Klima-, Energi- og Forsyningsudvalget 2021-22
L 53 Bilag 2
Offentligt
2468178_0001.png
HØRINGSNOTAT
Kontor/afdeling
Center for Energiadmini-
stration (MUN)
Dato
27. oktober 2021
J nr.
2021-15137
Høringsnotat vedr. forslag til lov om ændring af § 22, stk. 8, i lov om elforsy-
ning
Forslag til lov om ændring af elforsyningslovens § 22, stk. 8, blev sendt i ekstern
høring den 6. oktober 2021 med frist for afgivelse af høringssvar den 13. oktober
2021.
Der er modtaget i alt 6 høringssvar i høringsperioden.
Følgende 5 høringsparter har fremsendt bemærkninger til lovforslaget:
-
-
-
-
-
Danske Advokater
Dansk Energi
Dansk Fjernvarme
Rådet for Grøn Omstilling
Synergi
MUN/MEU/MATL
Følgende høringsparter har oplyst, at de ingen bemærkninger har til lovforslaget:
-
Forbrugerrådet Tænk
I det følgende vil de væsentligste punkter i de indkomne høringssvar blive gennem-
gået efterfulgt af ministeriets bemærkninger. Bemærkningerne er markeret med
kursiv. De fremsendte høringssvar vil i deres fulde version blive tilgængeliggjort på
Høringsportalen.
Høringssvarene har berørt følgende emner:
1. Generelle bemærkninger
2. Anvendelsesområde m.v.
3. Mulighed for delegation
Ad 1. Generelle bemærkninger
Dansk Energi bemærker, at ordningen ønskes videreført i en form, hvor det er mu-
ligt at støtte forskning og udvikling med henblik på effektiv energianvendelse, her-
under inden for digitalisering, fleksibilitet og sektorkobling. Det anføres samtidig, at
der stadig er behov for at kunne inddrage private organisationer med henblik på at
understøtte en effektiv udnyttelse af de årlige finanslovsbevillinger.
Energistyrelsen
Carsten Niebuhrs Gade 43
1577 København V
Niels Bohrs Vej 8
6700 Esbjerg
T: +45 3392 6700
E: [email protected]
www.ens.dk
Side 1/5
L 53 - 2021-22 - Bilag 2: Høringssvar og høringsnotat (ændring af § 22, stk. 8, i elforsyningsloven), fra klima-, energi- og forsyningsministeren
2468178_0002.png
De bemærker også, at ordningen er en del af ELFOR-aftalen, og som aftalepart
kan Dansk Energi støtte, at ordningen som det foreslås, videreføres over finanslo-
ven med Dansk Energi. Som aftalepart finder Dansk Energi ligeledes, at det er væ-
sentligt, at ELFORSK-programmet fremadrettet også kan favne digitalisering, fleksi-
bilitet og sektorkobling.
Rådet for Grøn Omstilling støtter forslaget om, at ELFORSK-programmet fortsæt-
tes via finansiering af årlige bevillinger på finansloven, når den tidligere finansiering
gennem PSO udfases. De anfører videre, at ELFORSK-programmet er et vigtigt
redskab til blandt andet at fremme energieffektivitet og sektorkobling.
Synergi bemærker, at de er enige i, at der er behov for at yde støtte til forskning og
udvikling med henblik på effektiv energianvendelse, herunder inden for digitalise-
ring, fleksibilitet og sektorkobling. Danmark står over for en stor og vigtig opgave
med omstilling af energiforbrug og forsyning for at bidrage til opnåelse af klimamå-
let for 2030 og i øvrigt også højere ressourceanvendelse.
Danske Advokater kritiserer høringsfristen på blot 1 uge. De anfører, at der under
normale omstændigheder er en passende høringsfrist på 4 uger, eller at høringsfri-
sten i alle tilfælde bør være så lang, at høringsparterne har mulighed for at udar-
bejde et fyldestgørende svar.
Ministeriets bemærkninger:
Ministeriet tager til efterretning, at Dansk Energi, er positive i forhold til, at der også
fremadrettet er mulighed for at yde støtte til forskning og udvikling med henblik på
effektiv energianvendelse. Ligeledes tages det til efterretning, at også Rådet for
Grøn Omstilling og Synergi finder, at der er et behov for at yde støtte til forskning
og udvikling med henblik på effektiv energianvendelse.
