Indenrigs- og Boligudvalget 2021-22
L 58 Bilag 1
Offentligt
2478521_0001.png
Høringssvar fra Frontløbernetværk om Helhedsorienterede Indsatser til
Lov om ændring af lov om frikommunenetværk
(Forlængelse af udvalgte forsøgsmuligheder i Frikommuneforsøg II)
Frontløbernetværket om Helhedsorienterede Indsatser har indenfor høringsperioden
behandlet udkast til Lov om ændring af lov om frikommunenetværk (Forlængelse af
udvalgte forsøgsmuligheder i Frikommuneforsøg II).
Frontløbernetværket vil benytte lejligheden til at kvittere Indenrigs- og
Boligministeriet for det gode samarbejde, gennem hele Frikommuneforsøg II’s
forløbsperiode. Fire af kommunerne i Frontløbernetværket deltog i Frikommuneforsøg,
En Plan for en Sammenhængende Indsats Sammen med Borgeren.
Med etablering af Frontløbernetværk om Helhedsorienterede Indsatser viderefører
Allerød, Ballerup, Frederikssund og Hillerød Kommune, sammen med Gladsaxe, Høje-
Taastrup og Rødovre Kommune, ambitionerne i Lov om Frikommuneforsøg II om
tværkommunale samarbejder om en tematisk dagsorden.
Kommunerne i Frontløbernetværket ser frem til det fortløbende samarbejde med
ministerierne omkring den kommende hovedlov – og dagordenen om implementering
af helhedsorienterede indsatser.
L 58 - 2021-22 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra indenrigs- og boligministeren
2478521_0002.png
Indenrigs- og Boligministeriet
Stormgade 2-6
1470 København K.
Att.: Helena Ravn
23. september 2021
Børne- og Kulturchefforeningens høringssvar vedr. lov om ændring af lov om
frikommunenetværk
(Forlængelse af udvalgte forsøgsmuligheder i Frikommune-forsøg II)
Børne- og Kulturchefforeningen (BKF) takker for muligheden for at afgive høringssvar vedrørende
lov om ændring af lov om frikommunenetværk (Forlængelse af udvalgte forsøgsmuligheder i
Frikommuneforsøg II).
BKF er helt enig i behovet for forlængelsen af forsøgsmulighederne efter § 10 i lov om
frikommunenetværk.
Vi finder, at forsøget bidrager med vigtig viden inden for området, der vedrører udsatte børn og
unge, og evalueringerne fra forsøgene har vist lovende resultater i forhold til:
Kommunerne er lykkes med at få omlagt socialrådgivernes arbejde fra primært
administration til tættere og hyppigere dialog med familierne
De nye mødeformer medvirker til positiv inddragelse af familie og det private og
professionelle netværk i og omkring barnet
Familierne er glade for den mere kortfattede kommunikation og for den overskuelige dialog
på netværksmøder på tværs og med mange involverede parter
Familierne føler sig inddraget og tager medejerskab for løsning af udfordringerne
Socialrådgiverne oplever, at børnene får en stærkere stemme og bliver inddraget på den
måde, som passer det enkelte barn bedst.
Erfaringerne viser, at de deltagende kommuner har været i stand til at realisere det, der står
øverst på dagsordenen hos rigtig mange kommuner, nemlig at omlægge socialrådgivernes
arbejde, så tiden kan bruges til at skabe en positiv forskel for de udsatte børn, unge og familier.
BKF tilslutter sig derfor, at det nye lovforslag vedtages, så forsøgskommunerne kan fortsætte
deres nuværende arbejdsgange og bidrage til en betydelig videnskilde i det videre arbejde med
Børnene Først og frem til vedtagelsen af den nye Barnets Lov.
L 58 - 2021-22 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra indenrigs- og boligministeren
Med venlig hilsen
På vegne af Børne- og Kulturchefforeningen
Henning Bach Christensen
Formand
Helle Støve
Formand for Børne- og Familienetværket
L 58 - 2021-22 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra indenrigs- og boligministeren
2478521_0004.png
Notat
Til
Til
Kopi til
Indenrigs- og boligministeriet
Orientering
27. september 2021
Side 1 af 2
Svar fra Aarhus Kommune på høring over udkast til lov om æn-
dring af lov om frikommunenetværk
Aarhus Kommune ser meget positivt på muligheden for en forlængelse af de
udvalgte forsøgsmuligheder i Frikommuneforsøg II, og ønsker at kvittere
herfor.
Aarhus Kommune har sammen med København, Høje Taastrup, Roskilde,
Favrskov og Randers været med i frikommunenetværket på boligområdet.
Det er som følge deraf rigtig glædeligt, at den udvidede anvendelse af ud-
slusningsboliger til flere målgrupper og boligtyper videreføres og forventes at
indgå i regeringens arbejde med omlægning af hjemløseindsatsen. Vi har
anvendt muligheden i Aarhus til socialt udsatte borgere uden et hjem og
med gode resultater. Det har vi et ønske om at fortsætte med.
Det er også godt, at der gives mulighed for ved en revision af planloven at
godkende midlertidige boliger målrettet særligt udsatte borgere og på midler-
tidige lokationer i kommunen. Det være sig perspektivgrunde eller andet.
Gruppen af socialt udsatte har vidt forskellige behov og efterspørger forskel-
lige boligløsninger, som vi med denne mulighed bedre kan imødekomme.
Sidst men ikke mindst er det godt, at det er blevet muligt at indgå en aftale
med private udlejere om kommunal anvisning uden tidsbegrænsning pr. 1.
januar 2022. Det ville have været fuldendt, hvis denne boligtype også var en
del af udslusningsboligkonceptet fremadrettet og indgår i regeringens arbej-
de med omlægning af hjemløseindsatsen.
Ydermere har Aarhus Kommune via Magistratsafdelingen for Sundhed og
Omsorg deltaget i frikommunenetværket om sammenhængende indsatser
på tværs af sektorområder, hvor der forslås at forlænge to af de konkrete
forsøg: forsøg om søvnforbedrende velfærdsteknologi og forsøg om anmeldt
tilsyn på plejehjem.
Magistratsafdelingen for Sundhed og Omsorg finder det meget positivt, at
der søges om at forlænge forsøget om søvnforbedrende velfærdsteknologi.
Forsøget har været sat på pause som følge af covid-19 og en længere for-
søgsramme vil give os bedre muligheder for at få så mange erfaringer fra
forsøget som muligt til videre brug.
BORGMESTERENS
AFDELING
Sekretariat, Erhverv og
Kommunikation
Aarhus Kommune
Borgmestersekretariat
Rådhuset, Rådhuspladsen 2
8000 Aarhus C
Telefon: 89 40 20 00
Direkte telefon: 41 85 41 52
E-mail:
[email protected]
Direkte e-mail:
[email protected]
www.aarhus.dk
Sag: 21/085778-4
Sagsbehandler:
Jens Christian Ladekær Sandbjerg
L 58 - 2021-22 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra indenrigs- og boligministeren
2478521_0005.png
Med venlig hilsen
Jens Christian Ladekær Sandbjerg
Udviklingskonsulent
M +45 4185 4152 E
[email protected]
27. september 2021
Side 2 af 2
L 58 - 2021-22 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra indenrigs- og boligministeren
2478521_0006.png
27-09-2021
Høring over udkast til lov om ændring af lov om
frikommunenetværk (Forlængelse af udvalgte
forsøgsmuligheder i Frikommuneforsøg II)
Høringssvar fra De Anbragtes Vilkår
I De Anbragtes Vilkår har vi alene forholdt os til den del af forlængelsen der omhandler 3.1.3.3 Forsøg efter
§10: Fritagelse for en række administrative procedurer i sager om udsatte børn der forlænges fordi nogle af
de erfaringer forventes indarbejdet i Barnets Lov.
