Tak for ordet, formand. I Venstre går vi ind for iværksætteri, ligesom vi ønsker, at endnu flere bliver selvstændige, og det gør vi af en lang række grunde: først og fremmest fordi iværksætteri i sig selv er et godt og sympatisk mål for samfundsudviklingen, og fordi det bidrager til en økonomisk vækst. At få en god idé, at turde handle på den, at tage springet og ikke mindst ansvaret for eget liv og egne drømme er simpelt hen forbilledligt. At yde en ekstra indsats og tage ansvar er en forudsætning for vores rige samfund.
I Venstre håber vi derfor på, at flere, uanset om de er kvinder eller mænd, fremover vil se det at blive selvstændig som noget, der er værd at stræbe efter og gøre en indsats for. Men hvis man skal tage besværet og gøre forsøget med at blive selvstændig, hvis man skal gøre den helt ekstraordinære indsats, det kræver at stå på egne ben, så skal det naturligvis følges af nogle gode vilkår. Ellers opgiver folk at blive deres egen chef. Derfor hilser Venstre som udgangspunkt det her lovforslag velkommen – eller rettere sagt: Vi kan i hvert fald godt forstå og deler desuden intentionerne bag lovforslaget.
Lovforslaget udspringer af, at regeringen i sidste folketingssamling lod selvstændige omfatte af samme barselsvilkår som private arbejdsgivere. Det er sympatisk at forsøge at gøre det mere attraktivt for især kvinder at blive selvstændige. Derved er selvstændige blevet optaget i barselsudligningsordningen. Med lovforslaget, som vi behandler i dag, øges bidragssatsen, sådan at den modsvarer de faktiske omkostninger ved ordningen, så ordningen fortsat er selvfinansierende. Ligesom da vi behandlede L 80 sidste år, mener vi stadig væk, at forslaget til, hvordan den her model skal finansieres, rammer helt skævt.
Jo, det kan godt være, at 1.350 kr. om året måske ikke lyder af meget, men når det i forvejen kan være hårdt og besværligt at være selvstændig og det ikke altid er en guldgrube, er det altså uhensigtsmæssigt – faktisk er det økonomisk uansvarligt – at pålægge selvstændige endnu en udgift. Det giver jo anledning til at spørge, om man kunne have fundet en anden og bedre finansieringsmodel. Som sagt er intentionerne bag lovforslaget ganske sympatiske og bestemt noget, Venstre kan nikke til og godkende. Måske kunne regeringen og dens støttepartier have fundet en bedre ordning for de selvstændige, der kæmper med at finansiere barsel, hvis Venstre havde været inviteret med til de forhandlinger, som forslaget, vi behandler i dag, relaterer sig til.
Men det korte af det lange er, at Venstre ikke blev inviteret med til de forhandlinger, og derfor er vi heller ikke med i den politiske aftale, der danner grundlag for udvidelsen af barselsudligningsordningen, og som giver anledning til det forslag, vi behandler i dag, om at øge bidragssatsen. Derfor er finansieringen også uacceptabel for os. Vi står fast på vores skattestop. Danskerne, virksomhederne og iværksætterne skal have tryghed for, at de ikke bliver bebyrdet med yderligere nye skatter og afgifter hen over natten. Selv om den ekstra afgift i det her forslag ikke er verdens største, løber regningen alligevel op. For vi må ikke glemme, at mange virksomheder og selvstændige har betalt prisen for regeringens coronastrategi med lange nedlukninger, ligesom regeringen siden valget har gennemført eller foreslået nye skatter og afgifter adskillige gange.
Så Venstre kommer ikke til at bebyrde virksomhederne og de selvstændige yderligere. Med det vil jeg sådan set bare sige tak for ordet og desuden tilføje, at Venstre ser frem til udvalgsarbejdet.