Indenrigs- og Boligudvalget 2021-22
L 58 Bilag 1
Offentligt
2478522_0001.png
Lovforslag nr.
L 0
Folketinget 2021-22
Fremsat den 10. november 2021 af indenrigs- og boligministeren (Kaare Dybvad Bek)
Forslag
til
Lov om ændring af lov om frikommunenetværk
(Forlængelse af udvalgte forsøgsmuligheder i Frikommuneforsøg II)
§1
I lov om frikommunenetværk, jf. lovbekendtgørelse nr.
831 af 25. juni 2018, som ændret ved § 16 i lov nr. 551 af
7. maj 2019, § 15 i lov nr. 1558 af 27. december 2019 og §
12 i lov nr. 1559 af 27. december 2019, foretages følgende
ændringer:
1.
I
§ 1, stk. 1,
indsættes efter »den 31. december 2021«: »,
jf. dog stk. 2-4.«
2.
I
§ 1
indsættes som
stk. 3:
»Stk. 3.
Forsøg efter §§ 9, 9 d, 10, 25, 26 e, 27-27 b,
29 og 30 a kan uanset stk. 1 gennemføres indtil den 31.
december 2022.«
3.
I
§ 1
indsættes som
stk. 4:
»Stk. 4.
Forsøg efter §§ 14, 14 b, 14 c, 14 e og 14 f kan
uanset stk. 1 gennemføres indtil den 31. december 2023.«
4.
I
§ 25, stk. 5, 1. og 3. pkt.,
ændres »den 31. december
2021« til: »den 31. december 2022«.
§2
Loven træder i kraft den 1. januar 2022.
DE000170
Indenrigs- og Boligmin., j.nr. 2021-6626
L 58 - 2021-22 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra indenrigs- og boligministeren
2478522_0002.png
2
Bemærkninger til lovforslaget
Almindelige bemærkninger
Indholdsfortegnelse
1. Indledning
2. Lovforslagets hovedpunkter
2.1. Forlængelse af udvalgte forsøgsmuligheder i Frikommuneforsøg II med et år
2.1.1. Gældende ret
2.1.1.1. Forsøg efter § 9: Mikrolån
2.1.1.2. Forsøg efter § 9 d: Ledighedsydelse – fritagelse for revurdering efter at have modtaget ledigheds-
ydelse i sammenlagt 12 måneder inden for 18 måneder
2.1.1.3. Forsøg efter § 10: Fritagelse for en række administrative procedurer i sager om udsatte børn
2.1.1.4. Forsøg efter § 25: Mulighed for forlænget anvendelse af udslusningsboliger og udlejning af
almene ældre- og ungdomsboliger som udslusningsboliger
2.1.1.5. Forsøg efter § 26 e: Etablering af midlertidige boliger
2.1.1.6. Forsøg efter § 27: Øget fleksibilitet i deleboligordning
2.1.1.7. Forsøg efter § 27 a: Tværkommunal akutfunktion
2.1.1.8. Forsøg efter § 27 b: Opbevaring og udlevering af medicin i den tværkommunale akutfunktion
2.1.1.9. Forsøg efter § 29: Anmeldt tilsyn på plejehjem
2.1.1.10. Forsøg efter § 30 a: Psykologbehandling i jobcenterregi
2.1.2. Indenrigs- og Boligministeriets overvejelser
2.1.3. Den foreslåede ordning
2.2. Forlængelse af udvalgte forsøgsmuligheder i Frikommuneforsøg II med to år
2.2.1. Gældende ret
2.2.1.1. Forsøg efter § 14: Situationsbestemt video-, audio- og bevægelsesovervågning
2.2.1.2. Forsøg efter § 14 b: Særlige døråbnere på yderdøre, der afgrænser boenheder eller afdelinger
2.2.1.3. Forsøg efter § 14 c: Udvidelse af teknologiforsøg til børn og unge med betydelig og varigt nedsat
funktionsevne
2.2.1.4. Forsøg efter § 14 e: Udvidelse af teknologiforsøg til borgere, som er i målgruppen for, men ikke
har ophold i et botilbud eller en plejebolig
2.2.1.5. Forsøg efter § 14 f: Søvnforbedrende velfærdsteknologi
2.2.2. Indenrigs- og Boligministeriets overvejelser
2.2.3. Den foreslåede ordning
3. Regionale konsekvenser, herunder for landdistrikter
4. Økonomiske konsekvenser og implementeringskonsekvenser for det offentlige
5. Økonomiske og administrative konsekvenser for erhvervslivet m.v.
6. Administrative konsekvenser for borgerne
7. Klimamæssige konsekvenser
8. Miljø- og naturmæssige konsekvenser
9. Forholdet til EU-retten
10. Hørte myndigheder og organisationer m.v.
11. Sammenfattende skema
1. Indledning
Frikommuneforsøg II blev etableret ved lov nr. 658 af 8.
juni 2017 om frikommunenetværk, der trådte i kraft den 1.
juli 2017. Lov om frikommunenetværk (lovbekendtgørelse
nr. 831 af 25. juni 2018 med senere ændringer) giver kom-
L 58 - 2021-22 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra indenrigs- og boligministeren
2478522_0003.png
3
muner, der er organiseret i frikommunenetværk, mulighed
for at gennemføre forsøg indtil den 31. december 2021.
Formålet med Frikommuneforsøg II er, at kommunerne gen-
nem deres forsøg kan bidrage til en bedre opgaveløsning til
gavn for borgerne gennem effektiviseringer, regelforenklin-
ger og bedre styring i kommunerne.
Med § 2 i lov om frikommunenetværk blev der oprettet
otte frikommunenetværk. Hvert frikommunenetværk består
af et antal kommuner, som har ansøgt om at gennemføre
forsøg inden for et overordnet tema. Sammensætningen af
frikommunenetværkene fremgår af § 2.
I forbindelse med afslutningen af Frikommuneforsøg II er
forsøgene blevet vurderet af fagministerierne på baggrund
af frikommunenetværkenes evalueringer, som det daværen-
de Social- og Indenrigsministerium modtog ved årsskiftet
2020/2021. Regeringen (Socialdemokratiet) har besluttet, at
endelig stillingtagen til opfølgningen på en række forsøg vil
ske i forbindelse med, at der på de relevante lovområder
pågår forskellige overvejelser om ændringer i øvrigt.
Med dette lovforslag foreslås det at forlænge forsøgshjem-
lerne for udvalgte forsøg indtil den 31. december 2022. Det
drejer sig om forsøg, som regeringen vurderer har et poten-
tiale for at blive helt eller delvist udbredt, men hvor det i gi-
vet fald hensigtsmæssigt kan ske i forbindelse med evt. an-
dre ændringer af lovgivningen på de relevante områder.
Formålet med at forlænge disse forsøgshjemler er at give
frikommunenetværkene mulighed for at fortsætte lovende
forsøg, mens den endelige opfølgning afklares. Det gælder
forsøg efter §§ 9 og 9 d i lov om frikommunenetværk på
beskæftigelsesministerens område, forsøg efter §§ 10 og 29
på social- og ældreministerens område, forsøg efter §§ 25,
26 e og 27 på indenrigs- og boligministerens område, forsøg
efter §§ 27 a og 27 b på sundhedsministerens område samt
et tværministerielt forsøg efter § 30 a.
Dertil foreslås det at forlænge en række forsøgshjemler frem
til 31. december 2023. Det drejer sig om forsøg, hvor det
vurderes, at der er behov for yderligere dataindsamling og
evaluering af frikommunernes anvendelse af forsøgshjem-
lerne for at sikre et tilstrækkeligt grundlag for en endelig
beslutning om evt. udbredelse til generelle ordninger.
Formålet med at forlænge disse forsøgshjemler er at til-
vejebringe det fornødne grundlag for en endelig stillingta-
gen. Det gælder forsøg efter §§ 14, 14 b, 14 c, 14 e og 14 f
i lov om frikommunenetværk på social- og ældreministerens
område.
2. Lovforslagets hovedpunkter
2.1. Forlængelse af udvalgte forsøgsmuligheder i Frikom-
muneforsøg II med et år
2.1.1. Gældende ret
Det fremgår af § 1 i lov om frikommunenetværk (lovbe-
kendtgørelse nr. 831 af 25. juni 2018 med senere ændrin-
ger), at formålet med loven er at give kommuner, der er
organiseret i frikommunenetværk, mulighed for at gennem-
føre forsøg indtil den 31. december 2021 med henblik på
at kunne bidrage til en bedre opgaveløsning til gavn for bor-
gerne gennem effektiviseringer, regelforenklinger og bedre
styring i kommunerne.
Det fremgår af § 10 i bekendtgørelse nr. 841 af 22. juni
2017 om offentliggørelse, evaluering og indberetning af for-
søg, der gennemføres af frikommunenetværk, og videreførte
forsøg efter lov om frikommuner m.v. (herefter bekendtgø-
relse om offentliggørelse, evaluering og indberetning af for-
søg), at evalueringer af forsøg, som har været iværksat i
en frikommune, skal offentliggøres senest den 31. december
2020. Forsøgshjemlerne udløber således et år efter, at forsø-
gene er evalueret.