Vi synes det giver god mening at forlænge frikommuneforsøget indtil det præcise indhold af Barnets Lov er
på plads.
Vi er samtidig rigtig glade for at der i Barnets Lov er indskrevet et partnerskab for myndighed da det er en
kompleks opgave at tænke den rette balance mellem afbureaukratisering og børnenes retssikkerhed. Vi
ser frem til at bidrage i Barnets Lovs nedsatte Partnerskab for myndighed.
På vegne af De Anbragtes Vilkår,
David Adrian Pedersen
Bestyrelsesformand
Side
1
af
1
L 58 - 2021-22 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra indenrigs- og boligministeren
2478521_0007.png
Høringssvar
28.09.2021
Til Indenrigs- og Boligministeriet
Høringssvar: udkast til lov om ændring af Iov om frikommunenetværk
(Forlængelse af udvalgte forsøgsmuligheder i Frikommuneforsøg II)
Frikommunenetværket for billige boliger og fleksible boligløsninger bemærker, at det er
positivt, at den udvidede anvendelse af udslusningsboliger til en bredere målgruppe, i en
længere tidsperiode og med en bredere anvendelsesmulighed ift. til ældre og ungdomsboliger,
videreføres og forventes at indgå i regeringens arbejde med omlægning af hjemløseindsatsen.
Flere af netværkets kommuner har anvendt muligheden til socialt udsatte borgere uden et
hjem og med gode resultater. Det har vi et ønske om at fortsætte med.
Det er også positivt, at der gives mulighed for, ved en revision af planloven, at godkende
midlertidige boliger målrettet særligt udsatte borgere, og på midlertidige lokationer i
kommunen. Det være sig perspektivgrunde eller andet. Gruppen af socialt udsatte har vidt
forskellige behov og efterspørger forskellige boligløsninger, som vi med denne mulighed bedre
kan imødekomme. Der bør dog være fokus på, at sådanne muligheder kan oprettes af almene
boligorganisationer, og at boligløsningerne kan opføres integreret med midlertidige boliger til
fx studerende. Kommunerne har et ønske om at kunne inkludere udsatte grupper i almindelige
boligmiljøer, herunder blandt studieboliger. En hjemmel, der sikrer, at boligerne kan opføres
som almene boliger, vil understøtte ,at lejen i sådanne boliger bliver så lav som muligt.
Netværket finder det også positivt, at det formentligt bliver muligt at indgå en aftale med
private udlejere om kommunal anvisning uden tidsbegrænsning pr. 1. januar 2022 jf.
lovforslag vedrørende Blandede boligområder. Det ville have været endnu bedre, hvis denne
boligtype også var en del af udslusningsboligkonceptet fremadrettet og kommer til at indgår i
regeringens arbejde med omlægning af hjemløseindsatsen. Det skal dog også bemærkes, at
kommunerne i netværket har blandede erfaringer med at få adgang til private
udlejningsboliger, og at det derfor for flere af kommunernes vedkommende vil være meget
begrænset, hvor meget den mulighed vil kunne blive benyttet.
Københavns Kommune har udarbejdet sit eget høringssvar, som resten af netværket kan
bakke op om.
orgmesteri Høj Taastrup Kommune
På vegne af frikommunenetværket, Randers Kommune, Favrskov Kommune, Roskilde
Kommune og Aarhus Kommune og Høje-Taastrup Kommune
L 58 - 2021-22 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra indenrigs- og boligministeren
2478521_0008.png
Socialpolitik og Udvikling
Socialforvaltningen
Høringssvar vedr. lovforslag
om ændring
af lov om frikommunenetværk
Københavns Kommune bidrager i det følgende med høringssvar
til punkt. 3.1.3.9, 3.1.3.10 og 3.1.3.11, som kommunen har
arbejdet med i perioden 2016-2021 i regi af frikommunenet-
værket ”Billige boliger og fleksible boligløsninger”.
Indledningsvist bemærkes det, at Københavns Kommune modtog
høringen i samme uge, som de kommunale budgetforhandlinger
startede op, og det var derfor for sent at afsætte midler
til projekter inden for den udvidede ramme, som frikommu-
nehjemlerne giver. Dermed giver en blot 1-årig forlængelse
ikke mange fordele på sigt for kommunen, i modsætning til
at gøre forsøgshjemlerne permanente.
Herudover har Københavns Kommune følgende bemærkninger til
de konkrete hjemler, der foreslås videreført:
3.1.3.9. Forsøg efter § 25: Mulighed for forlænget anven-
delse af udslusningsboliger og udlejning af almene ældre-
og ungdomsboliger som udslusningsboliger
Københavns Kommune bemærker, at det er positivt, at hjem-
len for anvendelse af udslusningsboliger bliver forlænget,
ikke mindst i lyset af lovændringen vedrørende modregning
af ydelser fra april 2021 (L169 2020-21), som hidtil har
været en barriere for oprettelse af udslusningsboliger i
Københavns Kommune.
Kommunen har ligeledes noteret sig, at muligheden for at
yde tilskud i udslusningsboliger i op til fem år forlæn-
ges, hvilket også er anbefalet af frikommunenetværket. Det
vurderes at være positivt, at bestemmelsen giver mulighed
for at gennemføre længere afklaringsforløb mhp. at øge
målgruppens betalingsevne.
Herudover støtter Københavns Kommune op om den fortsatte
mulighed for at anvende udslusningsboligerne til en bre-
dere målgruppe, således at udslusningsboligerne kan være
et redskab til tidlig forebyggelse ift. at afværge truende
social deroute og forebygge ophold på botilbud. Det vurde-
res således at være positivt, særligt for målgruppen af
unge, at der lægges op til en forlængelse af muligheden
for at få anvist en udslusningsbolig uden forudgående op-
hold på herberg.
Københavns Kommune hæfter sig dog ved, at hjemlen kun for-
længes til udgangen af 2022 i stedet for at blive perma-
nentgjort, som det anbefales af frikommunenetværket. Det
er svært at se argumentet for denne korte hjemmelsperiode,
da der ikke kan forventes en større kapacitet af billige
almene boliger ved udgangen af 2022.
Socialpolitik og Udvikling
Bernstorffsgade 17
1577 København V
EAN-nummer
5798009683052
28. september 2021
L 58 - 2021-22 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra indenrigs- og boligministeren
Socialpolitik og Udvikling
2/3
Derudover bemærkes det, at der i lovforslaget ikke er
nævnt noget om adgang til udslusningsboliger hos private
udlejere. Det har i hele forsøgsperioden været et ønske
hos frikommunenetværket at få mulighed for at indgå afta-
ler om udslusningsboliger med private udlejere. En sådan
mulighed har et stort potentiale både for målgruppen af
unge og ift. at skabe plads til alle borgere i alle bolig-
typer. Københavns Kommune vil derfor opfordre ministeriet
til at inkludere en hjemmel til etablering af aftaler om
udslusningsboliger med private udlejere i lovforslaget.
Der kan oplagt ses til det lovforslag, der i juli-august
2021 har været sendt i høring i regi af regeringens ar-
bejde med bekæmpelse af parallelsamfund, hvormed det fore-
slås at øge muligheden for kommunal anvisningsret til pri-
vate udlejningsejendomme.
3.1.3.10. Forsøg efter § 26 e: Etablering af midlertidige
boliger
Københavns Kommune vurderer, at forslaget ikke umiddelbart
er anvendeligt i sin nuværende form, da kommunen har svært
ved at etablere midlertidige boliger inden for lovens nu-
værende rammer og uden en ændring af planloven.
