Til lovforslag nr.
L 56
Folketinget 2021-22
Betænkning afgivet af Indfødsretsudvalget den 0. november 2021
2. udkast
til
Betænkning
over
Forslag til lov om indfødsrets meddelelse.
[af udlændinge- og integrationsministeren (Mattias Tesfaye)]
1. Ændringsforslag
Der er stillet 6 ændringsforslag til lovforslaget. Dansk
Folkepartis medlemmer af udvaget har stillet ændringsfor-
slag nr. 1 og 4. Udlændinge- og integrationsministeren har
stillet ændringsforslag nr. 2-3 og 5-6.
2. Indstillinger
Et
mindretal
i udvalget (DF, ? og ? ) indstiller lovfor-
slaget til
vedtagelse
med de under nr. 1 og 4 stillede æn-
dringsforslag. Hvis ændringsforslagene forkastes, indstiller
mindretallet lovforslaget til
forkastelse
ved 3. behandling.
Liberal Alliance, Frie Grønne, Danmarks Nye Venstre-
fløjsparti, Alternativet, Kristendemokraterne, Inuit Ataqati-
giit, Siumut, Sambandsflokkurin og Javnaðarflokkurin hav-
de ved betænkningsafgivelsen ikke medlemmer i udvalget
og dermed ikke adgang til at komme med indstillinger eller
politiske bemærkninger i betænkningen.
En oversigt over Folketingets sammensætning er optrykt
i betænkningen.
3. Politiske bemærkninger
Radikale Venstre
Radikale Venstres medlem af udvalget gratulerer de kvin-
der, mænd og børn, som har opfyldt alle de svære krav og nu
er blevet statsborgere.
Det fremgår af den nye indfødsretsaftale indgået mel-
lem regeringen, Venstre, Det Konservative Folkeparti og
Liberal Alliance, at »Regeringen forpligter sig med afta-
len til i fremtidige lovforslag om indfødsrets meddelelse
på baggrund af ansøgernes statsborgerskab at anføre ansø-
gerne i områdegrupperne nordiske lande, andre vestlige
lande, MENAP-lande samt Tyrkiet og andre ikke-vestlige
lande.« Nærværende lovforslag indeholder således særskilte
afsnit med oplistning af statsborgerskabsområder: »nordiske
statsborgere«, »andre vestlige lande end lande i Norden«,
»MENAP-lande eller Tyrkiet og statsløse« og »andre ikke-
vestlige lande end MENAP-lande eller Tyrkiet«.
Oplysningerne er fremgået af tidligere lovforslag om ind-
fødsrets meddelelse, således at det er selve kravet om grup-
pering, der nu er fastslået i indfødsretsaftalen.
Det store spørgsmål om, hvorvidt der ville komme et
ændringsforslag om opdeling af lovforslaget om indfødsrets
meddelelse i ansøgere fra muslimske lande og ansøgere fra
andre lande, er nu besvaret, idet Dansk Folkeparti har stillet
ændringsforslag nr. 1 og 4 om udskillelse af denne gruppe.
Det fremgår af statsborgerretskonventionen artikel 5, at
»En kontraherende stats regler vedrørende statsborgerret må
ikke indeholde forskelle eller omfatte praksis, der indebærer,
at der finder forskelsbehandling sted på grund af køn, religi-
on, race, hudfarve, national eller etnisk oprindelse.«
Udlændinge- og Integrationsministeriets jurister har selv
vurderet, at staten kan få erstatningsansvar ved en opdeling
af lovforslag om indfødsrets meddelelse efter lande eller
områder. Hvis et flertal konsekvent stemmer nej til dele af
lovforslaget omfattende personer fra MENAP-lande, så vil
disse personer kunne rejse et erstatningskrav mod Danmark
for at handle i strid med Danmarks internationale forpligtel-
ser. RV har således på Folketingets talerstol og i udvalgsar-
bejdet advaret mod denne risiko for ikke bare at komme
til at betale erstatning, men også risikoen for at overtræde
konventionen.
RV vil derfor blive ved med at arbejde for, at vi over-
holder retsprincipper og konventioner, og arbejde for, at
vi ikke kommer til at ulejlige skatteyderne med at skulle
betale erstatninger via fælleskassen. Men tillykke til dem,
som nu ifølge dette lovforslag rent faktisk er godkendte
statsborgerskabsansøgere. RV støtter hermed lovforslaget.
DokumentId
Journalnummer