Forslaget om forlængelse af udvalgte forsøgsmuligheder
med et år vedrører i alt 10 forsøgshjemler.
2.1.1.1. Forsøg efter § 9: Mikrolån
Efter § 9 i lov om frikommunenetværk kan kommuner i
frikommunenetværket om en mere fleksibel og effektiv be-
skæftigelsesindsats give støtte i form af tilskud eller rentefrit
lån (mikrolån) til at etablere selvstændig virksomhed og
tilskud til forsørgelse. Støtten kan gives til personer med en
realistisk forretningside og evner for iværksætteri. Målgrup-
pen for forsøget er jobparate kontanthjælpsmodtagere, ud-
dannelsesparate uddannelsesmodtagere og selvforsørgende
personer, der ikke er i beskæftigelse, og som ikke opfylder
betingelserne for at modtage offentlig hjælp til forsørgelse.
Det sker ved at reglerne i §§ 147 og 148 i lov om en
aktiv beskæftigelsespolitik finder tilsvarende anvendelse for
personer, der er omfattet af målgrupperne i § 6, nr. 2, bortset
fra modtagere af overgangsydelse, § 6, nr. 4, bortset fra
modtagere af overgangsydelse, og § 6, nr. 12, i lov om en
aktiv beskæftigelsesindsats.
For nærmere uddybning af virkning af og begrundelser for
§ 9 i lov om frikommunenetværk henvises til bemærkninger
til forslag til lov om frikommunenetværk, jf. Folketingsti-
dende 2016-17, A, L 200 som fremsat, side 16-17.
2.1.1.2. Forsøg efter § 9 d: Ledighedsydelse – fritagelse
for revurdering efter at have modtaget ledighedsydelse i
sammenlagt 12 måneder inden for 18 måneder
Efter § 9 d i lov om frikommunenetværk kan kommuner
i frikommunenetværket om en mere fleksibel og effektiv
beskæftigelsesindsats fravige § 74 c i lov om aktiv socialpo-
litik. Det betyder, at frikommunerne fritages for at lave en
revurdering, når en fleksjobvisiteret person har modtaget le-
dighedsydelse i sammenlagt 12 måneder inden for 18 måne-
der, således at vurderingen af om betingelserne for fleksjob
fortsat er opfyldt gennemføres i forbindelse med den løben-
de opfølgning i det individuelle kontaktforløb, jf. kapitel 7 i
lov om en aktiv beskæftigelsesindsats.
L 58 - 2021-22 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra indenrigs- og boligministeren
2478522_0004.png
4
Det er fastsat, at den løbende vurdering foretages, hver gang
personen har modtaget ledighedsydelse i sammenlagt 3 må-
neder.
I forbindelse med den løbende vurdering skal kommuner-
ne vurdere, hvilke indsatser en person på ledighedsydelse
evt. skal deltage i, for at personen får bedre mulighed for at
blive ansat i et fleksjob. Kommunen skal endvidere ved de
løbende vurderinger følge op på, om den fleksjobvisiteredes
arbejdsevne har ændret sig, og om den pågældendes ressour-
cer samt mulighederne for at anvende og udvikle dem er
ændret i samarbejde med den pågældende. Det svarer til de
krav, der stilles efter kapitel 7 i lov om en aktiv beskæftigel-
sesindsats og § 74 c, stk. 1, i lov om aktiv socialpolitik.
For nærmere uddybning af virkning af og begrundelser for §
9 d i lov om frikommunenetværk henvises til bemærkninger
til forslag til lov om ændring af lov om frikommunenetværk,
jf. Folketingstidende 2017-18, A, L 220 som fremsat, side
15-16.
2.1.1.3. Forsøg efter § 10: Fritagelse for en række admini-
strative procedurer i sager om udsatte børn
Efter § 10 i lov om frikommunenetværk kan kommuner i fri-
kommunenetværket om børn som vores vigtigste ressource
fritages for en række administrative procedurer i det social-
faglige arbejde med udsatte børn og unge og deres familier.
Kommunerne fritages for reglerne om afholdelse af børne-
samtaler forud for, at der træffes afgørelser om barnet (§
48 i serviceloven), procesreglerne om en børnefaglig under-
søgelse, der indebærer en række procedurekrav til indhold,
form og tidsplan (§ 50 i serviceloven), en række procedurer
vedr. forældrehandleplan (§ 54, stk. 2, 3. pkt., i servicelo-
ven), beskrivelse af formålet med støtten (§ 140, stk. 1 og
3-7, i serviceloven) og procesregler omkring tilbagemelding
til underretter (§ 155 b, stk. 2, i serviceloven).
Med bestemmelsen gives der ikke dispensation fra service-
lovens § 46. Frikommunerne skal ligeledes efter servicelo-
vens § 47 overveje, hvordan der kan ske en systematisk
inddragelse af familie og netværk. Endelig er afgørelser om
foranstaltninger om særlig støtte ikke omfattet af adgangen
til dispensation.
For nærmere uddybning af virkning af og begrundelser for
de enkelte bestemmelser i § 10 i lov om frikommunenet-
værk henvises til bemærkninger til forslag til lov om fri-
kommunenetværk, jf. Folketingstidende 2016-17, A, L 200
som fremsat, side 17-23.
2.1.1.4. Forsøg efter § 25: Mulighed for forlænget anvendel-
se af udslusningsboliger og udlejning af almene ældre- og
ungdomsboliger som udslusningsboliger
Efter § 25 i lov om frikommunenetværk kan kommuner i
frikommunenetværket om billige boliger og fleksible bolig-
løsninger og frikommunenetværket om bedre styring af ud-
gifterne på det specialiserede socialområde udvide brugen af
udslusningsboliger, hvor der er mulighed for huslejetilskud,
til at omfatte flere målgrupper og boligtyper.
Frikommunerne har adgang til at indgå aftaler med almene
boligorganisationer om at stille ledige almene ældre- og
ungdomsboliger til rådighed som udslusningsboliger.
Kommunerne har endvidere mulighed for at anvise udslus-
ningsboliger til borgere med væsentlige psykiske og sociale
problemer, som ikke kommer fra et midlertidigt botilbud
efter §§ 107 eller 110 i serviceloven.
Dertil har frikommunerne, jf. stk. 3-5, mulighed for at for-
længe støtteperioden i udslusningsboliger fra to til højst fem
år for udsatte borgere eller borgere med et handicap, der
inden for den længere tidshorisont forventes at kunne opnå
en indtægtsmæssig forbedring.
For nærmere uddybning af virkning af og begrundelser for
de enkelte bestemmelser i § 25 i lov om frikommunenet-
værk henvises til bemærkninger til forslag til lov om fri-
kommunenetværk, jf. Folketingstidende 2016-17, A, L 200
som fremsat, side 40-41, og bemærkninger til forslag til lov
om ændring af lov om frikommunenetværk, jf. Folketingsti-
dende 2017-18, A, L 220 som fremsat, side 36-37.
2.1.1.5. Forsøg efter § 26 e: Etablering af midlertidige boli-
ger
Efter § 26 e i lov om frikommunenetværk kan kommuner i
frikommunenetværket om billige boliger og fleksible bolig-
løsninger give tilladelse til etablering af midlertidige boliger
i en periode på indtil 30 år, selvom der sker fornyet opstil-
ling af boligen inden for denne periode.
Forsøget skal medvirke til at løse boligmangel for socialt
udsatte unge, som skal anvises til en bolig, som led i kom-
munernes recovery-orienterede arbejde med borgere, der har
behov for sikre boligforhold for at kunne opnå en bedre
udvikling ved at modtage relevant faglig og rehabiliterende
støtte i egen bolig. En midlertidig bolig kan f.eks. være en
container, der indrettes som bolig i overensstemmelse med
bygningsreglementet.
For nærmere uddybning af virkning af og begrundelser for
de enkelte bestemmelser i § 26 e i lov om frikommunenet-
værk henvises til bemærkninger til forslag til lov om æn-
dring af lov om frikommunenetværk, jf. Folketingstidende
2017-18, A, L 61 som fremsat, side 22-23.
2.1.1.6. Forsøg efter § 27: Øget fleksibilitet i deleboligord-
ning
Efter § 27 i lov om frikommunenetværk kan kommuner i
frikommunenetværket om billige boliger og fleksible bolig-
løsninger afholde de udgifter, som er nødvendige for at få
indrettet en almindelig familiebolig til et bofællesskab (dele-
bolig), herunder nødvendigt inventar.
Det beror på de helt konkrete forhold, hvad der vil være be-
hov for i det enkelte bofællesskab. Kommunen bestemmer,
L 58 - 2021-22 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra indenrigs- og boligministeren
2478522_0005.png
5
hvad der skal foretages i boligen, og om det er nødvendigt at
købe inventar dertil men kan inddrage boligorganisationen
og de kommende lejere i beslutningsprocessen. Ordningen
giver kommunerne i frikommunenetværket forbedrede mu-
ligheder for at sikre større økonomisk stabilitet ved lejeres
ind- og udflytning i kollektive bofællesskaber.
