. På den måde ændrer sam-
menligningsgrundlaget sig. For så
vidt angår dokumentationen, vil
der i princippet gælde samme krav,
Side 26 af 31
L 6 - 2021-22 - Bilag 1: Høringsskema og høringssvar, fra skatteministeren
2457408_0027.png
Organisation
Bemærkninger
Kommentarer
som dog er ændret grundet det
ændrede sammenligningsgrundlag.
Leasingvirksomhederne pålægges
yderligere administrative forpligtel-
ser ved ændringen mht. systemud-
vikling, mulig ændring af doku-
mentation mv. Såfremt det ikke
længere er muligt at finde en han-
delspris efter den nuværende me-
tode, vil processen skulle ændres,
så genberegning fremover eksem-
pelvis sker ved brug af listepris og
tillæg/fradrag for udstyr. I dag sker
genberegning efter 3-4 måneder,
og det vil fremover være 2-3 må-
neder. LF er bekymrede for, at den
foreslåede ændring giver en for-
øget administrativ byrde for lea-
singselskaberne og Motorstyrelsen
samt dyrere leasingløsninger for
leasingtager.
Der henvises til bemærkningerne
til høringssvaret fra Autobranchen
Danmark.
LF bemærker, at der en redaktio-
nel fejl i angivelsen af numre til
forslagets § 3 under de særlige be-
mærkninger.
Lovforslaget er ændret på dette
punkt.
Ordlyden i de to bestemmelser i
forslaget om gæld til det offentlige
bør være enslydende.
Lovforslaget er ændret på dette
punkt.
LF ser mange uhensigtsmæssige
genberegningspriser, hvor den
genberegnede pris ligger over ny-
vognsprisen. Dette skærpes af, at
der er mangel på nye biler, hvilket
giver et ”skævt” billede af værdien
af en genberegnet bil. LF frygter at
denne situation forværres med
Side 27 af 31
L 6 - 2021-22 - Bilag 1: Høringsskema og høringssvar, fra skatteministeren
2457408_0028.png
Organisation
Bemærkninger
Kommentarer
genberegningsforslaget. Derfor
bør der indsættes en begrænsning
af registreringsafgiften på genbe-
regnede køretøjer, som er værdi-
fastsat over nyvognsprisen for til-
svarende køretøjer.
FSR
danske revisorer
FSR
danske revisorer har ingen
bemærkninger til lovforslaget.
Motorcykel Forhandler
Foreningen (MFF)
MFF forslår, at alle handler, der
går gennem en selvanmelder, skal
omfattes af solidarisk hæftelse for
så vidt angår registreringsafgiften,
således at borgere bliver ansvarlig
på samme niveau som en virksom-
hed. Dermed vil myndigheden
også hos borgeren kunne forlange
betaling for evt. manglende regi-
streringsafgift.
Borgere, der køber et køretøj, hæf-
ter i dag for manglende betaling af
registreringsafgift, hvis de vidste
eller burde have vidst, at der ikke
var betalt korrekt afgift af det på-
gældende køretøj. Det vurderes, at
det ikke vil være hensigtsmæssigt,
at borgere hæfter i videre omfang
end hidtil. Det skyldes blandt an-
det, at borgere ikke kan forventes
at have kendskab til værdien af kø-
retøjer eller beregning af registre-
ringsafgift, som forhandlere må
forventes at have.
Motorhistorisk Samråd
(MS)
MS har ikke nogen bemærkninger
til det foreslåede.
Med L 203 af 13. februar 2021
blev en undtagelse for historiske
køretøjer i reglerne om totalskade
afskaffet. MS finder ikke, at det gi-
ver mening, at en lignende undta-
gelse nu indføres for en anden
gruppe af køretøjer. MS anbefaler,
at man snarest og gerne i forbin-
delse med et ændringsforslag til
dette lovforslag, genetablerer, at
undtagelsen for totalskadede køre-
En ændring af reglerne for total-
skadede køretøjer falder udenfor
lovforslagets formål.
Side 28 af 31
L 6 - 2021-22 - Bilag 1: Høringsskema og høringssvar, fra skatteministeren
2457408_0029.png
Organisation
Bemærkninger
Kommentarer
tøjer også gælder historiske køretø-
jer. Det skyldes, at MS er bekymret
for, at flere veterankøretøjer vil
blive skrottet ved små og ubetyde-
lige skader.
SEGES
SEGES ser med tilfredshed, at
selvstændigt erhvervsdrivende, der
anvender virksomhedsordningen,
samt hovedaktionærer bliver side-
stillet i relation til den skattemæs-
sige behandling af ladestandere og
installationen heraf. Det er glæde-
ligt, at der så hurtigt følges op på
tilsagnet om at se på dette forhold,
givet som følge af SEGES’s hø-
ringssvar i forhold til L 129.