I forhold til høringsfristens længde noterer ministeriet kritikken fra Danske Advoka-
ter. Af henset til lovforslagets forventede ikrafttræden 1. januar 2022 har det des-
værre ikke været muligt med en længere høringsfrist.
Bemærkningerne giver ikke anledning til ændringer i lovforslaget.
Ad 2. Anvendelsesområde m.v.
Dansk Fjernvarme foreslår, at ELFORSK-midlerne fremadrettet administreres i
neutralt regi (Energistyrelsen), alternativt sendes i udbud og samtidig gøres bre-
dere end kun el-sektoren samt fremover tillige gøres tilgængelig for flere teknolo-
gier, f.eks. biobrændsler (herunder biogas) samt fjernvarme.
De bemærker videre, at ELFORSK-midlerne har tidligere været finansieret af PSO-
ordningen, der blev besluttet afskaffet ved den politiske aftale af 17. november
2016. Efterfølgende er en række PSO finansierede ordninger bortfaldet. Det rejser
Side 2/5
L 53 - 2021-22 - Bilag 2: Høringssvar og høringsnotat (ændring af § 22, stk. 8, i elforsyningsloven), fra klima-, energi- og forsyningsministeren
2468178_0003.png
spørgsmålet om, hvorvidt et isoleret forsknings- og udviklingsprogram for elsekto-
ren, administreret af samme elsektor, fortsat har sin berettigelse, og om det frem-
adrettet skal finansieres af danske skatteydere. De anfører således, at PSO-ordnin-
gen er under afvikling og overgangen til, at finansieringen af ordningen nu helt
overgår til skatteyderne, bør medføre, at ordningen løsrives af elsektorens egenin-
teresser.
Dansk Fjernvarme foreslår derfor, at Folketinget benytter lejligheden til at samle
alle kræfter om en samlet plan for at opnå de nødvendige energieffektiviseringer,
og at ELFORSK-midlerne gøres tilgængelig for andre dele af energisektoren, ek-
sempelvis biobrændsler (herunder biogas) og fjernvarme samt at administrationen
heraf sendes i udbud alternativt, hvilket vil være at foretrække, varetages af en ob-
jektiv myndighed, eksempelvis Energistyrelsen.
Synergi bemærker, at når forskning inden for dette område fremadrettet ikke læn-
gere er knyttet til PSO-midler, men i stedet overgår til finansiering gennem årlige
bevillinger på finansloven, er der imidlertid behov for at nytænkte ordningen. En
lang række aktører og sektorer er afgørende inden for områderne energieffektivitet,
fleksibilitet, sektorkobling og digitalisering. På den baggrund er det uhensigtsmæs-
sigt, at programmidler er så tæt knyttet til elsektoren. Det bemærkes desuden, at
programmets navn bør ændres for netop at signalere, at der er tale om en bredere
emneområde end blot ’EL’.
Ministeriets bemærkninger:
Ministeriet bemærker, at baggrunden for lovforslaget er overgangen til den fulde fi-
nanslovsfinansiering, som har givet anledning til at genoverveje administrationen af
ELFORSK, således at grundlaget for ordningen bliver tydeliggjort. Det er forvent-
ningen, at der ved administrationen af ordningen fremadrettet vil være et øget fokus
på forsknings- og udviklingsprojekter inden for digitalisering, fleksibilitet og sektor-
kobling på tværs af forsyningssektoren.
Det bemærkes desuden, at det af ”Aftale om afskaffelse af PSO-afgiften af 17. no-
vember 2016” fremgår hvilke PSO-udgifter, der fremadrettet skal omlægges til fi-
nansloven. På baggrund heraf er ELFORSK allerede delvist overgået til finanslovs-
finansiering, uden at dette har givet anledning til ændringer i anvendelsesområdet
for ordningen.
Bemærkningerne giver derfor ikke anledning til ændringer i lovforslaget.
