Finansudvalget 2021-22
L 57 Bilag 1
Offentligt
2471551_0001.png
Notat
Høringsnotat vedrørende forslag til Lov om velfærd
Forslag til Lov om velfærd har været sendt i høring hos Beskæftigelsesministeriet,
Børne- og Undervisningsministeriet, Digitaliseringsstyrelsen, Erhvervsministeriet,
Forsvarsministeriet, Indenrigs- og Boligministeriet, Justitsministeriet, Kirkemini-
steriet, Klima-, Energi- og Forsyningsministeriet, Kulturministeriet, Miljøministe-
riet, Ministeriet for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri, Skatteministeriet, Social- og
Ældreministeriet, Statsministeriet, Sundhedsministeriet, Transportministeriet, Ud-
dannelses- og Forskningsministeriet, Udenrigsministeriet, Udlændinge- og Integra-
tionsministeriet, Akademikerne, Arbejderbevægelsens Erhvervsråd, Danmarks
Nationalbank, Dansk Arbejdsgiverforening, Dansk Erhverv, Dansk Industri,
Danske Regioner, Fagbevægelsens Hovedorganisation, Formandskabet for De
Økonomiske Råd, Kommunernes Landsforening og Rigsrevisionen.
Der er modtaget høringssvar med bemærkninger fra Danske Fysioterapeuter,
Kommunernes Landsforening, Lægemiddelindustriforeningen, Dansk Ældreråd,
FOA, Ældre Sagen, Danske Regioner, Dansk Industri, Dansk Erhverv, Akademi-
kerne, Lægeforeningen, Dansk Arbejdsgiverforening og Fagbevægelsens Hoved-
organisation.
En kopi af de modtagne høringssvar vedlægges.
De modtagne høringssvar og Finansministeriets bemærkninger hertil er sammen-
fattet i følgende oversigt:
Høringspart
Danske Fysioterapeuter
Høringssvar
1) Der er i høj grad be-
hov for tiltag, der for-
bedrer befolkningens
helbredstilstand, hvis
man vil høste frugterne
af sund aldring. Det bør
der tages højde for, før-
end man korrigerer for
sund aldring i det demo-
grafiske træk.
Finansministeriets be-
mærkninger hertil
1) Overordnet beregnes
det demografiske træk
på det offentlige forbrug
ved mekanisk at sam-
menholde den forven-
tede befolkningsudvik-
ling med senest tilgænge-
lige oplysninger for det
samlede offentlige for-
brug i nationalregnska-
bet, dog med en korrek-
tion for delvis sund ald-
ring. Korrektionen for
sund aldring hviler på en
observeret sammenhæng
27. oktober 2021
.
L 57 - 2021-22 - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar, fra finansministeren
2471551_0002.png
Side 2 af 18
mellem alder, restlevetid
og udgiftstræk.
Kommunernes Lands-
forening
1) KL bemærker, at en
væsentlig del af den de-
mografiske udfordring
kan henføres til kommu-
nerne, som i høj grad
bærer udgifterne til ældre
og børn.
1) Den offentlige for-
brugsvækst udmøntes
årligt, herunder i forbin-
delse med de årlige øko-
nomiaftaler med kom-
muner og regioner.
2) Der udarbejdes et
2) KL bemærker ende-
samlet skøn for den of-
ligt, at det er afgørende, fentlige forbrugsvækst.
at den samlede forbrugs- Den samlede offentlige
vækst, der skal modsvare forbrugsvækst skal som
væksten i det demografi- minimum modsvare det
ske træk ikke indeholder samlede demografiske
træk.
bundne midler til nye
opgaver og lovgivning,
da de i så fald ikke også
kan dække det demogra-
fiske træk.
Lægemiddelindustrifor-
eningen
1) Med lovforslaget vil
sundhedsudgifterne
alene øges med det de-
mografiske træk. Det vil
alt andet lige medføre, at
kvaliteten i sundhedsvæ-
senets ydelser i stort om-
fang vil blive fastlåst på
nuværende niveau med
de eksisterende behand-
lingstilbud og teknolo-
gier, der anvendes i dag
og med begrænset mu-
lighed for at kunne tage
ny innovation i brug.
1) Velfærdslovens for-
mål er at sikre en mini-
mumsvækst i det offent-
lige forbrug, der svarer
til udviklingen i befolk-
ningen. Det er ikke en
begrænsning ift. at aftale
yderligere løft. Loven vil
ikke stå i vejen for yder-
ligere udvikling og inno-
vation.
2) Som beskrevet i lov-
forslaget er det forudsat,
at Finansministeren of-
fentliggør den anvendte
2) Med Velfærdsloven
metode på ministeriets
bliver beregningen af det hjemmeside.
demografiske træk helt
afgørende. Derfor skal
3) Finansministeriets be-
forudsætninger, grundlag regning af det demogra-
og metode for beregning fiske træk indarbejder en
af det demografiske træk korrektion for delvis
være transparente og of- sund aldring. Baggrun-
L 57 - 2021-22 - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar, fra finansministeren
2471551_0003.png
Side 3 af 18
fentligt tilgængelige, lige-
som der bør gennemfø-
res følsomhedsanalyser
af beregningen.
