Grønlandsudvalget 2021-22
L 54 Bilag 2
Offentligt
11. oktober 2021
BETÆNKNING
Afgivet af Erhvervs- og Råstofudvalget
vedrørende
Grønlandsudvalget 2021-22
L 54 - Bilag 2
Offentligt
EM2021/123
Forslag til Inatsisartutbeslutning om, at Grønlands Selvstyre tilslutter sig forslag til lov
for Grønland om identifikation af aktionærer, videregivelse af oplysninger og lettelse af
udøvelsen af aktionærrettigheder.
Fremsat af Naalakkersuisoq for Erhverv og Handel
Afgivet til forslagets 2. behandling
Udvalget har under behandlingen bestået af:
Medlem af Inatsisartut Mariane Paviasen, Inuit Ataqatigiit, formand
Medlem af Inatsisartut Lars Poulsen, Siumut, næstformand
Medlem af Inatsisartut Aqqalu Jerimiassen, Atassut
Medlem af Inatsisartut Karl Tobiassen, Siumut
Medlem af Inatsisartut Knud Mathiassen, Inuit Ataqatigiit
Medlem af Inatsisartut Harald Bianco, Inuit Ataqatigiit
Medlem af Inatsisartut Aslak Wilhelm Jensen, Siumut
Udvalget har efter 1. behandlingen den 29. september 2021 under EM2021 gennemgået
forslaget.
Forslagets indhold og formål
Naalakkersuisut foreslår, at Grønlands Selvstyre tilslutter sig lov for Grønland om
identifikation af aktionærer, videregivelse af oplysninger og lettelse af udøvelsen af
aktionærrettigheder.
Lovforslaget har til formål at skabe grundlag for at kunne gennemføre bestemmelser for
Grønland, der svarer til bestemmelserne i Kommissionens gennemførelsesforordning (EU) nr.
2018/1212 af 3. september 2018 om fastsættelse af minimumskrav vedrørende gennemførelsen
af bestemmelserne i Europa-Parlamentets og Rådets direktiv 2007/36/EF for så vidt angår
identifikation af aktionærer, videregivelse af oplysninger og lettelse af udøvelsen af
aktionærrettigheder.
1
____________
EM2021/123
J.nr.: 01.36.02.03-00261
J.nr.: 01.25.01/21EM-LABU-00123
L 54 - 2021-22 - Bilag 2: Dokumenter fra Inatsisartuts behandling af forslaget
11. oktober 2021
EM2021/123
Aktionærrettighedsdirektivet giver børsnoterede selskaber ret til at identificere deres aktionærer
med henblik på at understøtte aktionærernes mulighed for at udøve aktivt ejerskab. Disse regler
blev, i Danmark, gennemført i selskabsloven ved lov nr. 369 af 9. april 2019 om ændring af
selskabsloven, lov om kapitalmarkeder, lov om finansiel virksomhed og forskellige andre love
(Gennemførelse af ændringer i aktionærrettighedsdirektivet om tilskyndelse til langsigtet aktivt
ejerskab). Tanken er, at disse love vil blive sat i kraft for Grønland ved kongelig anordning.
Førstebehandling af forslaget i Inatsisartut
Der var generel tilslutning til forslaget ved 1. behandlingen.
Høring
Forslaget har været i høring i perioden 5. februar 2021 til 5. marts 2021. Udvalget har ikke
yderligere at tilføje vedr. høringen.
Udvalgets behandling af forslaget
Udvalget noterer sig, at der er tale om at man med forslaget ønsker at skabe rammerne for, at
de grønlandske regler, der har betydning for registrering og kommunikation mellem selskaber
og aktionærer, kan bringes i overensstemmelse med internationale regler. Dette gøres konkret
ved, at den danske erhvervsminister bemyndiges til at fastsætte de regler for Grønland, der er
nødvendige for at gennemføre EU-Kommissionens forordning (2018/1212) af 3. september
2018, samt senere ændringer af forordningen, med de ændringer som de grønlandske forhold
tilsiger.
Lovforslaget er en del af en regelpakke vedrørende reelle ejere. Foruden dette lovforslag,
indeholder regelpakken en opdatering af selskabsloven, lov om visse erhvervsdrivende
virksomheder, lov om erhvervsdrivende fonde og fondsloven.
