Indfødsretsudvalget 2021-22
L 56 Bilag 12
Offentligt
2493416_0001.png
Til lovforslag nr.
L 56
Folketinget 2021-22
Betænkning afgivet af Indfødsretsudvalget den 0. november 2021
2. udkast
til
Betænkning
over
Forslag til lov om indfødsrets meddelelse.
[af udlændinge- og integrationsministeren (Mattias Tesfaye)]
1. Ændringsforslag
Der er stillet 6 ændringsforslag til lovforslaget. Dansk
Folkepartis medlemmer af udvaget har stillet ændringsfor-
slag nr. 1 og 4. Udlændinge- og integrationsministeren har
stillet ændringsforslag nr. 2-3 og 5-6.
2. Indstillinger
Et
mindretal
i udvalget (DF, ? og ? ) indstiller lovfor-
slaget til
vedtagelse
med de under nr. 1 og 4 stillede æn-
dringsforslag. Hvis ændringsforslagene forkastes, indstiller
mindretallet lovforslaget til
forkastelse
ved 3. behandling.
Liberal Alliance, Frie Grønne, Danmarks Nye Venstre-
fløjsparti, Alternativet, Kristendemokraterne, Inuit Ataqati-
giit, Siumut, Sambandsflokkurin og Javnaðarflokkurin hav-
de ved betænkningsafgivelsen ikke medlemmer i udvalget
og dermed ikke adgang til at komme med indstillinger eller
politiske bemærkninger i betænkningen.
En oversigt over Folketingets sammensætning er optrykt
i betænkningen.
3. Politiske bemærkninger
Radikale Venstre
Radikale Venstres medlem af udvalget gratulerer de kvin-
der, mænd og børn, som har opfyldt alle de svære krav og nu
er blevet statsborgere.
Det fremgår af den nye indfødsretsaftale indgået mel-
lem regeringen, Venstre, Det Konservative Folkeparti og
Liberal Alliance, at »Regeringen forpligter sig med afta-
len til i fremtidige lovforslag om indfødsrets meddelelse
på baggrund af ansøgernes statsborgerskab at anføre ansø-
gerne i områdegrupperne nordiske lande, andre vestlige
lande, MENAP-lande samt Tyrkiet og andre ikke-vestlige
lande.« Nærværende lovforslag indeholder således særskilte
afsnit med oplistning af statsborgerskabsområder: »nordiske
statsborgere«, »andre vestlige lande end lande i Norden«,
»MENAP-lande eller Tyrkiet og statsløse« og »andre ikke-
vestlige lande end MENAP-lande eller Tyrkiet«.
Oplysningerne er fremgået af tidligere lovforslag om ind-
fødsrets meddelelse, således at det er selve kravet om grup-
pering, der nu er fastslået i indfødsretsaftalen.
Det store spørgsmål om, hvorvidt der ville komme et
ændringsforslag om opdeling af lovforslaget om indfødsrets
meddelelse i ansøgere fra muslimske lande og ansøgere fra
andre lande, er nu besvaret, idet Dansk Folkeparti har stillet
ændringsforslag nr. 1 og 4 om udskillelse af denne gruppe.
Det fremgår af statsborgerretskonventionen artikel 5, at
»En kontraherende stats regler vedrørende statsborgerret må
ikke indeholde forskelle eller omfatte praksis, der indebærer,
at der finder forskelsbehandling sted på grund af køn, religi-
on, race, hudfarve, national eller etnisk oprindelse.«
Udlændinge- og Integrationsministeriets jurister har selv
vurderet, at staten kan få erstatningsansvar ved en opdeling
af lovforslag om indfødsrets meddelelse efter lande eller
områder. Hvis et flertal konsekvent stemmer nej til dele af
lovforslaget omfattende personer fra MENAP-lande, så vil
disse personer kunne rejse et erstatningskrav mod Danmark
for at handle i strid med Danmarks internationale forpligtel-
ser. RV har således på Folketingets talerstol og i udvalgsar-
bejdet advaret mod denne risiko for ikke bare at komme
til at betale erstatning, men også risikoen for at overtræde
konventionen.
RV vil derfor blive ved med at arbejde for, at vi over-
holder retsprincipper og konventioner, og arbejde for, at
vi ikke kommer til at ulejlige skatteyderne med at skulle
betale erstatninger via fælleskassen. Men tillykke til dem,
som nu ifølge dette lovforslag rent faktisk er godkendte
statsborgerskabsansøgere. RV støtter hermed lovforslaget.
DokumentId
Journalnummer
L 56 - 2021-22 - Bilag 12: 2. udkast til betænkning
2493416_0002.png
2
<Parti/partier>
<>
4. Ændringsforslag med bemærkninger
Ændringsforslag
Af et
mindretal
(DF), tiltrådt af [et
mindretal]:
Til § 3
1)
Paragraffen udgår.
[Udskillelse af personer, som er statsløse eller statsborgere i
MENAP-lande eller Tyrkiet. ]
Af
udlændinge- og integrationsministeren,
tiltrådt af [ ]:
Til § 5
2)
I
stk. 3
ændres »personer omfattet af« til: »personer
optaget på«.
