Beskæftigelsesudvalget 2021-22
L 55 Bilag 1
Offentligt
2474596_0001.png
Lovforslag nr.
L 55
Folketinget 2021-22
Fremsat den 27. oktober 2021 af beskæftigelsesministeren (Mattias Tesfaye, fg.)
Forslag
til
Lov om ændring af barselsudligningsloven
(Regulering af bidragssatsen til barselsudligningsordningen)
§1
I barselsudligningsloven, jf. lovbekendtgørelse nr. 281
af 26. marts 2019, som ændret ved lov nr. 2198 af 29.
december 2020, foretages følgende ændringer:
1.
I
§ 4, stk. 2, 1. pkt.
og
§ 4 a, stk. 1,
ændres »1.225 kr.« til:
»1.350 kr.«
§2
Loven træder i kraft den 1. januar 2022.
BE009068
Beskæftigelsesmin., j.nr. 2021-8088
L 55 - 2021-22 - Bilag 1: Høringssvar, høringsnotat og ligestillingsvurdering, fra beskæftigelsesministeren
2474596_0002.png
2
Bemærkninger til lovforslaget
Almindelige bemærkninger
1. Indledning
Lovforslaget har til formål at ændre bidragssatsen fra 1.225
kr. til 1.350 kr. for barselsudligningsordningen på baggrund
af indstilling fra bestyrelsen i Arbejdsmarkedets Tillægspen-
sion.
2. Lovforslagets baggrund
Bidragssatsen til barselsudligningsordningen fastsættes efter
indstilling fra bestyrelsen i Arbejdsmarkedets Tillægspen-
sion. Det er bestyrelsens indstilling, at satsen med virkning
fra den 1. januar 2022 bør være 1.350 kr.
3. Lovforslagets hovedpunkter
3.1. Bidragssats
3.1.1. Gældende ret
Det fremgår af barselsudligningslovens § 4, stk. 1, 1. pkt., at
alle arbejdsgivere indbetaler et bidrag til barselsudlignings-
ordningen pr. ansat lønmodtager. Efter barselsudligningslo-
vens § 4, stk. 2, udgør bidraget et årligt kronebeløb pr.
fuldtidsansat på 1.225 kr. Beløbet reguleres trinvist i forhold
til den tid, lønmodtageren er ansat pr. uge. Beskæftigelses-
ministeren fastsætter efter indstilling fra bestyrelsen for Ar-
bejdsmarkedets Tillægspension bidraget, således at det mod-
svarer de faktiske omkostninger til ordningen. Ministeren
fastsætter nærmere regler herom.
Barselsudligningsordningen er ved lov nr. 2198 af 29. de-
cember 2020 udvidet til at gælde selvstændige erhvervsdri-
vende, som med ordningen har fået mulighed for kompensa-
tion under barselsorlov m.v. ud over den kompensation, som
de almindelige barselsdagpenge udgør.
Det fremgår endvidere af barselsudligningslovens § 4 a, stk.
1, at udøvere af selvstændig erhvervsvirksomhed betaler et
årligt bidrag på 1.225 kr. til barselsudligningsordningen.
3.1.2. Beskæftigelsesministeriets overvejelser
Barselsudligningsordningen skal fortsat være selvfinansie-
rende, således at udbetaling af refusion til private arbejds-
givere og kompensation til selvstændigt erhvervsdrivende
samlet set finansieres af bidrag fra de private arbejdsgivere
og selvstændigt erhvervsdrivende.
Bidraget fastsættes derfor således, at det modsvarer de fakti-
ske omkostninger i ordningen.
3.1.3. Den foreslåede ordning
Det foreslås i overensstemmelse med indstillingen fra be-
styrelsen i Arbejdsmarkedets Tillægspension, at det årlige
bidrag forhøjes til 1.350 kr.
4. Økonomiske konsekvenser og implementeringskonse-
kvenser for det offentlige
Forslaget vurderes ikke at medføre økonomiske konsekven-
ser og implementeringskonsekvenser for det offentlige.
5. Økonomiske og administrative konsekvenser for er-
hvervslivet m.v.