3) Lif vil opfordre til, at
beregningen af det de-
mografiske træk tager
højde for
steeping
frem
for en automatisk anta-
gelse om sund aldring.
den er, at helbredsrelate-
rede udgifter til personer
på et givet alderstrin er
betydeligt højere for per-
soner, der har få leveår
tilbage, i forhold til per-
soner på samme alders-
trin med flere leveår til-
bage. I takt med, at en
mindre andel på et givet
alderstrin forventes at
være i terminalfasen i be-
folkningsprognosen, er
det således forudsat, at
aldersgruppen vil udgøre
et mindre udgiftspres
blandt de helbredsrelate-
rede udgifter. Metoden
hviler altså på en obser-
veret sammenhæng mel-
lem alder, restlevetid og
udgiftstræk. Ift. indreg-
ning af mervækst i sund-
hedsudgifterne/steeping,
så er det grundlæggende
vigtigt at holde sig for
øje, at Finansministeriets
beregning af det demo-
grafiske træk ikke er en
udgiftsprognose (altså et
bud på en udgiftsudvik-
ling). Det er derimod en
mekanisk beregning af
den demografisk betin-
gede udgiftsvækst, hvis
der kun tages udgangs-
punkt i en forventet be-
folkningsudvikling.
1) Lovforslaget tager ud-
gangspunkt i, at skønnet
for den offentlige for-
brugsvækst i august må-
ned som minimum skal
modsvare den opgjorte
vækst i det demografiske
træk. Der udarbejdes et
Dansk Ældreråd
1) Lovforslaget forhol-
der sig alene til, hvor
stort det samlede offent-
lige forbrug skal være,
men ikke hvordan det
skal fordeles mellem sek-
torer, serviceområder og
institutioner.
L 57 - 2021-22 - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar, fra finansministeren
2471551_0004.png
Side 4 af 18
2) Dansk Ældreråd me-
ner, at kommunerne bør
være forpligtede til at an-
vende demografimodel-
ler i budgetlægningen på
ældreområdet.
3) Dansk Ældreråd ser
desuden gerne, at der fra
statslig side gives adgang
til flere kommunale nøg-
letal, som gør det muligt
at se de kommunale vel-
færdsprioriteringer i rela-
tion til antallet af ældre.
samlet skøn for den of-
fentlige forbrugsvækst,
som ikke kan underop-
deles på sektorer, ser-
viceområder og instituti-
oner.
2) Velfærdslovens for-
mål er at sikre en mini-
mumsvækst i det offent-
lige forbrug. Der lægges
med forslaget ikke op til
at indføre nye procesreg-
ler i relation til den kom-
munale budgetlægning.
3) Velfærdsloven er en
rammelov, der har til
formål at sikre, at pen-
gene følger med, når de-
mografien ændrer sig,
herunder både som følge
af ældre borgere, børn,
unge mv. Velfærdsloven
vedrører ikke offentlig-
gørelse af nøgletal mv.,
herunder for enkelte ud-
giftsområder.
FOA
1) FOA mener ikke, at
lovforslaget vil sikre, at
det demografiske træk
på velfærden dækkes.
2) Lovforslaget indehol-
der ikke reelt forpligtel-
ser til en velfærdspriori-
tering af den samlede
vækst i det offentlige
forbrug. Det bør inde-
holde krav om en ud-
møntning af udgiftsvæk-
sten på de enkelte del-
rammer, der fastsættes i
henhold til Budgetloven.
3) Denne regulering bør
tage hensyn til det fulde
1) Velfærdsloven sikrer,
at det offentlige forbrug
som minimum vokser
svarende til det demo-
grafiske træk.
2) Skønnet for den of-
fentlige forbrugsvækst er
en samlet opgørelse,
som ikke kan underop-
deles på sektorer, ser-
viceområder og instituti-
oner. Den offentlige for-
brugsvækst udmøntes
årligt, herunder i forbin-
delse med de årlige øko-
nomiaftaler med kom-
muner og regioner.
L 57 - 2021-22 - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar, fra finansministeren
2471551_0005.png
Side 5 af 18
demografiske træk uden
at indregne delvis sund
aldring. Man bør styre
efter et prioriteringsrum,
hvor den demografiske
fastsatte basisudvikling i
de enkelte udgiftsram-
mer er bagtæppet.
4) Det understreges, at
der er en lang række ud-
fordringer med udviklin-
gen i udgiftsbehov på
social- og sundhedsom-
rådet, som ikke løses af
lovforslaget, og at der
skal være plads til et ty-
deligt velfærdsløft ud
over demografien.