Midlertidighedsbestemmelsen i planloven kan efter Er-
hvervsstyrelsens opfattelse ikke anvendes til etablering
af boliger til andre end studerende, og styrelsen har tid-
ligere meddelt, at bl.a. almene boligorganisationer er af-
skåret fra at benytte sig af bestemmelsen til etablering
af midlertidige ungdomsboliger.
Det anbefales på linje med frikommunenetværket, at hjemlen
erstattes af en ændring af planloven, således at også so-
cialt udsatte unge på vej mod uddannelse kan anvises mid-
lertidige studieboliger.
3.1.3.11. Forsøg efter § 27: Øget fleksibilitet i delebo-
ligordning
Det foreslås at forlænge muligheden for, at frikommunerne
kan betale for indretning af deleboliger i almene familie-
boliger, herunder inventar, samt for varmeudgifter, så den
ene lejer ikke er ansvarlig, hvis den anden lejer flytter.
Københavns Kommune støtter op om en forlængelse af denne
ordning, om end en permanent hjemmel havde været at fore-
trække. Ordningen har været særligt væsentlig ift. opret-
telse af skillevægge, installering af nødvendige hvideva-
rer samt møblering af fællesarealer, der har gjort det mu-
ligt at anvende boliger som deleboliger, der ellers ikke
ville have været egnede til formålet. Fx har muligheden
for at kunne indkøbe de mest basale hvidevarer vist sig at
være helt afgørende for etableringen af deleboliger, da
målgruppen for boligerne har lave ydelser og dermed oftest
ikke selv har råd til at investere i fx komfur og køle-
skab.
L 58 - 2021-22 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra indenrigs- og boligministeren
Socialpolitik og Udvikling
3/3
L 58 - 2021-22 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra indenrigs- og boligministeren
2478521_0011.png
Indenrigs- og Boligministeriet
[email protected]
28. september 2021
Høringssvar vedr. forlængelse af udvalgte forsøgsmuligheder i Frikommuneforsøg II
Rådet for Socialt Udsatte takker for høringen.
Rådet bifalder, at man gennem frikommuneforsøg afprøver nye løsninger til forbedring af
vilkårene for mennesker i socialt udsathed. Særligt vil Rådet fremhæve følgende:
Rådet glæder sig over at forsøget med udslusningsboliger forlænges. Metoden har vist sig
virksom til at få borgere med lav betalingsevne ud af hjemløshed og til at forebygge
hjemløshed. Derfor bør udslusningsboliger også være en del af værkstøjskassen når der bliver
lavet en ny hjemløsereform.
Rådet mener at muligheden for anvendelse af private lejeboliger som udslusningsboliger
ligeledes bør forlænges. Mulighederne for at indgå samarbejde med private udlejere om
kommunalanvisning er forbedret i seneste ændring af lov om kommunal anvisningsret. Hvis
dette instrument skal tages i anvendelse, skal udslusningsordningen bruges, da private
udlejningsboliger generelt er væsentligt dyrere end almene boliger. Derfor anbefaler Rådet, at
muligheden for at anvende udslusningsordningen til private lejeboliger forlænges, og bliver en
del af en kommende hjemløsereform.
Rådet bifalder, at kommuner i frikommuneforsøget fortsat får mulighed for at afholde udgifter
til indretning af bofællesskaber. Bestemmelsen giver flere muligheder i arbejdet for at sikre
boligmuligheder for mennesker i hjemløshed eller risiko for hjemløshed. Derfor ser Rådet frem
til, at der bliver fremsat lovforslag om at gøre ordningen permanent.
Rådet beklager, at udmeldingen om forlængelse af frikommuneordningen kommer efter
kommunerne har indgået eller er ved at indgå budgetaftaler for 2022. Det øger risikoen for, at
ellers gode projekter ikke bliver videreført, fordi muligheden ikke har været udmeldt i tide.
Med venlig hilsen
Vibe Klarup, formand for Rådet for Socialt Udsatte
L 58 - 2021-22 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra indenrigs- og boligministeren
2478521_0012.png
Indenrigs- og Boligministeriet
[email protected]
Styrelsen for Arbejdsmarked og Rekruttering
[email protected]
og
[email protected]
KL's høringssvar til Lovforslag om forlængelse af udvalgte
forsøg på beskæftigelsesområdet i Frikommuneforsøg II
KL har den 3. september 2021 modtaget høring vedrørende lovforslag
om ændring af lov om frikommunenetværk. (Forlængelse af udvalgte
forsøgsmuligheder i Frikommuneforsøg II), som Indenrigs- og
Boligministeriet er ansvarlig for.
KL synes, at det er positivt, at der er vilje til at forlænge forsøg, som har
vist gode resultater. KL stiller sig dog undrende overfor, at der ikke er
flere af de frikommuneforsøg, der har været igangsat på
beskæftigelsesområdet, som forlænges.
Frikommuneforsøgenes formål har netop været at kunne bidrage til en
bedre opgaveløsning til gavn for borgerne gennem effektiviseringer,
regelforenklinger og bedre styring i kommunerne. De nordjyske
kommuner har de sidste fire år haft mulighed for at arbejde med langt
færre statslige regler, hvor medarbejdere har kunnet sætte det i værk,
der gav mening for borgeren frem for blot at skulle levere en bestemt
indsats, fordi loven foreskrev det.
Det Nordjyske frikommuneforsøg har netop vist, at de friere rammer
enten har skabt forbedringer i beskæftigelsesindsatsen eller ligger på
samme niveau som før forsøgene. Derfor ser KL gerne, at flere forsøg i
det Nordjyske frikommuneforsøg forlænges.
Færre proceskrav – i rehabiliteringsteams og med lægeattester
I det Nordjyske frikommuneforsøg har det været muligt at fritage
borgerne fra to regel-fastsatte krav i forbindelse med forelæggelse af
borgerens sag for rehabiliteringsteamet.
Mulighed for at undlade at forelægge visse sager for
rehabiliteringsteamet ifm. med overgang til jobafklaringsforløb (JAF).
Mulighed for at undlade at indhente LÆ265 ifm. forelæggelse af
borgerens sag for rehabiliteringsteamet
Det vil være helt oplagt at forlænge muligheden for fritagelse fra de to
krav, da både førtidspensions- og fleksjobreformen og
sygedagpengereformen indgår i arbejdet med en kritisk gennemgang af
reformerne. Det bliver i lovforslaget netop brugt som argument for at
forlænge forsøget om fritagelse for revurderingen ved modtagelse af
ledighedsydelse. Derfor stiller KL sig uforstående over for, at muligheden
for at undlade at forelægge visse sager for rehabiliteringsteamet og
muligheden for at undlade at indhente LÆ265 ikke også forlænges.
Dato: 28. september 2021
Sags ID: SAG-2020-05842
Dok. ID: 3129297
E-mail: [email protected]
Direkte: 3370 3444
Weidekampsgade 10
Postboks 3370
2300 København S
www.kl.dk
Side 1 af 2
L 58 - 2021-22 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra indenrigs- og boligministeren
2478521_0013.png
Dato: 28. september 2021
Iværksætteri for dimittender
Der er en stor udfordring med en høj dimittendledighed, særligt i de store
uddannelsesbyer. I den sammenhæng vil iværksætteri som indsats være
et vigtigt redskab for at kunne lykkes med målgruppen. Der er behov for
at have fokus på indsatser, der kan hjælpe dimittenderne videre i
beskæftigelse, og der har forsøget vist, at for nogle dimittender er
muligheden for at arbejde med en iværksætteridé vejen til beskæftigelse.
Der er derfor gode argumenter for at forlænge forsøget.
