Klima-, Energi- og Forsyningsudvalget 2021-22
L 53 Bilag 19
Offentligt
2612081_0001.png
Ministeren
Dato
22. august 2022
J nr.
2020 - 1240
Bilag 3. Model for producentbetalings hensyntagen til samfundsøkonomi
I betænkning afgivet af Klima-, Energi- og Forsyningsudvalget den 14. decem-
ber 2021 over forslag til lov om ændring af lov om elforsyning og forskellige an-
dre love har et mindretal bestående af Liberal Alliance afgivet følgende be-
mærkning:
"Ministeren bedes derfor sikre, at den kommende model for producentbetalinger
udarbejdes under hensyntagen til samfundsøkonomi, og at det afledte sam-
fundsøkonomiske dødvægtstab som følge af øgede producenttariffer er mindre
end de undgåede netinvesteringer, og at netinvesteringerne ikke skulle være af-
holdt under alle omstændigheder i forbindelse med den generelle elnetudbyg-
ning frem mod 2050."
Jeg skal hermed følge op på denne del af betænkningen med en uddybning af
rammerne omkring tariffer mv., idet det samlet set ikke vil være muligt for mig
som minister at efterkomme ovenstående anmodning. Jeg har opdelt ovenstå-
ende i tre dele og følger nedenfor op på de enkelte bemærkninger separat.
1) Sikring af, at den kommende model for producentbetalinger udarbejdes under
hensyntagen til samfundsøkonomi
Udformning af tariffer er underlagt EU-regler, som regulerer både hvilke kriterier,
der skal lægges til grund ved tariffastsættelse, og hvem der har godkendelses-
kompetencen i forhold til de konkrete tariffer. I Danmark udvikles tarifmetoderne
af netvirksomhederne og Energinet. Den regulerende myndighed, dvs. i Dan-
mark Forsyningstilsynet, har til opgave at godkende metoderne i overensstem-
melse med gennemsigtige kriterier. Folketingets så vel som min egen mulighed
for at diktere den konkrete tarifudformning er dermed meget begrænset.
Godkendelse af metoder for beregning af tariffer er en del af de beføjelser som i
medfør af EU-retten, er direkte forbeholdt Forsyningstilsynet og derfor ikke kan
tildeles andre.
Klima-, Energi- og
Forsyningsministeriet
Holmens Kanal 20
1060 København K
T: +45 3392 2800
E: [email protected]
www.kefm.dk
Side 1/3
L 53 - 2021-22 - Bilag 19: Opfølgning på tre betænkningsbemærkninger til lov om ændring af elforsyningsloven
2612081_0002.png
Forsyningstilsynets godkendelse af tarifmetoderne tager udgangspunkt i hhv. el-
markedsdirektivets artikel 6 og 59, elmarkedsforordningens artikel 18 og § 73,
stk. 1, i lov om elforsyning. Metoderne for prisfastsættelsen af tarifferne skal
ifølge forordningen bl.a. være omkostningsægte og gennemsigtige, tage hensyn
til behovet for netsikkerhed og fleksibilitet samt anvendes uden forskelsbehand-
ling.
Danmark skal som EU-medlemsland sikre, at Forsyningstilsynet kan udøve de-
res beføjelser herunder til godkendelse af tarifmodeller uafhængigt af enhver of-
fentlig enhed eller ethvert politisk organ.
2) Sikring af, at det afledte samfundsøkonomiske dødvægtstab som følge af
øgede producenttariffer er mindre end de undgåede netinvesteringer.
Muliggørelsen af geografisk differentierede tilslutningsbidrag og indfødningstarif-
fer kan modvirke et samfundsøkonomisk dødvægtstab i form af suboptimale ne-
tinvesteringer, idet prissignaler fra producenttarifferne vil tilskynde til, at VE-an-
læg fremadrettet i højere grad vil blive placeret steder i nettet, der medfører de
laveste samlede omkostninger ved nettilslutning og eventuel bagvedliggende
netforstærkning.
Ved en mere optimal placering af VE-anlæg udnyttes kapaciteten i det eksiste-
rende net bedre. Herved kan den tekniske og økonomiske levetid af netkapaci-
teten ligeledes udnyttes bedre, hvorved der kan undgås samfundsøkonomisk
suboptimale investeringer i ny netkapacitet eller unødig fremrykning af netud-
bygning.
Som jeg har redegjort for ovenfor, er Folketinget eller ministerens mulighed for
konkret at diktere tarifudformningen imidlertid begrænset. Jeg kan derfor ikke
som minister påvirke, hvordan tarifferne konkret udformes og dermed spiller
sammen med samfundsøkonomien i Danmark.
Jeg følger branchens udvikling af metoder for producenttariffer og vil orientere
partierne om de forventede konsekvenser af lovændringen, senest når de ende-
lige producenttariffer er kendte og senest henholdsvis 12 og 24 måneder efter
vedtagelsen af lovforslaget.
3) Sikring af, at netinvesteringerne ikke skulle være afholdt under alle omstæn-
digheder i forbindelse med den generelle elnetudbygning frem mod 2050.
Jeg bemærker hertil, at formålet med ændringsloven er, at en større del af om-
kostningerne i nettet, som udbygningen af vedvarende energi giver anledning til,
afholdes af producenterne selv. Med klimaaftalen fra den 22. juni 2020 blev det
således besluttet at indføre omkostningsægte prissignaler for VE-producenter.
Side 2/3
L 53 - 2021-22 - Bilag 19: Opfølgning på tre betænkningsbemærkninger til lov om ændring af elforsyningsloven
2612081_0003.png
Det er omkostningsægte, at producenterne bidrager til at dække de omkostnin-
ger, som de påfører elnettet i forbindelse med eksempelvis tilslutning, behov for
forstærkning af og udbygning af det kollektive net, løbende drift og vedligehold
af nødvendige netkomponenter.
Mere generelt kan det anføres, at det har vigtig betydning for netomkostnin-
gerne, om et produktionsanlæg tilsluttes i et produktionsdomineret område, et
forbrugsdomineret område eller et blandet område. Nettet i produktionsdomine-
rede områder vil således ofte skulle udbygges for at løfte energi op til transmis-
sionsnettet. Omvendt vil det i et forbrugsdomineret område generelt set være en
lille del af produktionen, der ikke kan aftages lokalt, og dermed vil det være be-
grænset, hvor meget energi, der vandrer opad i nettet. I et forbrugsdomineret
område vil der derfor generelt være et begrænset udbygningsbehov på bag-
grund af tilslutning af produktion.
Med ændringsloven er det muligt for de kollektive elforsyningsvirksomheder at
udvikle metoder for tilslutningsbidrag og indfødningstariffer, der kan tage højde
for ovenstående faktiske netforhold og omkostninger i det område, hvor det øn-
skes at tilslutte og producere elektricitet. Det vil medvirke til, at betalingen for
opstillere bliver mere omkostningsægte, hvilket kan bidrage til en mere sam-
fundsøkonomisk hensigtsmæssig placering af ny VE-produktion.
Med venlig hilsen
Dan Jørgensen
Side 3/3