Indfødsretsudvalget 2021-22
L 56 Bilag 17
Offentligt
2500703_0001.png
Til lovforslag nr.
L 56
Folketinget 2021-22
Betænkning afgivet af Indfødsretsudvalget den 9. december 2021
Betænkning
over
Forslag til lov om indfødsrets meddelelse
[af udlændinge- og integrationsministeren (Mattias Tesfaye)]
1. Ændringsforslag
Der er stillet 9 ændringsforslag til lovforslaget. Dansk
Folkepartis medlemmer af udvalget har stillet ændringsfor-
slag nr. 1 og 6. Udlændinge- og integrationsministeren har
stillet ændringsforslag nr. 2-5 og 7-9.
2. Indstillinger
Et
flertal
i udvalget (S og V) indstiller lovforslaget til
vedtagelse
med de under nr. 2-5 og 7-9 stillede ændringsfor-
slag. Flertallet vil stemme imod de under nr. 1 og 6 stillede
ændringsforslag.
Et
mindretal
i udvalget (SF, RV og EL) indstiller lovfor-
slaget til
vedtagelse
med de under nr. 4, 5 og 7-9 stillede
ændringsforslag. Mindretallet vil stemme imod de under nr.
1-3 og 6 stillede ændringsforslag.
Et
andet mindretal
i udvalget (DF) indstiller lovforslaget
til
vedtagelse
med de stillede ændringsforslag. Såfremt de
af mindretallet under nr. 1 og 6 stillede ændringsforslag
ikke vedtages, vil mindretallet stemme imod lovforslagets
endelige vedtagelse.
Et
tredje mindretal
i udvalget (KF) vil redegøre for sin
stilling til lovforslaget ved 3. behandling. Mindretallet vil
stemme for de under nr. 2-5 og 7-9 stillede ændringsforslag
og imod de under nr. 1 og 6 stillede ændringsforslag.
Et
fjerde mindretal
(NB) indstiller lovforslaget til
forkas-
telse
ved 3. behandling. Mindretallet vil stemme for de stil-
lede ændringsforslag.
Liberal Alliance, Frie Grønne, Alternativet, Kristende-
mokraterne, Inuit Ataqatigiit, Siumut, Sambandsflokkurin
og Javnaðarflokkurin havde ved betænkningsafgivelsen ikke
medlemmer i udvalget og dermed ikke adgang til at komme
med indstillinger eller politiske bemærkninger i betænknin-
gen.
En oversigt over Folketingets sammensætning er optrykt
i betænkningen.
3. Politiske bemærkninger
Dansk Folkeparti
Dansk Folkepartis medlemmer af udvalget har stillet æn-
dringsforslag nr. 1 og 6, som indebærer, at ansøgere fra
MENAPT-lande udtages fra lovforslaget. DF støtter, at de
øvrige ansøgere på lovforslaget tildeles dansk indfødsret, li-
gesom DF også gerne vil støtte genindførelse af håndtrykket
ved grundlovsceremonier. Hvis DF’s ændringsforslag ikke
vedtages, således at ansøgere fra MENAPT-lande udtages af
lovforslaget, vil DF være nødsaget til at stemme nej til lov-
forslaget ved 3. behandling, eftersom loven i uændret udga-
ve vil bidrage til en yderligere islamisering af Danmark. DF
ønsker at stoppe islamiseringen af Danmark.
Radikale Venstre
Radikale Venstres medlem af udvalget gratulerer de kvin-
der, mænd og børn, som har opfyldt alle de svære krav og nu
er blevet danske statsborgere.
Det fremgår af den nye indfødsretsaftale indgået mellem
regeringen, Venstre, Det Konservative Folkeparti og Liberal
Alliance, at regeringen »forpligter sig med aftalen til i frem-
tidige lovforslag om indfødsrets meddelelse på baggrund
af ansøgernes statsborgerskab at anføre ansøgerne i områ-
degrupperne nordiske lande, andre vestlige lande, MENAP-
lande samt Tyrkiet og andre ikke-vestlige lande.« Nærvæ-
rende lovforslag indeholder således særskilte afsnit med
oplistning af statsborgerskabsområder: »nordiske statsborge-
re«, »andre vestlige lande end lande i Norden«, »MENAP-
lande eller Tyrkiet og statsløse« og »andre ikke-vestlige lan-
de end MENAP-lande eller Tyrkiet«.
