Til lovforslag nr.
L 56
Folketinget 2021-22
Betænkning afgivet af Indfødsretsudvalget den 0. november 2021
3. udkast
til
Betænkning
over
Forslag til lov om indfødsrets meddelelse
[af udlændinge- og integrationsministeren (Mattias Tesfaye)]
1. Ændringsforslag
Der er stillet 9 ændringsforslag til lovforslaget. Dansk
Folkepartis medlemmer af udvaget har stillet ændringsfor-
slag nr. 1 og 6. Udlændinge- og integrationsministeren har
stillet ændringsforslag nr. 2-5 og 7-9.
2. Indstillinger
[Et
mindretal
i udvalget (DF) indstiller lovforslaget til
vedtagelse
med de under nr. 1 og 6 stillede ændringsfor-
slag. Hvis ændringsforslagene forkastes, indstiller mindre-
tallet lovforslaget til
forkastelse
ved 3. behandling. ]
Liberal Alliance, Frie Grønne, Alternativet, Kristende-
mokraterne, Inuit Ataqatigiit, Siumut, Sambandsflokkurin
og Javnaðarflokkurin havde ved betænkningsafgivelsen ikke
medlemmer i udvalget og dermed ikke adgang til at komme
med indstillinger eller politiske bemærkninger i betænknin-
gen.
En oversigt over Folketingets sammensætning er optrykt
i betænkningen.
3. Politiske bemærkninger
Dansk Folkeparti
Dansk Folkepartis medlemmer af udvalget har stillet æn-
dringsforslag nr. 1 og 6, som indebærer, at ansøgere fra
MENAPT-lande udtages fra lovforslaget. DF støtter, at de
øvrige ansøgere på lovforslaget tildeles dansk indfødsret,
ligesom DF også gerne vil støtte genindførelse af håndtryk-
ket ved grundlovsceremonier. Men hvis ikke DF’s ændrings-
forslag vedtages, således at ansøgere fra MENAPT-lande
udtages af lovforslaget, vil DF være nødsaget til at stem-
me nej til lovforslaget ved 3. behandling, eftersom loven i
uændret udgave vil bidrage til en yderligere islamisering af
Danmark. DF ønsker at stoppe islamiseringen af Danmark.
Radikale Venstre
Radikale Venstres medlem af udvalget gratulerer de kvin-
der, mænd og børn, som har opfyldt alle de svære krav og nu
er blevet statsborgere.
Det fremgår af den nye indfødsretsaftale indgået mel-
lem regeringen, Venstre, Det Konservative Folkeparti og
Liberal Alliance, at »Regeringen forpligter sig med afta-
len til i fremtidige lovforslag om indfødsrets meddelelse
på baggrund af ansøgernes statsborgerskab at anføre ansø-
gerne i områdegrupperne nordiske lande, andre vestlige
lande, MENAP-lande samt Tyrkiet og andre ikke-vestlige
lande.« Nærværende lovforslag indeholder således særskilte
afsnit med oplistning af statsborgerskabsområder: »nordiske
statsborgere«, »andre vestlige lande end lande i Norden«,
»MENAP-lande eller Tyrkiet og statsløse« og »andre ikke-
vestlige lande end MENAP-lande eller Tyrkiet«.
Oplysningerne er fremgået af tidligere lovforslag om ind-
fødsrets meddelelse, således at det er selve kravet om grup-
pering, der nu er fastslået i indfødsretsaftalen.
Det store spørgsmål om, hvorvidt der ville komme et
ændringsforslag om opdeling af lovforslaget om indfødsrets
meddelelse i ansøgere fra muslimske lande og ansøgere fra
andre lande, er nu besvaret, idet Dansk Folkeparti har stillet
ændringsforslag nr. 1 og 4 om udskillelse af denne gruppe.
Det fremgår af statsborgerretskonventionen artikel 5, at
»En kontraherende stats regler vedrørende statsborgerret må
ikke indeholde forskelle eller omfatte praksis, der indebærer,
at der finder forskelsbehandling sted på grund af køn, religi-
on, race, hudfarve, national eller etnisk oprindelse.«
Udlændinge- og Integrationsministeriets jurister har selv
vurderet, at staten kan få erstatningsansvar ved en opdeling
af lovforslag om indfødsrets meddelelse efter lande eller
områder. Hvis et flertal konsekvent stemmer nej til dele af
lovforslaget omfattende personer fra MENAP-lande, så vil
DokumentId
Journalnummer