[Korrektion]
Til § 7
3)
I
nr. 307
ændres
»Biby«
til:
»Bibby«.
[Korrektion]
Af et
mindretal
(DF), tiltrådt af [et
mindretal]:
Til § 8
4)
Paragraffen udgår.
[Udskillelse af personer, som er statsløse eller statsborgere i
MENAP-lande eller Tyrkiet, og hvis tildeling af statsborger-
skab er betinget af deltagelsen i en grundlovsceremoni. ]
Af
udlændinge- og integrationsministeren,
tiltrådt af [ ]:
Til § 9
5)
I
nr. 1909
ændres
»Abas«
til:
»Abbas«.
[Korrektion]
Til § 10
6)
I
stk. 1, 1. pkt.,
ændres »personer, der ikke er omfattet
af« til: »personer, der ikke er optaget på«.
[Korrektion]
Bemærkninger
Til nr. 1 og 4
Ændringsforslagene indebærer, at §§ 3 og 8, som omfat-
ter statsløse personer eller personer, der er statsborgere i
MENAP-lande eller Tyrkiet, udgår af lovforslaget. Dansk
Folkeparti ønsker med ændringsforslagene at begrænse an-
tallet af statsborgerskaber til personer med islamisk bag-
grund. DF ønsker ikke en islamisering af Danmark, men
ønsker derimod et loft over antallet af personer fra disse
lande.
Til nr. 2
Ændringsforslaget er en teknisk korrektion. I det fremsat-
te lovforslag er der i § 5, stk. 1 og 3, anvendt forskellig
formulering ved henvisningen til personer optaget på de
efterfølgende bestemmelser §§ 6-9. Med ændringsforslaget
ensrettes formuleringen af henvisningen.
Til nr. 3 og 5
Ændringsforslagene er en berigtigelse af ansøgerens
navn.
Til nr. 6
Ændringsforslaget er en teknisk korrektion. I det fremsat-
te lovforslag er der i § 10, stk. 1, 1. pkt., og i stk. 1, nr.
1 og 2, anvendt forskellig formulering ved henvisningen til
personer, der ikke er optaget på lovforslaget, og personer,
der har været optaget på tidligere love om indfødsrets med-
delelse. Med ændringsforslaget ensrettes formuleringen.
5. Udvalgsarbejdet
Lovforslaget blev fremsat den 28. oktober 2021 og var til
1. behandling den 9. november 2021. Lovforslaget blev efter
1. behandling henvist til behandling i Indfødsretsudvalget.
Oversigt over lovforslagets sagsforløb og dokumenter
Lovforslaget og dokumenterne i forbindelse med ud-
valgsbehandlingen kan læses under lovforslaget på Folketin-
gets hjemmeside www.ft.dk.
Møder
Udvalget har behandlet lovforslaget i [1] møde.
Bilag
Under udvalgsarbejdet er der omdelt 11 bilag på lovfor-
slaget.
Skriftlige henvendelser
Udvalget har under udvalgsarbejdet modtaget 2 skriftlige
henvendelser om lovforslaget.
Spørgsmål
Udvalget har under udvalgsarbejdet stillet 10 spørgsmål
til udlændinge- og integrationsministeren til skriftlig besva-
relse, [som ministeren har besvaret].
Birgitte Vind (S) Camilla Fabricius (S) Lars Aslan Rasmussen (S) Malte Larsen (S) Rasmus Stoklund (S)
Rasmus Horn Langhoff (S) Carl Valentin (SF) Susan Kronborg (RV) Peder Hvelplund (EL) Anne Rasmussen (V)
nfmd.
L 56 - 2021-22 - Bilag 12: 2. udkast til betænkning
2493416_0003.png
3
Morten Dahlin (V) Kim Valentin (V) Mads Fuglede (V) Marie Krarup (DF)
fmd.
Morten Messerschmidt (DF)
Marcus Knuth (KF) Mette Thiesen (NB)
Liberal Alliance, Frie Grønne, Danmarks Nye Venstrefløjsparti, Alternativet, Kristendemokraterne, Inuit Ataqatigiit, Siumut,
Sambandsflokkurin og Javnaðarflokkurin havde ikke medlemmer i udvalget.
Socialdemokratiet (S)
Venstre, Danmarks Liberale Parti (V)
Dansk Folkeparti (DF)
Socialistisk Folkeparti (SF)
Radikale Venstre (RV)
Enhedslisten (EL)
Det Konservative Folkeparti (KF)
Nye Borgerlige (NB)
Liberal Alliance (LA)
49
39
16
15
14
13
12
4
3
Frie Grønne, Danmarks Nye Venstrefløjsparti (FG)
Alternativet (ALT)
Kristendemokraterne (KD)
Inuit Ataqatigiit (IA)
Siumut (SIU)
Sambandsflokkurin (SP)
Javnaðarflokkurin (JF)
Uden for folketingsgrupperne (UFG)
3
1
1
1
1
1
1
5