Oplysningerne er fremgået af tidligere lovforslag om ind-
fødsrets meddelelse, således at det er selve kravet om grup-
pering, der nu er fastslået i indfødsretsaftalen.
Det store spørgsmål om, hvorvidt der ville komme et
ændringsforslag om opdeling af lovforslaget om indfødsrets
meddelelse i ansøgere fra muslimske lande og ansøgere fra
AX027108
L 56 - 2021-22 - Bilag 17: Betænkning afgivet af Indfødsretsudvalget den 9. december 2021
2500703_0002.png
2
andre lande, er nu besvaret, idet Dansk Folkeparti har stillet
ændringsforslag nr. 1 og 6 om udskillelse af denne gruppe.
Det fremgår af statsborgerretskonventionens artikel 5, at
en »kontraherende stats regler vedrørende statsborgerret må
ikke indeholde forskelle eller omfatte praksis, der indebærer,
at der finder forskelsbehandling sted på grund af køn, religi-
on, race, hudfarve, national eller etnisk oprindelse.«
Udlændinge- og Integrationsministeriets jurister har selv
vurderet, at staten kan få erstatningsansvar ved en opdeling
af lovforslag om indfødsrets meddelelse efter lande eller
områder. Hvis et flertal konsekvent stemmer nej til dele
af lovforslaget omfattende personer fra MENAP-lande, vil
disse personer kunne rejse et erstatningskrav mod Danmark
for at handle i strid med Danmarks internationale forpligtel-
ser. RV har således på Folketingets talerstol og i udvalgsar-
bejdet advaret mod denne risiko for ikke bare at komme
til at betale erstatning, men også risikoen for at overtræde
konventionen.
RV vil derfor blive ved med at arbejde for, at vi overhol-
der retsprincipper og konventioner, og at vi ikke kommer
til at ulejlige skatteyderne med at skulle betale erstatninger
via fælleskassen. Men tillykke til dem, som nu ifølge dette
lovforslag rent faktisk er godkendte statsborgerskabsansøge-
re. RV støtter hermed lovforslaget.
4. Ændringsforslag med bemærkninger
Ændringsforslag
Til § 3
Af et
mindretal
(DF), tiltrådt af et
mindretal
(NB):
1)
Paragraffen udgår.
[Udskillelse af personer, som er statsløse eller statsborgere i
MENAP-lande eller Tyrkiet]
Af
udlændinge- og integrationsministeren,
tiltrådt af et
fler-
tal
(S, V, DF, KF og NB):
2)
Nr. 91
udgår.
[Udtagelse af person]
3)
Nr. 124
udgår.
[Udtagelse af person]
Af
udlændinge- og integrationsministeren,
tiltrådt af
udval-
get:
Til § 5
4)
I
stk. 3
ændres »personer omfattet af« til: »personer
optaget på«.
[Korrektion]
Til § 7
5)
I
nr. 307
ændres
»Biby«
til:
»Bibby«.
[Korrektion]
Af et
mindretal
(DF), tiltrådt af et
mindretal
(NB):
Til § 8
6)
Paragraffen udgår.
[Udskillelse af personer, som er statsløse eller statsborgere i
MENAP-lande eller Tyrkiet, og hvis tildeling af statsborger-
skab er betinget af deltagelsen i en grundlovsceremoni]
Af
udlændinge- og integrationsministeren,
tiltrådt af
udval-
get:
Til § 9
7)
I
nr. 1554
ændres
»Priyadrashana«
til:
»Priyadarsha-
na«.
[Korrektion]
8)
I
nr. 1909
ændres
»Abas«
til:
»Abbas«.
[Korrektion]
Til § 10
9)
I
stk. 1, 1. pkt.,
ændres »personer, der ikke er omfattet
af« til: »personer, der ikke er optaget på«.
[Korrektion]
Bemærkninger
Til nr. 1 og 6
Ændringsforslagene indebærer, at §§ 3 og 8, som omfat-
ter statsløse personer eller personer, der er statsborgere i
MENAP-lande eller Tyrkiet, udgår af lovforslaget. Dansk
Folkeparti ønsker med ændringsforslagene at begrænse an-
tallet af statsborgerskaber til personer med islamisk bag-
grund. DF ønsker ikke en islamisering af Danmark, men
ønsker derimod et loft over antallet af personer fra disse
lande.