Færre proceskrav – i samtale og borgermødet
I forsøget har det været muligt at tilrettelægge et mere fleksibelt og
individuelt tilpasset kontaktforløb - form, indhold og kadence for
samtalerne.
De større frihedsgrader har generelt set øget tilfredsheden blandt
borgerne og a-kasser. Endelig har forsøget og de større frihedsgrader i
høj grad motiveret medarbejderne i jobcentrene, som i højere grad har
anvendt deres faglighed til meningsfuld indsats i dialog med borgere.
Samtidig har den delvise suspension af beskæftigelsesindsatsen i
forbindelse med Covid-19 givet værdifulde erfaringer. Også her har
borgere, medarbejdere og virksomheder udtrykt generelt tilfredshed med
indsatsen. Når der pågår diskussioner om fremtidens
beskæftigelsesindsats og brug af en mere digital tilgang til borgeren, vil
det være oplagt at fastholde muligheden for mere fleksibilitet i
kontaktforløbet.
Sags ID: SAG-2020-05842
Dok. ID: 3129297
E-mail: [email protected]
Direkte: 3370 3444
Weidekampsgade 10
Postboks 3370
2300 København S
www.kl.dk
Side 2 af 2
Med venlig hilsen
Camilla Tanghøj
Ellen Sveistrup Dahl
L 58 - 2021-22 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra indenrigs- og boligministeren
2478521_0014.png
#BREVFLET#
Aalborg Kommune, Job- og Ydelsessekretariatet
Sønderbro 12, 9000 Aalborg
Helena Ravn
Indenrigs- og Boligministeriet
Familie- og
Beskæftigelsesforvaltningen
Job- og Ydelsessekretariatet
Sønderbro 12
9000 Aalborg
+4599312725
Mandag 8-15
Tirsdag 8-15
Onsdag 8-15
Torsdag 8-17
Fredag 8-15
28.09.2021
Høringssvar fra det nordjyske Frikommunenetværk til udkast til lov om ændring af lov om
frikommunenetværk (Forlængelse af udvalgte forsøgsmuligheder i Frikommuneforsøg II)
På vegne af kommunerne i det nordjyske Frikommunenetværk om en mere fleksibel og effektiv
beskæftigelsesindsats, herunder nytænkning af integrationsområdet fremsendes hermed
høringssvar til udkast til lov om ændring af lov om frikommunenetværk (Forlængelse af udvalgte
for-søgsmuligheder i Frikommuneforsøg II).
Det noteres med tilfredshed at Indenrigs- og Boligministeriet med forslaget til ændring til lov om
frikommunenetværk giver frikommunerne mulighed for at fortsætte forsøgene, mens der tages
stilling til opfølgningen på forsøgene. På den måde undgår frikommunerne at afbryde forsøg for
senere at genoptage samme praksis, hvis forsøget udbredes til generel lovgivning.
De nordjyske kommuner vil gerne kvittere for dette, og håber at den samme overvejelse ligeledes
vil gælde i 2022, hvis det mod forventning skulle vise sig, at visse forsøg fortsat ikke er afklarede i
andet regi. Dette vil være hensigtsmæssigt for de borgere og medarbejder, der indgår i forsøgene.
Det nordjyske Frikommunenetværk har ikke umiddelbart bemærkninger til selve lov om ændring af
lov om frikommunenetværk, da det fremgår tydligt at §§ 9, 9d og 30 a vil blive forlænget til
udgangen af 2022.
Der kunne dog med fordel rettes op på den fejl, der sneg sig ind i den oprindelige lov ift. § 30a
vedrørende forsøg med psykologbehandling til personer, der modtager sygedagpenge. Som det
er i gældende lov, kan psykologbehandling gives til visse sygedagpengemodtagere. Dette er dog
en udfordring, idet behandlingen således ophører, når borger får det bedre, og dermed skrifter
målgruppe. Ikke alle er helt klar til at kunne stoppe med behandlingen ved målgruppeskiftet og
udvid derfor gerne målgruppen til også at gælde borgere, der raskmeldes fra sygedagpenge.
På vegne af det nordjyske Frikommunenetværk om en mere fleksibel og effektiv
beskæftigelsesindsats, herunder nytænkning af integrationsområdet.
L 58 - 2021-22 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra indenrigs- og boligministeren
2478521_0015.png
Venlig hilsen
Netta Ben-Yedidia
Chefkonsulent
Du kan altid kontakte Aalborg Kommune sikkert på www.aalborg.dk/kontakt eller via Digital Post på www.borger.dk.
Har du brug for hjælp til Digital Post, kan du ringe til Den Digitale Hotline på 7020 0000.
Læs om dine rettigheder og hvordan vi behandler personoplysninger på www.aalborg.dk/gdpr.
2/2
L 58 - 2021-22 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra indenrigs- og boligministeren
2478521_0016.png
Indenrigs- og boligministeriet
[email protected]
Postadresse:
Favrskov Kommune
Social og Sundhed
Sekretariatet
Skovvej 20
8382 Hinnerup
Høringssvar til forslag til lov om ændring af lov om frikommunenetværk
Favrskov Kommune har som en del af frikommunenetværket om bedre styring af
udgifterne på det specialiserede socialområde fået muligheden for at afgive
høringssvar til forslag til lov om ændring af lov om frikommunenetværk. Denne
mulighed takker vi for.
Favrskov Kommune kan tilslutte sig forslag til lov om ændring af lov
frikommunenetværk, da det forhåbentlig vil betyde, at forsøgene kan udbredes til
generel lovgivning.
Favrskov Kommune finder det særdeles vigtigt, at der bliver set positivt på
forsøgsmuligheder, der med dette forslag forlænges, da de gør en betydelig forskel for
borgerne, pårørende og medarbejderne.
Forsøgene efter §§14, 14b, 14c og 14e i lov om frikommunenetværk er alle iværksat,
som en styrkelse af det pædagogiske arbejde på det sociale område. Det er
grundtanken med forsøgene, at personalets fysiske tilstedeværelse kan være mere
indgribende i den personlige frihed, retten til et privatliv og livskvalitet end anvendelsen
af velfærdsteknologi.
Eksempelvis har forsøget efter §14 i lov om frikommunenetværk vist, at video-kig som
det nattelige tilsyn kan være medvirkende til, at borgerne får en mere kontinuerlig
søvn, hvilket medvirker til, at borgeren er mere frisk den følgende dag, og dermed får
mere ud af dagen. Video-kig kan ligeledes medvirke til, at en lille del af borgerne ikke
behøver konstant observation af medarbejderne, når de er i deres egen lejlighed. Det
giver mere frihed og privatliv for borgeren, samt en mere effektiv arbejdsdag for
medarbejderne.
Det er ligeledes vigtigt at gøre opmærksom på, at evalueringen har vist, at de
adspurgte borgere, pårørende og medarbejdere har positive tilkendegivelser om
oplevelserne med forsøgene efter §14, 14b, 14c og 14e i lov om frikommunenetværk.
Favrskov Kommune vil ligeledes gøre opmærksom på vigtigheden af de muligheder,
som § 25 i lov om frikommunenetværk giver. Hvis denne mulighed ophører, vil det
betyde, at det bliver vanskeligt at finde et tilstrækkeligt antal af boliger, som kan
benyttes som udslusningsboliger. Dermed vil borgere, som er klar til at bo i egen
lejlighed, men ikke har det økonomiske råderum, blive nødt til at blive boende i deres
midlertidige boform efter §107 eller §110 i lov om social service. Dette er hverken til
gavn for borgeren eller kommunen. Endvidere er det positivt, at der er mulighed for at
forlænge udslusningsperioden for de borgere, som inden for de nuværende to år
Tlf. 8964 1010
[email protected]
www.favrskov.dk
22. september 2021
Sagsbehandler:
Sanne Ramsdal
Tlf. 89 64 21 16
[email protected]
Personlig henvendelse:
Favrskov Kommune
Social og Sundhed
Torvegade 7
8450 Hammel
Sagsnr.