Forslaget vil medføre mindre økonomiske konsekvenser for
private arbejdsgivere og selvstændigt erhvervsdrivende i
form af en forhøjelse af den årlige bidragssats fra 1.225
kr. til 1.350 kr. Forhøjelsen af bidragssatsen til 1.350 kr. pr.
fuldtidsansat lønmodtager betyder, at der i 2022 vil blive op-
krævet 87 mio. kr. mere, end der ville være blevet opkrævet
såfremt bidragssatsen var fastholdt uændret på 1.225 kr. pr.
fuldtidsansat lønmodtager.
6. Administrative konsekvenser for borgerne
Forslaget har ingen administrative konsekvenser for borger-
ne.
7. Klimamæssige konsekvenser
Forslaget har ingen klimamæssige konsekvenser.
8. Miljø- og naturmæssige konsekvenser
Forslaget har ingen miljø- og naturmæssige konsekvenser.
9. Forholdet til EU-retten
Forslaget har ingen EU-retlige aspekter.
10. Hørte myndigheder og organisationer m.v.
Et udkast til lovforslag har i perioden fra den 12. august
2021 til den 9. september 2021 været sendt i høring hos
følgende myndigheder og organisationer m.v.:
Advokatrådet, Adoption og Samfund, Akademikernes Cen-
tralorganisation (AC), Ankestyrelsen, Arbejdsløshedskassen
ASE, Arbejdsmarkedets TillægsPension (ATP), Business
Danmark, Centralorganisationernes Fællesudvalg (CFU),
Dansk Teater, Danske A-kasser, Datatilsynet, Det Faglige
Hus, Dansk Arbejdsgiverforening (DA), Dansk Artistfor‐
bund, Dansk Erhverv, Dansk Industri (DI), Dansk Jour-
nalistforbund (DJ), Dansk Kvindesamfund, Dansk Musi-
kerforbund, Dansk Skuespillerforbund, Dansk Socialrådgi-
verforening, Danske A-kasser, Danske Advokater, Danske
Regioner, Den Danske Dommerforening, Fagbevægelsens
Hovedorganisation (FH), Finanssektorens Arbejdsgiverfor-
ening (FA), Foreningen Far, Foreningen Mistet Barn, For‐
handlingsfællesskabet, Frie Funktionærer, Gartneri-, Land
og Skovbrugets Arbejdsgivere (GLS-A), Ingeniørforeningen
(IDA), Institut for Menneskerettigheder (IMR), Kommuna-
le Tjenestemænd og Overenskomstansatte (KTO), KL, Kris-
telig Arbejdsgiverforening (KA), Kristelig Fagbevægelse
L 55 - 2021-22 - Bilag 1: Høringssvar, høringsnotat og ligestillingsvurdering, fra beskæftigelsesministeren
2474596_0003.png
3
(KRIFA), Kvinderådet, KVINFO, Landsforeningen Spæd-
barnsdød, Lederne, Producentforeningen, SMV Danmark,
Sundhedskartellet og Udbetaling Danmark.
11. Sammenfattende skema
Positive konsekvenser/min-
dreudgifter (hvis ja, angiv om-
fang/Hvis nej, anfør »Ingen«)
Ingen
Negative konsekvenser/merudgifter (hvis ja,
angiv omfang/Hvis nej, anfør »Ingen«)
Ingen
Økonomiske konsekven-
ser for stat, kommuner
og regioner
Implementeringskonse-
kvenser for stat, kommu-
ner og regioner
Økonomiske konsekven-
ser for erhvervslivet
Ingen
Ingen
Ingen
Administrative konse-
kvenser for erhvervslivet
Administrative konse-
kvenser for borgerne
Klimamæssige konse-
kvenser
Miljø- og naturmæssige
konsekvenser
Forholdet til EU-retten
Er i strid med de princip-
per for implementering
af erhvervsrettet EU-re-
gulering/ Går videre end
minimumskrav i EU-re-
gulering (sæt X)
Ingen
Ingen
Ingen
Ingen
Forslaget vil medføre mindre økonomiske
konsekvenser for private arbejdsgivere og
selvstændigt erhvervsdrivende i form af en
forhøjelse af den årlige bidragssats fra 1.225
kr. til 1.350 kr. Forhøjelsen af bidragssatsen
til 1.350 kr. pr. fuldtidsansat lønmodtager
betyder, at der i 2022 vil blive opkrævet
87 mio. kr. mere, end der ville være blevet
opkrævet såfremt bidragssatsen var fastholdt
uændret på 1.225 kr. pr. fuldtidsansat løn-
modtager.