Kommunen kan endvidere, når den har anvisningsret til væ-
relserne i et bofællesskab, dække den udgift til varme, som
lejeren af det pågældende værelse ellers skulle have betalt.
For nærmere uddybning af virkning af og begrundelser for §
27 i lov om frikommunenetværk henvises til bemærkninger
til forslag til lov om frikommunenetværk, jf. Folketingsti-
dende 2016-17, A, L 200 som fremsat, side 42-43.
2.1.1.7. Forsøg efter § 27 a: Tværkommunal akutfunktion
Efter § 27 a i lov om frikommunenetværk kan kommuner
i frikommunenetværket om nye samarbejdsformer på det so-
matiske akutområde delegere ansvaret for tildeling af hjem-
mesygepleje efter lægehenvisning, jf. sundhedslovens § 138,
som udføres i den fælles kommunale akutfunktion for de tre
kommuner i frikommunenetværket, til de øvrige kommuner
i netværket. Frikommunerne i netværket har med forsøget
etableret en fælles organisatorisk enhed, hvor alt personale
kan varetage behandlingen for alle borgere, der modtager
behandling i akutfunktionen, uanset personalets ansættelses-
kommune og borgerens bopælskommune.
Med bestemmelsen bevarer den enkelte kommune myndig-
hedsansvaret for hjemmesygeplejen som helhed og bevarer
dermed også myndighedsansvaret for den del af den kom-
munale hjemmesygepleje, der henlægges til den fælles kom-
munale akutfunktion.
For nærmere uddybning af virkning af og begrundelser
vedr. § 27 a i lov om frikommunenetværk henvises til
bemærkninger til forslag til lov om frikommunenetværk,
jf. Folketingstidende 2017-18, A, L 61 som fremsat, side
24-25.
2.1.1.8. Forsøg efter § 27 b: Opbevaring og udlevering af
medicin i den tværkommunale akutfunktion
Efter § 27 b i lov om frikommunenetværk kan kommuner
i frikommunenetværket om nye samarbejdsformer på det
somatiske akutområde fravige reglerne om oplagring og ud-
levering af lægemidler i § 39, stk. 1, i lov om lægemidler.
Dermed kan sygeplejersker i den fælles kommunale aku-
tfunktion i frikommunenetværket medbringe udvalgte læge-
midler ved besøg hos borgeren samt opbevare disse i den
fælles kommunale akutfunktion, uden at de er udstedt på re-
cept til en bestemt person. Formålet er at kunne iværksætte
nødvendig behandling hurtigere og mere smidigt. Lægemid-
lerne må dog alene anvendes efter ordination af en behand-
lingsansvarlig læge.
For nærmere uddybning af virkning af og begrundelser for
de enkelte bestemmelser i § 27 b i lov om frikommune-
netværk henvises til bemærkninger til forslag til lov om
frikommunenetværk, jf. Folketingstidende 2017-18, A, L 61
som fremsat, side 25.
2.1.1.9. Forsøg efter § 29: Anmeldt tilsyn på plejehjem
Efter § 29 i lov om frikommunenetværk kan kommuner i
frikommunenetværket om mere sammenhængende indsatser
på tværs af sektorområder træffe beslutning om, at service-
lovens § 151, stk. 2, 1. pkt., og servicelovens § 151 a, stk.
2, 1. pkt., fraviges, således at et anmeldt tilsyn kan træde i
stedet for et uanmeldt tilsyn. Der gælder de samme krav til
de anmeldte tilsyn, som gælder for de uanmeldte tilsyn efter
gældende ret.
Kommunen kan således vælge at foretage årlige anmeldte
tilsyn frem for årlige uanmeldte tilsyn på plejehjem m.v., jf.
servicelovens § 192, i plejeboligbebyggelser, der er omfattet
af lov om almene boliger m.v. eller lov om boliger for ældre
og personer med handicap, og i andre, tilsvarende boligen-
heder i kommunen, og i friplejeboliger.
For nærmere uddybning af virkning af og begrundelser for
de enkelte bestemmelser i § 29 i lov om frikommunenet-
værk henvises til bemærkninger til forslag til lov om fri-
kommunenetværk, jf. Folketingstidende 2016-17, A, L 200
som fremsat, side 46.
2.1.1.10. Forsøg efter § 30 a: Psykologbehandling i jobcen-
terregi
Efter § 30 a i lov om frikommunenetværk kan kommuner
i frikommunenetværket om en mere fleksibel og effektiv
beskæftigelsesindsats ud fra en konkret vurdering tilbyde
psykologbehandling til personer, der modtager sygedagpen-
ge efter lov om sygedagpenge, hvis sygedagpengemodtage-
ren har vanskeligt ved at få dækket sit behandlingsbehov
gennem eksisterende behandlingstilbud.
Tilbuddet om psykologbehandling til sygedagpengemodta-
gerne er et supplement til de gældende muligheder for psy-
kologbehandling i praksissektoren under regionen.
Tilbuddet er betinget af, at en autoriseret psykolog ansat i
jobcenteret eller en alment praktiserende læge har vurderet,
at sygedagpengemodtageren opfylder kriterierne for en eller
flere af diagnoserne belastnings- eller tilpasningsreaktion
(ICD-10 F43), let til moderat angst (ICD-10 F40-F42) eller
let til moderat depression (ICD-10 F32, F33).
Psykologbehandlingen er frivillig for sygedagpengemodta-
geren. Behandlingen udføres af autoriserede psykologer an-
sat i jobcenteret og kan udgøre et eller flere behandlingsfor-
løb med op til 12 konsultationer.
For nærmere uddybning af virkning af og begrundelser for
de enkelte bestemmelser i § 30 a i lov om frikommune-
netværk henvises til bemærkninger til forslag til lov om
L 58 - 2021-22 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra indenrigs- og boligministeren
2478522_0006.png
6
frikommunenetværk, jf. Folketingstidende 2017-18, A, L 61
som fremsat, side 28-30.
2.1.2. Indenrigs- og Boligministeriets overvejelser
Udløbsdatoen for forsøgshjemlerne i Frikommuneforsøg II
er i § 1 i lov om frikommunenetværk fastsat til et år efter
evalueringerne af forsøgene offentliggøres. Ved at lade for-
søgene fortsætte efter evalueringerne er offentliggjort er det
muligt for kommunerne at fortsætte forsøgene, mens der
tages stilling til opfølgningen på forsøgene. På den måde
undgår frikommunerne at afbryde deres forsøgspraksis for
senere at genoptage samme praksis, hvis forsøget udbredes
til en generel ordning.
Det har dog ikke været muligt at forberede og vedtage lov-
givning om udbredelse af forsøg til generelle ordninger, som
kan træde i kraft 1. januar 2022.
Baggrunden herfor er, at erfaringerne fra en række forsøg vil
indgå i andet arbejde med nye initiativer eller lovændringer
inden for sektorlovgivningerne, som allerede er i gang eller
er planlagt på de forskellige ressortområder. De processer,
som frikommuneerfaringerne indgår i, ventes ikke at resulte-
re i ny lovgivning, der kan træde i kraft, inden forsøgsperio-
den udløber den 31. december 2021.
Erfaringerne fra forsøg efter § 9 d (fritagelse for revurdering
efter at have modtaget ledighedsydelse i sammenlagt 12 må-
neder ud af 18 måneder) kan indgå i en kritisk gennemgang
af reformen af førtidspension og fleksjob, som finder sted i
2021.
Erfaringerne fra forsøg efter § 10 (fritagelse for en række
administrative procedurer i sager om udsatte børn) skal i
henhold til aftale om Børnene Først indgå i regeringens
arbejde med Barnets Lov.
Erfaringerne fra forsøg efter § 25 (mulighed for forlænget
anvendelse af udslusningsboliger og udlejning af almene
ældre- og ungdomsboliger som udslusningsboliger) ventes
at indgå i regeringens arbejde med omlægning af hjemløs-
eindsatsen.
Det overvejes, om kommunerne i forbindelse med en kom-
mende revision af planloven skal have mulighed for at lo-
kalplanlægge for midlertidig anvendelse af et område til
bl.a. boliger til socialt udsatte i lighed med forsøg efter § 26
e.
Erfaringerne fra forsøg efter § 29 (anmeldt tilsyn) indgår i et
kommende udviklingsarbejde vedr. tilsyn på ældreområdet
som led i den planlagte opfølgning på Ældretopmødet, der
fandt sted i efteråret 2020.
Dertil har regeringen besluttet, at forsøg efter § 27 (øget
fleksibilitet i deleboligordning) skal helt eller delvist udbre-
des til en generel ordning. Det har dog ikke været muligt at
forberede og vedtage en ny lovhjemmel inden den 1. januar
2022. Det vurderes derfor hensigtsmæssigt at forlænge for-
søgshjemlen, indtil en ny lovhjemmel er trådt i kraft.
For så vidt angår forsøg efter § 30 a foreslås forsøgshjemlen
forlænget, indtil en eventuel forankring af ordningen er af-
klaret. Psykologbehandling er for nuværende ikke omfattet
af beskæftigelseslovgivningen og gives dermed ikke som et
beskæftigelsesrettet tilbud.