3) I beregningen af det
demografiske træk sam-
menholdes befolknings-
udviklingen med de nu-
værende omkostnings-
mønstre (samt en kor-
rektion for delvis sund
aldring, som hviler på en
observeret sammenhæng
mellem alder, restlevetid
og udgiftstræk). Det er
vigtigt at holde sig for
øje, at beregningen af
det demografiske træk
ikke er en udgiftsprog-
nose, men derimod en
mekanisk beregning af
det kun den demografisk
betingede udgiftsvækst.
4) Det fremgår tydeligt
af loven, at det er det de-
mografiske træk, der
dækkes. Velfærdsloven
sikrer, at den offentlige
forbrugsvækst som mini-
mum stiger svarende til
det demografiske træk,
så pengene følger med,
når demografien ændrer
sig. Velfærdsloven æn-
drer således ikke på, at
de konkrete årlige vel-
færdsprioriteringer fast-
lægges i finansloven og
økonomiaftalerne med
kommuner og regioner.
Ældre Sagen
1) Loven bør sætte krav
til demografisikring af de
dele af det offentlige for-
brug, der påvirkes af de-
mografien, i stedet for
det samlede offentlige
forbrug.
2) Kommunerne skal
bruge en standardiseret
1) Velfærdsloven sikrer,
at det offentlige forbrug
som minimum vokser
svarende til det demo-
grafiske træk. Velfærds-
loven ændrer ikke på, at
de konkrete årlige vel-
færdsprioriteringer fast-
lægges i finansloven og
økonomiaftalerne med
L 57 - 2021-22 - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar, fra finansministeren
2471551_0006.png
Side 6 af 18
demografimodel til at
dokumentere graden af
demografisikring på de
enkelte velfærdsområder.
3) Der bør sættes indgå
en række minimumskrav
i loven til principperne
for beregning af det de-
mografiske træk. De
Økonomiske Råd bør
inddrages som part i be-
regningerne.
4) Det skal tydeligt
fremgå, at loven kun sik-
rer midler til dækning af
det demografiske træk
og ikke dækning af de
stigende krav, der følger
af økonomisk vækst og
udvikling
kommuner og regioner,
ligesom serviceniveauet
og antal medarbejdere
på det enkelte sygehus,
plejehjem, børnehave
mv. vil afhænge af de lo-
kale behov og priorite-
ringer ude i kommu-
nerne og regionerne.
2) Velfærdslovens for-
mål er at sikre en mini-
mumsvækst i det offent-
lige forbrug. Der lægges
med forslaget ikke op til
at indføre nye procesreg-
ler i relation til den kom-
munale budgetlægning.
Der udarbejdes et samlet
skøn for den offentlige
forbrugsvækst, som ikke
kan underopdeles på
sektorer, serviceområder
og institutioner.
3) Der henvises til lov-
forslaget, hvor det er be-
mærket, at Finansmini-
steren kan bestemme
den nærmere metode for
opgørelsen af væksten i
det demografiske træk
samt, at Finansministe-
ren offentliggør den an-
vendte metode på mini-
steriets hjemmeside.
4) Det fremgår tydeligt
af loven, at det er det de-
mografiske træk, der
dækkes.
Danske Regioner
1) Velfærdsloven dækker
ikke den mervækst, der
er behov for ud over
den demografiske vækst.
Regionerne må i praksis
selv prioritere de faste
1) Velfærdsloven sikrer,
at den offentlige for-
brugsvækst som mini-
mum stiger svarende til
det demografiske træk,
så pengene følger med,
L 57 - 2021-22 - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar, fra finansministeren
2471551_0007.png
Side 7 af 18
regninger, som ikke i
samme grad er styret af
den demografiske udvik-
ling. Lovens minimums-
krav sikrer dermed ikke
et minimum ift. et uæn-
dret serviceniveau.
2) Det bemærkes, at en
offentliggørelse i august
måned falder uhensigts-
mæssigt ift. de årlige
økonomiforhandlinger
og anmoder derfor om,
at offentliggørelsen lig-
ger i foråret eventuelt
sammen med maj rede-
gørelsen for dansk øko-
nomi.
3) Det forventes, at der
ifm. offentliggørelsen af
metodevalg også indgår
de bagvedliggende be-
regninger, som danner
grundlaget for beregnin-
gen af det demografiske
træk.
Dansk Industri
1) DI kan ikke bakke op
om lovforslaget og be-
mærker, at den fastsatte
år-til-år vækst skal base-
res på et beregningstek-
nisk mål uden, at der
skeles til, hvad pengene
skal bruges på, hvor me-
get der fås for pengene,
og hvor meget det of-
fentlige forbrug er løftet
i foregående år.
2) Der er ikke længere
fokus på de mere end
500 mia. kr., der allerede
bruges i dag, men alene
når demografien ændrer
sig.
