Grønlandsudvalget 2021-22
L 54 Bilag 1
Offentligt
2467714_0001.png
NOTAT
Høringsnotat vedrørende udkast til forslag til lov for Grønland om
identifikation af aktionærer, videregivelse af oplysninger og lettelse af
udøvelsen af aktionærrettigheder
1. Indledning
Lovforslaget har til formål at skabe grundlag for at kunne gennemføre be-
stemmelser for Grønland, der svarer til bestemmelserne i Kommissionens
gennemførelsesforordning (EU) 2018/1212 af 3. september 2018 om fast-
sættelse af minimumskrav vedrørende gennemførelsen af bestemmelserne
i Europa-Parlamentets og Rådets direktiv 2007/36/EF for så vidt angår
identifikation af aktionærer, videregivelse af oplysninger og lettelse af
udøvelsen af aktionærrettigheder, EU-tidende L223, s. 1 (herefter benævnt
gennemførelsesforordningen) samt ændringer af forordningen, herunder
ændringer af forordningen, som de grønlandske forhold tilsiger.
Gennemførelsesforordningen har til formål at sikre en ensartet gennemfø-
relse af bestemmelserne i aktionærrettighedsdirektivet. Forordningen sik-
rer således, at der ikke indføres uforenelige nationale standarder, som øger
risiciene og omkostningerne ved grænseoverskridende transaktioner, og
som står i vejen for bestemmelsernes virkning og effektivitet. Forordnin-
gen fastsætter minimumskrav om standardiserede formater og sprog for
forskellige oplysninger, som skal muliggøre en effektiv og pålidelig be-
handling og interoperabilitet mellem formidlerne, udstederen og dennes
aktionærer, hvilket understøtter EU's kapitalmarkeder for aktier. Eksem-
pler på oplysninger, der omfattes af forordningens krav, er anmodning om
at afgive information om aktionæridentitet og -svar, udsendelse af møde-
indkaldelse, bekræftelse af retten til at udnytte aktionærrettigheder på en
generalforsamling, meddelelse om deltagelse som aktionær i en general-
forsamling, format af modtagelsesbekræftelse og registrering og optælling
af stemmer samt frister, som udstedere og formidlere skal overholde ved
selskabshændelser og aktionæridentifikationsprocesser. Gennemførelses-
forordningen har været anvendt i Danmark siden den 3. september 2020.
Forslaget har været sendt i høring på Grønland den 05.02.2021 med hø-
ringsfrist den 05.03.2021 til i alt 21 myndigheder, organisationer, forenin-
ger, m.v.
Der er modtaget to høringssvar fra de hørte organisationer, foreninger m.v.:
Grønlands Erhverv og Kommune Qeqertalik.
L 54 - 2021-22 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra erhvervsministeren
De generelle bemærkninger til lovforslaget gennemgås og kommenteres
nedenfor i afsnit 2. Der er ikke modtaget konkrete bemærkninger til de
enkelte emner i lovudkastet.
2. Generelle bemærkninger
Kommune Qeqertalik giver udtryk for støtte til forslaget uden yderligere
bemærkninger.
Grønlands Erhverv støtter ligeledes lovforslaget og tilslutter sig, at stan-
darderne for udveksling af information harmoniseres. Fælles regelsæt for
identifikation af de reelle ejere landene imellem i en given sammenhæng
vil mindske risikoen for omgåelse og det, ”der er værre”.
Grønlands Erhverv efterlyser desuden oplysninger om det planlagte lovka-
talog for Grønland, så erhvervslivet bedre kan tilrettelægge deres forret-
ninger efter de planer, der rent lovgivningsmæssigt er på ”tegnebrættet”.
Kommentar:
Dette lovforslag indgår i en regelpakke vedrørende reelle
ejere, der efter selvstyrets ønske skal gennemføres forud for Global Fo-
rums besøg 1. halvdel af 2022. Udover det nærværende lovforslag inde-
holder regelpakken en opdatering af anordningerne for selskabsloven, lov
om visse erhvervsdrivende virksomheder, lov om erhvervsdrivende fonde,
lov om fonde og visse foreninger, lov om finansiel virksomhed samt hvid-
vaskloven. I konsekvens af disse opdateringer af det grønlandske regelsæt
på området, vil en række administrative forskrifter ligeledes blive opdate-
ret. På Erhvervsstyrelsens område er der på nuværende tidspunkt ikke
planlagt yderligere ændringer i det grønlandske regelsæt.
3. Oversigt over hørte organisationer, foreninger m.v.:
Avannaata Kommunia,
BankNordik,
BDO,
Deloitte Grønland,
Departementet for Fangst og Fiskeri,
Departementet for Finanser,
Departementet for Udenrigsanliggender,
EY Grønland,
Grønlands Advokater (co Nuna Advokater),
Grønlands Erhverv (GE),
Grønlandsbanken A/S,
Grønlands Revisionskontor,
KNAPK,
Kommune Kujalleq,
Kommune Qeqertalik,
Kommuneqarfik Sermersooq,
2
L 54 - 2021-22 - Bilag 1: Høringssvar og høringsnotat, fra erhvervsministeren
Qeqqata Kommunia,
SIK (Sulinermik Inuussutissarsiuteqartut Kattuffiat),
Skattestyrelsen,
Transparency Greenland, samt
Visit Greenland A/S.
4. Følgende organisationer har afgivet høringssvar
Grønlands Erhverv og
Kommune Qeqertalik.
3