Dertil kommer forsøg, hvor der endnu ikke er taget endeligt
stilling til opfølgningen. Det gælder forsøg efter §§ 9 (mi-
krolån), 27 a og 27 b (tværkommunal akutfunktion). Disse
forsøgshjemler foreslås også forlænget, indtil den endelige
opfølgning er afklaret.
Det bemærkes, at en række forsøg, som regeringen ønsker
at forlænge, ikke har hjemmel i lov om frikommunenetværk,
men i bekendtgørelse om frikommuneforsøg II på beskæfti-
gelses- og sygedagpengeområdet (bekendtgørelse nr. 1184
af 25. november 2019) og i forsøgsbestemmelsen i § 184 i
serviceloven. Forlængelse af disse forsøg sker ved henholds-
vis ændringsbekendtgørelse og efter godkendelse af Social-
og Ældreministeriet.
Ud over de forsøg, som med dette lovforslag foreslås
forlænget, er en række forsøg i løbet af forsøgsperioden
allerede blevet helt eller delvist udbredt til generelle ord-
ninger. Den foreslåede forlængelse omfatter ikke disse for-
søg. Dertil er der en række forsøgsmuligheder, som regerin-
gen ikke finder har potentiale til at blive udbredt. Ministeriet
finder, at der ikke er grundlag for at forlænge forsøgshjem-
lerne for disse forsøg.
2.1.3. Den foreslåede ordning
Det foreslås, at udvalgte forsøgshjemler i lov om frikommu-
nenetværk forlænges med et år, så forsøgene kan gennem-
føres indtil den 31. december 2022. Indenrigs- og boligmi-
nisteren ønsker med denne del af lovforslaget at forlænge
forsøg, som indgår i andet arbejde eller foreslås helt eller
delvist udbredt på et senere tidspunkt som beskrevet i afsnit
2.1.2.
Den foreslåede indsættelse af stk. 3 i § 1 i lov om frikom-
munenetværk vil medføre, at kommunerne i frikommunene-
tværkene kan fortsætte forsøg, som har hjemmel i §§ 9, 9
d, 10, 25, 26 e, 27-27 b, 29 og 30 a i lov om frikommunenet-
værk, indtil den 31. december 2022. Den foreslåede ændring
af § 25, stk. 5, vil følge som konsekvens af det foreslåede §
1, stk. 3.
Meget af det arbejde, som frikommuneerfaringerne skal ind-
gå i, er allerede i gang, og ministeriet vurderer, at evt. ny
lovgivning på baggrund af erfaringerne fra frikommunefor-
søgene kan nå at blive vedtaget og træde i kraft inden for
denne tidsramme.
Forslaget om forlængelse med et år omfatter således i alt
10 forsøgshjemler i lov om frikommunenetværk på beskæf-
L 58 - 2021-22 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra indenrigs- og boligministeren
2478522_0007.png
7
tigelsesministerens, sundhedsministerens, indenrigs- og bo-
ligministerens og social- og ældreministerens område.
Der henvises til bemærkningerne til forslagets § 1, nr. 2.
2.2. Forlængelse af udvalgte forsøgsmuligheder i Frikom-
muneforsøg II med to år
2.2.1. Gældende ret
Det fremgår af § 1 i lov om frikommunenetværk, at formålet
med loven er at give kommuner, der er organiseret i frikom-
munenetværk, mulighed for at gennemføre forsøg indtil den
31. december 2021 med henblik på at kunne bidrage til en
bedre opgaveløsning til gavn for borgerne gennem effektivi-
seringer, regelforenklinger og bedre styring i kommunerne.
Det fremgår af § 10 i bekendtgørelse om offentliggørelse,
evaluering og indberetning af forsøg, at evalueringer af for-
søg, som har været iværksat i en frikommune, skal offent-
liggøres senest den 31. december 2020. Forsøgshjemlerne
udløber således et år efter, at forsøgene er evalueret.
Forslaget om forlængelse af udvalgte forsøg med to år ve-
drører i alt fem forsøgshjemler.
2.2.1.1. Forsøg efter § 14: Situationsbestemt video-, audio-
og bevægelsesovervågning
Efter § 14 i lov om frikommunenetværk kan kommuner
i frikommunenetværket om bedre styring af udgifterne på
det specialiserede socialområde træffe afgørelse om i en af-
grænset periode at anvende situationsbestemt video-, audio-
og bevægelsesovervågning for en person med betydelig og
varigt nedsat psykisk funktionsevne, jf. § 124 a i lov om
social service, der har ophold i en boform efter lov om
social service eller en plejebolig efter lov om almene boliger
eller en friplejebolig efter lov om friplejeboliger el.lign.
Det er en forudsætning, at den pågældende ikke modsæt-
ter sig dette og det samlet set vurderes som det mest hen-
sigtsmæssige middel til at tilgodese hensynet til borgeren,
herunder hensynet til borgerens værdighed og selvbestem-
melse samt behovet for at drage omsorg for borgeren. Det
er desuden en forudsætning, at der indhentes samtykke fra
borgerens nærmeste pårørende eller fra en værge, jf. værge-
målslovens § 5.
De processuelle krav i bestemmelserne i §§ 124 og 124 a
i serviceloven om anvendelsesområde, § 130 i serviceloven
om sagsbehandling, administration m.v., § 133 i servicelo-
ven om klage til Ankestyrelsen, § 136 i serviceloven om
registrering, indberetning og handleplaner samt bemyndigel-
sesbestemmelsen i § 137, stk. 1, i serviceloven finder tilsva-
rende anvendelse i forsøg med anvendelse af situationsbe-
stemt video-, audio- eller bevægelsesovervågning.
Situationsbestemt overvågning indebærer, at overvågningen
ikke må være kontinuerlig eller foregå over længere stræk,
medmindre tungtvejende faglige grunde taler for dette, samt
at kommunalbestyrelsen har truffet beslutning herom.
Afgørelser om situationsbestemt video-, audio- og bevægel-
sesovervågning kan kun træffes for personer, der har ophold
i en frikommune i det pågældende frikommunenetværk. Mu-
ligheden kan ikke anvendes for borgere med ophold i en
anden kommune, selv om handlekommunen er en kommune
i frikommunenetværket.
For nærmere uddybning af virkning af og betingelser for de
enkelte bestemmelser i § 14 i lov om frikommunenetværk
henvises til bemærkninger til forslag til lov om frikommu-
nenetværk, jf. Folketingstidende 2016-17, A, L 200 som
fremsat, side 30-32.
2.2.1.2. Forsøg efter § 14 b: Særlige døråbnere på yderdøre,
der afgrænser boenheder eller afdelinger
Efter lovens § 14 b i lov om frikommunenetværk kan kom-
muner i frikommunenetværket om bedre styring af udgif-
terne på det specialiserede socialområde træffe afgørelse
om i en afgrænset periode at anvende særlige døråbnere
på yderdøre, der tilhører og afgrænser konkrete afdelinger
og boenheder, for en eller flere personer med betydelig og
varigt nedsat psykisk funktionsevne, der har ophold i en
boform eller døgnophold efter lov om social service eller en
friplejebolig eller lignende.
Det er en forudsætning, at der er nærliggende risiko for, at
en eller flere personer ved at forlade bo- eller dagtilbuddet,
døgnopholdet eller fri- og plejeboligen udsætter sig selv
eller andre for at lide væsentlig personskade, at forholdene i
det enkelte tilfælde gør det absolut påkrævet for at afværge
denne risiko, og at de øvrige muligheder i lov om social
service og lov om voksenansvar for anbragte børn og unge
forgæves har været søgt anvendt. Det er også en forudsæt-
ning, at anvendelse af særlige døråbnere samlet set vurderes
som det mest hensigtsmæssige middel til at tilgodese hensy-
net til borgeren, herunder hensynet til borgerens værdighed
og selvbestemmelse samt behovet for at drage omsorg for
borgeren. Borgerens nærmeste pårørende eller værge skal
give samtykke hertil.
Der skal af hensyn til beboernes frie færden opsættes en
døralarm som sikrer, at beboere, der ikke kan betjene den
særlige døråbner, får den nødvendige hjælp hertil.
Der gælder samme regler for handle- og opholdskommune
for forsøg efter § 14 b som for forsøg efter § 14.
For nærmere uddybning af virkning af og begrundelser for
de enkelte bestemmelser i § 14 b i lov om frikommunenet-
værk henvises til bemærkninger til forslag til lov om æn-
dring af lov om frikommunenetværk, jf. Folketingstidende
2017-18, A, L 220 som fremsat, side 19-22.
2.2.1.3. Forsøg efter § 14 c: Udvidelse af teknologiforsøg til
børn og unge med betydelig og varigt nedsat funktionsevne
Med § 14 c i lov om frikommunenetværk udvides målgrup-
pen for forsøget med situationsbestemt video-, audio- og
bevægelsesovervågning som beskrevet i § 14.