2) August måned er
valgt for at sikre, at rege-
ringen lever op til loven
på tidspunktet for frem-
sættelse af finanslov-
forslaget.
3) Der henvises til lov-
forslaget, hvor det er be-
mærket, at Finansmini-
steren offentliggør den
anvendte metode på mi-
nisteriets hjemmeside.
Finansministeriet opfor-
drer desuden eksterne
interessenter at efter-
spørger yderligere meto-
debeskrivelse mv., hvis
det ikke fremgår af mini-
steriets hjemmeside.
1)-6) Velfærdsloven er
en rammelov, der har til
formål at sikre, at pen-
gene følger med, når de-
mografien ændrer sig.
Velfærdsloven er fuldt
finansieret inden for de
samlede finanspolitiske
rammer frem mod 2025.
Velfærdsloven vil ikke
reducere behovet for
skarp prioritering af de
offentlige udgifter. Vel-
færdsloven er ikke en
hindring for, at der kan
ske effektivisering inden
for det offentlige for-
brug. Hvis der er mere
effektive måder at løse
L 57 - 2021-22 - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar, fra finansministeren
2471551_0008.png
Side 8 af 18
fokus på væksten i det
offentlige.
3) Velfærdsloven kan
føre til endnu større of-
fentlige udgiftsstignin-
ger. Målet for væksten i
det offentlige forbrug set
over en årrække vil hele
tiden rykke sig opad.
4) Realvæksten i det of-
fentlige forbrug afhæn-
ger af andet end politik,
eksempelvis aktivitetsba-
serede udgifter. Selvom
man politisk måtte be-
slutte sig for en bestemt
offentlig realvækst, er
det ikke kun nye politi-
ske prioriteringer, der
bestemmer realvæksten,
og realvæksten vil i prak-
sis som oftest blive no-
get andet end det, man
sigtede efter.
5) Fokus bør være på
kvalitet og politiske øn-
sker. Lovforslaget sikrer
ikke et løft af velfærden,
men kun et løft af de of-
fentlige forbrugsudgifter,
som ifølge lovforslaget
hverken skal målrettes et
bestemt område eller
tage hensyn til mulighe-
den for, at der kan frigø-
res midler inden for den
allerede store base af of-
fentlige forbrugsudgifter
på mere end 500 mia. kr.
6) En vedtagelse af lov-
forslaget vil fjerne en del
af det politiske priorite-
ringsrum. Velfærdsloven
opgaverne på, kan man
gøre det. I givet fald be-
tyder det, at der frigøres
ressourcer som kan for-
bedre den offentlig ser-
vice på samme eller an-
dre områder.
L 57 - 2021-22 - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar, fra finansministeren
2471551_0009.png
Side 9 af 18
vil indebære, at det of-
fentlige forbrug alt andet
lige skal øges tilsvarende
til omprioriteringen,
selvom der for borgeren
ikke er en ændring i den
oplevede service, og den
ellers provenuneutrale
omlægning, vil på den
måde få negative konse-
kvenser for den offent-
lige saldo.
Dansk Erhverv
1) Dansk Erhverv anbe-
faler, at lovforslaget
bortfalder. Der sikres in-
gen steder, at der er råd
til de stigende udgifter,
som lovforslaget per au-
tomatik vil medføre. Det
anbefales, at der tilføjes
en bestemmelse om, at
det offentlige forbrug
strukturelt aldrig må ud-
gøre mere end 25 pct. af
BNP, der er det histori-
ske gennemsnit siden
1990. Såfremt måltallet
overskrides, bør der
præsenteres initiativer,
der genskaber balancen
ved enten af nedbringe
forbruget eller øge BNP.
2) Dansk Erhverv er
uenig i den grundlæg-
gende præmis for lov-
forslaget om, at velfærd
skal måles alene i kroner
og ører. Der er ingen ga-
ranti for, at velfærden
bliver bedre, blot fordi
man øger udgifterne.
Man risikerer, at velfær-
den bliver dyrere, uden
kvaliteten øges. Det an-
befales, at der besluttes
initiativer til at sikre
1) Velfærdsloven er fuldt
finansieret inden for de
finanspolitiske rammer
frem mod 2025 og vil
skulle forvaltes inden for
eksisterende finanspoliti-
ske rammer.
2) Der er ingen garanti
for et højere serviceni-
veau med et højere ud-
giftsniveau. Formålet
med velfærdsloven er så
vidt muligt at sikre, at
den offentlige service
ikke falder, og det er alt
andet lige lettere, hvis
det offentlige forbrug
vokser svarende til det
demografiske træk. Den
offentlige forbrugsvækst
udmøntes årligt, herun-
der i forbindelse med de
årlige økonomiaftaler
med kommuner og regi-
oner.