Til nr. 2
Ansøgeren under nr. 91 er behandlet efter retningslinjer-
ne i cirkulæreskrivelse nr. 9779 af 14. september 2018 om
naturalisation. Ansøgeren foreslås udtaget af lovforslagets §
3, fordi den pågældende ikke opfylder retningslinjerne for
naturalisation i cirkulæreskrivelsen.
Til nr. 3
Ansøgeren under nr. 124 er behandlet efter retningslinjer-
ne i cirkulæreskrivelse nr. 9779 af 14. september 2018 om
naturalisation. Ansøgeren foreslås udtaget af lovforslagets §
3, fordi den pågældende ikke opfylder retningslinjerne for
naturalisation i cirkulæreskrivelsen.
Til nr. 4
Ændringsforslaget er en teknisk korrektion. I det fremsat-
te lovforslag er der i § 5, stk. 1 og 3, anvendt forskellige
formuleringer ved henvisningen til personer optaget på de
efterfølgende bestemmelser i §§ 6-9. Med ændringsforslaget
ensrettes formuleringerne af henvisningen.
L 56 - 2021-22 - Bilag 17: Betænkning afgivet af Indfødsretsudvalget den 9. december 2021
2500703_0003.png
3
Til nr. 5, 7 og 8
Ændringsforslagene er en berigtigelse af ansøgerens
navn.
Til nr. 9
Ændringsforslaget er en teknisk korrektion. I det fremsat-
te lovforslag er der i § 10, stk. 1, 1. pkt., og i stk. 1, nr. 1
og 2, anvendt forskellige formuleringer ved henvisningen til
personer, der ikke er optaget på lovforslaget, og personer,
der har været optaget på tidligere love om indfødsrets med-
delelse. Med ændringsforslaget ensrettes formuleringen.
5. Udvalgsarbejdet
Lovforslaget blev fremsat den 28. oktober 2021 og var til
1. behandling den 9. november 2021. Lovforslaget blev efter
1. behandling henvist til behandling i Indfødsretsudvalget.
Oversigt over lovforslagets sagsforløb og dokumenter
Lovforslaget og dokumenterne i forbindelse med ud-
valgsbehandlingen kan læses under lovforslaget på Folketin-
gets hjemmeside www.ft.dk.
Møder
Udvalget har behandlet lovforslaget i 2 møder.
Bilag
Under udvalgsarbejdet er der omdelt 16 bilag på lovfor-
slaget.
Skriftlige henvendelser
Udvalget har under udvalgsarbejdet modtaget 2 skriftlige
henvendelser om lovforslaget.
Spørgsmål
Udvalget har under udvalgsarbejdet stillet 10 spørgsmål
til udlændinge- og integrationsministeren til skriftlig besva-
relse, som ministeren har besvaret.
Birgitte Vind (S) Camilla Fabricius (S) Lars Aslan Rasmussen (S) Malte Larsen (S) Rasmus Stoklund (S)
Rasmus Horn Langhoff (S) Carl Valentin (SF) Susan Kronborg (RV) Peder Hvelplund (EL) Anne Rasmussen (V)
nfmd.
Morten Dahlin (V) Kim Valentin (V) Mads Fuglede (V) Marie Krarup (DF)
fmd.
Morten Messerschmidt (DF)
Marcus Knuth (KF) Mette Thiesen (NB)
Liberal Alliance, Frie Grønne, Alternativet, Kristendemokraterne, Inuit Ataqatigiit, Siumut, Sambandsflokkurin og
Javnaðarflokkurin havde ikke medlemmer i udvalget.
Socialdemokratiet (S)
Venstre, Danmarks Liberale Parti (V)
Dansk Folkeparti (DF)
Socialistisk Folkeparti (SF)
Radikale Venstre (RV)
Enhedslisten (EL)
Det Konservative Folkeparti (KF)
Nye Borgerlige (NB)
Liberal Alliance (LA)
49
39
16
15
14
13
12
4
3
Frie Grønne, Danmarks Nye Venstrefløjsparti (FG)
Alternativet (ALT)
Kristendemokraterne (KD)
Inuit Ataqatigiit (IA)
Siumut (SIU)
Sambandsflokkurin (SP)
Javnaðarflokkurin (JF)
Uden for folketingsgrupperne (UFG)
3
1
1
1
1
1
1
5