L 58 - 2021-22 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra indenrigs- og boligministeren
2478522_0008.png
8
Efter § 14 c kan kommuner i frikommunenetværket om
bedre styring af udgifterne på det specialiserede socialområ-
de træffe afgørelse om i en afgrænset periode at anvende
personlige alarm- og pejlesystemer samt situationsbestemt
video-, audio- og bevægelsesovervågning over for børn og
unge med betydelig og varigt nedsat psykisk funktionsevne,
jf. § 17 i lov om voksenansvar for anbragte børn og unge,
som er i aflastning efter servicelovens § 44, jf. § 84, eller §
52, stk. 3, nr. 5.
Det er en forudsætning, at barnet eller den unge ikke mod-
sætter sig. Forældremyndighedsindehaveren skal give sam-
tykke hertil, og den påtænkte løsning skal samlet set vurde-
res som det mest hensigtsmæssige middel til at tilgodese
hensynet til barnet eller den unge, herunder hensynet til
barnet eller den unges værdighed og selvbestemmelse samt
behovet for at drage omsorg for barnet eller den unge.
For nærmere uddybning af virkning af og betingelser for de
enkelte bestemmelser i § 14 c i lov om frikommunenetværk
henvises til bemærkninger til forslag til lov om ændring af
lov om frikommunenetværk, jf. Folketingstidende 2017-18,
A, L 220 som fremsat, side 22-25.
2.2.1.4. Forsøg efter § 14 e: Udvidelse af teknologiforsøg til
borgere, som er i målgruppen for, men ikke har ophold i et
botilbud eller en plejebolig
Med § 14 e i lov om frikommunenetværk udvides målgrup-
pen for forsøget med situationsbestemt video-, audio- og
bevægelsesovervågning som beskrevet i lovens § 14.
Efter § 14 e kan kommuner i frikommunenetværket om
bedre styring af udgifterne på det specialiserede socialområ-
de træffe afgørelse om i en afgrænset periode at anvende
situationsbestemt video-, audio- og bevægelsesovervågning
for en person med betydelig og varigt nedsat psykisk funk-
tionsevne, der er i målgruppen for, men ikke har ophold i, en
boform efter lov om social service eller en plejebolig efter
lov om almene boliger eller lignende.
Det er en forudsætning, at den pågældende ikke modsætter
sig, at borgerens nærmeste pårørende eller en værge har
givet samtykke hertil, og at den påtænkte løsning samlet set
vurderes som det mest hensigtsmæssige middel til at tilgo-
dese hensynet til borgeren, herunder hensynet til borgerens
værdighed og selvbestemmelse samt behovet for at drage
omsorg for borgeren.
Forsøgshjemlen ændrer ikke på kommunens forpligtelse til
at tilbyde botilbud, der er egnede til henholdsvis midlertidi-
ge og længerevarende ophold, efter servicelovens §§ 107 og
108 til borgere med behov herfor.
For nærmere uddybning af virkning af og betingelser for de
enkelte bestemmelser i § 14 e i lov om frikommunenetværk
henvises til bemærkninger til forslag til lov om ændring af
lov om frikommunenetværk, jf. Folketingstidende 2017-18,
A, L 220 som fremsat, side 29-32.
2.2.1.5. Forsøg efter § 14 f: Søvnforbedrende velfærdstekno-
logi
Efter § 14 f i lov om frikommunenetværk kan kommuner
i frikommunenetværket om sammenhængende indsatser på
tværs af sektorområder træffe afgørelse om i en afgrænset
periode at anvende sensorbaseret søvnmonitoreringsteknolo-
gi som alarmredskab og situationsbestemt videobaseret kig-
ind for en person med betydelig og varigt nedsat psykisk
funktionsevne, der er optaget i en boform efter lov om social
service eller har ophold i en plejebolig eller en friplejebolig
eller lignende.
Definitionen af situationsbestemt videobaseret kig-ind føl-
ger overordnet det beskrevne i bemærkningerne til forsøg
efter § 14.
Det er en forudsætning, at borgeren ikke modsætter sig,
borgerens nærmeste pårørende eller en værge har givet sam-
tykke hertil, og den påtænkte løsning samlet set vurderes
som det mest hensigtsmæssige middel til at tilgodese hensy-
net til borgeren, herunder hensynet til borgerens værdighed
og selvbestemmelse samt behovet for at drage omsorg for
borgeren.
For nærmere uddybning af virkning af og begrundelser for
de enkelte bestemmelser i § 14 f i lov om frikommunenet-
værk henvises til bemærkninger til forslag til lov om æn-
dring af lov om frikommunenetværk, jf. Folketingstidende
2017-18, A, L 220 som fremsat, side 32-36.
2.2.2. Indenrigs- og Boligministeriets overvejelser
Forsøgene med velfærdsteknologi, som er beskrevet i afsnit
2.2.1, ønsker regeringen for nuværende ikke at udbrede til
generelle ordninger. Der vurderes at være behov for yderli-
gere dataindsamling og evaluering inden en endelig stilling-
tagen til, om den anvendelse af velfærdsteknologi, som de
pågældende forsøgshjemler giver mulighed for, skal udbre-
des til andre kommuner som en generel ordning. Det vurde-
res derfor hensigtsmæssigt, at forsøgshjemlerne forlænges
med henblik på at skabe det nødvendige beslutningsgrund-
lag for en endelig stillingtagen til forsøgene.
En etårig forlængelse vurderes ikke tilstrækkelig til at ind-
samle den fornødne viden om forsøgshjemlernes anvendelse
i kommunerne, udarbejde en ny evaluering og derefter tage
stilling til, om forsøgene skal udbredes til generelle ordnin-
ger. Det vurderes derfor, at forsøgene bør forlænges med to
år.
2.2.3. Den foreslåede ordning
Det foreslås, at de pågældende forsøgshjemler i lov om fri-
kommunenetværk forlænges med to år, så de kan gennem-
føres indtil den 31. december 2023. Baggrunden for at for-
længe forsøgene er, at det datagrundlag, der er skabt indtil
videre i løbet af forsøgsperioden, vurderes utilstrækkeligt
til at træffe en beslutning om evt. udbredelse til generelle
ordninger.
L 58 - 2021-22 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra indenrigs- og boligministeren
2478522_0009.png
9
Det foreslås derfor, at det første år af den forlængede for-
søgsperiode bruges til at indsamle data og evaluere forsø-
gene, mens det sidste år vil være en overgangsperiode for
frikommunerne, hvor forsøgene kan fortsætte, mens der tag-
es stilling til den endelige opfølgning.
Den foreslåede indsættelse af stk. 4 til § 1 i lov om frikom-
munenetværk vil medføre, at kommunerne i frikommunene-
tværkene kan fortsætte forsøg med situationsbestemt video-,
audio- og bevægelsesovervågning efter lov om frikommune-
netværk §§ 14, 14 c og 14 e, forsøg med søvnmonitorerings-
teknologi, herunder videobaseret kig-ind efter § 14 f samt
forsøg med særlige døråbnere efter § 14 b indtil den 31.
december 2023.
Forslaget om forlængelse med to år omfatter således i alt
fem forsøgshjemler i lov om frikommunenetværk på social-
og ældreministerens område.
Der henvises til bemærkningerne til forslagets § 1, nr. 3.
3. Regionale konsekvenser, herunder for landdistrikter
Lovforslaget indebærer, at 29 kommuner i frikommunenet-
værk fortsat vil have muligheder som følge af forsøgene,
som andre kommuner ikke har. De berørte kommuner har
selv ansøgt om at gennemføre forsøgene, og det er frivilligt,
om de ønsker at gøre brug af forsøgshjemlerne.
Da hensigten med lovforslaget er at lade frikommunerne
fortsætte forsøg, som kommunerne har gode erfaringer med,
og som for nogle forsøgs vedkommende kan bidrage til for-
enklinger, besparelser og administrative lettelser, vurderes
konsekvenserne at være positive for de berørte kommuner.
Evalueringerne af forsøgene tyder ikke på, at konsekvenser-
ne af de fritagelser og forsøg, som er gennemført i frikom-
munerne, skulle være væsentligt forskellige for de deltagen-
de henholdsvis land- og bykommuner eller for deltagende
kommuner i forskellige regioner. Dette lovforslags konse-
kvenser for de 29 berørte frikommuner vil desuden være
midlertidige og ophører ved udløb af forsøgshjemlerne den
31. december 2022 for de forsøg, der er omfattet af lovfor-
slagets § 1, nr. 2, og den 31. december 2023 for de forsøg,
der er omfattet af lovforslagets § 1, nr. 3. Derefter vil mulig-
hederne i forsøgshjemlerne enten bortfalde eller overgå til
generelle ordninger.
Frikommunerne tilhører forskellige geografiske regioner og
omfatter både land- og bykommuner. Der er således ikke
systematisk bestemte regioner eller typer af kommuner, der
tilgodeses ved forlængelse af forsøgshjemler. De enkelte
frikommunenetværk kan dog være sammensat af kommuner
i samme region eller kommuner med andre fællestræk. Idet
de 29 berørte frikommuner dog samlet set varierer på geo-
grafisk placering og størrelse og både omfatter landdistrikter
og større byer, vurderes det dog samlet set ikke, at den
foreslåede forlængelse af udvalgte forsøgshjemler i Frikom-
muneforsøg II vil have væsentlige konsekvenser for landdi-
strikter eller for bestemte regioner i forhold til andre.