SEGES spørger, om det kan be-
kræftes, at i det omfang ladestan-
deren og installationen placeres i
virksomhedsordningen, så kan ud-
gifterne til ladestanderen og instal-
lationen samt udgifter til elektriker
fuldt ud fradrages som en virk-
somhedsudgift.
Det kan bekræftes.
SEGES spørger tilsvarende, om
det kan bekræftes, at såfremt lade-
stander mv. placeres i virksom-
hedsordningen, og der sker beskat-
ning af fri bil, vil der ikke skulle
ske beskatning af eget forbrug af el
til opladning af elbilen eller plugin-
hybridbilen.
Det kan bekræftes.
Det fremgår efter SEGES’s opfat-
telse ikke helt klart, at det for er-
hvervsdrivende er tale om fuld-
Lovforslaget er ændret på dette
punkt.
Side 29 af 31
L 6 - 2021-22 - Bilag 1: Høringsskema og høringssvar, fra skatteministeren
2457408_0030.png
Organisation
Bemærkninger
Kommentarer
stændig ligestilling med lønmodta-
gere. Dette skyldes ifølge SEGES,
at der ikke er noget forslag, der re-
elt tager stilling til, hvad der sker,
hvis ladestander/installationen på
et tidspunkt tages ud af virksom-
hedsordningen. Grundet virksom-
hedsordningens karakter opfordrer
SEGES til, at det præciseres, at en
senere udtagning af ladestan-
der/installation af virksomheds-
ordningen ikke skal anses for en
hævning i det tilfælde, hvor der er
sket beskatning af fri bil i mindst 6
måneder. SEGES mener ikke, at
ligningslovens § 16, stk. 4, 26. pkt.,
umiddelbart sikrer dette. Som al-
ternativ forslår SEGES, at værdien
ansættes til 0.
Lovforslagets hensigt er så vidt
muligt at sørge for, at de lempel-
ser, som lønmodtagere får ved lig-
ningslovens § 16, stk. 4, 26. og 27.
pkt., også er gældende for hoved-
aktionærer og selvstændigt er-
hvervsdrivende, der anvender virk-
somhedsordningen.
I relation til det foreslåede virk-
ningstidspunkt er det SEGES’ op-
fattelse, at lempelsen for at sikre li-
gestilling bør have virkning fra og
med indkomståret 2021, ligesom
ændringerne af ligningslovens § 16
generelt ved L 129. SEGES mener,
at da der er tale om en lempelse,
vil dette ikke give anledning til ud-
fordringer. Ifølge SEGES er det
dertil noget, som man laver i for-
bindelse med regnskabet for 2021.
Lovforslaget er ændret på dette
punkt, dog således at virknings-
punktet er det samme som virk-
ningstidspunktet for ligningslovens
§ 16, stk. 4, 26. og 27. pkt., i L 129
ved lov nr. 203 af 13. februar
2021.
Skatterevisorforeningen
Skatterevisorforeningen har ingen
bemærkninger til lovforslaget.
SMVDanmark
(SMVd)
SMV bakker op om forslaget om
ændringen af genberegningsfristen,
og ser positivt på, at der sættes ind
for snyd med kunstigt lave priser
på køretøjer. SMVd opfordrer
Side 30 af 31
L 6 - 2021-22 - Bilag 1: Høringsskema og høringssvar, fra skatteministeren
2457408_0031.png
Organisation
Bemærkninger
Kommentarer
samtidig til, at reglerne indsnævres
i videst muligt omfang.
I relation til forslaget om solidarisk
hæftelse er SMVd bekymret for
køberens fremtidige retsstilling,
hvor købere uforvarende risikerer
at få økonomisk straf. Det kan risi-
kere at underminere selvanmelder-
systemet. SMVd foreslår, at der
indføres et tilregnelseskrav for kø-
bere, der ikke er selvanmeldere, så
disse købere kun hæfter solidarisk i
tilfælde, hvor de ved eller burde
vide at den afgiftspligtige værdi er
sat for lavt. Det bør fastslås, at kø-
beren hæfter solidarisk, og at selv-
anmelderen dermed bærer det pri-
mære ansvar for betaling af regi-
streringsafgiften.
Med forslaget om ændring af § 20,
stk. 5, forslås der ikke ændringer i
retsstillingen for en køber, der ikke
er forhandler, som handler er-
hvervsmæssigt. Der henvises i øv-
rigt til bemærkningerne til hørings-
svaret fra COD.
Side 31 af 31