EMN-2020-26070
Dokumentnr.
2496877
CPR-/CVR-/Ejd.nr.
«CaseContact_CPR»
L 58 - 2021-22 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra indenrigs- og boligministeren
2478521_0017.png
endnu ikke kan dække udgifterne den fulde husleje, men hvor der er udsigt til at dette
bliver en realitet.
Favrskov Kommune stiller sig sammen med resten af netværket om bedre styring af
udgifterne på det specialiserede socialområde til rådighed for yderligere uddybning af
netværkets erfaringer samt forsøgenes effekt.
Venlig hilsen
Janus Hans Hedemann
Handicap- og Psykitrichef
L 58 - 2021-22 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra indenrigs- og boligministeren
2478521_0018.png
RETSPOLITISK FORENING
HØRINGSSVAR
Til Indenrigs- og Boligministeriet
Høring over udkast til lov om ændring af lov om frikommunenetværk (Forlængelse af
udvalgte forsøgsmuligheder i Frikommuneforsøg II)
Høringsbrev af 31. august 2021 - med svarfrist 28. september 2021.
Svar fremsendt pr. mail til
[email protected]
- att. sagsnr. 444397.
Af forståelseshensyn indleder vi vores høringssvar her med et kort overordnet resumé af lovforslaget
og fremdrager dernæst de elementer af forslaget, som vi finder særligt relevante, idet vi knytter vores
kommentarer dertil.
1. Lovforslagets overordnede indhold
Lovforslaget handler om at forlænge udvalgte frikommuneforsøg, idet det ikke har været muligt at
forberede og vedtage lovgivning om udbredelse af forsøgene, før de ellers udløber og skal standses.
En af årsagerne er, at erfaringerne fra en række forsøg vil indgå i andet arbejde med nye initiativer
eller lovændringer, som allerede er i gang eller er planlagt. De processer, som
frikommuneerfaringerne indgår i, ventes ikke at resultere i ny lovgivning, der kan træde i kraft, inden
forsøgsperioden udløber. Dertil har regeringen besluttet, at nogle forsøg skal udbredes helt eller
delvist på et senere tidspunkt.
Hvad angår de forsøg, som regeringen ikke ønsker at udbrede, finder ministeriet, at der ikke er
grundlag for at forlænge forsøgshjemlerne. Det har man altså taget stilling til forud for udarbejdelsen
af dette lovforslag.
Det foreslås altså, at udvalgte forsøgshjemler i Frikommuneforsøg II forlænges med et år, så de kan
gennemføres indtil den 31. december 2022. Forslaget om forlængelse omfatter i alt 15 forsøgshjemler
i lov om frikommunenetværk på beskæftigelsesministerens område, sundhedsministerens område,
indenrigs- og boligministerens område og social- og ældreministerens område. Dertil vil
Beskæftigelsesministeriet forlænge seks forsøgshjemler i bekendtgørelse om frikommuneforsøg II på
beskæftigelses- og sygedagpengeområdet, som har hjemmel i lov om en aktiv beskæftigelsesindsats,
lov om organisering og understøttelse af beskæftigelsesindsatsen mv., lov om aktiv socialpolitik og
lov om sygedagpenge.
Side
1
af
5
L 58 - 2021-22 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra indenrigs- og boligministeren
2. De udvalgte forsøg, der foreslås forlænget
De forsøg, man ifølge lovforslaget vil forlænge, er:
Mikrolån,
hvor frikommunerne har mulighed for at tilbyde rentefrie mikrolån til opstart af
virksomhed til personer med en realistisk forretningsidé og evner for iværksætteri.
Kommentar: Ingen problemer i det. Det er en glimrende forsøgsordning for nogle svært udsatte.
Ledighedsydelse,
hvor frikommunerne fritages for at lave en revurdering, når en fleksjobvisiteret
person har modtaget ledighedsydelse i sammenlagt 12 måneder inden for 18 måneder, således at
vurderingen af, om betingelserne for fleksjob fortsat er opfyldt, gennemføres i forbindelse med den
løbende opfølgning i det individuelle kontaktforløb i beskæftigelsesindsatsen. Erfaringer fra forsøget
kan indgå i arbejdet med en kritisk gennemgang af reformen af førtidspension og fleksjob, som finder
sted i 2021.
Kommentar: Ingen problemer i det bortset fra de tilfælde, hvor der i stedet bør tilkendes
førtidspension, fordi fleksjobbet alligevel ikke er indenfor rækkevidde. Her vil forlængelsen kunne
fastholde de berørte borgere i et ikke-realiseret fleksjob, selv om de burde få en pension, som giver
dem klart bedre vilkår.
Fritagelse for en række administrative procedurer i sager om udsatte børn,
hvor frikommunerne
helt eller delvist fritages for en række administrative procedurer i det socialfaglige arbejde med
udsatte børn og unge og deres familier. Med forsøget fritages frikommunerne for procesreglerne
omkring afholdelse af børnesamtaler forud for, at der træffes afgørelser omkring barnet (jf. § 48 i
serviceloven), procesreglerne om en børnefaglig undersøgelse, der indebærer en række procedurekrav
til indhold, form og tidsplan (jf. § 50 i serviceloven), en række procedurer vedr. forældrehandleplan
(jf. § 54, stk. 2, pkt. 3 i serviceloven), beskrivelse af formålet med støtten (jf. § 140, stk. 1 og 3-7 i
serviceloven) og procesregler omkring tilbagemelding til underretter (jf. § 155 b, stk. 2 i
serviceloven). Erfaringerne fra forsøget skal i henhold til aftale om Børnene Først indgå i regeringens
arbejde med Barnets Lov.
Kommentar: Det er problematisk, at der dispenseres fra at afholde børnesamtale. Retten for de
involverede børn til at blive hørt tilsidesættes dermed, hvilket er et klart retstab.
Situationsbestemt video-, audio- og bevægelsesovervågning,
hvor frikommunerne har mulighed
for at anvende situationsbestemt video-, audio- og bevægelsesovervågning over for personer med
betydelig og varigt nedsat psykisk funktionsevne. Forsøget gennemføres i frikommunenetværket om
bedre styring af udgifterne på det specialiserede socialområde.
Kommentar: Det forekommer problematisk, at der af hensyn til økonomien laves forsøg med denne
type overvågning. Det synes at være et usagligt hensyn, som i forsøget berettiger til at gribe dybt ind
Side
2
af
5
L 58 - 2021-22 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra indenrigs- og boligministeren
i de berørte personers liv. Der er ganske vist en række betingelser, som skal være til stede for, at
forsøgene etableres – samtykke (formentlig fra pårørende eller værger) samt en vurdering af, at det
ikke går ud over de berørtes værdighed - men vi finder det alligevel problematisk at forlænge
ordningen.
Særlige døråbnere på yderdøre, der afgrænser boenheder eller afdelinger,
hvor frikommunerne
har mulighed for at anvende særlige døråbnere på døre, der afgrænser enheder eller afdelinger i et
botilbud eller lignende, for personer med betydelig og varigt nedsat funktionsevne. Med
forsøgshjemlen er muligheden for at anvende særlige døråbnere udvidet i forhold til mulighederne i
serviceloven, hvorefter særlige døråbnere kun må anvendes på yderdøre til botilbud og lignende.