4. Økonomiske konsekvenser og implementeringskonsekven-
ser for det offentlige
Lovforslagets økonomiske konsekvenser og implemente-
ringskonsekvenser for de omfattede frikommuner beror på,
om frikommunerne vil gøre brug af lovforslagets mulighe-
der for at forlænge forsøg.
Idet visse forsøgshjemler blandt andet har til formål at hjem-
le forsøg, der understøtter en bedre ressourceudnyttelse og
mere effektiv opgaveløsning i kommunerne, antages lovfor-
slaget ikke i væsentligt omfang at indebære negative øko-
nomiske konsekvenser for kommunerne. Evt. omkostninger
som følge af forlængelse af forsøgene afholdes af den enkel-
te frikommune.
Lovforslaget kan have positive implementeringskonsekven-
ser for nogle af de pågældende kommuner omfattet af lov-
forslaget, idet nogle forsøgshjemler kan indebære en admi-
nistrativ lettelse for de frikommuner, der gør brug af disse
muligheder for forsøg.
Lovforslaget vurderes ikke at have økonomiske konsekven-
ser eller implementeringskonsekvenser for regioner eller
stat.
Lovforslaget vurderes yderligere ikke at have væsentli-
ge digitaliseringsrelatererede konsekvenser for det offentli-
ge. Lovforslaget indeholder forslag til klare og enkle reg-
ler. Lovforslaget ændrer ikke på, hvorvidt der kan kommuni-
keres digitalt med kommunerne. Lovforslaget ændrer ikke
på, hvorvidt der kan ske en automatisk sagsbehandling in-
den for gældende lovgivning. Lovforslaget ændrer heller
ikke på sammenhæng på tværs. Lovforslaget ændrer endelig
ikke på mulighederne for tryg og sikker datahåndtering og
anvendelse af offentlig infrastruktur.
5. Økonomiske og administrative konsekvenser for erhvervs-
livet m.v.
Lovforslaget vurderes ikke at have økonomiske eller admi-
nistrative konsekvenser for erhvervslivet.
6. Administrative konsekvenser for borgerne
Lovforslaget vurderes ikke at have administrative konse-
kvenser for borgerne.
7. Klimamæssige konsekvenser
Lovforslaget vurderes ikke at have klimamæssige konse-
kvenser.
8. Miljø- og naturmæssige konsekvenser
Lovforslaget vurderes ikke at have miljø- og naturmæssige
konsekvenser.
9. Forholdet til EU-retten
Lovforslaget indeholder ingen EU-retlige aspekter.
L 58 - 2021-22 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra indenrigs- og boligministeren
2478522_0010.png
10
10. Hørte myndigheder og organisationer m.v.
Et udkast til lovforslag har i perioden fra den 31. august til
den 28. september 2021 været sendt i høring hos følgende
myndigheder og organisationer m.v.:
Advokatrådet, Advokatsamfundet, Akademikerne, Allerød
Kommune, Alzheimerforeningen, Andelsboligforeningernes
Fællesrepræsentation, Ankestyrelsen, ASE, Ballerup Kom-
mune, BDO Kommunernes Revision A/S, Beskæftigelses-
rådet BER, Beskæftigelsesrådets ydelsesudvalg, BL - Dan-
marks Almene Boliger, Brønderslev Kommune, Børne- og
Kulturchefforeningen, Børne- og Ungdomspædagogernes
Landsforening (BUPL), Børnerådet, Børnesagens Fællesråd,
Børns Vilkår, Center for Sund Aldring, Danmarks Lejer-
foreninger, Dansk Arbejdsgiverforening, Dansk Erhverv,
Dansk Handicapforbund, Dansk Industri, Dansk Metal,
Dansk Psykolog Forening, Dansk Retspolitisk Forening,
Dansk Socialrådgiverforening, Dansk Sygeplejeråd, Danske
Advokater, Danske A-kasser, Danske Handicaporganisati-
oner, Danske Regioner, Danske Seniorer, Danske Udleje-
re, Danske Ældreråd, Datatilsynet, De anbragtes vilkår,
DemensKoordinatorer i Danmark, Den Uvildige Konsulent-
ordning på Handicapområdet, DESA - Dansk Erhvervssam-
menslutning, Det Centrale Handicapråd, Det faglige hus,
Diakonissestiftelsen, DJØF, EGV, EjendomDanmark, Er-
hvervsstyrelsen, Esbjerg Kommune, FABU, Fagligt Fælles
Forbund (3F), Fagbevægelsens Hovedorganisation, Faglige
Seniorer, Familieretshuset, Favrskov Kommune, Finansrå-
det, Finanssektorens Arbejdsgiverforening, Finanstilsynet,
FOA – Fag og Arbejde, Folketingets Ombudsmand, Fore-
ning for ledere af sundhedsordninger for børn og unge,
Foreningen af Kommunale Social-, Sundheds- og Arbejds-
markedschefer i Danmark (FSD), Forhandlingsfællesskabet,
11. Sammenfattende skema
ForældreLANDSforeningen (FBU), Fredensborg Kommune,
Frederikshavn Kommune, Frederikssund Kommune, Fure-
sø Kommune, Gentofte Kommunalforening, Gentofte Kom-
mune, Gladsaxe Kommune, Gribskov Kommune, Guld-
borgsund Kommune, Halsnæs Kommune, Helsingør Kom-
mune, Herning Kommune, Hillerød Kommune, Hjørring
Kommune, HK Danmark, HK Kommunal, Holstebro Kom-
mune, Høje-Taastrup Kommune, Ikast-Brande Kommune,
Institut for Menneskerettigheder, Jammerbugt Kommune,
Jobrådgivernes Brancheforening, Justitia, KL, Kommunal-
direktørforeningen, Kommunernes Lønningsnævn, Kristelig
Arbejdsgiverforening, Kristelig Fagbevægelse, Københavns
Kommune, Landdistrikternes Fællesråd, Landsforeningen
af fleks- og skånejobbere, Landsforeningen Bopam, Lands-
foreningen Børn og Forældre, Landsforeningen for Social-
pædagoger, Landsforeningen Ligeværd, Landssamråd for
PPR-chefer, Lederforum, Livsværk, LOS, Lægeforeningen,
Læsø Kommune, Mariagerfjord Kommune, Morsø Kommu-
ne, Nationalt Videnscenter for Demens, Odense Kommu-
ne, Offentligt ansattes organisationer, OK-Fonden, Plejefa-
miliernes Landsforening, PLO (Praktiserende Lægers Orga-
nisation), Pårørendegruppen for svage ældre, Randers Kom-
mune, Rebild Kommune, Red Barnet, Rigsrevisionen, Ros-
kilde Kommune, Rudersdal Kommune, Røde Kors, Rådet
for frivilligt socialt arbejde, Rådet for Socialt Udsatte, Silke-
borg Kommune, Skive Kommune, Slagelse Kommune, So-
cialpædagogernes Landsforbund, Socialt Leder Forum, So-
cialtilsyn Hovedstaden, Socialtilsyn Midt, Socialtilsyn Nord,
Socialtilsyn Syd, Socialtilsyn Øst, SUFO (Landsforeningen
for ansatte i sundhedsfremmende og forebyggende hjemme-
besøg), TABUKA, Thisted Kommune, Ungdommens Røde
Kors, Vesthimmerlands Kommune, Ældre Sagen, Aabenraa
Kommune, Aalborg Kommune og Aarhus Kommune.
Positive konsekvenser/mindreudgifter
Negative konsekvenser/merudgifter
Økonomiske konsekvenser for stat,
kommuner og regioner
(hvis ja, angiv omfang/Hvis nej, anfør »In- (hvis ja, angiv omfang/Hvis nej, anfør »In-
gen«)
gen«)
Afhænger af, hvorvidt frikommunerne gør Afhænger af, hvorvidt frikommunerne gør
brug af mulighederne for at forlænge for- brug af mulighederne for at forlænge for-
søg.
søg. Evt. økonomiske omkostninger afhol-
des af frikommunerne.
Ingen for stat og regioner.
Ingen for stat og regioner.
Afhænger af, hvorvidt frikommunerne gør Ingen
brug af mulighederne for at forlænge for-
søg.
Ingen for stat og regioner.
Ingen
Implementeringskonsekvenser for
stat, kommuner og regioner
Økonomiske konsekvenser for er-
hvervslivet
Ingen
L 58 - 2021-22 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra indenrigs- og boligministeren
2478522_0011.png
11
Administrative konsekvenser for er- Ingen
Ingen
hvervslivet
Administrative konsekvenser for bor- Ingen
Ingen
gerne
Klimamæssige konsekvenser
Ingen
Ingen
Natur- og miljømæssige konsekven- Ingen
Ingen
ser
Forholdet til EU-retten
Lovforslaget indeholder ingen EU-retlige aspekter.