Udvalget bemærker for god ordens skyld, at med en vedtagelse af nærværende forslag
bemyndiges Naalakkersuisut til at tiltræde fremtidige regler, der er nødvendige for at
gennemføre EU-Kommissionens forordning (2018/1212), uden at disse først skal forelægges
for af Inatsisartut.
Naalakkersuisut vil i den forbindelse skulle følge de normale procedurer for høring af
interessenter, der følger af Selvstyrets bekendtgørelse nr. 18 af 9. november 2017 om
forretningsorden for Naalakkersuisut, hvor det af § 9 fremgår, at sådanne udkast skal sendes til
udtalelse hos myndigheder og organisationer, der må antages at have en interesse i forslaget
eller en viden af betydning for dette.
Udvalget noterer sig, at høringsproceduren er beskrevet i overnævnte bekendtgørelse, samt i
Selvstyrets Retningslinjer for intern og ekstern høring af retsforskrifter, kgl. anordninger,
2
____________
EM2021/123
J.nr.: 01.36.02.03-00261
J.nr.: 01.25.01/21EM-LABU-00123
L 54 - 2021-22 - Bilag 2: Dokumenter fra Inatsisartuts behandling af forslaget
11. oktober 2021
EM2021/123
redegørelser mv., og at det derfor er tillagt Naalakkersuisut at vurdere, hvordan høringer
konkret skal forløbe, herunder at vurdere, hvem der skal inddrages som høringspart mv. Det er
i den forbindelse udvalgets klare forventning, at Naalakkersuisut, netop med henblik på at
afdække fremtidige regelændringers behov for tilpasning til grønlandske forhold, vil sikre at
høringsparter her i landet får den fornødne tid til at vurdere og kommentere sådanne ændringers
eventuelle konsekvenser.
Forslagets økonomiske konsekvenser
Naalakkersuisut har vurderet, at forslaget ikke får økonomiske og administrative konsekvenser
for det offentlige, erhvervslivet eller borgerne i Grønland.
Erhvervsministeriet i Danmark har vurderet, at lovforslaget ikke forventes at have økonomiske
konsekvenser for det offentlige. Lovforslaget indgår dog i en regelpakke vedrørende reelle
ejere. Gennemførelsen af regelpakken forudsætter en ændring af Erhvervsstyrelsens
registreringsløsning, således at de grønlandske virksomheder mht. reelle ejere underlægges de
samme registreringskrav og kontrolfunktioner som danske virksomheder. Foruden muligheden
for, at grønlandske virksomheder skal kunne registrere reelle ejere i IT-løsningen, skal det være
obligatorisk at registrere legale ejere ved etablering af virksomheder mv. Disse ændringer
kræver tilpasning af Erhvervsstyrelsens registreringsløsning. Erhvervsministeriet vurderer, at
de forestående opgaver i forbindelse med IT-tilpasningerne medfører et ekstra ressourcebehov
på 3,6 mio. kr. i 2021, 1,7 mio. kr. årligt i 2022-2025 og 1,6 mio. kr. i 2026. Ud fra det af
Naalakkersuisut anførte er det udvalgets opfattelse, at de nævnte udgifter vil skulle afholdes af
de danske myndigheder.
Udvalgets indstillinger
Et enigt udvalg
indstiller forslaget til
vedtagelse.
3
____________
EM2021/123
J.nr.: 01.36.02.03-00261
J.nr.: 01.25.01/21EM-LABU-00123
L 54 - 2021-22 - Bilag 2: Dokumenter fra Inatsisartuts behandling af forslaget
2468269_0004.png
11. oktober 2021
EM2021/123
Med disse bemærkninger, og med den i betænkningen anførte forståelse, skal udvalget overgive
forslaget til 2. behandling.
Mariane Paviasen
Formand
Lars Poulsen
Næstformand
Aqqalu Jerimiassen
Karl Tobiassen
Knud Mathiassen
Harald Bianco
Aslak Wilhelm Jensen
4
____________
EM2021/123
J.nr.: 01.36.02.03-00261
J.nr.: 01.25.01/21EM-LABU-00123