Kommentar: Det forekommer uklart, hvilke tekniske anordninger der henvises til med betegnelsen
”døråbnere”. Noget tyder på, at de snarere burde kaldes ”dørlukkere”, da det ser ud som om, det
handler om at gøre det svært for beboerne at forlade boenheden – og dermed de facto låse dem inde.
Forslaget forekommer suspekt og problematisk.
Udvidelse af teknologiforsøg til borgere, som er i målgruppen for, men ikke har ophold i et
botilbud eller en plejebolig,
hvor frikommunerne får hjemmel til at udvide forsøg med
situationsbestemt video-, audio- og bevægelsesovervågning, til borgere, der er i målgruppen for, men
ikke har ophold i et botilbud eller en plejebolig. Forsøget gennemføres i frikommunenetværket om
bedre styring af udgifterne på det specialiserede socialområde.
Kommentar: Som ved punktet lige ovenfor.
Søvnforbedrende velfærdsteknologi,
hvor frikommunerne har mulighed for at anvende
søvnmonitoreringsteknologi og videobaseret kig-ind for borgere med betydelig og varigt nedsat
psykisk funktionsevne. Forsøget gennemføres i frikommunenetværket om sammenhængende
indsatser på tværs af sektorområder og på de samme betingelser som velfærdsteknologiforsøgene i
frikommunenetværket om bedre styring af udgifterne på det specialiserede socialområde.
Kommentar: Det er svært helt at gennemskue, om det er en fantastisk ide eller, om det er bekymrende,
at det er ”teknologien” der siger godnat. Umiddelbart lyder det som forsøg, som skal sætte en robot
til at overtage nogle af opgaverne for lønnede, levende medarbejdere, som støtter personer med
indgribende handicap og dermed ret til borgerstyret, personlig assistance (BPA-ordning). Det kan
være udmærket, at overvågning af søvn ikke sker af et menneske, men af en robot. Hvis imidlertid der
opstår et behov for hjælp under søvnen (f.eks. hjælp til at hoste slim op, hvilket bestemt ikke er
usædvanligt), så skal en robotovervåget borger vente på, at hjemmesygeplejen når frem. Dette virker
ikke betryggende.
Side
3
af
5
L 58 - 2021-22 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra indenrigs- og boligministeren
Mulighed for forlænget anvendelse af udslusningsboliger og udlejning af almene ældre- og
ungdomsboliger som udslusningsboliger,
hvor frikommunerne får mulighed for at udvide brugen
af udslusningsboliger, for hvilke der er mulighed for huslejetilskud, til at omfatte flere målgrupper
og boligtyper. Dertil foreslås det at forlænge frikommunernes mulighed for at udvide støtteperioden
i udslusningsboliger fra to til fem år for udsatte borgere eller borgere med et handicap, der inden for
den længere tidshorisont forventes at kunne opnå en indtægtsmæssig forbedring.
Kommentar: Det ser ud til at være en stor hjælp til udsatte borgere, så det er positivt, at det forlænges
med henblik på at blive brugt til at indgå i hjemløseindsatsen.
Etablering af midlertidige boliger,
hvor kommunalbestyrelserne i frikommunerne kan give
tilladelse til etablering af midlertidige boliger i en periode på indtil 30 år, selvom der sker fornyet
opstilling af boligen inden for denne periode. Forsøget skal medvirke til at løse boligmangel for
socialt udsatte unge, som skal anvises til en bolig, som led i kommunernes recovery-orienterede
arbejde med borgere, der har behov for sikre boligforhold for at kunne opnå en bedre udvikling ved
at modtage relevant faglig og rehabiliterende støtte i egen bolig.
Kommentar: Udmærket og lovende ordning.
Øget fleksibilitet i deleboligordning:
Det foreslås at forlænge muligheden for, at frikommunerne
kan betale for indretning af deleboliger i almene familieboliger, herunder inventar, samt for
varmeudgifter, så den ene lejer ikke er ansvarlig, hvis den anden flytter.
Kommentar: Kan bestemt anbefales.
Tværkommunal akutfunktion,
hvor frikommunerne får mulighed for at delegere
myndighedsopgaven i forbindelse med tildeling af hjemmesygepleje til borgere, der henvises til den
fælles kommunale akutfunktion, til de øvrige kommuner i netværket.
Kommentar:
Kan bestemt anbefales.
Opbevaring og udlevering af medicin i den tværkommunale akutfunktion,
hvor frikommunerne
har mulighed i frikommunenetværket om nye samarbejdsformer på det somatiske akutområde at
fravige regler i sundhedsloven om oplagring og udlevering af lægemidler. Forsøget giver mulighed
for, at sygeplejersker i frikommunerne kan opbevare og fordele/udlevere lægemidler, der ikke er
udstedt recept på til en bestemt person, i den fælles kommunale akutfunktion.
Kommentar: Kan bestemt anbefales.
Side
4
af
5
L 58 - 2021-22 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra indenrigs- og boligministeren
Anmeldt tilsyn på plejehjem,
hvor frikommunerne har mulighed for at gennemføre anmeldte frem
for uanmeldte tilsyn med plejehjem (jf. servicelovens § 151, stk. 2). Formålet med forsøget er at
understøtte kvalitetsudviklingen på plejehjem.
Kommentar: Anmeldte tilsyn er udmærkede, men det er nok snarere ved de uanmeldte, der kan
afdækkes uhensigtsmæssigheder. Med de mange klager fra pårørende om uværdig behandling af
plejehjemsbeboere forekommer det helt forfejlet at fjerne de uanmeldte tilsyn. Efter vores mening
burde forsøget have været vendt om, så der blev lavet forsøg med at konvertere anmeldte tilsyn med
uanmeldte.
Psykologbehandling i jobcenterregi,
hvor frikommunerne har mulighed for at tilbyde
psykologbehandling i jobcenterregi til visse målgrupper af sygedagpengemodtagere. Forsøget
gennemføres i frikommunenetværket om en mere fleksibel og effektiv beskæftigelsesindsats,
herunder nytænkning af integrationsområdet. Det er endnu ikke endeligt afklaret, om kommunerne
generelt separat fra frikommunelovgivningen har mulighed for at tilbyde psykologbehandling i
jobcenterregi, eller om udbredelse af forsøget kræver en selvstændig hjemmel.
Kommentar: Der er tale om at ansætte psykologer i jobcentret, som skal tilbyde behandling til
personer med stress, angst og depression. Det er frivilligt for den sygemeldte. Umiddelbart er det
imidlertid ret problematisk, at jobcentrene udbyder behandling. Det er en sammenblanding af roller,
som ikke synes hensigtsmæssig. Forsøget skal desuden forlænges, fordi det ikke er afsøgt, om det
egentlig er lovligt. Hele beskrivelsen giver anledning til største betænkelighed i forhold til sygemeldte
med de nævnte lidelser, som ikke ønsker jobcentret helt ind i privatsfæren.
3. Sammenfattende vurdering og anbefaling
Samlet set finder Retspolitisk Forening således, at flere af de forsøgsordninger, der foreslås forlænget,
er lovende og hensigtsmæssige, mens andre fremstår problematiske. Foreningen anbefaler derfor, at
det overvejes at undlade at forlænge forsøgsordningen for så vidt angår de af forsøgsordningerne, der
allerede nu fremstår problematiske.