Er i strid med de principper for imple-
mentering af erhvervsrettet EU-regu-
Ja
lering/Går videre end minimumskrav
i EU-regulering
(sæt X)
Bemærkninger til lovforslagets enkelte bestemmelser
Til § 1
Til nr. 1
Det fremgår af § 1, stk. 1, i lov om frikommunenetværk
(lovbekendtgørelse nr. 831 af den 25. juni 2018 med senere
ændringer), at lovens formål er at give kommuner, der er
organiseret i frikommunenetværk, jf. § 2, mulighed for at
gennemføre forsøg indtil den 31. december 2021 med hen-
blik på at kunne bidrage til en bedre opgaveløsning til gavn
for borgerne gennem effektiviseringer, regelforenklinger og
bedre styring i kommunerne. Det fremgår videre af § 1, stk.
2, i samme lov, at aftaler indgået inden for rammerne af §§
26 f og 26 k kan have varighed ud over den 31. december
2021.
Det følger af den foreslåede ændring af
§ 1, stk. 1,
i
lov om frikommunenetværk, at der efter »den 31. december
2021« indsættes et ”, jf. dog stk. 2-4,”.
Den foreslåede indsættelse vil medføre, at det tydeliggø-
res, at § 1, stk. 1, i lov om frikommunenetværk alene udgør
en hovedregel om, at kommuner, der er organiseret i frikom-
munenetværk, har mulighed for at gennemføre forsøg indtil
den 31. december 2021, og at såvel den gældende § 1, stk. 2,
som de i dette lovforslags § 1, nr. 2 og 3, foreslåede § 1, stk.
3 og 4, udgør undtagelser hertil.
Der er alene tale om en teknisk ændring af § 1, stk. 1,
i lov om frikommunenetværk. Der rettes således op på, at
der ikke tidligere i § 1, stk. 1, er blevet henvist til den
gældende undtagelse i § 1, stk. 2. Ændringen skal videre ses
i sammenhæng med de foreslåede bestemmelser i § 1, stk. 3
og 4, der ligeledes udgør undtagelser til § 1, stk. 1.
Der henvises til § 1, nr. 2 og 3, og bemærkningerne hertil.
Til nr. 2
Det fremgår af § 1 i lov om frikommunenetværk, at lovens
formål er at give kommuner, der er organiseret i frikommu-
nenetværk, jf. § 2, mulighed for at gennemføre forsøg indtil
den 31. december 2021 med henblik på at kunne bidrage
til en bedre opgaveløsning til gavn for borgerne gennem ef-
fektiviseringer, regelforenklinger og bedre styring i kommu-
Nej
X
nerne. De pågældende kommuner og frikommunenetværk er
beskrevet i lovens § 2.
Den foreslåede indsættelse af stk. 3 i § 1 vedrører frikom-
munenetværket om en mere fleksibel og effektiv beskæfti-
gelsesindsats, frikommunenetværket om billige boliger og
fleksible boligløsninger, frikommunenetværket om bedre
styring af udgifterne på det specialiserede socialområde, fri-
kommunenetværket om børn som vores vigtigste ressource,
frikommunenetværket om nye samarbejdsformer på det so-
matiske akutområde og frikommunenetværket om sammen-
hængende indsatser på tværs af sektorområder.
Efter § 9 i lov om frikommunenetværk kan kommuner
i frikommunenetværket om en mere fleksibel og effektiv
beskæftigelsesindsats tilbyde støtte i form af tilskud og ren-
tefrie lån (mikrolån) til opstart af virksomhed til personer
med en realistisk forretningsidé.
Efter § 9 d i lov om frikommunenetværk kan kommuner
i frikommunenetværket om en mere fleksibel og effektiv
beskæftigelsesindsats fritages for at lave en revurdering, når
en fleksjobvisiteret person har modtaget ledighedsydelse i
sammenlagt 12 måneder inden for 18 måneder.
Efter § 10 i lov om frikommunenetværk kan kommuner
i frikommunenetværket om børn som vores vigtigste res-
source fritages for en række procesregler og administrative
procedurer i serviceloven i det socialfaglige arbejde med
udsatte børn og deres familier.
Efter § 25 i lov om frikommunenetværk kan kommuner
i frikommunenetværket om billige boliger og fleksible bo-
ligløsninger og frikommunenetværket om bedre styring af
udgifterne på det specialiserede socialområde udvide brugen
af udslusningsboliger til at omfatte flere målgrupper og bo-
ligtyper. Dertil kan kommunerne forlænge støtteperioden i
udslusningsboliger fra to til fem år.
Efter § 26 e i lov om frikommunenetværk kan kommu-
ner i frikommunenetværket om billige boliger og fleksible
boligløsninger give tilladelse til etablering af midlertidige
boliger i en periode på indtil 30 år, selvom der sker fornyet
opstilling af boligen inden for denne periode. Målgruppen
for boligerne er socialt udsatte unge.
Efter § 27 i lov om frikommunenetværk kan kommuner
i frikommunenetværket om billige boliger og fleksible bo-
L 58 - 2021-22 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra indenrigs- og boligministeren
2478522_0012.png
12
ligløsninger betale for indretning af deleboliger i almene
familieboliger, herunder inventar, samt for varmeudgifter, så
den ene lejer ikke er ansvarlig, hvis den anden flytter.
Efter § 27 a i lov om frikommunenetværk kan kommu-
ner i frikommunenetværket om nye samarbejdsformer på
det somatiske akutområde delegere myndighedsopgaven i
forbindelse med tildeling af hjemmesygepleje til borgere,
der henvises til den fælles kommunale akutfunktion, til de
øvrige kommuner i netværket.
Efter § 27 b i lov om frikommunenetværk kan sygeple-
jersker i den tværkommunale akutfunktion i frikommunene-
tværket om nye samarbejdsformer på det somatiske akutom-
råde opbevare og udlevere lægemidler, der ikke er udstedt
recept på til en bestemt person, i den fælles akutfunktion.
Efter § 29 i lov om frikommunenetværk kan kommuner
i frikommunenetværket om sammenhængende indsatser på
tværs af sektorområder gennemføre anmeldte frem for uan-
meldte tilsyn med plejehjem.
Efter § 30 a i lov om frikommunenetværk kan kommuner
i frikommunenetværket om en mere fleksibel og effektiv
beskæftigelsesindsats tilbyde psykologbehandling i jobcen-
terregi til visse målgrupper af sygedagpengemodtagere.
Gældende ret for de enkelte forsøgshjemler er beskrevet
nærmere i afsnit 2.1.1.
Det vil følge af det foreslåede
§ 1, stk. 3,
i lov om frikom-
munenetværk, at de pågældende forsøg efter §§ 9, 9 d, 10,
25, 26 e, 27-27 b, 29 og 30 a i lov om lov om frikommune-
netværk uanset samme lovs § 1, stk. 1, kan gennemføres
indtil den 31. december 2022.
Med den foreslåede indsættelse af et nyt stk. 3 i § 1
vil kommuner i frikommunenetværkene, som gennemfører
forsøg efter de nævnte bestemmelser, kunne fortsætte disse
udvalgte forsøg indtil den 31. december 2022, mens den en-
delige opfølgning afklares, eller ny lovgivning, som udbre-
der forsøg til generelle ordninger, forberedes. Øvrige forsøg,
som ikke foreslås forlænget i dette lovforslags § 1, nr. 3,
og som ikke har hjemmel i anden lovgivning, vil skulle
indstilles den 31. december 2021.
Det bemærkes fsva. kommuner i frikommunenetværket
om billige boliger og fleksible boligløsninger og frikommu-
nenetværket om bedre styring af udgifterne på det speciali-
serede socialområde, at forlængelsen vil betyde, at aftaler
om udlejning af udslusningsboliger efter § 25, stk. 3, vil
kunne have gyldighed op til fem år efter den 31. december
2022. Der henvises til bemærkningerne til § 1, nr. 4.
Ligeledes vil kommunalbestyrelserne i frikommunene-
tværket om billige boliger og fleksible boligløsninger efter
§ 26 e i lov om frikommunenetværk kunne meddele bygge-
tilladelse til midlertidigt byggeri indtil den 31. december
2022. Byggetilladelsen vil fortsat kunne gælde i 30 år.
Kommunerne i frikommunenetværket om billige boliger
og fleksible boligløsninger vil ikke kunne afholde udgifter
til indretning af bofællesskaber efter § 27 i lov om frikom-
munenetværk efter den 31. december 2022. Det gælder også
for udgifter til fornyelse og vedligeholdelse af de installati-
oner og ting, som kommunen oprindelig sørgede for, samt
dækning af udgifter til varme.
Frikommunerne vil ikke være forpligtet til at udføre for-
søgene i hele perioden. Kommunalbestyrelserne i frikom-
munerne vil således – som det også er tilfældet efter de
gældende regler – frit kunne træffe beslutning om at afslut-
te godkendte og igangsatte forsøg inden den 31. december
2022.
Den foreslåede bestemmelse vil ikke medføre, at eksister-
ende aftaler m.v. med borgere, foreninger m.v. som led
i et frikommuneforsøg bortfalder eller automatisk forlæn-
ges. Det forudsættes således, at eksisterende aftaler m.v. om
nødvendigt opsiges eller genforhandles i forbindelse med, at
frikommunerne træffer beslutning om at videreføre forsøg
ud over den oprindelige udløbsdato for frikommuneforsøget
den 31. december 2021.