3) Der henvises til lov-
forslaget, hvor det er be-
mærket, at Finansmini-
steren kan bestemme
den nærmere metode for
opgørelsen af væksten i
det demografiske træk
L 57 - 2021-22 - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar, fra finansministeren
2471551_0010.png
Side 10 af 18
større åbenhed i den
kommunale velfærds-
økonomi, så der kan fø-
res politisk kontrol med,
at de penge, der afsættes
til velfærd, kommer bor-
gerne til gode.
Lovforslaget lægger
unødvendige bindinger
på det makropolitiske
manøvrerum. Det anbe-
fales, at der som mini-
mum indføres en sol-
nedgangsklausul i loven,
så den uhensigtsmæssige
automatik, der følger
med lovforslaget, ikke
binder dansk økonomisk
politik fremover.
3) Såfremt lovforslaget
bliver vedtaget foreslår
Dansk Erhverv speci-
fikke justeringer af til-
gangen til anvendelse af
demografiske træk. For
det første, at output-me-
toden benyttes frem for
input-metoden, og at der
lægges op til produktivi-
tetsfremgang. For det
andet, at den kollektive
del af det offentlige for-
brug ikke bør indgå i ud-
regningen af det demo-
grafiske træk.
Akademikerne
1) Det bemærkes, at der
med indførelsen af en
sådan lov kan være en ri-
siko for, at fremtidens
velfærd bliver til en mi-
nimumsmodel, som blot
viderefører løsningerne
fra året forinden og
alene baserer sig på den
mekaniske opgørelse af
de forventede udgifter.
samt, at Finansministe-
ren offentliggør den an-
vendte metode på mini-
steriets hjemmeside. Det
er desuden vigtigt at
holde sig for øje, at Fi-
nansministeriets bereg-
ning af det demografiske
træk ikke er en udgifts-
prognose, men en meka-
nisk beregning af den
kun demografisk betin-
gede udgiftsvækst.
1) Med loven dækkes det
demografiske træk, ud-
møntet som et løft af
den offentlige forbrugs-
vækst der som minimum
stiger svarende til det det
demografiske træk, så
pengene følger med, når
demografien ændrer sig.
Den offentlige forbrugs-
vækst udmøntes årligt,
L 57 - 2021-22 - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar, fra finansministeren
2471551_0011.png
Side 11 af 18
Det foreslås, at det af-
spejles i lovforslaget, at
regeringen har til ansvar
at sikre, at velfærdsloven
ikke skaber uhensigts-
mæssige incitamenter til
ikke at prioritere forbed-
ringer og udvikling af
velfærden.
2) Der skal tages højde
for løndannelsen på vel-
færdsområdet, og lønud-
viklingen i det offentlige
i forhold til det private
skal ligeledes taget i be-
tragtning.
herunder i forbindelse
med de årlige økonomi-
aftaler med kommuner
og regioner. Velfærdslo-
ven ændrer således ikke
på, at der lokalt fortsat
skal sikres løbende prio-
ritering af overordnede
rammeløft, bl.a. afspej-
lende behov og teknolo-
gisk udvikling mv.
2) Lovforslaget tager
kun udgangspunkt i
skønnet for realvæksten i
det offentlige forbrug.
Skønnet for det offent-
lige forbrug laves blandt
andet på baggrund af
3) Det bør overvejes,
skøn for den offentlige
om det bør tages andre
velfærdsydelser i betragt- lønudvikling.
ning i den årlige redegø-
relse end dem, der ind-
3) Lovforslaget vedrører
går i Danmarks Statistiks kun det offentlige for-
opgørelse af offentligt
brug.
forbrug.
4) Lovforslaget vurderes
4) Der opfordres til, at
ikke at have ligestillings-
Finansministeriet i forar- mæssige konsekvenser.
bejdet til lovforslaget ta-
ger ligestillingsmæssige
5) Der henvises til lov-
konsekvenser i betragt-
forslaget, hvor det er be-
ning.
mærket, at Finansmini-
steren kan bestemme
5) Yngre Læger og
den nærmere metode for
Overlægeforeningen be- opgørelsen af væksten i
mærker i tillæg til Akade- det demografiske træk
mikernes høringssvar, at samt, at Finansministe-
beregningerne af demo- ren offentliggør den an-
grafiens betydning for
vendte metode på mini-
sundhedsområdet bør
steriets hjemmeside. Ift.
suppleres med nye op-
indregning af mervækst i
lysninger om
steeping.
sundhedsudgif-
Der er desuden behov
terne/steeping, så er det
for at indregne merud-
grundlæggende vigtigt at
gifter til nye og mere
holde sig for øje, at Fi-
virksomme behandlinger nansministeriets bereg-
ning af det demografiske
L 57 - 2021-22 - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar, fra finansministeren
2471551_0012.png
Side 12 af 18
på sundhedsområdet,
herunder ny medicin.