Ad 3. Mulighed for delegation
Danske Advokater bemærker, at formuleringen af bemyndigelsen til at fastsætte
regler om henlæggelse af beføjelser til en privat organisation eller et selskab mv.
kan give anledning til retssikkerhedsmæssige problemer. Det anføres således, at
der efter ordlyden af bestemmelsen ikke er nogen begrænsninger i adgangen til at
Side 3/5
L 53 - 2021-22 - Bilag 2: Høringssvar og høringsnotat (ændring af § 22, stk. 8, i elforsyningsloven), fra klima-, energi- og forsyningsministeren
2468178_0004.png
henlægge beføjelser til en privat aktør, til trods for at bemærkningerne til bestem-
melsen angiver en begrænsning. Det foreslås derfor, at bemærkningernes angi-
velse af bestemmelsens tiltænkte anvendelsesområde afspejles i ordlyden.
De bemærker i øvrigt, at et krav om lovhjemmel for at kunne delegere til private kun
er nødvendigt, når det er myndighedsudøvelse, som ønskes delegeret. Det anta-
ges således, at forberedelsen af afgørelsessager – i hvert fald i et vist omfang –
kan overlades til private uden lovhjemmel. Af samme årsag er der risiko for, at de-
legationsbestemmelsen i § 22, stk. 8, 4. pkt., nr. 12, kan blive anvendt i strid med
forarbejderne, idet bestemmelsen isoleret set kun er nødvendig, hvis formålet er at
delegere afgørelseskompetence til private.
Dansk Fjernvarme finder det uacceptabelt, at elsektorens interesseorganisation,
bestående at elhandlere og el-netselskaber, for skatteyderbetalte midler og uden
yderligere udbud af opgaven, gives mulighed for at finansiere forskning og udvikling
i egen medlemskreds. Dansk Fjernvarme foreslår, at ELFORSK-midlerne fremad-
rettet administreres i neutralt regi (Energistyrelsen), alternativt sendes i udbud.
Synergi finder det positivt, at der lægges op til, at ministeren kan fastsætte regler
for administrationen af ordningen, herunder bl.a. henlæggelse af beføjelser til privat
organisation eller selskab m.v. De håber, at dette netop kan være grundlaget for at
sikre den bredere forankring såvel tematisk som i forhold til interessenter fremad-
rettet.
Ministeriets overvejelser:
Ministeriet bemærker, at den foreslåede bemyndigelsesbestemmelse i § 22, stk. 8,
4. pkt., har baggrund i en tydeliggørelse af grundlaget for administrationen af ord-
ningen i forbindelse med den fulde finanslovsfinansiering. Med lovforslaget gives
der bemyndigelse til at fastsætte regler om henlæggelse af beføjelser til privat or-
ganisation eller selskab m. v. Baggrunden for henlæggelse af beføjelser skyldes et
ønske om faglig og effektiv udmøntning af bevillingen, hvor bl.a. branchekendskab
vil kunne understøtte dette. Derfor kan der ved fastsættelse af regler om henlæg-
gelsen af beføjelser f.eks. kunne tages hensyn til, om den private organisation eller
selskab mv. besidder viden om bl.a. forsyning, distribution og forbrug samt multifor-
syningsselskaber, data og fleksibilitet.
Det skal videre bemærkes, at ministeriet finder, at et ønske om en faglig og effektiv
udmøntning af ordningen forudsætter et samspil med private aktører. Bemyndigel-
sen til at fastsætte regler om henlæggelse af beføjelser til privat organisation eller
selskab m.v. skyldes i den kontekst et ønske om at skabe mest mulig gennemsig-
tighed om administrationen af ordningen. Det er forventningen, at opgaven med ad-
ministration af ELFORSK vil blive varetaget af Energistyrelsen. Det er således ikke
intentionen, at der skal henlægges afgørelseskompetence til privat organisation el-
Side 4/5
L 53 - 2021-22 - Bilag 2: Høringssvar og høringsnotat (ændring af § 22, stk. 8, i elforsyningsloven), fra klima-, energi- og forsyningsministeren
2468178_0005.png
ler selskab, men da det er forventningen at en privat organisation eller selskab for-
ventes at varetage en række opgaver over ordningens levetid, har ministeriet fun-
det anledning til at skabe gennemsigtighed omkring dette.
Bemærkningerne giver anledning til at præcisere formulering i den foreslåede § 22,
stk. 8, 4. pkt., nr. 12, således, at det fremgår, at der alene er tale om en bemyndi-
gelse til at henlægge visse beføjelser til privat organisation eller selskab.
Side 5/5