Der henvises i øvrigt til pkt. 2.1 i lovforslagets almindeli-
ge bemærkninger.
Til nr. 3
Det fremgår af § 1 i lov om frikommunenetværk, at lovens
formål er at give kommuner, der er organiseret i frikommu-
nenetværk, jf. § 2, mulighed for at gennemføre forsøg indtil
den 31. december 2021 med henblik på at kunne bidrage
til en bedre opgaveløsning til gavn for borgerne gennem ef-
fektiviseringer, regelforenklinger og bedre styring i kommu-
nerne. De pågældende kommuner og frikommunenetværk er
beskrevet i lovens § 2.
Den foreslåede indsættelse af stk. 4 i § 1 vedrører fri-
kommunenetværket om bedre styring af udgifterne på det
specialiserede socialområde og frikommunenetværket om
sammenhængende indsatser på tværs af sektorområder.
Efter § 14 i lov om frikommunenetværk kan kommuner
i frikommunenetværket om bedre styring af udgifterne på
det specialiserede socialområde anvende situationsbestemt
video-, audio- og bevægelsesovervågning over for personer
med betydelig og varigt nedsat psykisk funktionsevne på
botilbud m.v.
Efter § 14 b i lov om frikommunenetværk kan kommuner
i frikommunenetværket om bedre styring af udgifterne på
det specialiserede socialområde anvende særlige døråbnere
på døre, der afgrænser enheder eller afdelinger i et botilbud
eller lignende, for personer med betydelig og varigt nedsat
funktionsevne.
Med § 14 c i lov om frikommunenetværk udvides mål-
gruppen for forsøget med situationsbestemt video-, audio-
og bevægelsesovervågning i frikommunenetværket om bed-
re styring af udgifterne på det specialiserede socialområde
til også at kunne omfatte børn og unge med betydelig og
varigt nedsat funktionsevne, som er i aflastning eller anbragt
på opholdssted eller døgninstitution.
Med § 14 e i lov om frikommunenetværk udvides mål-
gruppen for forsøget med situationsbestemt video-, audio-
og bevægelsesovervågning i frikommunenetværket om bed-
re styring af udgifterne på det specialiserede socialområde
L 58 - 2021-22 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra indenrigs- og boligministeren
2478522_0013.png
13
til også at kunne omfatte borgere, der er i målgruppen for,
men ikke har ophold i et botilbud eller en plejebolig.
Efter § 14 f i lov om frikommunenetværk kan kommuner
i frikommunenetværket om sammenhængende indsatser på
tværs af sektorområder anvende søvnmonitoreringsteknolo-
gi, herunder videobaseret kig-ind, for borgere med betydelig
og varigt nedsat psykisk funktionsevne.
Gældende ret for de enkelte forsøgshjemler er nærmere
beskrevet i afsnit 2.2.1.
Det vil følge af det foreslåede
§ 1, stk. 4,
i lov om frikom-
munenetværk, at forsøg efter §§ 14, 14 b, 14 c, 14 e og § 14
f i lov om frikommunenetværk uanset samme lovs § 1, stk.
1, kan gennemføres indtil den 31. december 2023.
Med den foreslåede indsættelse af et nyt stk. 4 i § 1
vil kommuner i frikommunenetværkene, som gennemfører
forsøg efter de nævnte bestemmelser, kunne fortsætte disse
udvalgte forsøg indtil den 31. december 2023 med henblik
på yderligere dataindsamling og evaluering, som kan danne
grundlag for en endelig beslutning om evt. udbredelse af
forsøgene til generelle ordninger.
Frikommunerne vil ikke være forpligtet til at udføre for-
søgene i hele perioden. Kommunalbestyrelserne i frikom-
munerne vil således – som det også er tilfældet efter de
gældende regler – frit kunne træffe beslutning om at afslut-
te godkendte og igangsatte forsøg inden den 31. december
2023.
Den foreslåede bestemmelse vil ikke medføre, at eksister-
ende aftaler m.v. med borgere, foreninger m.v. som led
i et frikommuneforsøg bortfalder eller automatisk forlæn-
ges. Det forudsættes således, at eksisterende aftaler m.v. om
nødvendigt opsiges eller genforhandles i forbindelse med, at
frikommunerne træffer beslutning om at videreføre forsøg
ud over den oprindelige udløbsdato for frikommuneforsøget
den 31. december 2021.
Der henvises i øvrigt til pkt. 2.2 i lovforslagets almindeli-
ge bemærkninger.
Til nr. 4
Det fremgår af § 25, stk. 5, i lov om frikommunenet-
værk, at kommunalbestyrelsen i en kommune i frikommune-
netværket om billige boliger og fleksible boligløsninger og
frikommunenetværket om bedre styring af udgifterne på det
specialiserede socialområde kan indgå aftaler efter § 25, stk.
3, frem til den 31. december 2021, og at aftaler indgået
inden den 31. december 2021 kan have gyldighed højst fem
år efter forsøgsperiodens udløb.
Det fremgår endvidere af § 25, stk. 3, i lov om frikommu-
nenetværk, at støtteperioden i udslusningsboliger kan udvi-
des fra to til op til fem år, såfremt kommunalbestyrelsen i
frikommunen vurderer, at beboerens betalingsevne efter to
år ikke kan dække den fulde husleje for boligen.
Det følger af de foreslåede ændringer af
§ 25, stk. 5,
i lov
om frikommunenetværk, at udtrykket
»den
31. december
2021« i 1. og 3. pkt. ændres til:
»den
31. december 2022«.
Baggrunden for de foreslåede ændringer er, at det som
følge af, at forsøg efter § 25 i lov om frikommunenetværk
med forlænget støtteperiode i udslusningsboliger foreslås
forlænget indtil den 31. december 2022, jf. det i lovforsla-
gets § 1, nr. 2 foreslåede nye § 1, stk. 3, i lov om frikommu-
nenetværk, vil være nødvendigt at konsekvensrette § 25, stk.
5, i lov om frikommunenetværk, således at den forlængede
forsøgsperiode for det pågældende forsøg er afspejlet i de
aftaler, der kan indgås om forsøgene.
Med den foreslåede ændring vil der således i overensstem-
melse med den foreslåede tilføjelse af § 1, stk. 3, i lov om
frikommunenetværk kunne indgås aftaler efter § 25, stk. 3,
i lov om frikommunenetværk frem til den 31. december
2022. Kommunerne vil dermed kunne indgå aftaler om for-
længet støtteperiode i udslusningsboliger efter § 25, stk. 3, i
lov om frikommunenetværk, som har gyldighed op til fem år
efter forsøgsperiodens udløb den 31. december 2022.
Til § 2
Det foreslås, at loven skal træde i kraft den 1. januar 2022.
Loven gælder ikke for Færøerne og Grønland, fordi lov
om frikommunenetværk ikke gælder og ikke kan sættes i
kraft for Færøerne og Grønland.
L 58 - 2021-22 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra indenrigs- og boligministeren
2478522_0014.png
14
Bilag 1
Lovforslaget sammenholdt med gældende lov
Gældende formulering
Lovforslaget
§1
I lov om frikommunenetværk, jf. lovbekendtgørelse nr.
831 af 25. juni 2018, som ændret ved § 16 i lov nr. 551 af
7. maj 2019, § 15 i lov nr. 1558 af 27. december 2019 og §
12 i lov nr. 1559 af 27. december 2019, foretages følgende
ændringer:
§ 1.
Formålet med denne lov er at give kommuner, der
er organiseret i frikommunenetværk, jf. § 2, mulighed for at
gennemføre forsøg indtil den 31. december 2021 med hen-
blik på at kunne bidrage til en bedre opgaveløsning til gavn
for borgerne gennem effektiviseringer, regelforenklinger og
bedre styring i kommunerne.
Stk. 2. …
§ 1.
Stk. 2.
1.
I
§ 1, stk. 1,
indsættes efter
»den
31. december 2021«: »,
jf. dog stk. 2-4,«.
2.
I
§ 1
indsættes som
stk. 3:
»Stk.
3.
Forsøg efter §§ 9, 9 d, 10, 25, 26 e, 27-27 b, 29 og
30 a kan uanset stk. 1 gennemføres indtil den 31. december
2022«.
3.
I
§ 1
indsættes som
stk. 4:
»Stk.
4.
Forsøg efter §§ 14, 14 b, 14 c, 14 e og 14 f kan
uanset stk. 1 gennemføres indtil den 31. december 2023«.
4.
I
§ 25, stk. 5, 1. og 3. pkt.,
ændres
»den
31. december
2021« til:
»den
31. december 2022«.
§ 1.
Stk. 2.
§ 25....
Stk. 2-4. …
Stk. 5.
Aftalerne efter stk. 3 kan indgås frem til den 31. de-
cember 2021. I aftalen skal der fastsættes en udløbsdato for
aftalens gyldighed. Aftaler indgået inden den 31. december
2021 kan have gyldighed højst 5 år efter forsøgsperiodens
udløb.