6) Danske Fysioterapeu-
ter bemærker i tillæg til
Akademikernes hørings-
svar, at der er behov for
tiltag, der forbedrer be-
folkningens helbredstil-
stand, såfremt man vil
høste frugterne af sund
aldring, og det bør der
tages højde for, førend
man korrigerer for sund
aldring i det demografi-
ske træk.
træk ikke er en udgifts-
prognose (altså et bud
på en udgiftsudvikling).
Det er derimod en me-
kanisk beregning af, den
demografisk betingede
udgiftsvækst, hvis der
kun tages udgangspunkt
i en forventet befolk-
ningsudvikling.
6) Overordnet beregnes
det demografiske træk
på det offentlige forbrug
ved mekanisk at sam-
menholde den forven-
tede befolkningsudvik-
ling med senest tilgænge-
lige oplysninger for det
samlede offentlige for-
brug i nationalregnska-
bet, dog med en korrek-
tion for delvis sund ald-
ring. Korrektionen for
sund aldring hviler på en
observeret sammenhæng
mellem alder, restlevetid
og udgiftstræk.
7) Ergoterapeutforenin-
gen bemærker i tillæg til
Akademikernes hørings-
svar, at der inden for
sundhedsområdet kan
være andre ydelser med
stor betydning for den
samlede velfærd, end de
der i dag indgår i Dan-
marks Statistiks opgø-
relse af offentligt for-
brug. Disse bør identifi-
ceres og vurderes i sam- 7) Lovforslaget vedrører
arbejde med kommuner kun væksten i det offent-
og regioner, i forbindelse lige forbrug.
med det lovforbere-
dende arbejde.
L 57 - 2021-22 - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar, fra finansministeren
2471551_0013.png
Side 13 af 18
Lægeforeningen
1) Der henvises til lov-
forslaget, hvor det er be-
mærket, at Finansmini-
steren kan bestemme
den nærmere metode for
opgørelsen af væksten i
det demografiske træk
samt, at Finansministe-
ren offentliggør den an-
vendte metode på mini-
steriets hjemmeside. Ift.
af indregning af mer-
2) Beregningerne bør
vækst i sundhedsudgif-
suppleres med opgørel-
terne/steeping, så er det
ser på sektorniveau.
grundlæggende vigtigt at
holde sig for øje, at Fi-
3) Der skal tages højde
for, at der år for år er sti- nansministeriets bereg-
ning af det demografiske
gende udgifter til bedre
behandlinger og ny tek- træk ikke er en udgifts-
nologi, herunder ny me- prognose (altså et bud
dicin, som ikke er omfat- på en udgiftsudvikling).
tet af demografiske træk. Det er derimod en me-
Loven skal således enten kanisk beregning af den
demografisk betingede
medtage de forventede
udgiftsvækst, hvis der
strukturelle udgifter til
teknologi eller kun holde kun tages udgangspunkt
opgørelsen af de offent- i en forventet befolk-
ningsudvikling.
lige udgifter op mod de
udgifter, der er afholdt
på grund af den ændrede 2) Der udarbejdes et
befolkningssammensæt- samlet skøn for den of-
ning. Gør man ikke det, fentlige forbrugsvækst,
vil man i fremtiden ikke som ikke kan underop-
deles på sektorer, ser-
kunne leve op til dan-
skernes forventninger til viceområder og instituti-
oner.
sundhedsvæsenet.
3) Loven dækker det de-
mografiske træk og sik-
rer, at den offentlige for-
brugsvækst som mini-
mum stiger svarende til
det det demografiske
træk, så pengene følger
med, når demografien
1) Lægeforeningen be-
mærker, at metoden for
opgørelsen af det demo-
grafiske træk skal tage
højde for den identifice-
rede
steeping-effekt,
som
VIVE har dokumenteret
i analysen Fremtidens
Sundhedsudgifter
(2020).
L 57 - 2021-22 - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar, fra finansministeren
2471551_0014.png
Side 14 af 18
ændrer sig. Velfærdslo-
ven ændrer således ikke
på, at de konkrete årlige
velfærdsprioriteringer
fastlægges i finansloven
og økonomiaftalerne
med kommuner og regi-
oner.
Dansk Arbejdsgiverfor-
ening
1) Dansk Arbejdsgiver-
forening bemærker, at
lovforslaget vil svække
produktivitetsudviklin-
gen i den offentlige sek-
tor yderligere, og at det
sandsynligvis vil øge
væksten i det offentlige
forbrug, da lovgivningen
alene er en minimums-
vækst. Lovforslaget vil
derfor svække væksten i
dansk økonomi
1) Velfærdsloven sikrer,
at den offentlige for-
brugsvækst som mini-
mum stiger svarende til
det demografiske træk,
så pengene følger med,
når demografien ændrer
sig. Der er ikke belæg
for, at velfærdsloven
skulle forringe produkti-
vitetsudviklingen.