Ingen
Ingen
Ingen
Ingen
Forslaget indeholder ingen EU-retlige aspekter.
Ja
Nej
X
ministeren fastsætter efter indstilling fra bestyrelsen for Ar-
bejdsmarkedets Tillægspension bidraget, således at det mod-
svarer de faktiske omkostninger til ordningen. Ministeren
fastsætter nærmere regler herom.
Bemærkninger til lovforslagets enkelte bestemmelser
Til § 1
Det fremgår af barselsudligningslovens § 4, stk. 1, 1. pkt., at
alle arbejdsgivere indbetaler et bidrag til barselsudlignings-
ordningen pr. ansat lønmodtager. Efter barselsudligningslo-
vens § 4, stk. 2, udgør bidraget et årligt kronebeløb pr.
fuldtidsansat på 1.225 kr. Beløbet reguleres trinvist i forhold
til den tid, lønmodtageren er ansat pr. uge. Beskæftigelses-
Det fremgår endvidere af barselsudligningslovens § 4 a, stk.
1, at udøvere af selvstændig erhvervsvirksomhed betaler et
årligt bidrag på 1.225 kr. til barselsudligningsordningen.
Det foreslås, at i
§ 4, stk. 2, 1. pkt. og § 4 a, stk. 1,
ændres
bidragssatsen fra 1.225 kr. til 1.350 kr.
Ændringen medfører, at bidragssatsen forhøjes, således at
den fortsat modsvarer de faktiske omkostninger i ordningen.
L 55 - 2021-22 - Bilag 1: Høringssvar, høringsnotat og ligestillingsvurdering, fra beskæftigelsesministeren
2474596_0004.png
4
Til § 2
Det foreslås, at loven skal træde i kraft den 1. januar 2022.
Loven gælder ikke for Færøerne eller Grønland, fordi den
lov, der foreslås ændret, heller ikke gælder for Færøerne
eller Grønland og ikke indeholder en hjemmel til at sætte
loven i kraft for Færøerne eller Grønland.
L 55 - 2021-22 - Bilag 1: Høringssvar, høringsnotat og ligestillingsvurdering, fra beskæftigelsesministeren
2474596_0005.png
5
Bilag 1
Lovforslaget sammenholdt med gældende lov
Gældende formulering
Lovforslaget
§1
§ 4.
Alle arbejdsgivere indbetaler et bidrag til barselsud-
ligningsordningen pr. ansat lønmodtager. Dog indbetaler ar-
bejdsgiveren ikke bidrag for lønmodtagere, som er tilsluttet
en godkendt decentral barselsudligningsordning, jf. § 5. Be-
skæftigelsesministeren kan fastsætte regler om, at arbejdsgi-
vere fritages for at betale bidrag for særlige lønmodtager-
grupper.
Stk. 2.
Bidraget udgør et årligt kronebeløb pr. fuldtidsansat
på 1.225 kr. Beløbet reguleres trinvis i forhold til den tid,
lønmodtageren er ansat pr. uge. Beskæftigelsesministeren
fastsætter efter indstilling fra bestyrelsen for Arbejdsmar-
kedets Tillægspension bidraget, således at det modsvarer
de faktiske omkostninger i ordningen. Ministeren fastsætter
nærmere regler herom.
Stk. 3-5.
---
§ 4 a.
Udøvere af selvstændig erhvervsvirksomhed betaler et
årligt bidrag på 1.225 kr. til barselsudligningsordningen, når
følgende betingelser er opfyldt:
1-2) ---
Stk. 2-4.
---
Stk. 2.
Bidrag efter stk. 1 opkræves årligt den 1. oktober.
Stk. 3.
Beskæftigelsesministeren fastsætter nærmere regler
om opkrævning af bidrag efter stk. 1.«
I
§ 4 a, stk. 1,
ændres »1.225 kr.« til: »1.350 kr.«.
I barselsudligningsloven, jf. lovbekendtgørelse nr. 281 af 26.
marts 2019, som ændret ved lov nr 2198 af 29. december
2020, foretages følgende ændringer:
1.
I
§ 4, stk. 2, 1. pkt.,
ændres »1.225 kr. « til: »1.350 kr.«.