København, den 28. september 2021
Bjørn Elmquist
Formand
Bettina Post
Medlem af høringspanelet
Side
5
af
5
L 58 - 2021-22 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra indenrigs- og boligministeren
2478521_0023.png
Til Indenrigs- og Boligministeriet
Svar på høring om udkast til lovforslag om forlængelse af udvalgte forsøg
i Frikommuneforsøg II
Indenrigs- og Boligministeriet sendte d. 31. august udkast til lovforslag om
forlængelse af udvalgte forsøg i Frikommuneforsøg II i høring. Lovforslaget
skal gerne sikre, at udvalgte forsøgshjemler i Frikommuneforsøg II forlænges
med et år, så de kan gennemføres indtil den 31. december 2022. Ved at lade
forsøgene fortsætte efter evalueringerne er offentliggjort, er det muligt for
kommunerne at fortsætte forsøgene, mens der tages stilling til opfølgningen
på forsøgene.
Landdistrikternes Fællesråd har følgende bemærkninger til lovforslaget.
Positivt at forlænge udvalgte forsøg i Frikommuneforsøg II
Landdistrikternes Fællesråd finder det positivt, at ministeriet foreslår at
forlænge frikommuneforsøg for forsøg, som regeringen har besluttet helt
eller delvist at udbrede på et senere tidspunkt.
Landdistrikternes Fællesråd finder generelt brugen af frikommuneforsøg
meget positivt. Det er fællesrådets opfattelse, at forsøgsordningen
Frikommuneforsøg fremmer innovation og nytænkning i den kommunale
sektor. Ved at give kommunerne frihed til at løse opgaver på nye måder, og
finde nye løsninger på de problemer og udfordringer, de ser i deres virke,
opstår viden om initiativer og redskaber, der kan blive en værdifuld del af den
kommunale værktøjskasse, både hos frikommunerne, men også
efterfølgende med en eventuel implementering hos resten af landets
kommuner.
Specielt oplever fællesrådet, at de udfordringer som landdistrikterne står over
for kræver nye redskaber, for at sikre en effektiv opgaveløsning. Fællesrådet
ser det derfor kun som naturligt, at frikommunerne får mulighed for at
fortsætte forsøg, som har vist godt potentiale til yderligere brug, og som
regeringen ønsker helt eller delvist at udbrede.
Landdistrikternes Fællesråd
Rådhusgade 100
DK-8300 Odder
Tlf.: 61 313 636
Email: [email protected]
www.landdistrikterne.dk
CVR: 20257180
Dato: 28.09.2021
Enhed: Sekretariatet
Sagsbehandler:
LBE
Med venlig hilsen
Landdistrikternes Fællesråd
Steffen Damsgaard
Formand
Side
1
af
1
L 58 - 2021-22 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra indenrigs- og boligministeren
2478521_0024.png
1(1
Indenrigs- og Boligministeriet
[email protected]
Høringssvar vedr. Lov om ændring af lov om frikommuneforsøg
(Forlængelse af udvalgte forsøgsmuligheder i Frikommunefor-
søg II)
Der henvises til Indenrigs- og Boligministeriets høringsskrivelse af 31.
august 2021 vedr, ovennævnte lovforslag.
Generelle bemærkninger
KL vil gerne kvittere for, at regeringen med lovforslaget lægger op til at
forlænge hjemlerne for perspektivrige forsøg i frikommuneforsøg II — et
ønske som frikommunerne har rejst overfor KL, og som KL efterfølgende
har rejst overfor ministeriet, jf. KL's brev til Indenrigs- og Boligministeren
af 11. juni 2021.
Specifikke bemærkninger
KL har via Ydelsesudvalget modtaget lovforslaget i høring fra Styrelsen
for Arbejdsmarked og Rekruttering, og har i den forbindelse udarbejdet
særskilt høringssvar vedr, forslagene på beskæftigelsesområdet.
Frikommune forsøg om bedre styring af udgifterne på det specialiserede
specialområde
Jf. servicelovens § 136 f, stk. 1, kan kommunen træffe afgørelse om op-
tagelse i et bestemt botilbud for borgere med demens, hvis borgeren ikke
modsætter sig flytning, men mangler evnen til at give informeret sam-
tykke til en flytning og hvis kommunens indstilling tiltrædes af den de-
mente borgers værge eller fremtidsfuldmægtig.
For personer med betydelig og varigt nedsat psykisk funktionsevne gæl-
der servicelovens § 129, stk. 1 i sager om optagelse i et bestemt botilbud
og flytning. Af § 131 fremgår det, at Familieretshuset træffer afgørelse
om optagelse i særlige botilbud uden samtykke efter § 129, efter indstil-
ling fra kommunalbestyrelsen.
KL mener ikke, at der er en faglig begrundelse for forskelsbehandlingen
mellem henholdsvis personer med demens og andre med betydelig og
varigt nedsat psykisk funktionsevne. Sagsbehandlingen i sager om flyt-
ning uden samtykke efter serviceloven § 129, stk. 1 er meget tidskræ-
vende samt forbundet med omkostninger ift. advokatbistand, og reglerne
findes ikke at være af tilsvarende stor retssikkerhedsmæssig værdi for
borgerne og deres pårørende.
Tværtimod kan reglerne betyde, at en udviklingshæmmet borger og den-
nes værge skal vente længe på, at en nødvendig og sagligt begrundet
Dato: 28. september 2021
Sags ID: SAG-2016-00132
Dok. ID: 3127919
E-mail: [email protected]
Direkte: 3370 3382
Weidekampsgade 10
Postboks 3370
2300 København S
www.kl.dk
Side 1 af 2
L 58 - 2021-22 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra indenrigs- og boligministeren
2478521_0025.png
1(1
flytning kan gennemføres, selvom borgeren alene mangler evnen til at
give informeret samtykke til en flytning, men i øvrigt ikke modsætter sig
flytningen, og værgen er enig i, at flytningen er en god ide.
På baggrund heraf foreslår KL, at reglerne i servicelovens §§ 129 og 136
f ensrettes og at der skal gælde samme regler for både borgere med de-
mens og udviklingshæmmede mv. KL anbefaler derfor, at forsøget med
flytning uden samtykke søges videreført og udbredt til at være gældende
ret.
Frikommuneforsøg om billige boliger og fleksible boligløsninger
KL noterer sig, at der med lovforslaget ikke er lagt op til at forlænge
hjemlen, der muliggør udbredelse af boligtyper fra almenboligsektoren
(udslusningsboliger i privat udlejningsbyggeri), jf. §26 f i lovbekendtgø-
relse nr. 831 af 25. juni 2018. Der gøres opmærksom på, at hjemlen er
blevet anvendt efter løsningen af modregningsproblematikken i frikommu-
nenetværket om billige boliger og fleksible boligløsninger. KL finder det
oplagt,at indarbejde muligheden i regeringens udspil på hjemløseområ-
det.
Dato: 28. september 2021
Sags ID: SAG-2016-00132
Dok. ID: 3127919
E-mail: OCO©kl.dk
Direkte: 3370 3382
Weidekampsgade 10
Postboks 3370
2300 København S
www.kl.dk
Side 2 af 2
Med venlig hilsen
Claus Ørum Mogensen
L 58 - 2021-22 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra indenrigs- og boligministeren
2478521_0026.png
Studiestræde 50, 1554 København V, Telefon 3376 2000, Fax 3376 2001, www.bl.dk, email [email protected]
København, den 28. september 2021
Høringssvar
Udkast til lov om ændring af lov om
frikommunenetværk (Forlængelse af udvalgte
forsøgsmuligheder i Frikommuneforsøg II)
BL
Danmarks Almene Boliger har den 31. august 2021 modtaget høring over lovforslag om
forlængelse af udvalgte forsøg i Frikommuneforsøg II.