2) Velfærdsloven ændrer
ikke ved, at de konkrete
2) Ved at lovgive om ni- årlige prioriteringer fast-
veauet for den offentlige lægges i økonomiafta-
udgiftsvækst frakobles
lerne med kommuner og
udgiftsniveauet i det of- regioner samt i finanslo-
fentlige forbrug værdi-
ven. Det er op til de en-
skabelsen i den private
kelte institutioner i stat,
sektor. Lovforslaget vil
kommuner og regioner
gøre det sværere for pri- at prioritere midlerne
vate virksomheder at re- mellem offentligt ansatte
kruttere de nødvendige
og køb af private varer
medarbejdere og dermed og tjenester.
øge lønomkostningerne
til skade for virksomhe- 3) Velfærdsloven er ikke
dernes konkurrenceevne. en hindring for, at der
kan ske effektivisering
inden for det offentlige
forbrug. Hvis der er
mere effektive måder at
3) Med sikkerheden for
løse opgaverne på, kan
løbende at blive tildelt
man gøre det. Det bety-
yderligere midler vil
presset på den offentlige der bare, at der frigøres
L 57 - 2021-22 - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar, fra finansministeren
2471551_0015.png
Side 15 af 18
sektor for at udvikle
mere effektive produkti-
onsformer blive svækket.
Det vil forringe den
samlede velstand i Dan-
mark.
4) Lovforslaget bidrager
med en bund under den
offentlige udgiftsvækst
og skaber dermed for-
ventninger om en yderli-
gere udgiftsvækst i det
offentlige forbrug ved fi-
nanslovsforhandlinger
og ved forhandlinger om
økonomiaftaler med
kommuner og regioner.
Denne mekanisme vil
yderligere skævvride ba-
lancen mellem den pri-
vate og offentlige sektor.
Fagbevægelsens Hoved-
organisation
1) FH bemærker, at det
demografiske træk bør
beregnes uden en anta-
gelse om sund aldring,
da det er et beregnings-
teknisk element, og ikke
et udtryk for garanterede
gevinster.
ressourcer som kan for-
bedre den offentlig ser-
vice på samme eller an-
dre områder.
4) Velfærdsloven er fuldt
finansieret inden for de
finanspolitiske rammer
frem mod 2025 og vil
skulle forvaltes inden for
de eksisterende finans-
politiske rammer.
1) Finansministeriets
korrektion for delvis
sund aldring – hvor den
anvendte metode hviler
på en observeret sam-
menhæng mellem alder,
restlevetid og udgifts-
træk – ligger ca. midt i
mellem et scenarie, hvor
2) Lovforslaget indehol- der forudsættes ingen
sund aldring (dvs. udgif-
der ikke forpligtigelser
terne forudsættes uæn-
om prioriteringer af det
drede på hvert alderstrin
demografiske træk. Det
i forhold til lønudviklin-
er dermed ikke givet, at
demografimidlerne prio- gen) og et scenarie, hvor
riteres til udgiftsområder der antages fuld sund
aldring (dvs. udgifterne
med demografisk træk.
afhænger af restlevetiden
Loven bør derfor inde-
holde klarere retningslin- og ikke alderen som så-
jer om en udmøntning af dan). Et scenarie med-
fuld sund aldring anslås
et demografiske træk.
at undervurdere det de-
mografisk betingede ud-
3) Udgiftsvæksten som
giftspres, mens et scena-
følge af det demografi-
ske træk bør indarbejdes
L 57 - 2021-22 - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar, fra finansministeren
2471551_0016.png
Side 16 af 18
i udgiftslofterne for hhv.
kommuner, regioner og
stat, så sektorernes øko-
nomi ikke udhules, når
der kommer flere bor-
gere.
4) FH foreslår, at man i
tillæg til en årlig regule-
ring af det offentlige for-
brug med mindst den
demografiske udvikling,
erstatter det nuværende
økonomiske råderum
med et prioriteringsrum.
Prioriteringsrummet an-
giver det økonomiske
rum, der er til priorite-
ring af nye udgifter, efter
man har afsat midler til
det demografiske træk i
det offentlige forbrug.
5) Grundforløbet i Fi-
nansministeriets mellem-
fristede fremskrivninger
bør fremadrettet være
det demografiske træk
(uden indregning af sund
aldring) fremfor som i
dag, hvor råderummet
beregnes med udgangs-
punkt i et uændret realt
offentligt forbrug.
rie helt uden sund ald-
ring anslås at overvur-
dere det demografisk be-
tingede udgiftspres. Der
henvises i øvrigt til lov-
forslaget, hvor det er be-
mærket, at Finansmini-
steren kan bestemme
den nærmere metode for
opgørelsen af væksten i
det demografiske træk.
2) Velfærdsloven ændrer
ikke ved, at den offent-
lige forbrugsvækst prio-
riteres som led i økono-
miaftalerne med kom-
muner og regioner samt
i finansloven.
3) Den offentlige for-
brugsvækst udmøntes
årligt ifm. økonomiafta-
lerne med kommuner og
regioner og finanslov-
forslaget.
4) Af hensynet til fuld
transparens og en så ret-
visende mellemfristede
fremskrivning som mu-
ligt, offentliggøres det
fulde finanspolitiske rå-
derum fortsat.
5) Lovforslaget vedrører
ikke Finansministeriets
6) FH bemærker, at man mellemfristede frem-
bør tage højde for, at der skrivninger.
er udgiftsområder i den
offentlige sektor, som er 6) Beregningen af det
underlagt et stort ud-
demografiske træk blev
giftspres, som kan for-
senest opdateret i for-
vride beregningen af det bindelse med den mel-
demografiske træk, ek-
lemfristede fremskriv-
sempelvis sundhedssek- ning i august 2021, hvor
toren.
at der i beregningen bl.a.
indgår en korrektion for
L 57 - 2021-22 - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar, fra finansministeren
2471551_0017.png
Side 17 af 18
7) FH anbefaler, at Fi-
nansministeriet fremlæg-
ger en grundig beskri-
velse af metode og be-
regningsgrundlaget i den
nuværende metode in-
den loven vedtages.
8) FH foreslår, at der fo-
retages en evaluering af
metoden til beregning af
det demografiske træk
efter en nærmere be-
stemt årrække, eksem-
pelvis fire år. Her skal
det bl.a. undersøges om
det vil være hensigts-
mæssigt om opfyldelse
af loven beregnes over
en flerårig periode frem
for hvert år.
udgifter relateret til co-
vid-19. Der henvises i
øvrigt til lovforslaget,
hvor det er bemærket, at
Finansministeren kan
bestemme den nærmere
metode for opgørelsen
af væksten i det demo-
grafiske træk.
7) Der henvises til lov-
forslaget, hvor det er be-
mærket, at Finansmini-
steren offentliggør den
anvendte metode på mi-
nisteriets hjemmeside
8) Der henvises til lov-
forslaget, hvor det er be-
mærket, at Finansmini-
steren kan bestemme
9) Ved offentliggørelsen den nærmere metode for
opgørelsen af væksten i
af realvæksten i det of-
det demografiske træk
fentlige forbrug i Øko-
nomisk Redegørelse bør samt at Finansministeren
der underopdeles på sek- offentliggør den an-
torer og udgiftsområder. vendte metode på mini-
steriets hjemmeside.
10) Det foreslås i lov-
9) Der udarbejdes et
forslaget, at skønnet
samlet skøn for den of-
over realvæksten i det
offentlige forbrug sker i fentlige forbrugsvækst,
august, dvs. før finanslo- som ikke kan underop-
deles på sektorer, ser-
ven er vedtaget. Som
viceområder og instituti-
lovforslaget er nu, kan
oner.
det ikke udelukkes, at
der i forbindelse med fi-
nanslovsforhandlingerne 10) Det fremgår af be-
mærkningerne til §2 stk.
gennemføres besparel-
ser, der indebærer at re- 1, at for så vidt angår
alvæksten i det offentlige nye tiltag, som finansmi-
forbrug ikke lever op til nisteren fremsætter på
lovforslagets krav om, at regeringens vegne efter
realvæksten i det offent- august måned, finder be-
stemmelsen anvendelse
lige forbrug som mini-
på den måde, at disse
mum skal modsvare
væksten i det demografi- forudsættes ikke isoleret
L 57 - 2021-22 - Bilag 1: Høringsnotat og høringssvar, fra finansministeren
2471551_0018.png
Side 18 af 18
ske træk. Der bør i lov-
forslaget tages højde for
denne situation og inde-
holde en mekanisme, der
medfører, at situationen
ikke kan opstå.
11) FH mener, at lov-
forslaget med fordel kan
indeholde en præcisering
af den foreslåede undta-
gelsesklausul i loven.
Det vil være relevant at
få præciseret i lovens be-
mærkninger, hvad der
konkret menes med al-
vorlige økonomiske til-
bageslag og begivenhe-
der uden for statens
kontrol. Derudover skal
det præciseres, om und-
tagelsen skal begrundes i
exceptionelle forhold i
det indeværende finansår
eller det kommende fi-
nansår eller begge dele.
set at reducere realvæk-
sten i det offentlige for-
brug for det kommende
finansår således, at
denne ikke længere
modsvarer væksten i det
demografiske træk.
11) Der henvises til lov-
forslagets bemærkninger,
der angiver, at undtagel-
sesklausulen kan finde
anvendelse ved exceptio-
nelle omstændigheder,
som har væsentlige kon-
sekvenser for tilrettelæg-
gelsen af finanspolitik-
ken og for forbrugsvæk-
sten i det kommende fi-
nansår.