BL takker herfor og har følgende bemærkninger til høringen:
Generelt om lovforslaget
Det nævnes i indledningen, at formålet er at forlænge udvalgte forsøg, som regeringen
umiddelbart finder har et potentiale i forhold til at blive helt eller delvist udbredt til resten af
landet. Kommunerne var ved udsendelsen af høringen i mange tilfælde i fuld gang med at
forhandle budgettet, og budgetlægningen vil være afsluttet, inden lovforslaget formelt
fremsættes i Folketinget og herefter vedtages. BL vil opfordre til, at det undersøges om de
relevante kommuner vil være i stand til at videreføre forsøg i 2022 - fx i forhold til at benytte
bestemmelsen om at kunne oprette nye udslusningsboliger.
§ 25: Udslusningsboliger til en bredere målgruppe og for en længere periode og i
ældre- og ungdomsboliger
Det foreslås, at forlænge frikommunebestemmelsen om udslusningsboliger til udgangen af
2022, hvilket BL er positiv overfor. Dog er der visse administrative udfordringer.
Ifølge lov om almene boliger § 63 kan udslusningsboliger oprettes i almene familieboliger efter
aftale mellem kommune og boligorganisation. Udslusningsboliger udlejes til personer, der har
ophold på tilbud efter servicelovens § 107 (midlertidige botilbud) eller servicelovens § 110
(herberger). I en udslusningsperiode på op til 2 år betaler lejeren fortsat et beløb, der svarer til
opholdsbetaling på det tidligere tilbud, mens kommunen dækker en eventuel difference i forhold
den almindelige husleje i boligen. Dette udgør en form for huslejetilskud. Efter
udslusningsperioden overtager lejeren boligen på ordinære vilkår.
I frikommuneforsøget kan også almene ældre- og ungdomsboliger efter aftale benyttes som
udslusningsboliger. Udslusningsperioden kan forlænges i op til 5 år. Målgruppen for anvisningen
af udslusningsboliger er udvidet til personer med betydelig nedsat psykisk funktionsevne eller
særlige sociale problemer, som har brug for hjælp til at opnå og fastholde en bolig.
BL er opmærksom på, at frikommuneforsøget alene har været udnyttet i lav grad, fordi det
huslejetilskud, der ligger i ordningen, skulle modregnes i en række forsørgelsesydelser. Denne
problemstilling blev løst med en lovændring, der trådte i kraft 1. juli 2021.
BL ønsker dog at gøre opmærksom på, at ordningen kan rumme administrative udfordringer for
boligorganisationerne. Dels vil der i forbindelse med oprettelse af udslusningsboliger skulle laves
særlige betingede lejeaftaler. Dels vil det i mange tilfælde være uklart, hvornår en midlertidig
L 58 - 2021-22 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra indenrigs- og boligministeren
side 2
lejeaftale skal erstattes af en permanent lejeaftale.
I den almindelige bestemmelse er det forudsat, at hvis boligorganisationen ikke får besked om,
at kommunen ønsker lejeren opsagt, så overgår lejeren automatisk til en permanent
lejekontrakt efter 2 år. I frikommuneforsøgsbestemmelsen er det ikke afklaret, om forlængelsen
af udslusningsboligen sker med faste intervaller, eller om længden på forlængelsesperiode beror
på individuel afgørelse. Der bør uanset sikres tæt kommunikation mellem kommune og
boligorganisation, når en udløbsdato for udslusningsperioden nærmer sig. Det kunne f.eks.
fastlægges, at det er kommunens pligt at underrette organisationen om, hvad der skal ske ved
udløb med eksempelvis 3 måneders varsel. Der bør også fastlægges en minimumsperiode for
forlængelse, da hver forlængelse kræver udarbejdelse af en ny lejekontrakt for den pågældende
beboer.
BL er i øvrigt positivt indstillet overfor udbredelse af udslusningsboligbestemmelsen i forhold til
en bredere målgruppe og brug af ældre- og ungdomsboliger i ordningen.
§ 27: Indretning af kollektive bofællesskaber (deleboliger)
Aktuelt har kommunerne ikke hjemmel til at udbetale ydelser til fx køleskab og komfur, som
benyttes i fællesskab. Kommunerne har heller ikke hjemmel til at betale for opsætning af
nødvendige skillevægge, hvis en storrumsbolig (almenbolig+) opdeles til et kollektivt
bofællesskab. Beboerne kan ikke benytte sig af individuel råderet ved opsætning af vægge før
efter deres indflytning.
Med frikommunebestemmelsen har frikommunerne haft hjemmel til at betale udgifter til
sådanne indretninger, som understøtter fællesskabet
herunder også fælles udstyr til stue osv.
BL er positivt indstillet overfor videreførelse af bestemmelsen
og henstiller til, at der sikres
regler for omhu ved anvisningen af kollektive bofællesskaber, fordi der i denne boligform er
særligt stor risiko for konflikter, da beboerne bor tæt sammen.
§ 26 b: Mulighed for at oprette startboliger på kommunalt initiativ
Frikommunenetværket har haft en hjemmel til at oprette startboliger for sårbare unge i alderen
18-24 år, hvor udgifterne til ordningen finansieres af kommunen. Denne ordning er ikke blandt
de forsøg, der foreslås forlænget.
BL gør opmærksom på, at den statslige pulje til oprettelse af startboliger (almenboliglovens 101
a) udløb i 2015. Tidligere regering annoncerede i
”Handleplan
til bekæmpelse af hjemløshed”
(2017), at puljen ville blive tilført 74,5 mio. kr. i 2021. Dette er dog ikke sket. Dette var
baggrunden for at frikommunenetværket fik mulighed for at oprette boligerne på kommunalt
initiativ. Samtidig fik netværket mulighed for at påtage sig anvisning til startboliger og de deraf
afledte udgifter til eventuel tomgang og garanti for misligholdelse i form af manglende
istandsættelse ved fraflytning.
BL finder det problematisk, at der i almenboliglovgivningen findes bestemmelser, som reelt ikke
kan benyttes på grund af udløb af statslige puljer. Dette er en problemstilling, der tillige
omfatter inklusionsboliger (almenboliglovens § 62 a).
Herudover finder BL det hensigtsmæssigt, at kommunen kan påtage sig visitationen af
startboliger mod samtidig at påtage sig udgifter til tomgang og misligholdelse. BL anbefaler
L 58 - 2021-22 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra indenrigs- og boligministeren
2478521_0028.png
side 3
derfor at denne frikommunehjemmel videreføres og udbredes til resten af landets kommuner.
Alternativt bør der fra statslig side afsættes midler til oprettelse af startboliger.
§ 26 e: Byggetilladelser til midlertidigt byggeri med 30 årig levetid
Bestemmelsen giver mulighed for byggetilladelser til midlertidigt byggeri, og der lægges op til
en forlængelse. BL har umiddelbart fået forståelsen, at bestemmelse ikke har været benyttet i
praksis, da gældende lovgivning giver udfordringer.
BL er positiv indstillet overfor muligheden for midlertidigt byggeri og deltager gerne i nærmere
drøftelser med Indenrigs- og Boligministeren om en gangbar model, herunder omkring
finansiering, kommunal garanti, ungdomsboligbidrag mv.
§ 26 j: Provenu ved afhændelse af restarealer
Bestemmelsen giver mulighed for, at almene boligafdelinger kan disponere over nettoprovenuet
ved frasalg af ubebyggede restarealer
og derved øges incitamentet for fortætning.
BL er ikke bekendt med, at muligheden har været benyttet, formentlig fordi sådanne planer har
lange forløb. Lovforslaget lægger således heller ikke op til en forlængelse, men BL vil gerne
opfordre til overvejelse om, at bestemmelsen forlænges for at understøtte de intentioner, som
vi forestiller os, ligger i det kommende udspil om billige boliger.
BL har herudover ikke yderligere bemærkninger til høringen.
Med venlig hilsen
Bent Madsen
Adm. direktør